**** Enskattaret ma-ti ****
Viikonlopun pulinat:
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=9688429&p=2&tmode=1&smode…
Kommentit (51)
Meillä oli lauantaina äitin 50-vuotis synttäit, ei mitään kakkukahveja vaan kunnon bileet! Oli tosi hauskaa. Ensi sunnuntaina vietetään sitten tytön 1-vuotis synttäreitä!
Kurja homma toi Auroran käsi. Varmasti kurjaa kun ei pysty kunnolla vauvaa hoitamaan. Toivottavasti saat pian käden toimintakuntoon.
Me pidettiin ristiäiset kun tyttö oli n. 7vkon ikäinen. Se 2kk kuluessa ei ole ihan ehdoton, mutta silloin olisi hyvä tietää, milloin ristiäiset on. Mutta tuskin kai kukaan rupee perään kyselemään, jos lapsen nimeä ei vielä 2kk ikäisenä rekistereistä löydy.
Onnittelut Hermionelle vauvasta!
Meidän tyttö oli syntyessään 52cm, mutta 50cm vaatteet meni pari viikkoa ihan hyvin, sitten siirryttiin 56cm vaatteisiin. Tyttö on ollut koko ajan painoon ja ikäänsä nähden aika pitkä, ensimmäisenä lahkeet jää lyhkäsiksi ja bodyn olka-haara kiristää.
Mä söin cerazetteja, eli minipillereitä. Lopetin imetyksen kun tyttö oli 6kk, vielä pari laattaa cerazetteja söin, sitten meni hermot niihin ja siirryin tavallisiin e-pillereihin. Mulla oli noitten cerazettejen kanssa lähes joka päivä vuotoa.
Syökö kukaan muu nyt tavallisia e-pillereitä? Mitä merkkiä? Mulle hoitaja ehdotti Yasminellea, otin sitten niitä. hyvin on sopineet, on vaan melko kalliita. Ennen raskautta söin Marvelonia.
NapNap + tyttö, viikon päästä 1-v.
Jäi jotenkin vaivaamaan, kun en ehtinyt kirjottaa sulle, ELOVENA, paremmin.. Olen siis kokenut ite saman, että apua ei välttämättä saa, vaikka kaikki asiat ois päin h*lvettiä. Kohtasin esim. lääkärin, jonka asenne sihen, että olin niin rikki etten edes syönyt tai juonut, oli " kun vauva täyttää 3 kk saat nukkua enemmän ja helpottaa" . Tuossa vaiheessa vauva oli 1,5 kk ja mä en siis käytännössä syönyt lainkaan. Helteelläkään en uskaltanut avata parvekelaseja, koska 12. kerroksen parveke oli liian houkutteleva.. Ajattelin, et jos hyppään parvekkeelta en suinkaan läsähdä asvalttiin vaan leijailen kevyesti alas ja saan vaan nukkua :O!! Puolet ajasta istui parvekkeella itkemässä ja puristin tuolin käsinojia rystyset valkoisena etten nousisi tuolista ja avaisi parvekelaseja. Syytin itseäni kaikesta ja koin epäonnistuneeni kaikessa. Samaan aikaan halusin lähteä (ja jättää miehen ja lapsen) ja pelkäsin ihan vainoharhaisena, että kaikki haluavat viedä lapsen pois minulta. Onneksi päivässä oli joitain hetkiä, että tajusin itse, miten sekaisin olen. Tälläisenä hetkenä sain itsestäni irti sen, että hain päivystyksestä apua (kun sitä ei tuntunut neuvolan lääkärin kautta saavan eikä sossustakaan). Toinen onni oli tapaamani päivystyslääkäri, joka laittoi saman tien lähetteen päivystävälle psykiatrille. Psykiatrilta sainkin hyvät lääkkeet ja lähetteen eteenpäin.
Haluan sanoa nämä asiat nyt " ääneen" , vaikka joku mut täältä tunnistaisikin. Kuitenkin haluan, että ihmiset ymmärtävät, miten tärkeää on saada apua ajoissa!!!
.. tai juotettu, koska maidollahan me eletään ;)
Imetyksen koin jotenkin tosi stressaavaksi, joten ei haitannut yhtään että sen joutui lopettamaan lääkityksen takia. Ulkona me käytiin ihan varmaan viikon iästä lähtien (vaikka D syntyi alle 3 kg painoisena), tosin kesällä lämpötilassa ei ollut mitään eroa sisällä ja ulkona. Ilman vauvaa en juuri ole käynyt missään. Pari kauppareissua, parturi, lääkäri ja kerran miehen kanssa ulkona. D oli pikkuvauvana maailman helpoin. Aina hyvällä tuulella, nukkui hyvin ja söi hyvin. Joten siis masennuin " turhasta" . Itse en näin ajattele, mutta varmasti niitäkin ihmisiä on.. Liäsksi mulla masennukseen liittyy muita asioita, kuten menneisyyden vaikeita asioita ja juuri loppukesästä päättynyt yli 1,5 v. kestänyt oikeudenkin kautta pyöritetty todistelu avioliittomme " oikeudesta" ja oikeudesta asua perheenä Suomessa..
Osse: Joo, onhan meillä terveydenhoitojärjestelmä, poliisi, viranomaiset ja oikeuslaitos ihmisten puolella.. Lääkäristä ei saa apua, terkalta voit saada lähetteen joka makaa jonkun pöydällä, sossua ei kiinnosta. Poliisista sulle lähetetään kutsu kuulusteluun. Kutsuun on laitettu, että olet rikoksesta epäilty, koska poliisi " ei oikein tiennyt mikä osuus suinulla oli tapahtumiin" . Poliisi voi myös rikkoa lakia, jos siltä tuntuu. Suomea puhumattomalle ei tarvi hankkia tulkkia, jos poliisisetä on joskus pari sanaa englantia osannut. Tämän takia lausuntoon voidaan kirjoittaa vähän mitä sattuu, kun setä ei ihan ymmärtänytkään, mitä kuultava sanoi. (Ei millään pahalla, pesukarhu.. Ihan varmasti on hyviäkin tyyppejä, mutta eiopä ole kohdalle sattunut). Lisäksi poliisi voi sanoa sinulle, että " ihan turhaan te mitään oleskelulupaa edes haette, ei sinun miehesi maalaisia tänne haluta" . Viranomaiset voivat katsoa, että avioliitto on solmittu vain oleskeluluvan saamiseksi, kun et tiedä jotai nippelitietoa puolisosi isästä (joka by the way ei ole osallistunut poikansa elämään koskaan). Oikeus voi langettaa oikeudenkäyntikulut syyttömäksi todetulle. Oikeus voi myös olla myöntämättä avioeroa, jos et tiedä missä miehesi on. Oikeutta ei kiinnosta tässä tapauksessa se, että miehesi on " luvannut" tappaa sinut heti jos löytää sinut. Tämän takia saat odottaa eroa 3 vuotta. Olen katkera enkä luota tässä maassa kehenkään (viranomaiseen), myönnetään..
Ope: Mäkin olin vakuuttunut kaljuuntumisesta jossain vaiheessa. Nyt onkin pää täynnä sellasia parin sentin pitusia hiuksia. Näyttää tosi hyvälle, kun toi siili töröttää ponnarin seasta :D!
Aurora: Pakko toi sun käsi on saada toimimaan! Jakseluja!! Meillä voi alottaa vauvauinnin kesken kaudenkin, jos ryhmiin vapautuu paikkoja. Mä syön (edelleen urheasti) Cerazzetteja. Tosin tän 5 kk kokeilun jälkeen on pakko uskoa et ei ne sovi. Aluks oli menkat melkein 3 kk putkeen, sit popis reilun kuukauden ja sit taas yli 2 viikkoa vuotoa..
Nyt D' n seuraan.. Sorry hirveet vuodatukset..
Jenni ja D tällä viikolla 8 kk!!
Q: Ihana lukea teidän syömisistä, sitä niin itsekkin toivoisi että pääsis jo siihen vaiheeseen että Ainosta tulisi vähän isompi tyttö, vaikka onhan tämäkin aika tosi mieleistä ja kivaa.
Hermionelle jaksuja, Milo on aivan ihku nimi. Toivotaan että koliikki menee pian ohi, noista vyöhykejutuista on useasti paljon apua.
Bejbin pikkuinen on saaqnut nimen, hieno kakkosnimi tytöllä, meidän Aino Eveliina on ainakin sitä mieltä !
Elovena: kovasti tsemppiä sinulle, aikalailla samanlaisia ajatuksia kuin meillä kaikilla, toisille ne tulee vaan vähän rankempina kuin toisille.
Jos sulla on josku jonka kanssa jutella niin suosittelen lämpimästi ja tännehän voit myös aina purkaa, kyllä me koitetaan tukea mikä vaan osataan.
Mä lähdin ekan kerran yksin kylille kun Aino oli vaan 4 päivää vanha, kaupassa kävin mutta yksin kuitenkin.
Kaima: mä sain jälkitarkastuksen yhteydessä minipillerit jotka alotin samantien, lääkäri sanoi ettei tartte odottaa menkkojen alkamista, tavallisista pillereistä mulla ei ole tietoa kun niitä en tän hyytymishäiriän takia voi syödä.
Kiva että äitisi pääsee auttamaan, ettei ihan tarvii yksin turata, ettei käs vaan tule enempi kipeeksi.
Kamalia juttuja noista Cerazeteistä, toivottavasti ne ei aiheuta mulle tuollaisia juttuja seuraava vaihtoehto kun on kierukka ja se ei kauheesti kyllä hotsita.
Meidän likka se sitten kääntyi viikonlopun aikana 2 kertaa selältään mahalleen, kaamea huuto siitä alkoi kun sieltä ei päässytkään pois.
Jenni hienoa että pystyt käsittelemään asiaasi noin hyvin, toivotan sinulle kaikkea hyvää jatkossa. Olet aika vahva vaikka et niin aina uskokkaan.
No nyt antamaan tissiä ja jos lähtis vaikka vaunuilemaan.
AA ja AE
Osse: Toi vuodatus meni vähän liiallisuuksiin eikä siis ole mitenkään henkilökohtasta! Pahoittelut! Tarkotus oli vaan sanoa, ettei kannataa liikaa luottaa systeemiin. Mitä taas tuleen oihin meidän ulkomaalaisjuttuihin niin on siinä sekin puoli että miehen maalaiset on ihan itse pilanneet maineensa. Eikä heidän maine suinkaan ole huono syyttä.. Pahinta tossa on se, että siitä maineesta kärsii kaikki. (Meillä ukko ei esim. ite juuri kaveeraa oman maalaistensa kanssa, mitä ihmettelin aluksi, mut nyt oon vaan onnellinen siitä :S.)
Jenni (taas..)
Onnittelut ihan ensin Milolle ja Evelle hienoista nimistä!!
Elovenalle voimahaleja!!! Rohkeasti vaan soittamaan neuvolaan!!
Jenni, huh, kylläpä sulla on ollut oikee taistojen tie takana!!! Niin avioliiton kuin masennuksenkin kanssa. Tosi hienoo, että pystyt ääneen asioista kuitenkin puhumaan ja hienoa, että vointi on parempi!!
Aurora, mä tuon nyt sitten vähän jotain positiivistakin sanottavaa cerazetteista =) Mulle ne nyt näyttäis sopivan ja tänään juuri hain reseptin. Oon niitä tosin nyt vasta kolme laattaa syönyt (meillä kun aika hyvin ehkäisynä on toiminut toi poika =D). Neuvolalääkäri sanoi kun aloin niitä syömään, että tiputtelua voi olla vaikka puoli vuotta alkuun ja se on vielä ihan normaalia... mulla tiputteli ekan kaks laattaa sitten tuli menkat joiden jälkeen vuoto loppui. Kolmas laatta meni ilman vuotoja ja nyt alkoi menkat.
Niin ja paljon jaksuja käden kanssa!! Tosi kurja tilanne sulla!!
Aksun kanssa mennään samaa rataa. Tällä viikolla tulee jo 10kk täyteen!
Mä pääsen tänään elokuviin kaverini kanssa joten rentouttava ilta tiedossa. =)
pikku-milli & Akseli 10kk
meillä on ollu ihan kaoottinen aamu, tyttö antaa taas tuon temperamenttinsa näkyä ja kuulua, kirkuu niin kovaa että äiskän korvissa soi ja kiukkuaa selkä kaarella kun lelu ei mene oikealla tavalla suuhun;)
Ihan ensin onnittelut nimensä saaneille:)
Elovenalle onnittelut pikkuisesta ja paljon voimaa ja jaksamista!Toivottavasti saat neuvolasta tarvitsemaasi tukea!
Lara, mä en kyllä menis Nemon rytmiin puuttumaan kun ketta nukkuu yönsä hyvin, voitte pian joutua ojasta allikkoon.
Quulle kiitokset kauniista sanoista!:) Liia huolii kyllä pullon mutta ei tuttia, ei ne vähäisetkään unipätkät oo kovin rauhallisia, sählää kaikkea unissaan ja heiluttelee päätään, meillähän tytön unipätkät kestää 15-60 minuuttia öisin, sitten taas herää ja hermostuu kun ei itse osaa nukahtaa ja tarvii taas muutaman imun tissistä:/ Uni on myös niin kevyttä ensimmäiset ja viimeiset pari-kolme tuntia yöstä että neiti herää heti jos yritän hiipiä huoneesta pois tai nostaa tytön omaan sänkyyn.
Päiväunia Liia nukkuu 1-2 tuntia puolen tunnin pätkissä..teillä taitaa onneksi olla hiukan erilaista;) meillä ei tosiaan joka päivä maistu päivällinen mutta joinain päivinä menee leikiten 5 ruokaa.
Amyn emmikin on maistellut kiinteitä:)
Burde: Meiltä löytyy kans kahlekuningatar, eli yökkäri on aina ihan solmussa, meillä on joko haalari tai ohut body/potkari yhdistelmä. Jalat on aina ihan sykkyrällä siellä jossain puvun uumenissa;)
Hermionelle onnittelut:)
Kylvetyksestä, meillä kylvettiin ensin kerran viikossa, kun tyttö sai aina ihan hillittömät raivarit;) Nykyään kylvetään vkloppuna ja viikolla käydään suihkussa.eikä enää onneks tuu raivareita;)
MiaMik: siinä mun kuntolaitteessa pystyis kantamaan tyttöä patapumissa selässä mutta neiti tylsistyy ja hermostuu minuutissa kun ei oikeesti liikuta eteenpäin..;)
Jenni, tuosta raha-asiasta, niinhän se menee että menot on tulojen mukaiset...:)
Kandin noelilla oli ihana ilme:)
Täällä muuten kans yks sulkasatoinen äippä, mies valittaa kun sillä on kuulemma jatkuvasti mun hiuksia suussa?!:)
Aurora: Meillä on ollu alusta asti niin että vaatteet käy pieniks vartalosta leveyden ja pituuden puolesta mutta hihoja ja lahkeita saa kääntää, samaten potkarit jotka ois sopivia vyötäröltä/reisistä on ihan liian pitkiä.
jaaha, tyttö hermostuu sylissä, täytyy mennä!
Queen
Muskarista kotiuduttiin ja Aino nukkuu pihalla, pitää varmaan kohta ottaa sisään, jos sen vaikka sais taas syömään ennen kuin herää :D Eikös Jenni teilläkin ole ollut näitä vaiheita, että lapsi pitää " huijata" syömään esim. silloin kun nukkuu tai vaikka tutin avulla?! Siis oikeesti, meidän neiti vaan kiljuu suoraa huutoa, vaikka olis nälkä, kun tuttipullo lähestyy suuta!!! Parhaiten syöminen sujuu, kun tyttö nukkuu :D Silloin se syö nätisti eikä tajuu kiljua... Huoh, jokseenkin stressaavaa toisinaan, vaikka kai tää taas joskus menee ohi.
Pilleireistä Aurora kyseli, mä oon jälkitarkastuksesta asti syönyt ihan samoja tavallisia e-pillereitä, kuin ennen raskautta. Kun en siis imettänyt missään vaiheessa, ei tarvinnu sitä ottaa huomioon. Mulla on Microgynon-merkki, joka joskus muinoin useampien kokeilujen jälkeen on todettu mulle sopivaksi, niin oli lääkärikin sitä mieltä, että ei kantsii merkkiä vaihtaa jos toi kerran on hyvin sopinut.
Aino oli ihan " kummallinen" viime yönä. Siis nukkui oikeestaan ihan ihmeen hyvin, mutta neljän aikaan kun syötiin oli tyyppi kakannut, siis keskellä yötä piti pestä pyllyä ja vaihtaa vaippa, mitä ei ole tosiaan ihan alkuaikojen jälkeen tapahtunut. Muuten kyllä ihan hyväntuulisena aamullakin heräili... No, toivottavasti oli vaan " tilapäinen häiriö" .
Ai niin, miedän muskarissa on ens viikolla valokuvaus! Odotan mielenkiinnolla, miten kuvaaja kuvaa näitä pieniä, jotka ei osaa itse vielä edes istua ;) Tai sit toisaalta niitä vähän isompia pieniä, jotka ei pysy hetkeäkään paikoillaan...
Kutsu kävi, taidan hakea tytön sisälle ;)
Ope ja Aino 4 kk
Mä söin niitä ennen raskaaksi tuloa 8kk ajan, ja ihan hyvin pelittivät varsinkin alkuun. Satunnaisia vuotoja " vääriin aikoihin" alkoi tulla vasta helmikuussa, ja siinä vaiheessa oli vika ehkäisykierto menossa. En siis tiedä millaiseksi touhu olisi mennyt, jos olisin vielä jatkanut pillereitä.
Mutta jaksuja sen käden kanssa! Toivottavasti fysio auttaa.
Ja Jennillä on tosiaan ollut aika rankkaa. Uskon kyllä mitä sanot tuosta viranomaiskohtelusta, olen kuullut tuon niin useasti etten epäile laisinkaan. Joskus viranomaisilla ei ole tietoa, taitoa eikä tunneälyä tuollaisten asioiden hoitamiseen. Ja joskus vaikka olisikin, niin järjestelmän luomat puitteet on niin suppeat ettei viranomainen voi tehdä niinkuin omatunto parhaaksi kertoisi. Mutta toivottavasti teidän paperisodat on nyt takana päin!
Noel herää ihan kohta aamu-unilta. Sillä on ollut eilen ja tänään aika massiivisia rintaraivareita, niin ettei äiti ole saanut imettää makuullaan eikä istualteen. Niinpä on kävelty ympäri taloa tissi suussa... Alkaa vaan olla poika vähän painava ja pitkä yhden käden varassa kannateltavaksi :)
Kandi & Noel 2kk
Ensiksi kiitokset kaikille nimi onnitteluista!
Oma olo on jo parempi, Evelle on kans ollut pitkin viikkoa nenä vähän tukossa. Ristiäisaamu oli yhtä kaaosta! Minun vanhempani järjestivät periaatteessa kaiken, ja olivat päättäneet että mennään lauantaiaamuna kirkolle paistamaan coctailpiirakat ja päällystämään voileipäkakut. No, menimme sinne kahdeksalta ja ristiäiset alkoivat yhdeltätoista.. Alku näytti hyvälle mutta sitten alkoi tulla kiire, menimme 10.15 hakemaan kastemekon kirkolle ja äitini pääsi vasta puoli yksitoista vaihtamaan vaatteita! No, lopulta kaikki meni hyvin, paitsi Eve oli isänsä sylissä koko ajan kun oli niin rauhaton.
Joku kyseli milloin ristiäiset pitää järjestää, eli se on se 2kk. Meillä tulee keskiviikkona 2kk, aika viime tippaan jäi. ;)
Eilen kun sit kotiuduimme, ajateltiin molemmat ettei tarvita vaunuja ennen kuin tänä iltana, mutta äsken sit muistin että oltais tarvittu kun Eve nukkuu päikkärit siinä kopassa parvekkeella! No, taisi se kuitenkin nukahtaa omaan sänkyynsä..
Tänään on 2kk neuvola ja samalla synnytysvalmennuksen toinen tapaaminen. Toivottavasti Eve ei olisi tälläkin kerralla nuorin..
Anteeksi omanapainen viesti, yritän (jälleen) tulla myöhemmin kommentoimaan..
bejpi ja (toivottavasti) nukkuva Eve
Mä oon ihan puhki! Eetu on nyt viimeset viis yötä herännyt huutamaan täyttä kurkkua, eikä oo muu auttanut kuin silittely ja mä niiiiiin vannoin etten ala sitä hyysäämään, mutta minkäs teet kun toinen tyytyy vaan siihen... No, ehkä tää on vaan joku ohimenevä juttu, i hope so!!!
Me oltiin miehen kanssa eilen hiihtämässä, ja nyt on pikkusen kipeet paikat! Täytyy kokeilla jos pääsis huomennakin... Jos Eetun kummisetä viitsis kattella sen aikaa pojun perään.
Eilen oltiin hiihtoreissun jälkeen mun mummolla syömässä laskiaispullia ja ai että oli hyviä!!! Vähän myöhässä kyllä, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan!
Aurora! Toivottavasti saat pian helpotusta tuohon käsikipuun! Onneksi saat apua pojan hoidossa!
Jennin " juttu" kyllä sai karvat pystyyn täälläkin! Ja olen sitä mieltä myös että liian usein yleistetään noita juttuja (kun yksi tekee, niin kaikki tekee yms.) eihän suomalaisiakaan yleistetä tuohon tyyliin!!!
Elovenalle kovasti tsemppiä ja voimia jatkoon! ja tänne saa aina tulla " tilittämään" asioista!
Opelle, tuosta valokuvauksesta. Sähän voisit vaikka ottaa (jos siis teillä on!) niin lampaantaljan sinne Ainon alle kuvaukseen, niin sais sitten pötkötellä siinä.... (niin ainakin mun yhen kaverin ½vuotiaasta otettiin kuvia...)
Bejbin ristiäispäivä kyllä kuulosti kovin kiiruulta. Mutta pääasia että kaikki meni hyvin, ja tytöllä nyt kaunis nimi!
Ristiäisistä. Meillä oli Eetu 2kk5päivää kun oli ristiäiset... Ja meille kyllä pappi sanoi että ei se NIIN tarkkaa ole, mutta kunhan nyt ei tyyliin puolivuotiaita kasteta...
Joo, mutta eipä tällä kertaa muuta, tänään tulee koirahieroja " kylään" ... Saa vähän vipinää tähänkin päivään.
Ja sitten vielä " mainosta" . VIIKON PÄÄSTÄ ON TREFFIT HÄMEENLINNASSA!!! Pitäisköhän laittaa jotain reittii asemalta sinne Rossoon...
napero ja Eetu 1v ja vähän päälle...
Elikkäs Odotus-puolella olen viime kuukaudet harvakseltaan kirjoitellut ja nyt vauvan synnyttyäkin käynyt vain kertomassa strategiset mitat. Mies oli kolme viikkoa lomilla ja palstailu on sinä aikana ollut lähes olematonta - edes kuulumisia en ole käynyt lukemassa. Nyt sitten ensimmäistä päivää vietän yksin lapsen kanssa ja jännittää ihan mahdottomasti.
Mutta jospa kertoisin " tiivistetysti" näitä taustoja... Eli synnytys alkoi säännöllisillä supistuksilla ke 31.1. klo 13 ja tuntia myöhemmin supistusväli oli 5 min. Jorviin lähdettiin vähän ennen viittä illalla ja siellä sitten käyriltä todettiin, että säännöllisiä ovat mutta harvakseltaan tulee, joten ei kun odottelemaan. Kolme tuntia myöhemmin supistuväli oli ennallaan, mutta kivut kovemmat. Silloin olin ehkä pari senttiä auki, joten halusin lääkitystä jonka voimin levätä, kun voimat oli edellisyön supistusten takia aika vähissä. Petidiiniä pakaraan ja nukahtamislääkkeen sain klo 22 aikoihin, mutta eipä niistä apua ollut kuin tunniksi. Tässä välissä mies lähti kotiin nukkumaan. Supistukset kuitenkin voimistui eikä nukkumisesta tullut mitään joten soitin miehen takaisin sairaalaan. Keskiyön aikaan pääsin ammeeseen kipuja lievittämään ja kolme varttia myöhemmin oli pakko nousta ylös kun supistukset oli niin kipeitä että kaksin käsin piti ammeen laidasta pitää kiinni. Tässä vaiheessa mieskin ehti paikalle. Siitä sitten köpöteltiin synnytyssaliin ja kätilö kysyi haluaisinko epiduraalin. Kysyin kuitenkin kohdunsuun tilannetta ennen päätöstä ja kätilö oli aika hämmentynyt tilanteen tarkistettuaan ja totesi, että yhdeksän senttiä auki, ei tässä mitään epiduraaleja enää anneta, ei kun ponnistelemaan. Helmikuun ensimmäisenä varttia vaille kaksi syntyi poikamme vartin ponnistuksen tuloksena. Salissa ehdittiin olla siis kolme varttia ja ainoa kivunlievitys oli ilokaasu, joka sekin aika pian muutettiin pelkäksi hapeksi, kun taisin liian innokkaasti sitä hengitellä.
Pituutta pojalla oli 55 cm, painoa 3760 g ja pipolla kokoa 36 cm. Ensisynnytykseksi meni kuulemma todella hyvin ja seuraavalla kertaa saa kuulemma tulla hyvissä ajoin sairaalaan. Olin koko sairaalassaoloajan todella hyvässä kunnossa, kipulääkkeitä ei tarvittu, kun vain pari nirhaumaa tuli koko hommasta.
Poika viihtyy kovin paljon tissillä ja kasvaa ainakin toistaiseksi vallan hyvin pelkällä rintamaidolla. 15 päivän ikäisenä neuvolassa oli mittaa jo reilu 58 senttiä ja 4345 grammaa. Jos poika jatkaa tuolla kasvuvauhdilla niin sehän on metrin mittainen jo ennen ensimmäistä syntymäpäiväänsä...
Nukkuminen on meillä pieni pulma. Eilen siirrettiin poika omaan huoneeseen, kun se ääntelee niin kovin unissaan, että me herätään ihan turhan takia jatkuvasti. Mutta se suurin ongelma on kahden viimeisen yön pitkät hereilläolot keskellä yötä. Poika sammuu tissille, mutta havahtuu kun yrittää siirtää sänkyyn. Toissayönä tissiteltiin kaksi tuntia, viime yönä kaksi ja puoli. Ja toissayönä en sitten itse saanut unta ennen kuin pari tuntia myöhemmin. Lisäksi yhdellä syötöllä poika jaksaa yleensä vain ehkä reilun pari tuntia ja sitten taas tissitellään. Onneksi sentään yksi pitkä syöttä riittää, ettei ihan koko yötä valvota. Viereen en enää suostu poikaa ottamaan, vaikka sitä sairaalassa kovin suosittelivatkin. Oma uni siinä kärsii, kun poika potkii koko yön ja hamuaa tissiä koko ajan (ja hermostuu kun ei löydä). Eli ei kai auta kuin aikansa kärsiä ja odottaa parempia aikoja. Ainakin viime yön unijaksot oli syvempiä kun poika ei ähissyt samassa huoneessa.
Muuten alku kotona on sujunut melko hyvin. Pahempia vatsavaivoja ei ainakaan toistaiseksi ole ilmaantunut eikä poika muutenkaan pahemmin kitise. Se on vain tuo paljon puhuttu rytmi, jota täälläkin kaivataan :)
Jepjep, siinä näin maraton-mittainen aloitusviesti. Muiden juttuja en kovinkaan paljoa ole lueskellut, mitä nyt vähän vilkaissut muiden samoihin aikoihin synnyttäneiden kirjoituksia. Mutta ehkä tästä taas aktivoituu, kun mies on töissä ja itse pyörii pääasiassa täällä neljän seinän sisällä.
Aurinkoista maanantaita toivotellen Essi ja nassikka 3 vk 4 pv
Älä käsitä tätä ivailuna, mutta iski vaan silmään yksi lause:
" Lisäksi yhdellä syötöllä poika jaksaa yleensä vain ehkä reilun pari tuntia ja sitten taas tissitellään."
Nukkuuko teidän poika muulloin pitempiä pätkiä? Meinaan vaan, että meidän Noel ei edelleenkään nuku kuin reilut pari tuntia öisin putkeen, ja ikää on sentään päälle 2kk! Riippuu tietty vauvasta paljon, kokeeko tuon ajan pitkänä vai lyhyenä, mutta jos lohduttaa niin tuokin pätkä on jo ihan hyvän mittainen tuon ikäiselle vauvalle ;)
Teidän poitsu ilmiselvästi kasvaa nopeasti ja syö hyvin, joten se maito vaan maistuu tiheään yöt päivät :) Mutta kyllä se jossain vaiheessa rauhoittuu, meidänkin Noelilla on kuukaudessa kasvaneet yösyöttövälit 1,5 tunnista 2 tuntiin - helpotus jo sekin.
Kandi
Bejpille ja Evelle minunkin puolestani onnea uudesta nimestä :)
Hermionelle, Essille ja Elovenalle onnittelut vielä kerran ja tervetuloa vaan tällekin puolelle. Elovenalla on ollut rankka alku. Kovasti voimia ja jaksamista sinnepäin, toivottavasti saat pian apua tilanteeseesi ja tietenkin tänne saa aina tulla purkamaan myös pahaa oloaan. Yritämme sitten auttaa minkä pystymme.
Essille jaksuja öiden kanssa! Nuo pitkät hereilläoloajat keskellä yötä on kyllä rasittavia, pienellä ei varmaan vielä ole ihan selvillä yön ja päivän ero. Samanlaista se oli täälläkin, joka yöhön sisältyi parin kolmen tunnin valvomisjakso tissittelyineen. Ja vaikka tämä klisee onkin, niin usko pois että ajan kanssa se kyllä helpottaa! Meillä Aleksille yön ja päivän ero alkoi muodostua selvemmin tuossa 2kk:n iässä.
Naperokin joutunut hyysäämään yöllä huutavaa lasta.. Jaksuja sinnekin, toivotaan että yöhuudot on pian ohimenevä vaihe!
Noelilla rintaraivareita... Onneksi nuo on yleensä ohimeneviä, toivotaan että eivät kestä kauan, varmasti hankalaa liikkeessä imettää :/
Jennillä on kokenut tosi kurjaa kohtelua :/ Ja tuo masennus on kyllä sellainen asia jota ei voi kuvitella ennen kuin itse kokee. Hienoa että voit nykyään paremmin :)
AA:n Aino oli jo kääntynyt, hienoa! Täällä on vasta alettu sitä treenaamaan, pienestä on enää kiinni eli siitä kädestä jota ei saa altaan pois, jää sen päälle jumiin ja sitten tarvitaan pelastajaa :)
Voi kuinka stressaavaa varmasti Opelle tuo Ainon syömisasia! Kyllä sitä onkin itse päässyt helpolla siinä asiassa, kun meillä ruoka on aina maistunut. Saas nähdä miten sitten kiinteiden kanssa..
Meillä ei eloon juurikaan uutta. Tiheän imun kausi taisi mennä ohi, Aleksi söi nelisen kertaa yössä muutamia öitä, ja nyt viime yönä vain kahdesti ilta kymmenen ja aamu kymmenen välillä. Eikä onneksi ähissyt muutenkaan. Nyt onkin ihanan levännyt olo äidilläkin!
Molemmat hampaat on nyt puhjenneet läpi asti. Taisi ne hysteeriset ilta-/yöhuudot johtua sitten pääasiassa niistä. Maidottomalla olen vielä tämän viikon, mutta en oo kyllä huomannut että mahavaivat (pierut ja pulauttelut) olisi yhtään vähentyneet. Ainoa ero on, että kakkaa on jo toiseen otteeseen pantattu nyt 2 päivää, ja se kakka mikä viimeksi tuli oli vihreän sijasta ihan normaalin keltaista :O Eli ota tästä nyt sitten selvää...
Viipero & ulkona nukkuva Aleksi 3½kk
neiti nukkuu takapihalla, niin ehdin pinoutuun. tyttö on nyt ottanut tavakseen herätä kaks kertaa yössä (tiedän, ei kuulosta pahalta:) paitsi jos on tottunut että hän herää kerran yössä) tänään nukkui aamulla kahden tunnin päikkärit ja nyt nukkunut taas pari tuntia, ei oo piiiiitkään aikaan nukkunut kaksia pitkiä päikkäreitä. onneks nyt pystyy nukkuun ulkona, kun sisällä hän ei vaan nuku:)
viime viikolla oli mun lopputarkastus. ja siellä kaikki kuulema kunnossa. eli vaikka paljon silloin ommeltiin, niin hyvin on paikat parantunut. kiva niin:)
aurora: vai on teillä jo käytössä 56-senttiset vaatteet? taitaa olla teilläkin pitkäselkäinen poika, jos just noi bodyt kiristää? me käytettiin eka kuukausi pääasiassa 50-senttisiä vaatteita, ja tällä hetkellä menee 56:t, tosin jotain 62:siakin käytetään. mullakin oli kotona kaks 50 senttistä bodya, mutta onneks saatiin pikkuisia kiertovaatteita:) kunpa nuo sun käsivaivat nyt tosiaan helpottais bd
uniasuista: me on sairaalasta asti käytetty univaatteena noita ohuita haalareita. joko nepparillisia tai vetoketjullisia ja jalkaterällisiä tai -ttömiä. meidän neiti ei niissä onnistu kiemurteleen. mut jos sukat on käsissä tai jaloissa, ne kyllä lähtee yön aikana kun sängyssään myllää.
aa:n ainolle onnitteluja pyörähtelystä:)
viikko hämeenlinnan treffeihin. JEY!:) pitäiskö muuten niistä tampereen treffeistäkin pistää jotain pinoa pystyyn, eikös nekin ole ens viikolla. mulle ainakin kävisi se sama paikka kuin viimeksi, mutta toki muutkin pashaa.
essi: meillä siirtyi neiti omaan sänkyyn omaan huoneeseen kun oli reilun kahden viikon ikäinen. tavoitteena oli siirtää ennen kuin isi menee takas töihin. eka viikko nukuttiin niin että neiti oli meidän välissä äp-laatikossa, tokalla viikolla siirrettiin hänet omaan huoneeseen ja mekin nukuttiin siellä. ja sitten taas viikon kuluttua me siirryttiin takasin omaan huoneeseemme. meillä ei tissitellä öisin, joten sinällään on sama, mutta musta tuntuu että kaikki saa nukuttua paremmin. nyt kun on taas viikon aikana pari yötä nukkunut neidin kanssa kun on yökyläilty niin kyllä mun nukkuminen on aika heikkoa, kun kaikkiin uniähinöhin havahdun.
naperolla olleet yöt rauhattomia, höh!
tikru ja ronsku tasan 8 viikkoa
vihdoin ja viimein meilläkin on kotona VAUVA! Rohkenen siis hiippailla tälle puolelle...
Pieni rakas tyttömme syntyi 21.2. (rv41+2) klo 06.09. Vauvan mitat 3300g ja 50cm. Synnytyskertomusta en ole vielä kirjoitellut, toivottavasti lähipäivinä jaksan kun on asiat vielä tuoreena mielessä. Tiivistettynä voisi sanoa, että aika " normisynnytys" tuo varmaan oli, ponnistusvaihe vaan käsittääkseni aika pitkä. Minun vointini on ollut koko ajan tosi hyvä ja vauva on ollut näinä ensipäivinään ihan helppohoitoinen (tiedän - tyyntä myrskyn edellä :). Perjantaina tultiin sairaalasta kotiin. Huomenna mennään eka kertaa neuvolaan!
Täällä ei kaikki taida olla tuolta o-puolelta tuttuja, joten kerrotaan nyt hyvin lyhyesti " taustajuttujakin" . Eli olen 27v, mies 31v ja asutaan Vantaalla. Äh, en keksikään muuta kerrottavaa...onkos täällä ollut tapana kertoilla jotain enemmän?!
Kävin äsken kävelyllä, oli kyllä autuaallista tepastella ulkoilmassa muutaman päivän tauon jälkeen! Nyt on sauna lämpiämässä - vähän aikaa ajattelin alalauteella istuskella...
Koitan tässä pikkuhiljaa hypätä teidän juttuihin mukaan...mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!
Makkara ja Prinsessanakki 5vrk
Tulin nopsaan kirjottelemaan, nemo varmaan kohta heräilee päikkäreiltä.
Kiitos kaikille, jotka oli vastannu, ettei kantsi lähtä nemon rytmiin puuttumaan. sain tukea siihen mitä mieltä itekkin olin:) vaikka enhän mä nyt yksinäni sitä mieltä ollukkaan.
oon päästäny aika monetkin neuvolatädin jutut toisest korvast sisään ja toisest ulos.. mut en kyl viitti alkaa toisen rytmiä muuttamaan, menee viel kokonaa sekasin.
mun kaveri taiskin tulla just.. en ehi enempää kirjottaa.myöhemmin uudestaan. moii.
kaikille meitä tuolla o-puolella onnittelemassa käyneille! Kivaa kyllä tämä enskaporukka, mahtavaa myötäelämistä!
Kiitos!
Makkara
Tulin vaan nopsaan laittelemaan linkkiä Liian kuviin jos jotakuta kiinnostaa nähdä minkälainen täti tomera meitä täällä pompottaa 24/7;)
http://koti.phnet.fi/cyanhaze/
Queen ja pikkuhirmu
Nyt on sitten miehen isyysloma loppu ja minä yksin kotona:( Käsi on tosi kipeä, joten äitini tulee tänään jeesaamaan päiväksi kun ei tuo vaipanvaihto oikein suju tän käden kanssa. Tulee yhdeksäksi, onneksi Oliver varmaan heräilee vasta 10 aikoihin niin pärjätään tää aamu. Kyllä osaa ottaa päähän kun ei pysty omaa lasta hoitamaan!!=( Tänään mulla fysikaalinen klo 13:15, sitten pitäisi käden olla toimintakunnossa jonkin verran. Musta tuntuu et isän ja pojan välille on kehittynyt kunnon suhde jo ja mä olen vielä jotenkin " ulkopuolinen" kun katson vaan vieressä kun syötetään, vaipat vaihetaan ym... Jotenkin paha mieli siitä:=(
Bejpin tytölle onnittelut nimestä! Pitääkö ristiäiset muuten pitää 8 viikon sisällä, ja milloin olette pitäneet??
Hermionelle vielä onnittelut jos en ole muistanut onnitella!!
Meidän Oliverhan oli syntyessään 50cm pitkä. Kuitenkin 56cm vaatteet on lähes pieniä tosta olka-haaroväli mitasta. Eli käytän nyt 62cm vaatteita, hihat ja olka-haaroväli pituus hyvä, ainoastaan lahkeet pitkiä. Onko muilla tällaisia pitkäraajaisia vauvoja??;) Onneksi ostin vain kolmet 56cm vaatteet valmiiksi!
Vauvauimarit! Alkaako teilläpäin ryhmät tammi- ja elokuussa, vai onko ryhmiä mihin voi mennä heti 3kk täytettyä kesken kauden?? Tietoa kaipailen kun kovasti jo uintia odotellaan:))
Elovena, kyllä mullakin ajatukset myllertää laidasta laitaan. Varsinkin nyt kun en ole päässyt poikaan oikein tutustumaan kun en pysty kipeän käden kanssa hoitamaan. Olen käynyt muutamana päivänä jo yksin kaupungilla, mies hoitanut poikaa. Ja ollaan me koko perheenkin voimin jo liikuttu kaupoissa ym. Olen sellainen että kaipaan muita ihmisiä ympärille, joten tulen varmasti käymään perhekahviloissa ym kunhan saadaan ikää vähän lisää. En tule viihtymään neljän seinän sisällä yksin. Eli vauva mukaan ja menoksi, kaupungille vaunujen kanssa ja kahviloihin muita äitejä tapaamaan!=) Ja neuvolaan rohkeasti yhteyttä!!
Tuo ehkäisypuoli alkaa varmaan jossain vaiheessa olla ajankohtaista. Mitä " suosittelette" ? Ja tartteeko menkkojen alkaa ennen pillereiden syönnin aloittamista jos niihin päädyn?
Nyt kahvia äidille keittämään, on aivan kohta pihassa....
Aurora & Oliver huomenna TASAN 2 vkoa