Lapsi ei pese hampaita
Eli erosin puolisostasi jo vuosia sitten. Lapsi 11v. On vuoroviikoin molempien luona. Kuulin, ettei lapsi pese juuri ollenkaan hampaita isänsä luona, eikä hänelle ole edes sähköhammasharjaa sinne kotiin ostettu. Siellä siis kovin erikoista touhua, ja isä vain suuttuu kun mainitsen asiasta. Ei kuulemma kuulu minulle. Ja juu, hänellä itsellään todella huonot hampaat eikä käy edes hammaslääkärissä eli näyttää myös itse toiminnallaan huonoa esimerkkiä.
Mitä tässä tilanteessa voisin tehdä?
Kommentit (70)
Pakkaat lapselle hammasharjan mukaan ja kerrot että jos ei pese hampaita saa yhtä huonot hampaat kuin isällä ja vanhana on sitten täysin hampaaton.
Lasta kannattaa tosiaan neuvoa itse, mutta varsinkin ala-asteikäisillä ja nuoremmilla vastuu on aikuisella ja monesti lapset eivät itse sitten vaivaudu.
Sähköhammasharjaa? Löytyykö ihan tavallinen, maksaa n. kaksi euroa?
Vierailija kirjoitti:
Jep, joku euron-parin harja ja tahna mukaan ja voi jättää sinne. Ei siis välttämättä auta siltikään.
>Mitä tässä tilanteessa voisin tehdä?
miten olisit, että ostat euron hammasharjan ja tuubin, opetat lapsesi niiden käyttöön ja pakkaat laukkuun? Meinaisitko, että huutelu palstalla ratkaisee ongelman, jos 11v (nelosvitosluokkalaiben) lapsesi ei osaa edes hampaitaan pestä?
Vierailija kirjoitti:
Ap: Varmaan joku tavallinen monta vuotta sitten ostettu käsi-hammasharja on. Mutta ei kuulemma ole sähköhammasharjaa kun kysyin asiaa lapselta.
Vierailija kirjoitti:
miten olisit, että ostat euron hammasharjan ja tuubin, opetat lapsesi niiden käyttöön ja pakkaat laukkuun? Meinaisitko, että huutelu palstalla ratkaisee ongelman, jos 11v (nelosvitosluokkalaiben) lapsesi ei osaa edes hampaitaan pestä?
Ongelma tuonikäisillä on, että eivät välttämättä pese jos aikuinen ei patistele. :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap: Varmaan joku tavallinen monta vuotta sitten ostettu käsi-hammasharja on. Mutta ei kuulemma ole sähköhammasharjaa kun kysyin asiaa lapselta.
Opeta lapsesi surisemaan ja leikkämään, että se tavallinen harja on sähköhammasharja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun exä ei myöskään pessyt lasten hampaita. Nyt häntä tutkitaan rikoksesta lapsen pahoinpitely -nimikkeellä, kun suu meni niin huonoon kuntoon että vaati leikkaushoidon.
Onko exäsi Korsosta, Irakista vai Afrikasta?
On ihan suomalainen juntti. Oksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ongelma tuonikäisillä on, että eivät välttämättä pese jos aikuinen ei patistele. :(
Jos 11v ei patistelematta osaa vielä pestä hampaitaan, on kasvatuksessajäänyt aukkoja pieniä lapsia joutuu patistelee, ei kohta jo yläkouluun meneviä enää..
Ap: ja siis olen siirtänyt rahaa jopa lapseni isälle, että ostaisi sen sähköhammasharjan mutta eipä ole kuulemma ilmestynyt. Ongelma tuskin on rahassa, isää ei siis vain kiinnosta hampaiden pesu ja opettaa sen lapselleen myös. Että siinä kodissa ei tarvitse pestä ikinä hampaita ja saa juoda Cokista ja mehua joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos 11v ei patistelematta osaa vielä pestä hampaitaan, on kasvatuksessajäänyt aukkoja pieniä lapsia joutuu patistelee, ei kohta jo yläkouluun meneviä enää..
No lähtökohtaisesti sen pitäisikin tulla selkärangasta! Ei vaan näillä nykyajan puhelimet kourassa -tyypeillä monesti suju. Valitettavasti.
Kerro lapselle että pesemättömyys tietää paljon hammaslääkärireissuja, hammassärkyä ja moitteita, sekä pahanhajuisen hengityksen. Risat hampaat ei ketään kaunista.
Onko tässä nyt ongelmana se, että siittäjä ei ostä SÄHKÖHAMMASHARJAA vai se, että siittäjä ei prse lapsen hampaita ollenkaan?
Miksi olet yleensäkään mennyt hankkimaan lapsia tuollaisen henkilön kanssa? Oliko hänellä säihkyvät tekarit silloin kun polvistui eteesi kosimaan?
Oralin hähköhammasharja ei maksa kuin parikymppiä. Onko sellainen ap:n kotona? Ei? Harjaosat täytyy muistaa vaihtaa parin kuukauden välein. Ei taida edes ap välittää lapsensa hampaista, kun kirjoittaa että lapsen hammasharja on monta vuotta vanha. Hyi saatana millaisia vanhempia. Molemmat.
Hampaiden harjaamatta jättäminen lapsilta on pahoinpitelyä. Paha ientulehdus voi aiheuttaa verenmyrkytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No lähtökohtaisesti sen pitäisikin tulla selkärangasta! Ei vaan näillä nykyajan puhelimet kourassa -tyypeillä monesti suju. Valitettavasti.
Kenenkäs vika se on, että näillä tyypeillä on puhelimet kourassa?
Rikosilmoitus lapsen pahoinpitelystä. Ensisijaisesti poliisille, sieltä ottavat lasuun yhteyden.
Jos otat itse suoraan lasuun yhteyden, homma lähtee löysästi ja kuukausia vatvoen liikkeelle, jos ollenkaan. Pahimmassa tapauksessa homma kääntyy lasussa ympäri niin, että sinut katsotaan syylliseksi ja ongelmien aiheuttajaksi ja joudutte vuosien lasumyllyyn. Sinä aikana lapsesi hampaat on jo jouduttu poistamaan ja pahimmassa tapauksessa huoltajuutesi on viety ja lapsi sijoitettu isälleen. Sieltä sitten lasun avustuksella yksinhuoltajuuden saanut harva- ja mustahampainen isukki irvistelee sinulle voitonriemuisesti. Näin tämä Suomessa menee.
Vierailija kirjoitti:
Ap: ja siis olen siirtänyt rahaa jopa lapseni isälle, että ostaisi sen sähköhammasharjan mutta eipä ole kuulemma ilmestynyt. Ongelma tuskin on rahassa, isää ei siis vain kiinnosta hampaiden pesu ja opettaa sen lapselleen myös. Että siinä kodissa ei tarvitse pestä ikinä hampaita ja saa juoda Cokista ja mehua joka päivä.
Ikävää. Mitä sinä odotat meidän asialle tekevän?
Vierailija kirjoitti:
Onko tässä nyt ongelmana se, että siittäjä ei ostä SÄHKÖHAMMASHARJAA vai se, että siittäjä ei prse lapsen hampaita ollenkaan?
Miksi olet yleensäkään mennyt hankkimaan lapsia tuollaisen henkilön kanssa? Oliko hänellä säihkyvät tekarit silloin kun polvistui eteesi kosimaan?
Ap: en ole aiemmin kiinnittänyt huomiota hönen hampaisiinsa. Ei ole hymyillyt ikinä niin, että hampaat näkyvät. Hammaslääkäripelostaan olin tietoinen ja siksi ei ikinä käynyt hammaslääkärissä vaikka koitin asiassa tukea. Nyt siittää nämä kokemuksensa lapseen, mitä en ymmärrä. Mutta kun suuttui joka kerta kun yritän asiasta puhua.
Mun exä ei myöskään pessyt lasten hampaita. Nyt häntä tutkitaan rikoksesta lapsen pahoinpitely -nimikkeellä, kun suu meni niin huonoon kuntoon että vaati leikkaushoidon.