Onko kotivara kunnossa? Iskut tulee jatkumaan ja jossain vaiheessa se alkaa näkymään.
Kommentit (341)
Luon täältä ketjusta pari viestiä ja purskahdin jo nauruun. Tuli välttämättä kiva, että se nainen tai mies sodan alkaessa tokaisee vain toiselle, että menepäs siitä nyt hakemaan meille sitä pitsaa ja kaljaa kun vettä ei tuu hanasta Vaikka ei tajuta, että kaikki paikat kiinni ja ulkonaliikkumiskielto. Mitäs sitten syötäisiin ja juotaisiin, ja tietenkin aina sen kumppanin vika, että miksi et hoitanut valmiiksi :D Itse ei jakseta tehdä mitään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et tiedä mitä hyötyä on. Joku muu saattaa tietää."
Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka joku tietäisikin. Vain se merkitsee miten itse näytät sen hyödyn kriisin hetkellä.
Niin ei sinulle ole hyötyä vaan jollekkin toiselle.!
No ehkä se joku toinen käy sitten ostamassa sulle sen radion. Tuskin sitä ainakaan yhteiskunta tulee sinulle hankkimaan. Se ei riitä että kriisitilanteessa sinusta on hyötyä jollekin toiselle jos et pysty tekemään asioita joista yhteiskunta hyötyy kriisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntee jonkun, jolla on mökki tai takka. Sinne sitten lämmittelemään jos tulee kerrostalossa kylmä. Lupaa kiitokseksi käydä pilkillä/ongella ja hakea puita ja valmistaa ruoan ja tyhjentää huussin yms.
Lauta- ja korttipelejä voi pelata kynttilän valossa. Niin kuin ristinollaa tai Yatzia yms. Turha sitä puhelinta on muutenkaan aina räplätä ja tietokone/videopelejä koittaa paukuttaa ilman sähköjä. Itse jäin aikoinaan yksin 4 päiväksi ilman sähköjä ja vettä talvella vanhempieni taloon. Ihan hyvin pärjäsin, vaikka ei takkaa ollut. Olin vilttien seassa talvitakki päällä ja pipo päällä sisällä ja kirjotin kynttilän valossa runoja paperille kynän kanssa. Suunnittelin myös tulevaisuutta ja kävin otsalampun kanssa kävelyillä. Ja isolla hädällä metsässä.
No ei välttämättä kaikki tunne. Olen itse pienipalkkaisella alalla ja työkaveri
Mirä sun pienipalkkainen alasi tähän liittyy? Kai sulla sisaruksia tai muita sukulaisia on ja ystäviä? :D Vaikka sun sukusi olis köyhä, niin joku on saattanut mennä naimisiin rikkaan puolison kanssa, että on varaa ostaa mökki tai talo, jossa on takka. Tai voittaa lotossa tai säästää.
Itse asun solukämpässä, vuokra 300€/kk ja meillä on takka.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä tarpeeksi, mutta minulla kotona rivarissa aina kaapissa 10 tonnikalapurkkia, 10 hillosipulipurkkia, 10 tomaattimurskaa, 10 ananaspalapurkkia, 10 jalapenopurkkia, 10 hernekeittoa, 10 nuudelia yms :D eipä noilla tietenkään kauaa elossa pysy, mutta kaikkea pitää olla 10 kpl aina :D Tosin vaikka 1kg Spaghettia mulla taitaa olla nyt 3 pussia eli eihän kaikkea ei ole 10 kpl mutta säilykkeissä pitää olla :D Ja on vettä, limua ja kaljaa nyt ainakin viikoksi varuilla tai pariksi viikoksi
Tomaattimurskaa kannattaa olla aina reippaasti. Käytän sitä jatkuvasti muutenkin ruoanlaitossa. Siitä saa paljon hyvää, sinne voi sekoittaa ihan mitä vaan, tai syödä sellaisenaankin. Ostan aina kun on tarjouksessa. Ja kun tosiaan käytänkin sitä paljon, niin ei niistä pääse päiväykset paukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka joku tietäisikin. Vain se merkitsee miten itse näytät sen hyödyn kriisin hetkellä.
Se tukee kansan moraalia monella tavalla, kun heikossa asemassa olevia autetaan.
Ryssykät taas yrittää pelotella. Haistakaapa pitkä paska. Posol na hui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tukee kansan moraalia monella tavalla, kun heikossa asemassa olevia autetaan.
Kriisissä harvemmin on tilaa moraalille. Ne selviää jotka siihen pystyy.
Vierailija kirjoitti:
Viinaa pitää ostaa pari litraa
Jokaisessa suomalaisessa kotitaloudessa sitä varmasti paljon enemmän. Koska ihan vain varuiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se joku toinen käy sitten ostamassa sulle sen radion. Tuskin Se ei riitä että kriisitilanteessa sinusta on hyötyä jollekin toiselle jos et pysty tekemään asioita joista yhteiskunta hyötyy kriisissä.
Kenen yhteiskunta Venäjän vai Suomen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntee jonkun, jolla on mökki tai takka. Sinne sitten lämmittelemään jos tulee kerrostalossa kylmä. Lupaa kiitokseksi käydä pilkillä/ongella ja hakea puita ja valmistaa ruoan ja tyhjentää huussin yms.
Lauta- ja korttipelejä voi pelata kynttilän valossa. Niin kuin ristinollaa tai Yatzia yms. Turha sitä puhelinta on muutenkaan aina räplätä ja tietokone/videopelejä koittaa paukuttaa ilman sähköjä. Itse jäin aikoinaan yksin 4 päiväksi ilman sähköjä ja vettä talvella vanhempieni taloon. Ihan hyvin pärjäsin, vaikka ei takkaa ollut. Olin vilttien seassa talvitakki päällä ja pipo päällä sisällä ja kirjotin kynttilän valossa runoja paperille kynän kanssa. Suunnittelin myös tulevaisuutta ja kävin otsalampun kanssa kävelyillä. Ja isolla hädällä metsässä.
No ei välttämättä kaikki tunne. Olen itse pienipalkkaisella alalla ja työkaveri
Mitä en ymmärrä. Olet pienipalkkaisella alalla, mutta kenellekään ei ole enää takkaa, koska muut työkaverit ovat myyneet takalliset kämppänsä ja muuttaneet rivitaloihin. Miten heillä alunperinkään oli varaa sitten takallisiin asuntoihin mutta sinulla ei, vaikka sama työpaikka?
Minulla on radio ja voin kyllä tehdä naapurien hyväksi sen, että kirjoitan lapulle, mitä radiossa on tiedotettu, ja käy teippaamassa rappuun alaovelle. Jokainen voi tehdä jotain tällaista yhteiseksi hyväksi, se paperilappu ei paljon maksa. Ei siis tarvita lisää sosiaaliturvaa Kelan tuilla eläjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ja rivitalossa voi hyvin tehdä ruokaa parvekkeella ja ulkona kaasuliedellä jne. Retkikeitin parvekkeelle.
Mulla käyttämätön pallogrilli :D Maksoi 20€ ja hiiliäkin vielä :D parvekkeelle sopis hyvin. Toki voihan sitä nuotion tehdä minne vaan hätätilanteessa ja käyttää sytykkeenä vaikka vanhaa ja rumaa tuolia. Kyllä sillä kattilallisen ostaa keittää, ei tartte olla edes lämmintä. Kylmä pasta on ihan ok kans.
Tuskin kriisitilanteessakaan kannattaa jokaisen ruveta omilla parvekkeillaan käryttämään. Savu tulee sisälle, vaikka ilmanvaihto onkin pois päältä. Että vie vaan sen grillin sinne pihalle ja sinne voi sitten muutkin tulla grillaamaan, jos ritilässä tilaa riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No se joku toinen käy sitten ostamassa sulle sen radion. Tuskin Se ei riitä että kriisitilanteessa sinusta on hyötyä jollekin toiselle jos et pysty tekemään asioita joista yhteiskunta hyötyy kriisissä.
Onko sinusta hyötyä kummallekaan? Kummalta odotat apua? Venäjään luottaisin itse vähemmän kuin länsimaiseen yhteiskuntaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinusta hyötyä kummallekaan? Kummalta odotat apua? Venäjään luottaisin itse vähemmän kuin länsimaiseen yhteiskuntaan.
Kumpi yhteiskunta hyötyy kriisistä nyt oli kyse oli kyse siitä, ei muusta?
Tähän aikaan vuodesta pakastin täynnä hirvenlihaa, marjoja ja kasviksia. Muuten oli korona-aikaan paljon paremmat varastot kun tällä hetkellä.
Vettä saa kaivosta ja tulisijat on pelastaneet pitkät sähkökatkot ennenkin.
Talvella on hyvä, kun saa ruuat säilymään. Huonoa pimeys ja kylmyys.
Sinun kotivarasi kanssa sillä ei ole mitään tekemistä kumpi hyötyy kriisistä.
Silloin kun on kriisi, pidetään huolta nimenomaan siitä omasta ja oman perheen selviytymisestä, siksi ei kannata asua kaupungissa tai missään missä on ihmismassaa lähellä, ainakaan näin typerää kuin täällä 😅
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua kans ärsyttää, että itse kerää kotivaraa ja toiset ajattelee, että pyytää tarpeen tullen minun kotivarastani.
Ihan kaikki varautuminen hupenee, kun muut vie. Jopa armeijalle sopiva auto otetaan.
Minulta on turha pyytää mitään apua kovan paikan tullen. Itse en ole saanut sitä vaikea sairauteni keskellä normioloissa - ei tulisi mieleenkään auttaa.
Kuulostat tosi mukavalta ihmiseltä.
Eikö jengi oo sanonut täällä, että niillä on kotona trangioita, takkoja ja osaavat mennä pihalle vaikka tekemään nuotion tai sytyttämään pallogrillin?