Täytän pian 45v ja nyt on ensimmäistä kertaa ikäkriisi
Tuntuu, että viime vuodet on mennyt vain vauhdilla ohi. Mitään kehitystä ja edistymistä ei ole minkään asian suhteen tapahtunut. Nytkin meni taas vuosi silmänräpäyksessä ohi. Oli vain töitä ja lapset. Ei ole edes mitään unelmia eikä haaveita mitä tavoitella. Kaikki on ollut ja nähty; avioliitto, ero, lapset, okt, työ Pelkkää olemista tämä elämä nykyään. Tätäkö se nyt sitten on? Naama vanhenee ja kroppa vanhenee nopeammin kuin maito jääkaapissa. Ehdinkö mä tässä elämässäni enää mitään kivaa tehdä ja kokea? Yhtäkkiä tuntuu, että olen vanha ja että millään ei ole merkitystä, kun ei täällä kuitenkaan ikuisesti olla. Koskaan ennen ei ole ollut minkäänlaisia ikäkriisejä.
Kommentit (11)
Mitä sä haluaisit tehdä ja kokea?
Totesin tuon saman että aika menee ihan hurjaa vauhtia enkä oikein tee mitään. Joten tein listan mitä haluan vielä kokea, saada jne. Tavoite oli listata 300 asiaa, pieniä ja suuria juttuja mutta en keksinyt kuin joku 140. Mutta niistä jos osan aina vuodessa tehtyä niin ehkä ensi vuosi tuntuu erilaiselta.
Loppuaika onkin ensin eläkkeelle pääsyn ja sitten haudan lepoon pääsyn odottelua.
Minä täytin jo 45 ja elämä on ihanaa! Olen lopettanut alkoholin käytön kokonaan sekä aloittanut uuden liikuntaharrastuksen.
Arki on helppoa kerrostalossa, ruokaostokset tulee ovelle kerran viikossa ja sunnuntai on meal prep päivä. Arki-iltaisin on näin enemmän aikaa muuhun. Haaveilen työelämästä pois jäämisestä ennen eläkeikää säästöjen turvin ja iloa tuo säästötilin saldon tsekkaaminen kerran kuussa kun on ollut ostelematta mitään turhaa :)
Ootappas kun täytät 60v. Ei mitään toivoa enää mistään. Nyt sinulla vielä on. Itse olin parhaimmillani 46 vuotiaana, kannattaa arvostaa tuota ikää vielä tuossa vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sä haluaisit tehdä ja kokea?
Totesin tuon saman että aika menee ihan hurjaa vauhtia enkä oikein tee mitään. Joten tein listan mitä haluan vielä kokea, saada jne. Tavoite oli listata 300 asiaa, pieniä ja suuria juttuja mutta en keksinyt kuin joku 140. Mutta niistä jos osan aina vuodessa tehtyä niin ehkä ensi vuosi tuntuu erilaiselta.
En tiedä, kun tuntuu, että kaikki on koettu, mutta toisaalta taas ei mitään. Hirveän ristiriitainen olo. Matkustellut en paljoakaan ole, se voisi avartaa jne, mutta se ei ole koskaan paljoakaan kiinnostanut.
Kai sitä jonkun listan voisi yrittää tehdä edes pienistä asioista. Kun tosiaan, tuntuu, että ne isot on jo koettu.
ap.
Vierailija kirjoitti:
Ootappas kun täytät 60v. Ei mitään toivoa enää mistään. Nyt sinulla vielä on. Itse olin parhaimmillani 46 vuotiaana, kannattaa arvostaa tuota ikää vielä tuossa vaiheessa.
Yritän aina sanoa itselleni, että olen vielä nuori, mutta blaah. Tuntuu, että tässäpä se elämä nyt sitten oli ja meni. Alanvaihtokin tuntuu jo myöhäiseltä.
ap.
Täytin 68 vuotta eikä koskaan ole ollut ikäkriisiä. Still going strong. 🦾
Minusta elämä tuntuu paremmalta mitä vanhemmaksi elän. Enää en viitsi ärsyyntyä pikkuasioista. Voi syventyä hyvään kirjaan tai elokuvaan. Pienten asioiden ihmettely tekee elämästä mielenkiintoista.
Täytin syksyllä 50 ja ainoa asia mikä siinä harmitti, oli ettei jo 60v jolloin viimeistään olen jo päässyt pois työelämästä. Nykyinen suomalainen työelämä on karseaa ja aiheuttaa ihmisille suunnattomasti pahoinvointia. Yhtenä isona riesana työikäisillä sekin, että mitään kunnollista työtä on todella vaikea saada joten joudut irvokkaasti hiki päässä kilpailemaan rotanloukkuun pääsemisestä.
Mutta nyt kun ikää jo on, niin asiat alkavat näyttää valoisammilta. Noin 20k€ - 25 k€/vuosi riittää hyvin siihen että elelee säästöillä kuin kroisos ja pystyy panostamaan omaan hyvinvointiin, terveyteen, itsensä kehittämiseen ja ihmissuhteisiin. Mikään pakko kun ei edes ole sitten enää asua suomessa ja raha riittää vielä paremmin jossakin järkevämmässä, lämpimämmässä ja vähemmän ihmisvihamielisessä ja tuomitsevassa maassa. Työeläke n. 2000e/kk alkaa sitten tulla aikanaan, joten säästöjen pitää riittää vain se n. 10v.
Enää siis max 5-8v kärvistelyä suomessa.
Minun pitäisi perehtyä noihin raha-asioihin. Ehkä siinä olisikin se tavoite ja haave. Nyt tililläni kun makaa aika iso summa rahaa. Joku sen osaisi varmasti sijoittaa tai laittaa jotenkin kasvamaan. Kuka näissä asioissa neuvoo, pankki?
ap.
Keski-iän kriisi se on,,,nyt kannattaa viimeistään toteuttaa haaveet koska pikkuhiljaa rapistuva keho ei ainakaan tee siitä yhtään helpompaa.