Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paras tapa antaa perintöä!

Vierailija
25.12.2024 |

Taas oli Il:ssä juttu maksumuurin takan. Kenpä tietäisi, mitä tuossa nyt taas tarkoitetaan näin joulupäivänä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä elatuslahja eli voit vapaasti maksaa aikuisen lapseni elämän (vuokran / vastikkeen ja muut laskut), kunhan maksat ne suoraan eikä raha kierrä lapsen kautta. Mitään ylärajaa ei käytännössä ole. Voit maksaa kodinkoneet, vaatteet ja muut hankinnat, myös opintolainan valmistumisen jälkeen. 

Lisäksi voi lahjoittaa verottomasti joka kolmas vuosi 4999 euroa ihan rahana tai osuutena kiinteistöön tms.

En lukenut artikkelia, mutta veikkaan, että kyse on juuri tuosta elatuslahjasta. 

Vierailija
22/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis aikuisen lapsesi, ei lapseni :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perinnön kenkälaatikossa. Ei mennyt penniäkään veroja eikä tarvinnut kikkailla mitään.

Olivatko vanhempasi kerjäläisiä, kun heitän omaisuudensa mahtui kenkälaatikkoon vai oliko siellä heitän tuhkansa.

Ei kun ne oli satasia, ja huom, kenkälaatikoitakin on monenkokoisia.

Vierailija
24/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, miksi tästä ei puhuta avoimesti enemmän. Pitäisi oikein rummuttaa joka vuosi mediassa, kuinka saa elättää toista ihmistä ihan verovapaasti. Siitä ollaan jostain syystä hys hys.

Mutta sitten sitä muistetaan painottaa mediassa vähän väliä, että lahjoja saat antaa verovapaasti vain 3 vuoden välein maksimissaan yhteensä 4999 euron arvoista :D

Vierailija
25/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempi on jakanut perintöä vuosien aikana, että ei ole menny perintöveroa ollenkaan rahoista. 

Vierailija
26/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhempi on jakanut perintöä vuosien aikana, että ei ole menny perintöveroa ollenkaan rahoista. 

Miten on jakanut? Maksanut suoraan asumiskulusi ja ruokasi siis?

Vierailija
27/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksa pensat ja muut kulut ja käske lapsesi ostaa osakkeita omilla tuloilla

Vierailija
28/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa kukaan ei kysele pankkisiirtojen perään. Olen saanut vanhemmiltani huomattavasti isompia summia ennakkoperintönä tai lahjana - miten sen nyt haluaa ajatella. Samoin sisarukseni. Samoin itse olen omille lapsilleni ihan surutta tuupannut enemmän, kuin tuon 5000€/3 vuotta. Kun vanhemmat ovat tasapuolisia, niin yksikään sisaruksista ei kyseenalaista tätä, eikä niitä perinnönjaossa ole näin ollen tarpeen huomioida. Eri asia toki on, jos hankkii nollatuloilla vaikka asunnon tai auton  - mutta kiinnittäneekö siihenkään kukaan ulkopuolinen sitten lopulta huomiota? Ei sitä rahojen alkuperää kukaan kaupanteossa kysele. 

Toki näitä lahjoja pitäisi ilmoittaa ja oma-aloitteisesti sitten veroja maksaa. Olen laskenut, että säästän leikkimällä tyhmää, mikäli koskaan kukaan tulee asiasta kyselemään. 

Verohallinto ei ala kyselemään pikkurahojen perään. Sitten kun summat alkaa olla 50k+ niin voi tulla selvityspyyntöjä.

Vierailija
29/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsensa elättäminen on ihan laillista. Maksan lapseni perheen ruuat, auton on minun, heillä käytössä, täytän tankin, maksan vakuutukset ja huollot, ostan renkaat, ostan heille vaatteet, maksoin huonekalut, verhot jne. Maksan lomat. He maksavat pikavauhtia talolainan pois. 

Curling.

Vierailija
30/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsensa elättäminen on ihan laillista. Maksan lapseni perheen ruuat, auton on minun, heillä käytössä, täytän tankin, maksan vakuutukset ja huollot, ostan renkaat, ostan heille vaatteet, maksoin huonekalut, verhot jne. Maksan lomat. He maksavat pikavauhtia talolainan pois. 

Curling

Vierailija
31/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottomasti voi antaa 3 vuoden välein 4999€. Muistakaa antaa aina!

Vierailija
32/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiasiassa kukaan ei kysele pankkisiirtojen perään. Olen saanut vanhemmiltani huomattavasti isompia summia ennakkoperintönä tai lahjana - miten sen nyt haluaa ajatella. Samoin sisarukseni. Samoin itse olen omille lapsilleni ihan surutta tuupannut enemmän, kuin tuon 5000€/3 vuotta. Kun vanhemmat ovat tasapuolisia, niin yksikään sisaruksista ei kyseenalaista tätä, eikä niitä perinnönjaossa ole näin ollen tarpeen huomioida. Eri asia toki on, jos hankkii nollatuloilla vaikka asunnon tai auton  - mutta kiinnittäneekö siihenkään kukaan ulkopuolinen sitten lopulta huomiota? Ei sitä rahojen alkuperää kukaan kaupanteossa kysele. 

Toki näitä lahjoja pitäisi ilmoittaa ja oma-aloitteisesti sitten veroja maksaa. Olen laskenut, että säästän leikkimällä tyhmää, mikäli koskaan kukaan tulee asiasta kyselemään. 

Pankkia kiinnostaa kovastikin, jopa varottajalle kuuluvat asiat.

T: useita selvityksiä pankille tehnyt

Vierailija
33/38 |
25.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Antakaa käteistä. Isäni antoi minulle ennakkoperintöä käteistä 60 000 ja 90 000 euroa. Ei ole kukaan kysellyt mitään.

Tähän. Käteisenä AINA! 

Vierailija
34/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain perinnön kenkälaatikossa. Ei mennyt penniäkään veroja eikä tarvinnut kikkailla mitään.

Entä jos tulipalo tuhoaa käteiset? Minkälainen kassakaappi pitää olla? 

Vierailija
35/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos tulipalo tuhoaa käteiset? Minkälainen kassakaappi pitää olla? 

Ja jos tulee äkkilähtö, niin missä pystyy turvallisesti kuljettamaan ja säilyttämään käteistä kenkälaatikollisen? Kassakaappi ei lähde mukaan kuitenkaan mihinkään pikkuautoon. Epävakaissa oloissa auton sisältö on äkkiä ryöstetty. 

Vierailija
36/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain (tai siis me kaikki lapset saatiin) perintöä niin, että vanhemmat auttoi rahallisesti aina kun voivat tai apua tarvitsin. Saattoi olla satanen kuussa, joskus neljäsataa, saattoi mennä vuosi ennen kuin seuraavan kerran kysyi, joskus se oli vaan kymppi, välillä maksoivat bensoja jos tulin elukoita vahtimaan tms. Ja hyvä niin. Heistä kun aika jätti, niin ei ollut mitään mistä tapella kenenkään kanssa.

Vierailija
37/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

AINOA tapa antaa PERINTÖÄ on kuolla.

oikeaoppista olisi puhua SIIRTÄÄ VARALLISUUTTA toisille.

Vierailija
38/38 |
28.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole jakanut perintöä. On jakanut OMAISUUTTAAN. Aivan eri asioita.