sairasteleeko lapset enemmän jos pk:ssa kuin ojs olisivat pph:lla?
Pitäs miettiä syksyksi vaihtoa päiväkotiin..en vaan tiedä kannattaako. Lapset syksyllä 5v4kk ja 3v6kk.
Kommentit (6)
Mä mielummin laittaisin perhepäivähoitoon.
Olen pph, ja hoitolapsistani ei ole ollut yhden lapsen lyhyttä flunssaa lukuunottamatta koko syksynä kipeänä yksikään, mistä olen ollut hyvilläni. Olen työskennellyt tässä ammatissa kohta 9 vuotta, ja koko aikana yksittäisten lasten korvatulehduskierteet ovat olleet ainoita pitempiä sairaustapauksia (jotka nekin päättyivät korvien putkitukseen). Itse olen ollut tällä ajalla kaksi kertaa kipeänä a-virus -flunssan tms takia ja kerran mahataudissa. Ei siis ole pahemmin sairasteltu meillä, onneksi.
Luulen myös, että pph:lla lasten ollessa samat kaiken aikaa, bakteerikanta pysyy samalla tavalla yhteisenä kuin perheessä yleensäkin, toisin kuin pk:ssa, jossa sekä henkilökunta että lapset vaihtelevat enemmän.
Tuttavaperhe palkkasi hoitajan kotiin, kun vuosi päiväkodissa oli ollut sellaista sairastelurumbaa. Ystäväni on pk:ssa töissä ja aina kipeänä itsekin, kuulemma lapset myös tiheään.
Muilta osin en tiedä sanoa, tämä on oma kokemukseni ja mitä olen kuullut muilta.
Yksi asia millä asiaan voi vaikuttaa on käsien pesu. Ja monesti se mikä ei tapa, vahvistaa. Ensimmäiseen hoitovuoteen kuuluu yleensä enemmän sairasteluja. Kun vastustuskyky kasvaa sairastelukin vähenee.
En tiedä olisivatko sairastelleet vähemmän pph:lla ;) mutta ei tuo sairastelumäärä ole kauheen uuvuttavalta tuntunut.