Onko kotivara kunnossa? Iskut tulee jatkumaan ja jossain vaiheessa se alkaa näkymään.
Kommentit (341)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Poistakaa nyt tämä paska. Jos sähköt menee niin jokainen järjissään oleva tajuaa lähteä paikkakuntansa keskustaa kohti.
Anteeksi kuinka? Mitä tarkoitat paikkakunnan keskustalla ja miksi joku lähtisi kulkemaan sitä kohti? Jos sähköt menevät, sinun oletetaan menevät joko kotiisi ja pärjäile siellä kotivarasi turvin, tai sitten menet työpaikallesi, jos sillä työlläsi on joku hyödyllinen merkitys huoltovarmuuden suhteen. Yhteiskunta on tärkeää pitää pyörimässä poikkeusoloissakin ja käydä töissä.
Ei kukaan pärjää talvella kotonaan ilman sähköjä kuin muutaman tunnin.
Suomen virallinen strategia on, että jokainen huolehtii kotiinsa sellaiset kotivarat ja tarvikkeet, ett
Se 3 vrk minimivaatimus kotivaralle on siksi, että yhteiskunnalla kestää sen verran organisoida auttamisjärjestelmät. Siksi kaikkien täytyy pärjätä itsekseen se 3 pv. Esim väestösuojien käyttöönottoon menee muutama päivä, niihin voi sitten mennä kaupungissa lämmittelemään. Niissä on kyllä ikävän ahdasta ja flunssat leviää helposti.
Samoin kuin evaluoituminen muualle tulisijallisiin rakennuksiin kestää järjestää sen 3 vrk. Evakuoituminen tapahtuu uuden ohjeet mukaan pääosin oma-aloitteisesti, eli jokainen menee itse minne sitten meneekin, mökille tai sukulaisten luo. Yhteiskunta järjestää valmiit evakuoinnut vain niille, jotka eivät itse pysty, esim sairaat ja vanhukset yms.
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisille saisi kyllä antaa avustusta kotivaran hankkimiseen. Patteriradio ja trangia olleet ostoslistalla jo pitkään, mutta eipä ole takuueläkkeestä kuun lopussa enää tilillä sen vertaa, että noita pystyisi ostamaan, kun kaikki menee välttämättömiin menoihin ja nyt vielä olen sairastellut paljon. Vettä on tonkka kaapissa ja ruokaa pakastimessa ja säilykkeenä kyllä, ja UHT-kauramaidosta ja kaurahiutaleista pystyn tekemään vaikka tuorepuuroa ilman sitä trangiaa. Myös lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita on muutamaksi viikoksi. Mutta paremmin yrittäisin varautua, jos olisi rahaa.
Miksi? Mitä yhteiskunta siitä hyötyisi?
Vierailija kirjoitti:
Kerrostalossa ja rivitalossa voi hyvin tehdä ruokaa parvekkeella ja ulkona kaasuliedellä jne. Retkikeitin parvekkeelle.
Mulla käyttämätön pallogrilli :D Maksoi 20€ ja hiiliäkin vielä :D parvekkeelle sopis hyvin. Toki voihan sitä nuotion tehdä minne vaan hätätilanteessa ja käyttää sytykkeenä vaikka vanhaa ja rumaa tuolia. Kyllä sillä kattilallisen ostaa keittää, ei tartte olla edes lämmintä. Kylmä pasta on ihan ok kans.
Vierailija kirjoitti:
Jos sähköt katoaa talvella niin kannattaa pukea päälle paljon, etsiä tulentekovehkeet ja lähteä lähimpään metsään. Siellä on havuja joista voi tehdä hätämajan ja sitten haalia puita nuotioon. -30 asteen pakkasella kuolette kaikki kerrostaloihin.
Ei nyt sentään!
Ohje on sulkea kerrostqlossakotona ikkunat ja muut huoneet, paitsi yhden, joka on helpoimmin lämmin ja johon kaikki menevät asumaan. Nukutaan _irti lattiapinnasta_, koska se on kylmä, makuupusseissa teltan sisällä. Ellei ole telttaa, voi tehdä sellaisen huomista ja peitoista pöydän alle. Kastumista eli peseytymistä täytyy välttää, sillä se viilentää nopeasti. Kerrospukeutuminen on tärkeää ja voi tarvita kovalla pakkasella ilman lämmitystä jopa 7 vaatekerrosta.
Vierailija kirjoitti:
Maaseutu pärjää. Kaupunkilaiset on kusessa.
Ukrainassa ainakin maaseutu on idässä pommitettu aivan paskaksi, Kiovassa on paras ilmapuolustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähävaraisille saisi kyllä antaa avustusta kotivaran hankkimiseen. Patteriradio ja trangia olleet ostoslistalla jo pitkään, mutta eipä ole takuueläkkeestä kuun lopussa enää tilillä sen vertaa, että noita pystyisi ostamaan, kun kaikki menee välttämättömiin menoihin ja nyt vielä olen sairastellut paljon. Vettä on tonkka kaapissa ja ruokaa pakastimessa ja säilykkeenä kyllä, ja UHT-kauramaidosta ja kaurahiutaleista pystyn tekemään vaikka tuorepuuroa ilman sitä trangiaa. Myös lääkkeitä ja hygieniatarvikkeita on muutamaksi viikoksi. Mutta paremmin yrittäisin varautua, jos olisi rahaa.
Avustusta olisi mahdollisuus väärinkäyttää sitäkö tarkoitit?
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni sitä keilarataa annetaan, ja jotkut pystyy syömään helposti vaikka 100€/kk. Jollain menee sitten alkoholiin tai haluaa ostaa kalliita ja valmiita ruoka-annoksia, niin ei ihme jos ei saa säästettyä kotivaraan. Olen jopa kuulllut, että jotkut vähävaraiset polttaa tupakkia vaikka mikä järki siinä on? Kyllä nää on omia valintoja, mitä sillä rahalla ostaa. Ostaako vettä ja taskulampun kotiin vai ostaako vaikka kaljaa ja suklaapatukan.
Meillä ei mitään hätää, kaikkea yllin kyllin .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Yhteiskunta keskittyy kriisin aikana siihen mistä on hyötyä. Jos yhteiskunnalle ei ole mitään hyötyä siitä kuuletko sä ohjeita vai et niin miksi se lähtisi sinua auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Yhteiskunta keskittyy kriisin aikana
Joo ei vielä olla kriiisissä, mutta yhteiskunta velvoittaa varautumaan sen varalta.
En tiedä onko tämä tarpeeksi, mutta minulla kotona rivarissa aina kaapissa 10 tonnikalapurkkia, 10 hillosipulipurkkia, 10 tomaattimurskaa, 10 ananaspalapurkkia, 10 jalapenopurkkia, 10 hernekeittoa, 10 nuudelia yms :D eipä noilla tietenkään kauaa elossa pysy, mutta kaikkea pitää olla 10 kpl aina :D Tosin vaikka 1kg Spaghettia mulla taitaa olla nyt 3 pussia eli eihän kaikkea ei ole 10 kpl mutta säilykkeissä pitää olla :D Ja on vettä, limua ja kaljaa nyt ainakin viikoksi varuilla tai pariksi viikoksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En. Yhteiskunta keskittyy kriisin aikana
Sinä et tiedä mitä hyötyä on. Joku muu saattaa tietää.
Mitä teette makaroneilla ja riisiryyneillä kun ei tule raanasta vettä eikä pistorasiasta sähköä?
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette makaroneilla ja riisiryyneillä kun ei tule raanasta vettä eikä pistorasiasta sähköä?
Myös sitä vettä pitää hankkia kotivaraksi. Ja trangia.
"Sinä et tiedä mitä hyötyä on. Joku muu saattaa tietää."
Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka joku tietäisikin. Vain se merkitsee miten itse näytät sen hyödyn kriisin hetkellä.
Jos kaikki on peloissaan kotona pimeessä ilman sähköjä niin tuskinpa silloin tekee mieli mässäillä viimeisillä ruoilla tai juosta maratonia jos ulkonaliikkumiskielto. Eli ei tarvitse syödä niin paljon päivässä, se vain lisäisi aineenvaihduntaa ja poistaisi ravinteita kehosta. Eli silloin kannattaa syödä paastoliekeillä eli vaikka maustaa vain sen tomaattimurskan ja syödä sen kylmänä. Lisäksi vettä juoda päälle. Seuraavana päivänä voi syödä vaikka sen 1 tonnikalapurkin ja taas vettä päälle jne. Ja 1 purkkapala päivässä riittää, ei mitään 2 purkkaa aamulla ja illalla. Niissäkin on kaloreita.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä tarpeeksi, mutta minulla kotona rivarissa aina kaapissa 10 tonnikalapurkkia, 10 hillosipulipurkkia, 10 tomaattimurskaa, 10 ananaspalapurkkia, 10 jalapenopurkkia, 10 hernekeittoa, 10 nuudelia yms :D eipä noilla tietenkään kauaa elossa pysy, mutta kaikkea pitää olla 10 kpl aina :D Tosin vaikka 1kg Spaghettia mulla taitaa olla nyt 3 pussia eli eihän kaikkea ei ole 10 kpl mutta säilykkeissä pitää olla :D Ja on vettä, limua ja kaljaa nyt ainakin viikoksi varuilla tai pariksi viikoksi
Ihan hyvältä kuulostaa.
Sen qjatustyön tekeminen, miten toimisi kriisin keskellä, on tärkeintä. Eli että miettii, miten varautuu esim sähköjen menemiseen kovilla talvipakkasella. Hyvin suunniteltu on puoleksi tehty. Ettei mene paniikkiin ja lähde päämäärättömästi kulkemaan johonkin 'paikkakuntansa keskustaan' kuten tuo yksi kommentoija. Huomatakseen vain, että siellä on kaikki paikat kiinni, mihinkään ei pääse sisälle, on jo tullut pimeää, ei tullut mukaan taskulamppua ja on kylmä ja pitää lähteä kävelemään koko matka takaisin kotiin, mihin ei olekaan hankkinut varastoon edes juomavettä jne.
Pitää siis mielikuvaharjoitella, niin tietää, mihin varautuu. Ilkka Remeksen kirja Jäätyvä helvetti on hyväksi avuksi, jos oma mielikuvitus ei riitä kuvittelemaan sähkötöntä talvea.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki tuntee jonkun, jolla on mökki tai takka. Sinne sitten lämmittelemään jos tulee kerrostalossa kylmä. Lupaa kiitokseksi käydä pilkillä/ongella ja hakea puita ja valmistaa ruoan ja tyhjentää huussin yms.
Lauta- ja korttipelejä voi pelata kynttilän valossa. Niin kuin ristinollaa tai Yatzia yms. Turha sitä puhelinta on muutenkaan aina räplätä ja tietokone/videopelejä koittaa paukuttaa ilman sähköjä. Itse jäin aikoinaan yksin 4 päiväksi ilman sähköjä ja vettä talvella vanhempieni taloon. Ihan hyvin pärjäsin, vaikka ei takkaa ollut. Olin vilttien seassa talvitakki päällä ja pipo päällä sisällä ja kirjotin kynttilän valossa runoja paperille kynän kanssa. Suunnittelin myös tulevaisuutta ja kävin otsalampun kanssa kävelyillä. Ja isolla hädällä metsässä.
No ei välttämättä kaikki tunne. Olen itse pienipalkkaisella alalla ja työkaveritkin ovat jo myyneet talonsa pois ja muuttaneet rivariin tai kerrostaloon kasvaneiden asumiskustannusten takia.
Vierailija kirjoitti:
"Sinä et tiedä mitä hyötyä on. Joku muu saattaa tietää."
Ei siitä ole mitään hyötyä vaikka joku tietäisikin. Vain se merkitsee miten itse näytät sen hyödyn kriisin hetkellä.
Niin ei sinulle ole hyötyä vaan jollekkin toiselle.!
Kaikki tuntee jonkun, jolla on mökki tai takka. Sinne sitten lämmittelemään jos tulee kerrostalossa kylmä. Lupaa kiitokseksi käydä pilkillä/ongella ja hakea puita ja valmistaa ruoan ja tyhjentää huussin yms.
Lauta- ja korttipelejä voi pelata kynttilän valossa. Niin kuin ristinollaa tai Yatzia yms. Turha sitä puhelinta on muutenkaan aina räplätä ja tietokone/videopelejä koittaa paukuttaa ilman sähköjä. Itse jäin aikoinaan yksin 4 päiväksi ilman sähköjä ja vettä talvella vanhempieni taloon. Ihan hyvin pärjäsin, vaikka ei takkaa ollut. Olin vilttien seassa talvitakki päällä ja pipo päällä sisällä ja kirjotin kynttilän valossa runoja paperille kynän kanssa. Suunnittelin myös tulevaisuutta ja kävin otsalampun kanssa kävelyillä. Ja isolla hädällä metsässä.