Henkilöstöetuja jää käyttämättä kymmenillä miljoonilla vuodessa
Raha | Älyttömiä paniikkiostoksia HS:n lukijat kertovat, miksi henkilöstöedut jäävät käyttämättä: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010915862.html
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jää miljoonia käyttämättä? Jotta saan 100 euron edun, minun pitää itse maksaa 50 e ja työnantaja maksaa 50 e. Omasta mielestäni säästän, kun en käytä henkilöstöetuja mihinkään sellaiseen, mitä en oikeasti tarvitse.
Kai siinä on takana sellainen "jalo" ajatus että saadaan työntekijät esimerkiksi liikunnan pariin ja silleen vähennetään ennakoivasti esimerkiksi tuki- ja liikuntanivelten vammoja tms. Jää siis miljoonien edestä mahdollisuuksia vähentää vammmoja tulevaisuudessa käyttämättä. Onhan se kaunis ajatus mutta esimerkiksi mun lajissa tai harrastuspaikassa epassilla ei voi maksaa. Enkä aloita uutta lajia ja maksa siitä itse vain jotta saan jonkun virtuaalirahan käyttööni. Museokorttiin rahan voisin käyttää ja oopperalippuihin. Kaikkein mieluiten ottaisin reippaan palkankorotuksen.
Jotta liikunnasta saa terveyshyötyjä sen pitäisi olla jatkuvaa, usemman kerran viikossa ja riittävän rasittavaa. En usko että kukaan käy hikoilemassa kuntosalilla pelkästään sen takia että liikuntaedulla saa pari kuukautta vuodessa jonkun muun piikkiin. Ei siinä nimittäin tuntipalkoille pääse jos tämä on ainoa motiivi.
Itse käytän epassia kuntosalin kk-maksuun, mutta ostaisin sen kuntosalikortin joka tapauksessa omalla rahalla vaikka tukea ei saisikaan. Tuki ei siis oikeasti kannusta mihinkään vaan on vain windfall voittoa niille ketkä liikuntapalveluja muutenkin käyttävät. Lisäksi edusta hyötyvät epasseja ja edenredejä pyörittävät yhtiöt sekä liikuntapaikat jotka saavat loppuvuodesta myytyä palveluja jotka jäävät kuitenkin osittain käyttämättä.
Kaikenlaiset valtion tukiaiset johtavat aina kilpailun vääristymiin ja muihin ongelmiin.
Mielestäni valtio voisi tukea liikuntaharrastusta paljon tehokkaammin laskemalla liikuntapalvelujen arvonlisäveroa. Silloin kukaan ei ostaisi kuntosalikorttia turhan takia, ja toisaalta edusta pääsisivät nauttimaan myös työttömät ja muut jotka eivät ole yritysten liikuntaetujen piirissä.
Kansainväliset pääoma- ja kasvusijoittajat TA Associates ja Warburg Pincus LLC ovat ostaneet enemmistöosuuden henkilöstöetujen mobiilimaksujen tarjoajasta Epassi Groupista yhtiön nykyisiltä omistajilta Bregal Milestonelta ja Risto Siilasmaan First Fellow Partnersilta. Epassin perustaja Risto Virkkala jatkaa vähemmistöomistajana ja osallistuu yhtiön kasvustrategian seuraavan vaiheen toteuttamiseen.
ei mikään isänmaallinen yhtiö
vahvistaa etten ikinä käytä epassia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epassin myyjä Suomesta on nyt miljonääri! Siispä systeemin voitot ovatkin valuneet hänelle ja välistäveto työnantajilta on ollut helvetin kannattavaa!
Ne käyttämättömät rahat eivät mene ePassille.
Kyllä ne ePassillle menee.
Ne palautuvan työnantajan eepässitilille josta niitä voidaan jakaa seuraavana vuonna uudelleen.
Eli työnantaja hyvesignaloi miten heillä panostetaan työntekijöitten hyvinvointiin ja jotain epassia käytetään markkinointikikkana uusia työntekijöitä houkuttamaan. Sitten rajataan käyttö sellaiseen mihin suurin osa ei sitä tule käyttämään ja huhhei, tulikin keksittyä rahan ikiliikkuja. Samaa summaa kierrätetään vuodesta toiseen. Ihan loistokeksintö!
Meillä ei tätä työpaikalla vielä ole mutta eiköhän joku pian keksi että näin ei tartte itse panostaa työntekjöitten hyvinvointiin. Hammaslääkäri ja museokortti on itselle kohteet mihin voisin käyttää, muu ei kiinnosta. Pyöräetu meillä otettiin käyttöön isona eleenä ja vahvalla HR:n markkinoinnilla. Porukka hurrasi ja käytti työaikaa runsaasti selatessaan pyöräliikkeiden sivuja. Moni oli hommaamassa sähköpyörää kun nyt työnantaja sen maksaa. Eikunsiis... Kummasti into laantui kun tajusivat ettei työantaja todellakaan maksa sitä pyörää eikä se ole oma XDD Pari tyyppiä lopulta taisi ottaa pyörän. Eikä silloinkaan työmatkoja varten vaan jotta pääsevät lasten kanssa pyöräretkelle muutaman kerran kesässä. Sähköpyörää ei valinnut kukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epassin myyjä Suomesta on nyt miljonääri! Siispä systeemin voitot ovatkin valuneet hänelle ja välistäveto työnantajilta on ollut helvetin kannattavaa!
Ne käyttämättömät rahat eivät mene ePassille.
Kyllä ne ePassillle menee.
Ne palautuvan työnantajan eepässitilille josta niitä voidaan jakaa seuraavana vuonna uudelleen.
Eli työnantaja hyvesignaloi miten heillä panostetaan työntekijöitten hyvinvointiin ja jotain epassia käytetään markkinointikikkana uusia työntekijöitä houkuttamaan. Sitten rajataan käyttö sellaiseen mihin suurin osa ei sitä tule käyttämään ja huhhei, tulikin keksittyä rahan ikiliikkuja. Samaa summaa kierräte
Pyöräedun ilo on, että pyörään käytetystä rahoista ei tartte maksaa tuloveroa. Itse tosin ostin pyörän suoraan 40% alennusella verrattuna mitä se olisi maksanut työsuhde-etuna.
En tiedä tuosta hyvesignaloinnista, mutta se on jokaisen oma asia mihin sen käyttää tai on käyttämättä ja jos ei käytä, niin eiköhän se rahan oikea palautuskohde ole juurikin työnantaja. Itse olen noita käyttänyt konsertti- ja lätkämatsilippuihin, moottoriratojen maksuihin, golffiin, keilailuun, museokorttiin... mikä nyt milloinkin on ajankohtaista.
Epassin summaa leikataan ensi vuodelle :( Aina sille on käyttöä löytynyt