Onko kotivara kunnossa? Iskut tulee jatkumaan ja jossain vaiheessa se alkaa näkymään.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Mun kalliissa lähi K-kaupassa maksaa 5 litran vesikanisteri jotain 2,50€ eli 0,50€/l mutta mulla siellä 2 ostettu tohon ylihintaan. En ajatellut että tarttee pesulla käydä nyt 3 päivän aikana kriisin sytyttyä ja puhdistusliinoja minulla on aina säästössä että saa kasvot ja kainalot ja alapään pestyä.
juomista on limpparia, mehua ja iskukuumennettua maitoa kuivakaapissa. On siellä jotain Fun lightia ja maitojauhetta myös. Mutta tosiaan puhdasta vettä vain tuo 10 litraa. Toki hampaat harjatessa niin pitäisin samaa vettä mukissa ainakin muutaman päivän eli en tuhlaisi vettä hampaiden pesuun. Kukkia en ajatellut kastella kriisiaikana eikä eläimiä ole. Eli lähinnä juomiseen ja ruoanlaittoon tuo 10 litraa vettä. Tiedän että voisi olla enemmän mutta ostan Kauppista joka viikko sitten kivennäisvettä ja vissyä ja limpparia mitä menee muutenkin päivittäin. Nuo kanisterit on vain kriisiä varten.
Pelkästään juomaksi tarvitsee joka päivä 2 litraa nestettä.
Kyllä 2l vettä päivässä riittää henkilöä kohden jos istuu vaan sisällä sohvalla eikä edes hikoile. Eli jos on kotona 10l vettä niin sillä pärjää 5 päivää. Jos todella hankala hätätilanne niin sitten säännöstelee, että 1l per päivä vettä niin kestää 10 päivää. Ja toki sulla oli niitä limuja ja maitoja ja muuta purkkiruokaa mistä tulee nesteitä eli terve ihminen pärjää Jopa 1l päivässä puhdasta vettä juoden.
Onko väliä minkä kokoinen ihminen on, että kuinka paljon sitä kanisterivettä pitää varata? Itse painan siis 45kg ja asun yksin, nainen siis olen. Aika vähän syön muutenkin, lähinnä just salaattia tai leipiä eli sähköä harvemmin muutenkaan tarvitsen ruoan laittoon :D Helposti voin elää sipsipussilla ja litran limulla :D
"Huoltovarmuuskeskukselta löytyy lähes kaikkia reseptilääkkeitä kahden vuoden tarpeisiin."
Kuten hengityssuojaimia pandemiassa?
Jos on mellakoita, kaupat tyhjennetään eikä tarvii mitään varastoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki nyt ainakin tukkeutuu saman tien ja sieltä kaikki tuotteet loppuu. Kipin kapin ostamaan sieltä oma lääkekaappi täyteen. Ihan perus bebathen, kondomi, särkylääke, desinfiointiaine peruslääkkeistä puhumattakaan kuten diabetes tai verenpainelääkkeet.
Kun sota syttyy niin eipä niitä lääkkeitä saa mitenkään rahdilla enää Suomeen. Eikä naapuri varmastikaan anna omia diabeteslååkkeitåån sinulle. Kyllä itse pitää osata huolehtia itsestään ja etukäteen varautua. Itkeminen myöhemmin ei valitettavasti enää auta.
Huoltovarmuuskeskukselta löytyy lähes kaikkia reseptilääkkeitä kahden vuoden tarpeisiin.
Koronapiikkwjäkään ei kaikki aluksi saanut jotka halusivat. Ainoastaan vanhukset ja lääkärit. Muut joutuivat vain kärsimään ja odottamaan vuoroaan eli ei tasan ole varattu kaikille halukkaille kaikkia lääkkeitä moneksi vuodeksi :D Kyllä niitä aina ulkomailta tilaillaan ja saatavuusongelmia syntyy. Eihän sitä laihduttava diabetes-lääkettä edelleenkään riitä kaikille halukkaille vaikka tästä on jauhettu jo vuosia :D
Meidän apteekeista 3 eri niin kaikista loppu kaikki jodi-tabletit ties kuinka pitkäksi aikaan kun sota syttyi. En tiedä saako niitä nyt, mutta meillä on varauduttu. Armeijahommissa työskentelevä sukulainen kehotti niitä hommaamaan jo hyvissä ajoin. Kun alkaa pillit soimaan ja aikaa hakeutua sinne ydinpommisuojaan niin on jo vähän myöhäistä.
Varmaan pystyy. Sen kun vaan rakennat.
Tulisija on vaan hella/kamiina/takka ja siihen liitetty savuputki/hormi.
Ja jos tuntuu, että sielläpäin pitää jotain lupia kysellä, niin älä ihmeessä kysy,niin ei tule ongelmia.
Monet asiat tulevat loppumaan kaupasta, ja yleensä ensiksi ne halvimmat brändit eli köyhien erityisesti kannattaa varautua kun niitä vielä myynnissä. Rikkailla on varaa tavarapuutteiden takia ostaa myös sitä kalleinta tuotetta jos muuta ei ole jäljellä. Eli saavat lähes aina tarvitsemansa. Tosin vessapaperi saattaa loppua kokonaan, mutta kalliita nenäliinoja tai kosteuspyyhkeitä voi rikas ostaa korvikkeeksi. Tai vaikka uusia käsipyyhkeitå pyllypyyhkeiksi 100 kpl.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä 2l vettä päivässä riittää henkilöä kohden jos istuu vaan sisällä sohvalla eikä edes hikoile. Eli jos on kotona 10l vettä niin sillä pärjää 5 päivää. Jos todella hankala hätätilanne niin sitten säännöstelee, että 1l per päivä vettä niin kestää 10 päivää. Ja toki sulla oli niitä limuja ja maitoja ja muuta purkkiruokaa mistä tulee nesteitä eli terve ihminen pärjää Jopa 1l päivässä puhdasta vettä juoden.
Ei todellakaan pärjää ja sitä vettä tulee käytettyä muuhunkin kuten trangialla ruuanlaittoon ja hampaiden pesuun. 10L menee pihistellen 3 päivässä helposti. Per henkilö.
Vierailija kirjoitti:
Monet asiat tulevat loppumaan kaupasta, ja yleensä ensiksi ne halvimmat brändit eli köyhien erityisesti kannattaa varautua kun niitä vielä myynnissä. Rikkailla on varaa tavarapuutteiden takia ostaa myös sitä kalleinta tuotetta jos muuta ei ole jäljellä. Eli saavat lähes aina tarvitsemansa. Tosin vessapaperi saattaa loppua kokonaan, mutta kalliita nenäliinoja tai kosteuspyyhkeitä voi rikas ostaa korvikkeeksi. Tai vaikka uusia käsipyyhkeitå pyllypyyhkeiksi 100 kpl.
Koronan alettua ruokakaupat tyhjeni tunnissa kaikesta halvasta. Käsittämätöntä vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Apteekki nyt ainakin tukkeutuu saman tien ja sieltä kaikki tuotteet loppuu. Kipin kapin ostamaan sieltä oma lääkekaappi täyteen. Ihan perus bebathen, kondomi, särkylääke, desinfiointiaine peruslääkkeistä puhumattakaan kuten diabetes tai verenpainelääkkeet.
Kun sota syttyy niin eipä niitä lääkkeitä saa mitenkään rahdilla enää Suomeen. Eikä naapuri varmastikaan anna omia diabeteslååkkeitåån sinulle. Kyllä itse pitää osata huolehtia itsestään ja etukäteen varautua. Itkeminen myöhemmin ei valitettavasti enää auta.
Huoltovarmuuskeskukselta löytyy lähes kaikkia reseptilääkkeitä kahden vuoden tarpeisiin.
Koronapiikkwjäkään ei kaikki aluksi saanut jotka halusivat. Ainoastaan vanhukset ja lääkärit. Muut joutuivat vain kärsimään ja odottamaan vuoroaan eli ei tasan ole varattu kaikil
Koronapiikkiä ei kukaan tarbinnut ja hyödyt edelleen todistamatta toisin kuin haitat.
Vuoden vaihteessa pitää aloittaa kokeilu kuinka pärjään. Aion käydä kaupassa vain kerran viikossa ja silloinkin ostan vain maitoa. Pakastinta on pakko tyhjentää, että pakkasten tullessa saa sulatettua ja keväällä pitäisi olla lähes tyhjä.
pitäisikö kokeilla kuinka pärjää pihan ja ympäristön kasveilla. Kevään esikot ovat syötäviä, sitten tulee nokkosia ja kuuliljoja ja maa-artisokkaa voi kaivella ja päiväliljan nuput ovat myös syötäviä ja sitten alkaakin jo marjastus kausi ja puutarhastakin saa jo yhtä ja toista syötävää.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän aikuinen on 72 tuntia ihan syömättäkin, ei ongelmaa. Vettä pitää olla.
Hengissä selviää kyllä hyvin, kunhan ei ole syömistä vaativia sairauksia, mutta toimintakyky voi kärsiä todella pahasti. Tiedän tämän kokemuksesta, koska olen ollut monta kertaa vesipaastolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronan alettua ruokakaupat tyhjeni tunnissa kaikesta halvasta. Käsittämätöntä vauhtia.
MInä olin silloin jo mökilläni, jota olin varustellut parin kuukauden ajan, ja naureskelin tyhmille massoille, jotka eivät osaa ajatella omilla aivoillaan, vaan tarvitsevat jonkun ministerin tai virkamiehen kertomaan, että maassa on pandemia. Edelleenkin sama typeryys loistaa useimpien naamasta. Aina tarvitsevat jonkun, joka kertoo, mitä pitää tehdä. Elämä hyvinvointiyhteiskunnassa turruttaa useimpien aivot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai Pietarissa vai? Missään vaiheessa ei olut pulaa mistään paitsi WC-paperista :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskotko tuota ihan itekkään? Ainakin viime talvena oli toimitusvaikeuksia useammasta reseptilääkkeesät, ja meikäläisellä yksi oli puoli vuotta lopussa.
Ei tullut apuja huoltovarmuuskeskukselta. Piti löytää korvaavia valmisteita, vaikkei ihan vastaavaa ole markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Joulun jälkeen alan varustautumaan. Onko iskuja jo Suomen itärajalla?
Suomen itärajalla on pääasiassa metsää. Nythän nuo iskut tapahtuu Suomenlahdella.
Mä asun kahden ison marketin vieressä. Menen ryöstämään ne jos paha tilanne tulee.