Nuorille ei aina ole selvää, että töihin pitää tulla, kun työpäivä alkaa
Nuorten ongelmista johtuvat poissaolot kasvat nopeasti ja aiheuttavat kustannuksia työpaikoille. Osa ongelmista juontaa juurensa jo lapsuuden vaikeuksista, mutta osa selittyy heikolla kiinnittymisellä työelämään tai heikoilla työelämätaidoilla.
Nuorille ei aina ole selvää, että työpaikalle pitää tulla silloin, kun työvuoro alkaa. Osa luulee että riittää kun tulee vähän myöhässä. Ei heille tule mieleen että vuoroon tullaan päästämään toinen pois työpaikalta.
Kouluissa pitäisi vaatia täsmällisyyttä ja opettaa siihen. Onkin huomattu miten armeijan käyneet nuoret ovat täsmällisempiä. Koulua voitaisiin kehittää enemmän armeijan suuntaan.
Kommentit (208)
Pakko olla jotakin wt -porukkaa, jos noin tyhmä on...
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ollut ongelmana jo vuosikymmeniä. Lopetin harjoittelijoiden ottamisen kun ei osattu tulla ajoissa työpaikalle. Jos työaika alkaa klo 8, niin töihin ei tulla 8.15 tai klo 10. Töistä ei myöskään lähdetä tuntia paria aikaisemmin, vaan vasta kun työaika loppuu. Annoin kaikille kelloa tuntemattomille harjoittelijoille palautteen tästä. Ei ymmärretty sitä että silloin joku muu joutuu tekemään näiden työt.
Mä olen vuosia ottanut harjoittelijan vuereeni. Tykkäsin tosi paljon siitä. Sanoin aina, kun harjoittelija oli valitti, työaika alkaa klo 8, jolloin pitää olla töissä, puhelin auki jne. Vuodesta toiseen sai huomautella. Viimeisinä vuosina harjoittelija pystyi tulemaan vartin myöhässä ja jäi vielä keittiöön hengailemaan.
Oon ihan ns antanut varoituksen ja oon sanonut tämä ei ole ok. Harjoittelijathan ovat pitkälti tappiollista toimintaa. On vielä ihan normaalia joku alkaa narisemaan siellä saa palkkaakin. Ihan, kun minä voisin sille jotain.
Yleensä tein niin, että sanoin harjoittelijalle olet myöhässä ja tämä ei ole ok. Se, miten suhtatui siihen, kertoi jatkosta. Monta krt harjoittelijalle on sanottu tämä on tässä, kun ei opi tulemaan ajoissa ja ei pidä puhelinta poissa. Monen äidin kanssa olen jutellut, kun ovat ihmetelleet miksi harjoittelu loppui kesken.
Yleensä koulussa pelättiin näin tulee tapahtumaam, kun ilmoitin harhoittelu on loppunut.
Koronan myötä muutin ja jäin etätöihin. Enää en suostu näihin. Ja meidän alalla akuutti pula harkkapaikoista
On se aika kummallista, että nuoret eivät osaa mennä työpaikalle ajoissa, kun he kuitenkin ovat käyneet koulua vuosikausia ja menneet kouluun aina lukujärjestyksen mukaan. Vai menevätkö ne sinne miten sattuu?
Vierailija kirjoitti:
Sama tarina.
Työpäivä alkoi klo 07, mutta kun koko ajan tultiin paikalle 0720 tai 0745, ja OHO SORI TAAS TORKUTIN -asenteella, niin tiet erosivat. Koeaika on hyvä juttu.
Kaikki ei ole aamuvirkkuja. Tuossahan pitää herätä jo joskus 5 aikaan, jos työmatka yhtään pidempi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ihan iästä riippumatta on ongelmia ymmärtää, että työajan alkaessa ollaan valmiina työvaatteet päällä ja aloitetaan työt. Suuri osa tulee ulko-ovesta vasta silloin ja se yksi tunnollinen avaa liikkeen ja palvelee yksin ensimmäiset minuutit.
Työpaikalla ollaan silloin, kun palkanmaksu alkaa. Jos liikkeen avaamisessa menee aikaa, tulisi palkallisen työajan alkaa ennen aukioloaikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla ihan iästä riippumatta on ongelmia ymmärtää, että työajan alkaessa ollaan valmiina työvaatteet päällä ja aloitetaan työt. Suuri osa tulee ulko-ovesta vasta silloin ja se yksi tunnollinen avaa liikkeen ja palvelee yksin ensimmäiset minuutit.
Työpaikalla ollaan silloin, kun palkanmaksu alkaa. Jos liikkeen avaamisessa menee aikaa, tulisi palkallisen työajan alkaa ennen aukioloaikaa.
Niin alkaakin. Yhdellä alkaa työt vartti ennen avaamista. Muilla alkaa työt avaamisen aikaan.
Taitaa olla suorittavan tason ongelmia.
t. akateeminen äiti
Ja jostakin syystä aina niin päin, että myöhemmin tullaan ja aikaisemmin lähdetään.