Ulvila uudelleen tutkintaan
Kommentit (9458)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo näppylähanska ei ollut tiedossa vielä vuonna 2006. Se on tullut jostain mukaan myöhemmin.
Kyllä yksi näppylähanska löydettiin sängyltä jo murhan jälkeen. Sen näppylöiden etäisyys toisistaan ei vaan sopinut siihen verijälkeen, joka löytyi oven pielestä seinältä. Murhaajalla oli siis näppylähanska kädessään ainakin siinä loppuvaiheessa. Näppylähanskoja käytetään yleisesti puutarhatöissä, ja terassilla taisi olla yksi pari siinä seinustallakin. Hieman ihmetyttää miehen käyttämäksi käsineeksi. Annelilla taas oli joitain hiertymiä käsissään sairaalavideolla. Olisi ollut tärkeää kuvata hänen kätensä tarkemmin.
Eri hanskathan siinä on kyseessä ollut. Huppiksen hanska on ollut eri valmistajalta kuin perheen hanskat.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea on pyritty vääristelemään. Forensisen lingvistiikan analyysi on sieltä helpommasta päästä vääristeltäviä asioita.
No sikäli olet oikeassa, että Santtilakin käytti guilty caller - analyysiä Annelin todistamiseen syyttömäksi sillä kepulikonstilla, että yhdisti äidin ja tyttären yhdeksi yksiköksi. Tyttären aidommin tunnepitoiset puheet saivat prosentit enemmän syyttömyyden puolelle.
Vierailija kirjoitti:
2 seikkaa Annelin puolustamiseksi ja toinen häntä vastaan.
-Se että kysyy häkeltä kauanko poliiseilla kestää saapua, on tavallinen kysymys. Olen itse joutunut soittamaan työni puolesta milloin ambulanssia, milloin poliisia, ja työkaverit myös on soittaneet. Tuossa tilanteessa lisäksi oli tajuton kiire.
-Anneli ei voinut mennä huolehtimaan miehestä tai hoivaamaan ennen kuin puukottaja oli lähtenyt, koska olisi saanut puukosta.
Vastaan:
-en tiedä muista äideistä, mutta jos oma lapsi joutuisi näkemään kun isää tapetaan, en sanoisi vaan "älä itke." Tuo lause on tuossa tilanteessa outo "niin, nyt vaan tämmönen tapahtuu ja tuo on Isin kohtalo, mut älä sure sitä." Mä käskisin Amandan hakea muut lapset tai auttaa ne vaikka itse naapuriin.
Se että soittaa seinän takana lankapuhelimeen ja pitää lapset talossa, on outoa. Oliko huppis Annelin rikostoveri?
Mietin että olisinko itse yrittänyt eteisest
Siis jatkan: tuo "älä itke"-lausetta käytetään silloin kun tilanne on ohi, sellaiseen pitkäkestoiseen suruun. Silloin kun on täysi tohina päällä, ei vauhdissa tavallinen äiti sanoisi vaan "älä itke." Tuo lause on vähän kuin "nii, sellaista elämä nyt sattuu olemaan." Ihan kuin äiti olisi tiennyt ennalta jotain.
Joku muu äiti karjuis lapsia menemään ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo näppylähanska ei ollut tiedossa vielä vuonna 2006. Se on tullut jostain mukaan myöhemmin.
Kyllä yksi näppylähanska löydettiin sängyltä jo murhan jälkeen. Sen näppylöiden etäisyys toisistaan ei vaan sopinut siihen verijälkeen, joka löytyi oven pielestä seinältä. Murhaajalla oli siis näppylähanska kädessään ainakin siinä loppuvaiheessa. Näppylähanskoja käytetään yleisesti puutarhatöissä, ja terassilla taisi olla yksi pari siinä seinustallakin. Hieman ihmetyttää miehen käyttämäksi käsineeksi. Annelilla taas oli joitain hiertymiä käsissään sairaalavideolla. Olisi ollut tärkeää kuvata hänen kätensä tarkemmin.
Eri hanskathan siinä on kyseessä ollut. Huppiksen hanska on ollut eri valmistajalta kuin perheen hanskat.
Mistä sinä tuon eri valmistajan keksit? Poliisilta jäi mittaamatta vaikkapa niiden terassilla olleiden näppylähanskojen tilanne ja verrata niihin. Jos Anneli ei olisi päättänyt muuttaa pikaisesti Turkuun, huusholliin olisi voinut jäädä lojumaan tavaroita, joista olisi myöhemmin voinut löytyä jotain oleellista.
Annelin puolustukseksi voisi sanoa, että jos itse heräis parhaimman unen aikaan eli puoli 3 johonkin rytinään, niin mulla kestäis varmaan joku puoli minuuttia tajuta ensin mistä on kyse.
Se tilanne että joku tappaja rytisis sisään yöllä on jotain niin outoa, että ei siinä häkepuheluun mitään täydellisen empaattisen kuuloista suoritusta latelisi. Menisin sinne tänne kuin päätön kana. Hyökkääjällä etulyöntiasema, koska häntä ei ole unilta yllätetty.
Olen soittanut häkeen rattijuoposta ja lapsena soittelin naapurin juopon miehen toilailuista, mutta silloin oli päiväsaika ja olin katsellut ja arvioinut minuuttikaupalla tilannetta rauhassa, enkä tiedä osasinko sittenkään puhua järkevästi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedossa ei varmaankaan ole kuinka monta puukoniskua on annettu ennen häke-puhelua ja kuinka monta sen aikana. Astalointi on tapahtunut puhelun aikana.
Hovioikeuden päätelmän mukaan Jukkaa ei enää häke-puhelun aikana isketä puukolla, vaan kaikki 70 iskua olisi annettu ennen puhelua. Tätä tukee myös tytön kertomus, että kun hän toisen kerran kävi takkahuoneessa, niin isä makasi vatsallaan lattialla ja äiti oli menossa puhelimeen.
Hän on myös ehtinyt valuttaa verta patjaan niin että veri on kunnolla imeytynyt ennen hätäpuhelua.
Oikeuden papereissa lukee että patjassa ollut verikuvio ei tue sitä, että olisi puukotettu sen päällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Onko Tuija Niemi mielestäsi puolueellinen"
Hän teki työtään KRP.n äänitutkijana. Uskon mieluummin häntä kuin jotakin random juristia.
-eriMinusta olisi syytä saada tämä nauha-asia oikeuden käsittelyyn. Jos poliisi väärentää todisteita niin se on jokaisen suomalaisen asia silloin. Ei ole kyse tästä yhdestä perheestä enää.
Hauskaa, että olet huolissasi poliisin toiminnasta vasta tässä vaiheessa. Tässä koko jutussa poliisi on väärentänyt ja sotkenut todisteita (tahattomasti tai tahallaan) jo ihan ensimetreistä alkaen.
Annelistit ovat selvästikin valmistautuneet puolustelemaan Annelia pahoja viranomaisia vastaan juuri nyt, kun seri-tuomion purku tuli esille. Bergin tavoitteena häkepuhelu-kirjallaan on mitätöidä puhelun arvo todisteena, koska on pelättävissä, että tulossa on uusia äänianalyysejä. Halutaan hyökätä juuri krp:n äänitutkijaa vastaan, kun tiedetään, että äänitutkimuksen menetelmät ja käytänteet eivät helpolla avaudu tavalliselle ihmiselle.
Jos näppylöiden etäisyys on eri niin eikö ole helposti pääteltävissä, että eri hanskat? Jos terassihanskojen näppyläetäisyyttä ei mitattu niin mitä sekään todistaisi, vaikka niiden kohdalla täsmäisi? Huppis on voinut ottaa ne siitä tullessaan.
Vierailija kirjoitti:
-Se että kysyy häkeltä kauanko poliiseilla kestää saapua, on tavallinen kysymys. Olen itse joutunut soittamaan työni puolesta milloin ambulanssia, milloin poliisia, ja työkaverit myös on soittaneet. Tuossa tilanteessa lisäksi oli tajuton kiire.
-Anneli ei voinut mennä huolehtimaan miehestä tai hoivaamaan ennen kuin puukottaja oli lähtenyt, koska olisi saanut puukosta.
Vastaan:
-en tiedä muista äideistä, mutta jos oma lapsi joutuisi näkemään kun isää tapetaan, en sanoisi vaan "älä itke." Tuo lause on tuossa tilanteessa outo "niin, nyt vaan tämmönen tapahtuu ja tuo on Isin kohtalo, mut älä sure sitä." Mä käskisin Amandan hakea muut lapset tai auttaa ne vaikka itse naapuriin.
Se että soittaa seinän takana lankapuhelimeen ja pitää lapset talossa, on outoa. Oliko huppis Annelin rikostoveri?
Mietin että olisinko itse yrittänyt eteisest
Kännykällähän on aina pystynyt soittamaan 112 ilman pin-koodia.
Vierailija kirjoitti:
Annelin puolustukseksi voisi sanoa, että jos itse heräis parhaimman unen aikaan eli puoli 3 johonkin rytinään, niin mulla kestäis varmaan joku puoli minuuttia tajuta ensin mistä on kyse.
Se tilanne että joku tappaja rytisis sisään yöllä on jotain niin outoa, että ei siinä häkepuheluun mitään täydellisen empaattisen kuuloista suoritusta latelisi. Menisin sinne tänne kuin päätön kana. Hyökkääjällä etulyöntiasema, koska häntä ei ole unilta yllätetty.
Olen soittanut häkeen rattijuoposta ja lapsena soittelin naapurin juopon miehen toilailuista, mutta silloin oli päiväsaika ja olin katsellut ja arvioinut minuuttikaupalla tilannetta rauhassa, enkä tiedä osasinko sittenkään puhua järkevästi.
Täytyy ottaa huomioon, että pariskunnan sänky oli ihan siinä ikkunan vieressä. Kyllä se jymäytys olisi tullut niin läheltä, ettei siihen makaamaan olisi kukaan jäänyt. Eri asia, jos ääni tulisi jostain kauempaa. Ja jos jonkun näkisi vieressä lasia hakkaamassa, niin sisääntulovaiheessa olisi ollut helppo yrittää hakata tunkeutujaa päähän, jos nyt ylipäätään päättää jäädä siihen pällistelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meille suomalaisille on usein teroitettu, että hätäpuhelua ei saa omin päin katkaista ja että kannattaa totella häkepäivystäjää. Anneli teki juuri niin.
JOS Anneli on syytön, niin täytyy sanoa, että vastaavassa tilanteessa en itse tietäisi, kummanko valita: lähteä karkuun vai mennä väliin auttamaan Jukkaa, saaden itse ehkä puukosta. Moni tässä ketjussa arvostelee Annelia, että "vain puhui puhelimeen", olihan hän alussa yrittänyt mennä kuitenkin väliin mutta sai puukosta.
Mutta lapset ainakin pitäisi toimittaa heti naapuriin, vanhin lapsi edellä, ja sitä Anneli ei tehnyt: jos koki että puukkomiehestä ei ole vaaraa lapsille, niin sekin velvoittaa herättämään lapset, silloinhan heidän evakuoiminen olisi turvallista.
Luin oikeuden päätöstä. Sen mukaan Anneli on kertonut kuulusteluissa että hän
Vaikka ei olisikaan ollut koko totuus, Annelin on täytynyt kuulusteluissa melko johdonmukaisesti useita kertoja kertoa tämä sama asia, että hän on ensimmäisenä ollut huolissaan lapsista ja huutanut heille että poistuisivat talosta.
Vai meinaatko, että oikeuden papereihin on kirjattu näin, vaikka Anneli ei olisi kuin yhdesti esim oikeudessa sanonut noin ja muilla kerroilla ei koskaan mitään lapsien turvallisuudesta huolehtimisesta?
Koko ajan on yritetty ja yritetään kaikin keinoin rakentaa kuvaa, että AA ei ole ollut tilanteessa lainkaan huolissaan lapsista. Tämän osoittavat lukuisat ihmettelevät *minä ainakin olisin* -jaaritukset joissa kuvaillaan kuinka olisivat ensimmäisenä pelastaneet lapset. Näin Annelikin on kertonut yrittäneensä tehdä ja nimenomaan sitä miettineensä ensimmäisten asioiden joukossa.
Näin silti, vaikka *oikeuden paperit eivät ole koko totuus*.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauhalta ei kuulu ulkopuolisen ääntä, lapsi en nähnyt takkahuoneessa ketään ulkopuolista.
hmmm.
Nauhaa on muokattu. Alkuperäiseltä nauhalta kuului. Lapsi on ensimmäisestä päivästä lähtien sanonut nähneensä ulkopuolisen miehen poistuvan takkahuoneen oven ikkunasta.
Miksi sitä ääntä ei ole litteroitu mihinkään? Luulisi sellaisen näkyvän jossain.
Lue Niina Bergin kirja. Siellä nuo asiat selitetään.
Niina Berg on puolueellinen. Ei kiinnosta hänen vaiheensa. Jos tuo ääni on kuulunut alkuperäisessä nauhassa, on siitä pakosti dokumenttia jossakin.
Minua ärsyttää annelistien toteuttama Niemen demonisointi.
Niemi tekee työtään virassa. Annelistit on kotidekkareita tsi Annelin ystäviä joilla on pakkomielle vääntää mustasta valkoista. Siinä on aikamoinen ero. Kumpikohan suhtautuu asiaan neutraalimmin?
Itse tutkin työssäni juttuja jotka ovat kohteelle tunteikkaita. Oma arviointini perustuu kuitenkin siihen mitä tietoja tapauksesta on ihan objektiivisesti saatavissa. Asikkaat toki haukkuvat .inua jos ovat asiasta eri mieltä mutta se ei vaikuta minuun, minä teen työtäni faktoilla en sillä miltä tuntuu .
Vierailija kirjoitti:
Se veitsi, jolla Jukka puukotettiin lähti huppiksen mukana ulos talosta.
Ei lähtenyt. Se oli keittiön tukista vihreäkahvainen iso ja tukeva veitsi. Sitä ei löydetty mutta olipahan sitren ilmaantunut uuden kodin veitsitukkiin. Tyttökin muisteli nähneensä vihreäkahvaisen veitsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedossa ei varmaankaan ole kuinka monta puukoniskua on annettu ennen häke-puhelua ja kuinka monta sen aikana. Astalointi on tapahtunut puhelun aikana.
Hovioikeuden päätelmän mukaan Jukkaa ei enää häke-puhelun aikana isketä puukolla, vaan kaikki 70 iskua olisi annettu ennen puhelua. Tätä tukee myös tytön kertomus, että kun hän toisen kerran kävi takkahuoneessa, niin isä makasi vatsallaan lattialla ja äiti oli menossa puhelimeen.
Hän on myös ehtinyt valuttaa verta patjaan niin että veri on kunnolla imeytynyt ennen hätäpuhelua.
Oikeuden papereissa lukee että patjassa ollut verikuvio ei tue sitä, että olisi puukotettu sen päällä.
Jukka on kellahtanut siihen kyljelleen makaamaan. Siinä vaiheessa voi toki survaista niin, ettei poisvetovaiheessa heilauta puukkoa niin että roiskuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähtenyt. Se oli keittiön tukista vihreäkahvainen iso ja tukeva veitsi. Sitä ei löydetty mutta olipahan sitren ilmaantunut uuden kodin veitsitukkiin. Tyttökin muisteli nähneensä vihreäkahvaisen veitsen.
Kahvan väri on ollut eri jossain vaiheessa.
Pari seikkaa makuuhuoneesta, jotka ilmenevät poliisin ottamista valokuvista.
1. Makuuhuoneen sälekaihtimet ovat auki.
Mikäli aikoisin surmata jonkun, laittaisin melko varmasti sälekaihtimet kiinni.
2. Vuoteen peitot ovat melko suorassa ja tyynyt pieiton päällä.
Anneli oli kertomansa mukaan nukkunut sängyssä seinän puolella. Seinän puolen peitto sekä tyyny näyttävät kuitenkin siltä, ettei sängyssä olisi nukuttu. Jukan puolen peitto ja tyyny ovat jonkin verran rytyssä, mutta tämä voisi johtua myös kamppailusta. Oliko kumpikaan sängyssä nukkumassa? Vai oliko Jukka mahdollisesti yksin sängyssä? Ilmeisesti Jukan farkut oli kuitenkin riisuttu ja laitettu sängyn päädylle.
Vierailija kirjoitti:
Jos näppylöiden etäisyys on eri niin eikö ole helposti pääteltävissä, että eri hanskat? Jos terassihanskojen näppyläetäisyyttä ei mitattu niin mitä sekään todistaisi, vaikka niiden kohdalla täsmäisi? Huppis on voinut ottaa ne siitä tullessaan.
Joo, mutta vähän vaikea kuvitella, että ulkopuolinen tappaja olisi käyttänyt jotain näppylähanskoja. Kai hänellä olisi ollut jotkut toisen tyyppiset hanskat käsissään? Oli sentään jo joulukuu. Tuliko muka paljain käsin talolle ja huomasi napata terassilta näppylähanskat käteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaan:
Minä en uskaltaisi kiinnittää murhaajan huomiota lapsiin mitenkään vaan toivoisin, että pysyvät huoneessa hiljaa. Siksi sanoisi isommalle kun, että älä itke. Pysyy toimintakyky ja kuulee, mitä tapahtuu, pystyy reagoimaan.
Ja keskellä talvella pienet yöpukuiset lapset,ehkä myös -pissaiset, murhaajan tietäen ulos pakkaseen? Miten löytyy yhtäkkiä vaatteet, onko naapurit kotona, onko murhaaja naapuri, onko murhaajalla rikostoveti ulkona tai julkaeeki ulos lasten perään? Sitten lapset kylmissään ja hädissään yöllä itkien jonnekin ovelle, vaikkei ole tietoa avaako kukaan ja onko luotettavia. Tai kylmerttvät jonnekin ojaan pensaikkoon piiloon, kun eivät tietenkään pääse enää huoneeseensa turvallisesti. Tai lähtevät kauemmaksi kävellen paleltumaan, ilman hanskoja, lakkeja väliasuja tms ja kohtaavat juoppoköörin, pedofiili tms?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä asiaa ei ole millään tavalla todistettu.
Koko forensinen lingvistiikka ylipäätään ei ole mitään oikeaa tiedettä, millä voisi todistaa yhtään mitään.