Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kertokaa mittareita hyvälle terveydelle/kunnolle

Vierailija
26.12.2024 |

Minä aloitan: pystyy ottamaan jääkylmän suihkun. Siis kaikista kylmin vesi mitä hanasta suinkin ulos tulee, pystyy peseytymään siinä vedessä.

Ihan oikeesti väitän: ei sohvaperunat siihen pysty, ei niin millään. Mutta fyysisesti aktiiviset terveet kovakuntoiset ihmiset pystyvät, kunhan vähän totuttelevat ja opettelevat. Ei tarvitse olla mikään teräsmies joka kestää kaiken. Tarvitsee vain olla "aktiivinen" ihminen.

--

Eli ehkä tämän aloituksen nimen pitäisi olla "kertokaa asioita joita passiiviset ihmiset eivät pysty tekemään, mutta aktiiviset ihmiset pystyvät". Joten: kertokaa! Kiitos.

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ylipainoinen on ehkä selkein ja nopein tapa arvioida. Ei toki riittävä.

Vierailija
2/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pystyy naikkoselle tarjoamaan neljät kyydit ennen taukoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo kylmävesipesu ole ihan tottumiskysymys? Olen koko ikäni pitänyt hanan kylmällä. Lääkärit tosin ovat varoitelleet menemästä kuumasta saunasta suoraan kylmään suihkuun. Tosin lääkäri ei ole vahtimassa suihkutteluani. 

Vierailija
4/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei käytä mitään lääkkeitä - koskaan.

Ei kärsi koskaan päänsärystä, eikä sairasta koskaan flunssaa.

Jaksaa kävellä rappuset kuudenteen kerrokseen hengästymättä.

Vierailija
5/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 soppalusikalista monitoimikoneessa murskattuja puolukoita ja mustikoita. Kylmän aamusuihkun lisäksi. 

Vierailija
6/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei käytä mitään lääkkeitä - koskaan.

Ei kärsi koskaan päänsärystä, eikä sairasta koskaan flunssaa.

Jaksaa kävellä rappuset kuudenteen kerrokseen hengästymättä.

Tuo päänsärky ja flunssa. Ne on munkin mielestä relevantteja. Aikoinaan tein töitä toimistolla sihteerinä. Mulla oli koko ajan jotain tommosta pikkuvaivaa. Mutta sitten tein töitä lehdenjakajana. Mulla ei ikinä ollut ainuttakaan pikkuvaivaa. En mä lehdenjakotöissä ollut mikään teräsmies. Mutta olin aktiivinen. Siis joka päivä liikuin/kävelin/pyöräilin useita tunteja ulkosalla. Se nyt vaan ittestään piti mut terveenä. En mä missään olympialaisissa olisi pärjännyt. Mutta eipähän ikinä ollut terveydellisiä pikkuvaivoja.

Mun mielestä tuo on juuri oikeanlainen mittari.

ap

Vierailija
7/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kilpaurheilija ja en todellakaan "kykene" olemaan avannossa tai käymään kylmässä suihkussa. Väitän silti olevani hyvässä kunnossa, ainakin kaikkien mittausten ja kisojen perusteella.

Vierailija
8/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2-3 soppalusikalista monitoimikoneessa murskattuja puolukoita ja mustikoita. Kylmän aamusuihkun lisäksi. 

En tiedä miksi mainitset juuri puolukat ja mustikat. Mutta joo, ruokavalio liittyy asiaan. Tai siis: kyky syödä joitain hommeleita liittyy asiaan.

Aikoinaan tein töitä Israelin autiomaassa vuohipaimenena. Monta tuntia päivässä kuljeksin autiomaassa vuohilauman kanssa. Olin aktiivinen. Jotain evästä mä sinne autiomaahan tarvitsin. Mun eväs oli esimerkiksi: sitruuna, sipuli, porkkana, peruna,... siis ihan keittämätön, valmistamaton, kokonainen. Ihan helposti söin kokonaisen sitruunan tai kokonaisen sipulin, en tietenkään ehkä varmaankaan kuorineen. Ja ihan hyvin se ruoka minua ravitsi. Se oli minulle juurikin sopivaa "aktiivisen ihmisen autiomaaruokaa" silloin.

Mutta kun olen vaikkapa Suomessa viettänyt sohvaperunan elämää, niin... joo ei! Pitäisi syödä edes yksi keittämätön peruna? Pitäisi maaseudulla kävellä pellolla, nostaa perunoita paljain käsin maasta ylös, ja pitäisi pistää suuhun yksi multainen peruna ja pitäisi saada se peruna kurkusta alas? Te kyllä tiedätte että jos tervettä maaseutuelämää viettää niin ainahan niitä perunoita syö suoraan pellosta. Mutta myös tiedätte että kaupunkien sohvaperunat ei siihen pysty.

Joten kyllä: tuo että minkälaista ruokaa saa kurkusta alas, se todellakin on yksi aktiivisuuden mittari.

ap

Vierailija
9/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa idioottimainen aloitus.

Tunnen lihavan ihmisen, joka ei meinaa päästä sohvalta ylös. Hän kuitenkin harrastaa avantouintia talvet läpeensä, joten kylmänsiedossa ei liene vikaa. 

Minua ei kylmä kiinnosta, mutta saletisti olen paremmassa kunnossa kuin kyseinen möhky.

Vierailija
10/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa idioottimainen aloitus.

Tunnen lihavan ihmisen, joka ei meinaa päästä sohvalta ylös. Hän kuitenkin harrastaa avantouintia talvet läpeensä, joten kylmänsiedossa ei liene vikaa. 

Minua ei kylmä kiinnosta, mutta saletisti olen paremmassa kunnossa kuin kyseinen möhky.

Nojoo, okei, ehkä olet oikeassa. Mutta kerro sinä omia mittareitasi sille että mikä kertoo että onko ihminen sohvaperuna vai aktiivinen ihminen! Mitä eroa? Mitkä ovat sellaisia asioita joita sinä pystyt tekemään mutta sohvaperuna ei pysty tekemään?

Ja nyt ei haeta mitään "olympialais-maailmanmestaruus-suorituksia". Vaan nyt haetaan ihan vaan eroa sinun ja sohvaperunamöhkyn välillä. Mihin sinä pystyt - ja mihin se möhky ei pysty?

Ette te kumpikaan pysty juoksemaan maratoonia alle aikaan "kaksi ja puoli tuntia". Ette tietenkään, jos ette ole olympialaisurheilijoita! Mutta mihin sinä pystyt? Mihin semmoseen sinä pystyt mihin se möhky ei pysty? Koska se PYSTYMINEN kertoo ihmisen TERVEESTÄ AKTIIVISUUDESTA! Niin, juuri, siis, toistaakseni: sinun pystyminen kertoo ihmisen TERVEESTÄ AKTIIVISUUDESTA!!!

Pyydän: kerro tuollaisia "terveitä aktiivisuusseikkoja" joihin sinä pystyt, mutta se möhky ei pysty. Siten olet opettavainen minulle. Minä opin sinulta jotain. Kiitos.

ap

Vierailija
11/11 |
26.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan