Paras tapa antaa perintöä!
Taas oli Il:ssä juttu maksumuurin takan. Kenpä tietäisi, mitä tuossa nyt taas tarkoitetaan näin joulupäivänä.
Kommentit (38)
Vastikkeellisesti. Jos lapset tekevät palveluksia vanhemmilleen he voi niistä saada korvauksen. Mieluummin annan hyväntekeväisyyteen, kuin perinnöksi ilmaisrahaa.
Paras tapa vanhemmilta on kuolla ajoissa,eikä 90-100 vuotiaana...jälkipolvikin kiittää kun saa hynät ja tilukset ajoissa ja voi viettää mukavaa elämää..
Minä sain perinnön kenkälaatikossa. Ei mennyt penniäkään veroja eikä tarvinnut kikkailla mitään.
Antakaa käteistä. Isäni antoi minulle ennakkoperintöä käteistä 60 000 ja 90 000 euroa. Ei ole kukaan kysellyt mitään.
Vierailija kirjoitti:
Minä sain perinnön kenkälaatikossa. Ei mennyt penniäkään veroja eikä tarvinnut kikkailla mitään.
Olivatko vanhempasi kerjäläisiä, kun heitän omaisuudensa mahtui kenkälaatikkoon vai oliko siellä heitän tuhkansa.
Ennakko perintöä (alle 5 000 euron arvoisen lahjoituksen 3 vuoden välein). Elikä käteistä, arvotavaraa. Voi sijoittaa, ostaa fyysistä kultaa. Laittaa vaurautta sukanvarteen.. Meillä se ei nyt oikein tuossa määrin tapahdu kuitenkaan noin kun vähänvaraisia ollaan. Jelppaillaan kyllä laskuissa vaikeina aikoina. Ovat sanoneet että mun ennakkoperintöä. Sijoitellut olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivatko vanhempasi kerjäläisiä, kun heitän omaisuudensa mahtui kenkälaatikkoon vai oliko siellä heitän tuhkansa.
Kenkälaatikkoon mahtuu isoina seteleinä varmaan miljoona.
Minä maksan lapsen puhelinlaskua edelleen omassa laskussani, taitaa olla ainoa selkeä "etukäteisperintö" mutta noita kultaharkkoja voisi alkaa miettiä vaikka hänen tasavuotissynttäreikseen.
Ennakko perintö pienissä summissa kolmen vuoden mittaan. Ei kannata kokonaisuudessaan lahjoittaa. Vaan pienissä erissä jos on fiksut vanhemmat ja heidän jälkeläisensä ovat.
Elatukseen liittyvät kulut on verovapaita, kunhan ei anna rahaa käteen tai tilille, vaan maksaa ne laskut. Kodin irtaimistoa saa myös ostaa toiselle verovapaasti, kunhan hinta on alle 4000 per esine.
Vierailija kirjoitti:
Ennakko perintöä (alle 5 000 euron arvoisen lahjoituksen 3 vuoden välein). Elikä käteistä, arvotavaraa. Voi sijoittaa, ostaa fyysistä kultaa. Laittaa vaurautta sukanvarteen.. Meillä se ei nyt oikein tuossa määrin tapahdu kuitenkaan noin kun vähänvaraisia ollaan. Jelppaillaan kyllä laskuissa vaikeina aikoina. Ovat sanoneet että mun ennakkoperintöä. Sijoitellut olen.
Ja kumpikin vanhempi voi antaa tuon 4999 euroa kolmen vuoden välein. Sitten voi tosiaan maksaa toisen laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Elatukseen liittyvät kulut on verovapaita, kunhan ei anna rahaa käteen tai tilille, vaan maksaa ne laskut. Kodin irtaimistoa saa myös ostaa toiselle verovapaasti, kunhan hinta on alle 4000 per esine.
Noita alle 4000 euron irtaimistoja voi antaa useita kertoja kolmen vuoden aikana
Vierailija kirjoitti:
Minä maksan lapsen puhelinlaskua edelleen omassa laskussani, taitaa olla ainoa selkeä "etukäteisperintö" mutta noita kultaharkkoja voisi alkaa miettiä vaikka hänen tasavuotissynttäreikseen.
Minä olen jokaisen neljä auttanut alkuun. Maksanut takuuvuokran ja pari ensimäistä vuokraa. Lisäksi ostin kaikille huonekalut ja kodinkoneet ja astiat
Maksan auton vakuutusmaksuja ja autoveroja. Autoihin olen antanut käteisenä rahat. Kaikilla käytetty auto, joten ovat maksaneet käteisellä suoraan yksityiselle myyjälle
Olen sanonut, että tämä on järkevää ennakkoperintää, kun meiltä ei kauheasti ole odotettavissa. Että sitä muutamaa tonnia on turha tilillä säilyttää teille perintönä ja saatte sen sitten 60-70 vuotiana
Tosiasiassa kukaan ei kysele pankkisiirtojen perään. Olen saanut vanhemmiltani huomattavasti isompia summia ennakkoperintönä tai lahjana - miten sen nyt haluaa ajatella. Samoin sisarukseni. Samoin itse olen omille lapsilleni ihan surutta tuupannut enemmän, kuin tuon 5000€/3 vuotta. Kun vanhemmat ovat tasapuolisia, niin yksikään sisaruksista ei kyseenalaista tätä, eikä niitä perinnönjaossa ole näin ollen tarpeen huomioida. Eri asia toki on, jos hankkii nollatuloilla vaikka asunnon tai auton - mutta kiinnittäneekö siihenkään kukaan ulkopuolinen sitten lopulta huomiota? Ei sitä rahojen alkuperää kukaan kaupanteossa kysele.
Toki näitä lahjoja pitäisi ilmoittaa ja oma-aloitteisesti sitten veroja maksaa. Olen laskenut, että säästän leikkimällä tyhmää, mikäli koskaan kukaan tulee asiasta kyselemään.
Vierailija kirjoitti:
Ennakko perintö pienissä summissa kolmen vuoden mittaan. Ei kannata kokonaisuudessaan lahjoittaa. Vaan pienissä erissä jos on fiksut vanhemmat ja heidän jälkeläisensä ovat.
Yhdyssanat perinnöksi.
Lapsensa elättäminen on ihan laillista. Maksan lapseni perheen ruuat, auton on minun, heillä käytössä, täytän tankin, maksan vakuutukset ja huollot, ostan renkaat, ostan heille vaatteet, maksoin huonekalut, verhot jne. Maksan lomat. He maksavat pikavauhtia talolainan pois.
Ihmisen suurin kuluerä kuukaudessa on asumiskulut ja ruoka.
Jos vanhempi maksaa suoraan omalta tililtään lapsensa vuokran tai yhtiövastikkeen ja / tai kaikki omakotitalon juoksevat laskut sekä ostaa kuukauden ruuat, siinä on jo takuulla kasassa noin 2000 euroa elatusta yhdelle kuulle ja verovapaasti.
Ruokien oston voi tehdä kolmella tapaa: vanhempi tulee kauppaan mukaan ja ostaa itse ruuat lapselleen, lapselle annetaan rinnakkaiskortti ja lapsi vinguttaa sitä tai lapsi vinguttaa omaa luottokorttiaan ruokakaupassa ja antaa luottokorttilaskun vanhempiensa maksettavaksi. Aina vanhempi voi myös nostaa rahaa ja lapsi ostaa käteisellä ruokansa.
Vierailija kirjoitti:
Lapsensa elättäminen on ihan laillista. Maksan lapseni perheen ruuat, auton on minun, heillä käytössä, täytän tankin, maksan vakuutukset ja huollot, ostan renkaat, ostan heille vaatteet, maksoin huonekalut, verhot jne. Maksan lomat. He maksavat pikavauhtia talolainan pois.
Saat elättää Suomessa ihan ketä tahansa, ei se oikeus ole vain niin, että saat elättää verovapaasti vain omia täysi-ikäisiä lapsiasi.
Saat ihan laillisesti ja verovapaasti elättää vaikka naapurin Mirjaa.
Pointti on se, että se elättäminen on normaalia arjen elämistä ja maksat ne laskut suoraan itse. Eli et anna rahaa käteen.
Maksa lapsesi opiskelukulut. Jos antaa rahana se on lahja mutta jos vain maksaa kaikki laskut, siinä ei ole lahja.