Miksi porukka jo paistelee kinkkua?
Aattoyönä vasta kuuluu paistaa. Tai aatonaattona aikaisintaan.
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Samaa ihmetellyt, porukoilla on viikon vanhaa kinkkua joulupöydässä???
Ei ole viikkoa aattoon enää.
Ja mitä se sinulle kuuluu, milloin kukakin kinkkunsa paistaa ja syö?
Itse voisin oikeastaan paistaa kinkun jo tänään illalla, ja viettää jouluaaton huomenna, kun on porukkaakin enemmän paikalla. Eihän se ole niin justiinsa, kun lomalla kuitenkin kaikki ollaan.
Pörssisähköihmiset paistaa kinkun silloin kuin sähkö halpaa eikä silloin kun kalenteri määrää!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
>Aattoyönä vasta kuuluu paistaa. Tai aatonaattona aikaisintaan.
Siinä kävis lihatehtaat kovalla, kun jokainen hakisi vasta joulupäivänä valmiiksi pasitetun lihanpalan
Ja toisekseen Maku paranee, kun lihansaa vetäytyä eikä tule suoraan uunista.
Olen jo 2 kk sitten hakenut kinkun pakasteeseen ja paistan vasta aattoyönä. Ei sitä kinkkua tarvitse ostaa vasta h-hetkellä. Pakastekinkun täytyy sulaakin.
Mulla on valmiiksi paistettu pieni pala lihatiskiltä vakuumipakattuna ei tarvi paistella
Yök. Puoliraakaa varmaan. Paras kinkku on ylikypsä.
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähköihmiset paistaa kinkun silloin kuin sähkö halpaa eikä silloin kun kalenteri määrää!
Minulla on varaa maksaa 50 senttiä enemmän kinkunpaistosta, paistan silloin kuin huvittaa. T. Pörssisähköläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun nyt aloittaa on aattona valmista. Tässä on paljon muutakin paisteltavaa vielä.
Meillä on kaikki muut paistamiset tehty jo ja aatonaattona paistuu kinkku.
Meillä paistetaan kinkku aattoyönä ja laatikot juuri ennen syömistä aattona. Silti ehdin paistaa aattoaamuna leivät ha tortut.
Tuoreena parasta.
Vierailija kirjoitti:
Toiset sanoo, että maku paranee ja toiset, että maku huononee, kun päiviä paistamisesta kuluu. Kumpi on oikeassa?
Kumpikin on oikeassa. Maku on nimittäin makuasia.
Suolattu ja käsitelty kinkku säilyy? Sen sisään voi myös tehdä maustekäsittelyä tai viiltoja. Mutta ei tietoa tuleeko jotain ulos sitten nesteenä sieltä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Iso kinkku on koko päivän uunissa, missä ne muut jouluruuat sitten valmistuu? Yleensä jengillä on vain yksi uuni.
Meillä omakotiasujilla on yleensä myös leivinuuni.
Nyt tuli kyllä paksu vale! Leivinuunia ei todellakaan ole mitenkään yleensä omakotitaloissa.
Vierailija kirjoitti:
Laitan tänä iltana uuniin. Ai miksi? No siksi, että onneksi voin itse päättää milloin sen paistan. Huomenna sitä on sitten lämpimänä aamupalalla ruisleivän päällä:)
Mutta aattona sitten alkaa olla jo vanhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Iso kinkku on koko päivän uunissa, missä ne muut jouluruuat sitten valmistuu? Yleensä jengillä on vain yksi uuni.
Nyt tuli kyllä paksu vale! Leivinuunia ei todellakaan ole mitenkään yleensä omakotitaloissa.
Aika monessa 80-90- luvuilla rakennetuissa taloissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä myöskään, että paistetaan kolme neljä harjoituskinkkua marras-joulukuussa. Eihän se enää jouluna maistu, kun on jo viides kinkku menossa. Itse jaksan kiinnostua kinkusta vain yhden kinkun verran.
Ja vain yhden pizzan verran vuodessa?
Olipa huono vertaus. Pizzaan saa vaihtelua erilaisilla täytteillä. Joulukinkku nyt on vaan joulukinkku, siihen ei hirveästi vaihtelua saa. Enkä kyllä pizzaakaan jatkuvasti syö, ehkä viisi kertaa vuodessa, enkä koskaan ota kinkkua siihen täytteeksi.
Kuka syö kinkkua pelkästään? Eikö sen kanssa syödä jotain kasvisperäistä, esim. perunaa tai niitä "iänikuisia" laatikoita tai uunijuureksia? Erilaisia kastikkeitakin voi kinkulle valmistaa. Salaatteja. Pastaa tai riisiä? Mitä nyt kukakin haluaa ja voi syödä.
Mutta ei kinkkua ole kenenkään pakko syödä.
Miksi joku paistaa jouluksi kinkun, vaikka ei tykkää sen mausta?
Joulu on juhla, joten silloin pitää syödä sellaista, mikä on hyvää. Sitä, mikä on hyvää, ei kannata kysyä naapurilta tai nettikeskusteluista, vaan luottaa omaan makuaistiin.
Osa säästää, sähkön hinta nuosee huomenna.
Tänään illalla menee uuniin. On sitten hyvin tekeytynyt aatoksi. Huomenna on muuta paistettavaa myös, joten siksi nyt, eikä tarvi aattona enää kinkun kanssa touhuta muuta kuin laittaa pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laitan tänä iltana uuniin. Ai miksi? No siksi, että onneksi voin itse päättää milloin sen paistan. Huomenna sitä on sitten lämpimänä aamupalalla ruisleivän päällä:)
Mutta aattona sitten alkaa olla jo vanhaa.
Jos tänään paistettu on aattona vanhaa, niin heitätkö itse kinkun lopu. Jo joulupäivänä pois? Koska huomenna paistettu on joulupäivänä vanhaa...
Vierailija kirjoitti:
Voi teitä raukkoja. Me voidaan paistaa silloin kun halutaan leivinuunissa.
Eka 7kg meni jo itsenäisyyspäivänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Kyllä on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaffebulla kirjoitti:
Aika monessa 80-90- luvuilla rakennetuissa taloissa on.
Kyllä uudemmissakin. Ainakin jos on ollut järkevä rakentaja/rakennuttaja.
Kaikissa pitäisi olla. Saisi olla lakisääteinen.
Ennen paistettiin aattoyönä, nykyään aatonaattona, jotta yön saa nukkua rauhassa.