Henkilöstöetuja jää käyttämättä kymmenillä miljoonilla vuodessa
Raha | Älyttömiä paniikkiostoksia HS:n lukijat kertovat, miksi henkilöstöedut jäävät käyttämättä: https://www.hs.fi/suomi/art-2000010915862.html
Kommentit (45)
Silläkin rahalla ruokittaisiin monta nälkäistä,mutta kun ei se käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääköön, en minä niitä ole pyytänyt enkä tarvitse.
Ne on periaatteessa sinun palkkaasi. Tai ainakin voisivat olla.
Tosin määritelty ja rajattu missä voin niitä käyttää. En käytä ko. palveluita edes itse maksaen.
Ei ole älypuhelinta. Maksutapoina ovat usein vain älypuhelimen kautta tehtävät maksutavat. Täällä taitaa olla tasan uimahalli, johon älypuhelinta ei tarvita maksamiseen. Ostanko satasen älypuhelimen siksi, että saan 20 euron edun? En.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jääköön, en minä niitä ole pyytänyt enkä tarvitse.
Ne on periaatteessa sinun palkkaasi. Tai ainakin voisivat olla.
Tosin määritelty ja rajattu missä voin niitä käyttää. En käytä ko. palveluita edes itse maksaen.
Aivan. Voisivat edes laittaa lounasedun kuulumaan kaikkiin, niin voisi edes jotain sapuskaa ostaa.
Toi henkilöstöetupolitiikka pitäisi muutenkin järkeistää. Ei ole mitään hyötyä työnantajalle, että ihmiset käyvät elokuvissa katsomassa jotain hollywood-hömppää. Siihenhän se klassisesti käytetään näin loppuvuodesta. Usein varmaan vieläpä niin, että siellä ei pyöri mitään itselle mielenkiintoista, mutta etu on pakko käyttää ja ostetaan sitten liput. Sekään tuskin palvelee työnantajaa tipan vertaa, että edulla ostetaan liput Metallican keikalle ja mennään sinne jätkien kanssa ryyppäämään.
Mun mielestä tuollaisen verottajan edun pitäisi käydä pelkästään vain liikuntaan ja hierontaan. Tällöinkin tarvittaisiin vielä tarkennuksia, sillä "liikunnasta" ei oikein käy se että lähdetään mimmiporukalla keilaamaan ja kiskomaan viiniä. Eikä "hierontaa" pitäisi olla mikään hyvinvointikeskuksen kuumakivihoidot tai muu hömppä.
Paras ja fiksuin olisi, kun etu kävisi vaikka nyt kuntosaliin, tennikseen, uintiin tai vaikka padeliin. Hieronnan taas tulisi olla klassista- tai urheiluhierontaa. Noista asioista hyötyy yhteiskunta (verottaja), työnantaja ja työntekijä itse.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tässä itelläni taitaa jäädä e-passista loput käyttämättä. Ei oo tarpeeksi enää rahaa, että voisin käyttää sen johonkin mieluiseen.
Minä lahjoitin viimeiset rahat paikalliselle junnujääkiekkojoukkueelle.
Vierailija kirjoitti:
Toi henkilöstöetupolitiikka pitäisi muutenkin järkeistää. Ei ole mitään hyötyä työnantajalle, että ihmiset käyvät elokuvissa katsomassa jotain hollywood-hömppää. Siihenhän se klassisesti käytetään näin loppuvuodesta. Usein varmaan vieläpä niin, että siellä ei pyöri mitään itselle mielenkiintoista, mutta etu on pakko käyttää ja ostetaan sitten liput. Sekään tuskin palvelee työnantajaa tipan vertaa, että edulla ostetaan liput Metallican keikalle ja mennään sinne jätkien kanssa ryyppäämään.
Mun mielestä tuollaisen verottajan edun pitäisi käydä pelkästään vain liikuntaan ja hierontaan. Tällöinkin tarvittaisiin vielä tarkennuksia, sillä "liikunnasta" ei oikein käy se että lähdetään mimmiporukalla keilaamaan ja kiskomaan viiniä. Eikä "hierontaa" pitäisi olla mikään hyvinvointikeskuksen kuumakivihoidot tai muu hömppä.
Paras ja fiksuin olisi, kun etu kävisi vaikka nyt kuntosaliin, tennikseen, uintiin tai
Osta sarjalippu niin voit valkata elokuvasi rauhassa.
Työnantajan epassi antaa rahan vain kulttuurin ja liikuntaan. Liikun ulkona, en tarvi liikkumiseen jonkun paikan korttia. Kulttuuria ei käytä.. Lähinnähän tuo on väkisin tuettua kulttuurin ylläpitämistä. Raha jää joka kerta käyttämättä.
Setelit oli njiin helppoja ja käteviä käyttää.
Lopetin edun käytön kun siirtyi typerään epassiin.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiseen on rahaa mutta sitä ei voi palkkana maksaa...
Mulle se on suora palkanlisäys, koska meillä epassia ei rajoiteta mitenkään. Ostan woltin kautta ruokaa ja taloustarvikkeita lähimmästä k-kaupasta, koko 200 eurolla. Tuovat sen kotiovelle. Takuulla ei käyttämättä jää.
Urpot :D miksette osta lahjakorttia jonnekin ja myy sitä eteenpäin? Satasen lahjakortti esim 70 eurolla, varmana joku ostaa fb-kirppiksellä. Johonki lippu.fi tai finnkino tai muu. Menee ihan hukkaan se raha nyt, kun ette realisoi sitä mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Setelit oli njiin helppoja ja käteviä käyttää.
Ei oikeastaan jos haluat jotain konsertti- tai lätkämatsilippuja ostaa. Epasiilla se onnistuu verkossa, mutta jonkun Lippu.fi:n verkkokauppa ottaa itsepalvelusta 5€ palvelumaksua. Se menee vielä läpi, kun käytetään tällaista ilmaista rahaa, mutta jos oikealla rahalla ostettaisiin, niin vois tulla sanomista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epassin myyjä Suomesta on nyt miljonääri! Siispä systeemin voitot ovatkin valuneet hänelle ja välistäveto työnantajilta on ollut helvetin kannattavaa!
Ne käyttämättömät rahat eivät mene ePassille.
Kyllä ne ePassillle menee.
Nykyinen malli aiheuttaa outoja sivuilmiöitä
Yleensä ihminen on tyytyväinen jos häneltä jää ostamatta jotain jota ei tarvitse, mutta epassi käyttäjä näkee tuhlaamatta jääneen rahan nimenomaan hukkaan heitettynä.
Mielestäni pitäisi palata siihen takavuosina käytettyyn malliin jossa työntekijän piti itse maksaa osa liikuntaedusta, ja sitten työnantaja laittoi saman summan siihen päälle. Silloin ei ollut tälläisiä ongelmia koska etua nostettiin vain todelliseen tarpeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epassin myyjä Suomesta on nyt miljonääri! Siispä systeemin voitot ovatkin valuneet hänelle ja välistäveto työnantajilta on ollut helvetin kannattavaa!
Ne palautuvan työnantajan eepässitilille josta niitä voidaan jakaa seuraavana vuonna uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Nykyinen malli aiheuttaa outoja sivuilmiöitä
Yleensä ihminen on tyytyväinen jos häneltä jää ostamatta jotain jota ei tarvitse, mutta epassi käyttäjä näkee tuhlaamatta jääneen rahan nimenomaan hukkaan heitettynä.
Mielestäni pitäisi palata siihen takavuosina käytettyyn malliin jossa työntekijän piti itse maksaa osa liikuntaedusta, ja sitten työnantaja laittoi saman summan siihen päälle. Silloin ei ollut tälläisiä ongelmia koska etua nostettiin vain todelliseen tarpeeseen.
Periaatteesa joo, mutta olihan se ihme kikkailua maksella niitä omavastuita erikseen. Meillä piti kuitenkin ostaa aina koko vuoden nippu kerralla. Nyt kilahtaa rahat sovellukselle, käyttää jos käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne palautuvan työnantajan eepässitilille josta niitä voidaan jakaa seuraavana vuonna uudelleen.
Käytännössä yritys antaa epassille 24kk lainan negatiivisella korolla (epassin palvelumaksu onn 4,5% käytetyn edun arvosta).
Vierailija kirjoitti:
Miten niin jää miljoonia käyttämättä? Jotta saan 100 euron edun, minun pitää itse maksaa 50 e ja työnantaja maksaa 50 e. Omasta mielestäni säästän, kun en käytä henkilöstöetuja mihinkään sellaiseen, mitä en oikeasti tarvitse.
Kai siinä on takana sellainen "jalo" ajatus että saadaan työntekijät esimerkiksi liikunnan pariin ja silleen vähennetään ennakoivasti esimerkiksi tuki- ja liikuntanivelten vammoja tms. Jää siis miljoonien edestä mahdollisuuksia vähentää vammmoja tulevaisuudessa käyttämättä. Onhan se kaunis ajatus mutta esimerkiksi mun lajissa tai harrastuspaikassa epassilla ei voi maksaa. Enkä aloita uutta lajia ja maksa siitä itse vain jotta saan jonkun virtuaalirahan käyttööni. Museokorttiin rahan voisin käyttää ja oopperalippuihin. Kaikkein mieluiten ottaisin reippaan palkankorotuksen.
Minä listaan yhden syyn:
Käyttäisin edun heti, jos sen saisi käyttää terveydenhuoltoon eli esimerkiksi hammaslääkärikäyntiin. Sen sijaan meillä on hyvin rajattu etu käytössä, jossa ei paljon valinnanvaraa ole. Tämä on itselläni syy siihen, miksi summaa on vaikea saada käytettyä.