Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aasian tsunamista 20 vuotta. Maailma ei unohda aaltoa, joka vei 200 000 ihmistä haudoilleen. 😢😭😭 Muistatko tsunamin? 🌊

Vierailija
21.12.2024 |

Suomalaisia kuoli 179. Joistakin perheistä kuolivat kaikki tai jäi lapsi tai toinen vanhemmista eloon. Saattoipa perhe olla Thaimaassa juuri silloin vain siksi, että oli saanut matkan joltakin lahjaksi.

Lentokoneet toivat viikosta toiseen ruumisarkkuja Helsinki-Vantaalle. Torvi soitti surusävelmän ja ruumisautojen letka lähti hiljaa liikkeelle...

Ainoa eloonjäänyt sai Suomeen postia Thaimaan viranomaisilta: Sormus, lompakko, passi... Joskus kadonneesta ei löytynyt jälkeäkään.

Siis tuo talvi 2004 - 2005 oli aivan kamala! Onko av:lla ihmisiä, jotka muistavat nuo kauheat ajat?

Kommentit (420)

Vierailija
401/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuolla paljon niitäkin turisteja jotka menetti puolison ja lapset. Ei paljon lämmitä vaikka suomessa odottaa oma koti ja pankissa on rahaa. Jos nyt itse pitäisi valita perhe vai koti/omaisuus niin kyllä mä sen perheen pitäisin. Asuntoja saa uusia ja vaatteetkin päälle, mutta ihmisiä ei takaisin saa jos ne lopullisesti menettää. 

Kyllä se aika paljon lämmitti, että oli koti mihin palata kun valtio oli ensin hoitanut evakuoinnin. Paikalliset ihmiset taas jäi sinne ilman mitään, olivat menettäneet perheensä lisäksi kotinsa, monet myös työpaikkansa, lapset koulunsa jne. Vähän eri tilanne kuin turisteilla.

Vierailija
402/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin töissä sairaalan päivystyksessä, johon tuli potilaita tsunamin jäljiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä sairaalan päivystyksessä, johon tuli potilaita tsunamin jäljiltä.

Miksi niitä päivystykseen vietiin?

Vierailija
404/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvitelkaapa kun selviydytte tollasesta ja olette menettäneet myös.

Niin palaatte kotiin vuokrakämppäänne. Käytte töissä ja maksatte sen 3/4 palkasta vuokraan ja säästätte uuteen lomamatkaan, johon säästitte seitsemän vuotta ja kävi niin. 

Äkkiä tajuatte että olette kämpän vankeja. Ette eroa vankilaan joutuneen ihmisen kohtalosta mitenkään. Te vain maksatte oman vankeutenne ja kaiken. Vapaus näkyy tilillä joka kuukausi kun saatte palkkanne.

Parempi elämä Thaimaan kaduilla vapaana. 

Siksi sieltä ei moni koskaan palaa takaisin. 

Ei enää vankilaan.

Vierailija
405/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvitelkaapa kun selviydytte tollasesta ja olette menettäneet myös.

Niin palaatte kotiin vuokrakämppäänne. Käytte töissä ja maksatte sen 3/4 palkasta vuokraan ja säästätte uuteen lomamatkaan, johon säästitte seitsemän vuotta ja kävi niin. 

Äkkiä tajuatte että olette kämpän vankeja. Ette eroa vankilaan joutuneen ihmisen kohtalosta mitenkään. Te vain maksatte oman vankeutenne ja kaiken. Vapaus näkyy tilillä joka kuukausi kun saatte palkkanne.

Parempi elämä Thaimaan kaduilla vapaana. 

Siksi sieltä ei moni koskaan palaa takaisin. 

Ei enää vankilaan.

No en kyllä haluaisi elää Thaimaan kaduilla, ei ole niin vapaata kuin luulet.

Vierailija
406/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme synkistelyä, ei tuo talvi mitenkään erikoinen ollut. Ennemminkin aurinkoinen syksy, talvi ja kevät.

Vierailija
407/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaakkois-Aasian 

Vierailija
408/420 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsunami ja tsunami

Vierailija
409/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olihan tuolla paljon niitäkin turisteja jotka menetti puolison ja lapset. Ei paljon lämmitä vaikka suomessa odottaa oma koti ja pankissa on rahaa. Jos nyt itse pitäisi valita perhe vai koti/omaisuus niin kyllä mä sen perheen pitäisin. Asuntoja saa uusia ja vaatteetkin päälle, mutta ihmisiä ei takaisin saa jos ne lopullisesti menettää. 

Kyllä se aika paljon lämmitti, että oli koti mihin palata kun valtio oli ensin hoitanut evakuoinnin. Paikalliset ihmiset taas jäi sinne ilman mitään, olivat menettäneet perheensä lisäksi kotinsa, monet myös työpaikkansa, lapset koulunsa jne. Vähän eri tilanne kuin turisteilla.

Jep. Ja Suomessa viranomaiset hoiti kaiken.

Vierailija
410/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme synkistelyä, ei tuo talvi mitenkään erikoinen ollut. Ennemminkin aurinkoinen syksy, talvi ja kevät.

Ja joulu oli loistava

Vierailija
411/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Ja Suomessa viranomaiset hoiti kaiken.

Ainakin sosiaaliviranomaiset 

Vierailija
412/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuossa talvessa oli kamalaa? Aivan tavallinen talvi. Ei meillä suurimmalla osalla ihmisiä ollut mitään hätää, vietettiin joulua ja Uutta Vuotta täällä kotona ja elettiin normaalia arkea.

Vierailija
413/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tuossa talvessa oli kamalaa? Aivan tavallinen talvi. Ei meillä suurimmalla osalla ihmisiä ollut mitään hätää, vietettiin joulua ja Uutta Vuotta täällä kotona ja elettiin normaalia arkea.

Niinpä, ei mitään erikoista.

Vierailija
414/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin samaa, vaikka meidän perhettä tsunami koskettikin, mutta ei se silti koko talvea tai vuotta saanut tuntumaan tuollaiselta.

Vierailija
415/420 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas dramaattista

Vierailija
416/420 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi tsunamin itku

Vierailija
417/420 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhyy

Vierailija
418/420 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan hyvinkin. Olin silloin kiitollinen siitä etten harrasta matkustelua. Vaarallista mennä ulkomaille ja tulet kotiin sinkkiarkussa. Rikkaiden hupatuksia jatkuva matkustelu.

Vierailija
419/420 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävä kielioppivirhe, "viedä haudoilleen" ei ole ollenkaan suomea.

Vierailija
420/420 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan hyvinkin. Olin silloin kiitollinen siitä etten harrasta matkustelua. Vaarallista mennä ulkomaille ja tulet kotiin sinkkiarkussa. Rikkaiden hupatuksia jatkuva matkustelu.

Matkustelu on kyllä yleisesti ihan turvallista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yksi