Muita joita ärsyttää tämä joka jouluinen hössötys alkoholittomasta joulusta
Näillä hössöttäjillä taitaa olla alkoholiongelma kun eivät ymmärrä että lasi viiniä jouluaterian kanssa ei pilaa kenenkään muun joulua. Nämä hössöttäjät eivät osaa juoda vain lasillista vaan aina menee pullotolkulla.
Kommentit (168)
Kovin oli monessa perheessä taas otettu "sivistyneesti" kun luki iltapäivälehdistä poliisien kiireitä. Tappelut aikaiseksi oli saatu useammassakin perheessä. Ei varmasti ollut ihan sivistyneen punkkulasin jäljiltä. :D Sitä punkkulasia seuraa toinen lasi, sitten kolmas jne.
Itse huomasin eilen aamulla että stressi meinasi pilata koko päivän, vitutti vain koko joulu. Joten otin kaksi lonkeroa tuomaan joulumieltä ja loppu ilta sujui hyvällä tuulella. Suosittelen kyllä muillekkin joita joulu vain vituttaa ottamaan muutaman miedon, ei mitään 6-päkkiä vaan muutaman niin et pilaa omalla murjottamisella muiden joulua. Alkoholia pitää osata aikuisen ihmisen käyttää järkevästi vaikkakin se tässä suomalaisessa kännäämiskulttuurissa tuntuu olevan niin vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Kovin oli monessa perheessä taas otettu "sivistyneesti" kun luki iltapäivälehdistä poliisien kiireitä. Tappelut aikaiseksi oli saatu useammassakin perheessä. Ei varmasti ollut ihan sivistyneen punkkulasin jäljiltä. :D Sitä punkkulasia seuraa toinen lasi, sitten kolmas jne.
Lapsettomille joulu on vain tekosyy vetää pää täyteen ja sitten laskuhumalassa tapella. Ne sivistyneet punaviinin juojat ovat niitä perheellisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla. Suurelle osalle lapsista siitä tulee alkoholin vuoksi painajainen.
Täytyy olla jo syvällä alkoholismissa jos ei yhtä päivää voi olla ilman.
Riippuu varmaan piireistä. Meillä juodaan 1-2 lasillista jouluaterialla. Siis me aikuiset. Se ei näy lapsille mitenkään ja on vain luonteva osa ateriaa. Samalla tavalla saatetaan joskus ravintolassa juoda ruoan kanssa lasillinen. Lapset eivät ole nähneet kumpaakaan koskaan humalassa eikä kumpikaan juo edes kuukausittain. Tällainen alkoholin käyttö on aika normi meidän tuttavapiirissä. Että siinä sinulle alkoholismia.
Toki tällaisia ihmisiä on omissa kuplissaan - olen itsekin. Join kahtena joulupäivänä kaksi viinilasillista ruoan kanssa.
Sitten on se toinen kupla, jossa väkivaltaiseksi ärtynyt juopunut isä ajaa perheen kirveellä pihalle ja äiti sammuu eteiseen ja lapset tärisee peiton alla sängyssä peloissaan.
Jos ei ole kokenut jälkimmäistä, on turha jeesustella parilla viinilasillisella.
Vierailija kirjoitti:
Ei tainnut olla ihan normi perheitäkään. Kyllä se kuule niin on että keskiluokkaisessa perheessä aika tavatonta. Et piireissä normijoulu.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää että koko asiasta tarvitsee edes puhua. Ihmisellä joka tarvitsee alkoholia missään yhteydessä, saati sitten juhlapäivänä perheen parissa, on ongelmia.
Eli siis jos lasillisen ottaa, on heti ongelmia?
Kertoo enemmän kyllä jotain vastaajan älykkyysosamäärästä jos kuvittelee että yhden viinilasin jälkeen on perhe ajettu hankeen.
Vierailija kirjoitti:
No ei ne sivistyneesti ottamiset päädy uutisiksi asti. Ne, mitkä päätyy, on just niitä alkoholistien sekopääkännien vetämisiä seurauksineen.
Lasi tai kaksi viiniä jouluaterialla on ruokajuomaa. En edes ajattele että on alkoholin juomista tai sen puoleen juomattomuutta.
Minä en alkoholia yleensä juo kuin jouluna kaksi tölkkiä ja juhannuksena 6-8tölkkiä. Olen itsekäs ja pilaan lasten joulun kännäämällä tällä tavoin.
Mistä saan apua alkoholismiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No meillä ainakin on viiniä joulupöydässä ja illalla tilkka jotain jälkiruokaviiniä. Paikalla 20 henkilöä, joista puolet lapsia. Ikinä ei ole kukaan ollut kännissä jouluna sen paremmin kuin muinakaan juhlina. Meillä ei alkoholia kulu edes saunajuomana arkena, sekin hoituu aivan hyvin alkoholittomalla oluella ja kukaan ei kaipaile nimenomaan alkoholillista versiota. Viini on meillä juhlajuoma ja joulu jos mikä yksi vuoden isoista juhlista. Minusta lasten juuri kuuluu nähdä ettei alkoholi itsessään ole mikään peiteltävä tai pimitettävä asua, vaan normaali osa juhlavaa ateriaa. Kenenkään joulu ei mene pilalle jos juo lasillisen viiniä ja pari senttiä jotain portviiniä myöhemmin. Ne vouhotraa, joilla on eterve suhtautuminen alkoholiin.
Normaalia on myös raittius ja jäävesi juhlavan aterian kanssa. Voitteko alkkikset lopettaa tuon "kuuluu hienoon ateriaan" pakottamisen. Liuottim
Kukaanhan ei nyt sinua pakota alkoholia juhla-aterialla nauttimaan. Kyllä se pakotus niin päin menee, että epänormaalin suhtautumisen ihmiset yrittävät pakottaa täysin normaalin alkoholinkäytön pois juhlista. Jos viinilasillinen ei kuulu sinun jouluksi, se on aivan ok. Mutta älä rupea määräilemään etteikö muut saisi lasillistaan nauttia.
Vierailija kirjoitti:
Kertoo enemmän kyllä jotain vastaajan älykkyysosamäärästä jos kuvittelee että yhden viinilasin jälkeen on perhe ajettu hankeen.
No ei kyllä normaali tule hulluksi yhdestä lasillisesta. Mutta jotkut ovat sellaisia kuumakalleja, että he hermostuvat ihan selvinpäin ollessaankin jostain ihan pikkuasiasta ja sitten alkaa tapahtua. Kaikki väkivalta ei tapahdu päihteiden vaikutuksen alaisena. Joiltain onnistuu jo ihan selvinpäin ollessa se, mihin muut tarvivat runsaasti alkoholia. Sekopäitä on. Jos joku ajaa perheen lumihankeen yhden lasillisen jälkeen, niin se olisi tehnyt sen ilman sitä yhtä lasillistakin. Osalla on se ongelma niin paha, että ei tarvi kuin pieni huikka, niin se on samantien bling, nyt ruvetaan riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joulu on lasten juhla. Suurelle osalle lapsista siitä tulee alkoholin vuoksi painajainen.
Täytyy olla jo syvällä alkoholismissa jos ei yhtä päivää voi olla ilman.
Riippuu varmaan piireistä. Meillä juodaan 1-2 lasillista jouluaterialla. Siis me aikuiset. Se ei näy lapsille mitenkään ja on vain luonteva osa ateriaa. Samalla tavalla saatetaan joskus ravintolassa juoda ruoan kanssa lasillinen. Lapset eivät ole nähneet kumpaakaan koskaan humalassa eikä kumpikaan juo edes kuukausittain. Tällainen alkoholin käyttö on aika normi meidän tuttavapiirissä. Että siinä sinulle alkoholismia.
Toki tällaisia ihmisiä on omissa kuplissaan - olen itsekin. Join kahtena joulupäivänä kaksi viinilasillista ruoan kanssa.
Sitten on se toinen kupla, jossa väkivaltaiseksi ärtynyt juopunut isä ajaa perhe
Joidenkin perheiden ongelma ei ole kaikkien perheiden ongelma, eikä siitä pidä sellaista tehdä. Ei terveiden tarvitse syyllistyä ja muuttaa juhlakäytäntöjään siksi, että joku juntti naapurissa ei hallitse alkoholinkäyttöään.
Minun äitini ei ollut alkoholisti örveltäjä, mutta huomasin silti (tai ehkä sen takia) heti, kun hän oli juonut lasillisenkin viiniä. Hän ei tuntunut samalta tutulta ihmiseltä tuolloin. Se tuntui lapsen näkökulmasta epämiellyttävältä ja ahdistavalta.
Koska muistan sen epämiellyttävän tunteen hyvin, minä en tietoisesti altistaisi ketään lasta sille, mutta kukin tyylillään. Tunnen minä sellaisiakin alkoholistiperheissä kasvaneita ihmisiä, joita vanhempien juominen ei näytä mitenkään haitanneen, vaan itsekin iloisesti juopottelevat ja rellestävät juhlapyhinä. En kuitenkaan tämän perusteella väittäisi, että vanhempien juopottelu on lapsille hyväksi.
Turha keskustelu. Ne, joilla on ongelma, eivät tapojaan muuta vaikka lehdet kirkuisivat miten raittiista joulusta. Lopuilla asia ei ole ongelma koskaan ollutkaan ja juominen pysyy siinä yhdessä lasissa illallisella ja ehkä tilkassa glögiä yöllä. Se ei ongelmaa muuta mihinkään, että terveet luopuvat juhlajuomastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomille joulu on vain tekosyy vetää pää täyteen ja sitten laskuhumalassa tapella. Ne sivistyneet punaviinin juojat ovat niitä perheellisiä
Tekosyitä: joulu, uusivuosi, juhannus, pääsiäinen(kin), vappu, synttärit, pikkujoulut, illanistujaiset, keskiviikko eli pikkulauantai, kissan ristiäiset, muija on paksuna, muija jätti, löytyi uusi muija, sain duunin, alkoi vettä sataa, nyt on hienot rantakelit ja terassikeli. Hei! terassi avattiin, häät, hautajaiset, ristiäiset, työt loppui, loma alkoi, viikonloppu alkoi, nyt ollaan ulkomailla, onnistuminen, epäonnistuminen... Listaa voi jatkaa.
Onko identtisillä kaksosilla identtiset toosat?🤭🤗
Vierailija kirjoitti:
Minä en alkoholia yleensä juo kuin jouluna kaksi tölkkiä ja juhannuksena 6-8tölkkiä. Olen itsekäs ja pilaan lasten joulun kännäämällä tällä tavoin.
Mistä saan apua alkoholismiin?
jeesus pelastaa, ellei ehdi muuttaa vettä viiniksi.
Minua ei haittaa kenenkään viinilasilliset joulupöydässä. Kunhan sitä juomaa ei minun lasiini kaadeta.
Meillä ainoat alkoholit olivat kohvehtirasiassa, ja taitavat olla edelleen siellä, kun ei ne kenellekään maistu.
Mutta en silti paheksu yhtään sitä, että joku juo jouluaterialla lasin viiniä tai olutta.
Kaatokännit ovat lähinnä säälittäviä.