Kymmenen vuotta sijoittamista takana ja vihdoin kohta sadan tonnin tonnin salkku
Isä opetti aikanaan sijoittamisen alkeet ja nyt vihdoin kantaa hedelmää. Kannattaa kaikkien vähän säästä pesämunaa lapsilleen.
Kommentit (174)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina ja vaikka 100€/kk hyvä summa mihin jokainen pystyy. Aika menee niin nopeasti, että kymmenen vuoden kuluttua kiva pesämuna versus se ettei käyttötilillä ole rahat säilyneet.
Entä kun tulee tarve rahalle ja on pakko myydä osakkeet ja kurssi onkin romahtanut? Osaikkeissa ei ole mitään taetta, että saat omasi takaisin vaikkapa 20 vuoden päästä.
Osakkeisiin ei välttämättä kannata laittaa sellaista rahaa, minkä saattaa tarvita pian. Puskuri vaikka indeksiin tai pankkitileistäkin sai ainakin vielä hetki sitten ihan ok korkoa.
Osakkeisiin sijoittaessa hajautus niin, ettei ainakaan todennäköisesti kaikkien kurssi ole romahtanut samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Juupa. Äitini sijoitti 1,2 miljoonaa markkaa 70 vuotta sitten ja nyt on 100 000 euroa. Se siitä sijoittamisesta.
Mieheni sijoitti 400 000. Menetti yli puolet.
9 vuotta takana ja kohta 90 000 salkku.
Vierailija kirjoitti:
Pienen salkun oon saanut kasaan 10 v. Itse tein saman vuodessa kryptoilla ja alkupääoma oli vain 1000 euroa:D. Olen 22 vuotias. Kannattaa mieluummin kuunnella nuorten oppeja, kun hikisiin indekseihin sijoittaa vuosikymmeniä huonolla profiilia. Minusta tulee miljonääri 1-2 v sisään kun cryptot raketoi! Sulla ehkä 120 k kasassa :D
Juurikin nuorena voi ja ehkä jopa kannattaa sijoittaa suurella riskillä. Jos menetät kaiken, on aikaa vielä aloittaa alusta. Mutta tämmöisenä 40+ vuotiaana on pakko valita pienemmän riskin kohteita, ei ole oikein aikaa aloittaa enää uusiksi tyhjästä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan paljon muitakin sijoittajia. Kannustuksen vuoksi. Ap
Sä multa kannustusta saa vaan haukkuja. Oot köyhä p.aska, jos sul meni kymmenen vuotta sataan donaan. Mulla oli sama summa kasassa kahdessa vuodessa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä tuntuu olevan paljon muitakin sijoittajia. Kannustuksen vuoksi. Ap
Sä multa kannustusta saa vaan haukkuja. Oot köyhä p.aska, jos sul meni kymmenen vuotta sataan donaan. Mulla oli sama summa kasassa kahdessa vuodessa
Olet tosi hieno ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sijoittaminen kannattaa aina ja vaikka 100€/kk hyvä summa mihin jokainen pystyy. Aika menee niin nopeasti, että kymmenen vuoden kuluttua kiva pesämuna versus se ettei käyttötilillä ole rahat säilyneet.
Entä kun tulee tarve rahalle ja on pakko myydä osakkeet ja kurssi onkin romahtanut? Osaikkeissa ei ole mitään taetta, että saat omasi takaisin vaikkapa 20 vuoden päästä.
Osakkeisiin ei välttämättä kannata laittaa sellaista rahaa, minkä saattaa tarvita pian. Puskuri vaikka indeksiin tai pankkitileistäkin sai ainakin vielä hetki sitten ihan ok korkoa.
Osakkeisiin sijoittaessa hajautus niin, ettei ainakaan todennäköisesti kaikkien kurssi ole romahtanut samaan aikaan.
Mistä sitä tietää milloin tarvii ja kuinka paljon. Täällä neuvotaan laittamaan jokainen tonni oskkeisiin ja pitää pankkitili minimissä. Järjetöntä jonkun pientä palkkaa tienaavan sijoittaa kaikki rahansa epävarmuuteen.
Itselläni noin sama summa säästössä noin samassa ajassa. Lähdin täysin tyhjästä hieman alle mediaanitulojen päästyäni vihdoin vakituisiin töihin ja nyt olisi tarkoitus kasvattaa eläkettä varten salkkua ettei jää täysin toisten armoille. En väheksy niitä jotka eivät ole pystyneet säästämään mutta minusta on hienoa kun joku onnistuu kaikesta huolimatta tässä psykopaattien maassa jotka pyrkivät polkemaan toisia alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pienen salkun oon saanut kasaan 10 v. Itse tein saman vuodessa kryptoilla ja alkupääoma oli vain 1000 euroa:D. Olen 22 vuotias. Kannattaa mieluummin kuunnella nuorten oppeja, kun hikisiin indekseihin sijoittaa vuosikymmeniä huonolla profiilia. Minusta tulee miljonääri 1-2 v sisään kun cryptot raketoi! Sulla ehkä 120 k kasassa :D
Eiks tää ollut eilen jossain tv-elokuvassa tm. vastaavassa.
No on, joko veeti päivärunkkuineen eksyny palstalle. Yksikään krypto ei ole satakertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lisäksi, jos oikeasti seuraisit kryptomarkkinoita, huomaisit, että kryptot on lähteny laskusuuntaan. On siinäkin meillä kryptomiljonääri:DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä tietää milloin tarvii ja kuinka
Jos et veikkaa et voi voittaa. Toisaalta jos sijoitat Helsingin pörssin indeksiin niin et voi kuin hävitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on, joko veeti päivärunkkuineen eksyny palstalle. Yksikään krypto ei ole satakertaistunut viimeisen kymmenen vuoden aikana. Lisäksi, jos oikeasti seuraisit kryptomarkkinoita, huomaisit, että kryptot on lähteny laskusuuntaan. On siinäkin meillä kryptomiljonääri:DD
Treidaamalla kryptoja olisi voinut onnistua. Teoriassa ainakin. Vaatisi kyllä melkoista ajoituskykyä!
En lukenut koko ketjua läpi, joten en tiedä kysyikö joku jo kuinka paljon tuosta on omaa pääomaa, kuinka paljon sijoitusten tuottoa? Mihin sijoitat? En tarkoita yhtiön tarkkuudella, mutta ymmärsit varmaan. :)
Minä olen vasta aloitteleva "sijoittaja", vuosi takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On noita omistuksia salkuissa jotain 7,5 triljoonaa, en vaan viiti leuhkia
Onpas varakas otos suomalaisia täällä, kun suomalaisen keskivertosijoitussalkku on 5000-10000 euroa. Mutta tokihan täällä monen miehet tienaa yli sata tonnia vuodessa, joten ymmärtäähän sen.
Eivätkö naiset tienaa ja sijoita?
Naiset tienaa ja kuluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä sitä tietää milloin tarvii ja kuinka
Kaikkea ei tietenkään pysty ennakoimaan. Mutta jonkinlainen puskuri muualle kuin osakkeisiin, niin pystyy vaikuttamaan osakkeiden myyntihetkeen.
Huonoja neuvoja ei kannata uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas varakas otos suomalaisia täällä, kun suomalaisen keskivertosijoitussalkku on 5000-10000 euroa. Mutta tokihan täällä monen miehet tienaa yli sata tonnia vuodessa, joten ymmärtäähän sen.
Naiset "sijoittavat" vaatteisiin, koiriin ja ulkonäköön :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaa miehen rahoja ja kuluttaa*
Vierailija kirjoitti:
En lukenut koko ketjua läpi, joten en tiedä kysyikö joku jo kuinka paljon tuosta on omaa pääomaa, kuinka paljon sijoitusten tuottoa? Mihin sijoitat? En tarkoita yhtiön tarkkuudella, mutta ymmärsit varmaan. :)
Kukaan todellisuudessa sijoittamalla tienaava ei tule sijoituksiaan paljastamaan. Huonosti sijoittavat taas sitäkin enemmän
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kukaan todellisuudessa sijoittamalla tienaava ei tule sijoituksiaan paljastamaan. Huonosti sijoittavat taas sitäkin enemmän
Pörssihaukka? Inderesin porukka?
Vierailija kirjoitti:
Jos et veikkaa et voi voittaa. Toisaalta jos sijoitat Helsingin pörssin indeksiin niin et voi kuin hävitä.
10 vuotta sitten Helsingin pörssin indeksiin sijoitettu 100 000 € on nyt vähän yli 200 000 €. En minä sitä kutsuisi häviämiseksi, vaikka muualta olisikin saanut selvästi paremman tuoton.