Kuka siivoaa hautausmailta ne miljoonat kynttiläroskat?
Jouluaattona näytti illan pimetessä kauniilta, mutta sinne ne jää lopulta.
- n68v -
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Eikö seurakunnalla ole palkatut työntekijät hautausmailla? Luultavasti kuuluu heidän työnkuvaansa.
Ei tietenkään kuulu, ellei kyseisen haudan hoidosta ole hoitosopimusta, joka on maksullinen. Jokainen hoitaa oman omaisensa haudan ja vies roskat ITSE pois. Mikä tässä muka on vaikea ymmärtää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö seurakunnalla ole palkatut työntekijät hautausmailla? Luultavasti kuuluu heidän työnkuvaansa.
On kyllä, mutta ei siellä kukaan ole siivoamassa ennen huhtikuuta, jolloin työsopimukset alkaa.
Tarkoitat kausityöntekijöitä. Talvella on minimimiehitys, mutta kyllä hautausmaan puutarhuritkin siivoavat kynttiläjätettä, ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin, Hietaniemen hautausmaalla käy ennen hoitokauden alkua vankeja ja läheisen hoivakodin vammaisryhmiä keräämässä ja lajittelemassa hautakynttilöitä. Niitä ei olekaan vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tietenkään kuulu, ellei kyseisen haudan hoidosta ole hoitosopimusta, joka on maksullinen. Jokainen hoitaa oman omaisensa haudan ja vies roskat ITSE pois. Mikä tässä muka on vaikea ymmärtää?
Käy huviksesi katsomassa esim. Hietaniemessä muualle haudattujen muistomerkkiä tai Mannerheimin hautaa. Sinne vietiin tänäkin jouluna tuhansia ja taas tuhansia hautakynttilöitä, samoin muiden presidenttien haudoille. Eivät kynttiläntuojat tule uudestaan siivoamaan omia jälkijään.
Ei siellä keväällä mitään kynttilän jätteitä ole kun lumet sulaa. Pois on viety.
Vierailija kirjoitti:
He, jotka ovat sinne ne vieneet.
Poislukien muistomerkkien ympärillä olevat kynttilät. Seurakunnan työntekijät siivoavat ne. Yksityishenkilöiden haudoille jätetyt kynttilät siivoavat kynttilöiden jättäjät. Ikävä kyllä näin ei aina tapahdu, joten henkilökunta joutuu siivoamaan ne kevätsiivouksen yhteydessä. Vahingossa unohdetut ymmärretään, mutta tarkoitusella siivoamatta jättäminen on moukkamaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käy huviksesi katsomassa esim. Hietaniemessä muualle haudattujen muistomerkkiä tai Mannerheimin hautaa. Sinne vietiin tänäkin jouluna tuhansia ja taas tuhansia hautakynttilöitä, samoin muiden presidenttien haudoille. Eivät kynttiläntuojat tule uudestaan siivoamaan omia jälkijään.
Se että omaiset ei itse siivoa kynttilöitä pois ei tarkoita sitä että se kuuluisi oikeasti seurakunnan tehtäväksi. Siivoaminen kuuluu omaisille.
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kuuluu yksityisen haudan hoitaminen, jos perikunta ei maksa hoidosta. Jos poistavat, siitä sopii sitten olla kiitollinen. Talvellahan sitä kunnossapitohenkilökuntaa on vähemmän kuin kesän kukoistuksen aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että omaiset ei itse siivoa kynttilöitä pois ei tarkoita sitä että se kuuluisi oikeasti seurakunnan tehtäväksi. Siivoaminen kuuluu omaisille.
Sano se omaisille. Juttelin eilen, siis joulupäivänä, Hietaniemessä hautausmaan aluepuutarhurin kanssa. Hänellä oli jo pari jätesäkillistä kynttilöitä jotka hän oli kerännyt pois Kekkosen, Koiviston ja Ahtisaaren haudalta.
Eivät kävijät välitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei siellä keväällä mitään kynttilän jätteitä ole kun lumet sulaa. Pois on viety.
Ja kukahan ne on vienyt?
Jeesus ja hänen äitinsä Maria Madgalena. Isää Jeesuksella ei ollut, kun hän sikisi pyhästä hengestä ja syntyi neitsyt Mariasta.
Monessa seurakunnassa erilaiset vapaaehtoisryhmät käyvät keräämässä palaneita kynttilöitä pois. Mm. partiolaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, mutta ei siellä kukaan ole siivoamassa ennen huhtikuuta, jolloin työsopimukset alkaa.
Tarkoitat kausityöntekijöitä. Talvella on minimimiehitys, mutta kyllä hautausmaan puutarhuritkin siivoavat kynttiläjätettä, ja kuten tuossa aiemmin kirjoitin, Hietaniemen hautausmaalla käy ennen hoitokauden alkua vankeja ja läheisen hoivakodin vammaisryhmiä keräämässä ja lajittelemassa hautakynttilöitä. Niitä ei olekaan vähän.
Seurakuntia on Suomi pullollaan, ei vaan Helsingissä ja Hietaniemen hautausmaa. Monilla seurakunnilla on vain se kausityövoima.
Villi arvaus: hautausmaalla on työntekijöitä. Ei olisi uskonut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sano se omaisille. Juttelin eilen, siis joulupäivänä, Hietaniemessä hautausmaan aluepuutarhurin kanssa. Hänellä oli jo pari jätesäkillistä kynttilöitä jotka hän oli kerännyt pois Kekkosen, Koiviston ja Ahtisaaren haudalta.
Eivät kävijät välitä.
Sen tiedän että muistomerkeille jätetyt kynttilät siivoavat työntekijät. Miten on näiden ns. yhteisten hautojen kanssa. Tarkoitan julkisuuden henkilöitä kuten presidenttejä yms. Kuuluuko heidän hautojen siivous kynttilöiden tuojille vai työntekijöille? Itse ajattelisin sen kuuluvan työntekijöille. Perustelen kantaani sillä, että he ovat "yhteistä omaisuuutta" ja kynttilöiden tuominen ei kohdistu heihin vaan sitä kohtaan mitä he edustavat. Haudat ovat siis samanlaisia muistomerkkejä kuin vaikka muualle haudattujen muistomerkit ovat.
e
Minä ainakin siivoan ne kynttilät pois, jotka olen sinne vienyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hautausmaan työntekijät. Mutta ota huomioon että hoitokauden ulkopuolella heitä on minimimiehitys, ja kynttiläjäte teettää heillä valtavasti ylimääräistä työtä. Esim. Hietaniemessä on joulun jälkeen muualle haudattujen muistomerkillä, presidenttien haudoilla ja muistolehdoissa tuhansia ja taas tuhansia loppuun palaneita hautakynttilöitä. Niitä sitten kerätään arjen tultua traktorin kauhakuormaan ja viedään roskiin.
Vammaisryhmät ja vangit lajittelevat kynttiläjätteen keväällä.
Pitäis palkata väkeä. Tulisin hommiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vammaisetkin ansaitsisivat palkan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu kuuluu ja vastuu käytännön siivoamiseen ovat eri asia.
Saman pitäisi koskea myös muistolehtoja ja sirottelualueita, mutta se sotku on aika kaamea viimeistään huomenna, kun suurin osa kynttilöistä on sammunut. Hautausmaan työntekijät siivoavat presidenttien haudoilta kynttiläjätteen ensimmäiseksi.