Yleisimmät jouluriidat
Mitkä on teidän perheenne / sukunne yleisimmät jouluriidat?
Meillä: perintöasiat ja että kuka saanut eniten lapsena tavaroita. Lisäksi alkoholin liika käyttö.
Kommentit (30)
Viina kun loppuu jouluna kesken, niin alkaa heti kauhea riita ukon kanssa. Lapset ihmeissään.
T. Äiperö
Ukki "kiusoittelee" eli kiusaa nuorimman sukupolven ainoaa poikaa ja muut siihen aina puuttuu ja sitten ukki mököttää.
Ukki ja mummo kinastelevat aikatauluista, ukki haluaisi aina venyttää aikatauluja alkuperäisestä suunnitelmasta välttääkseen kiireisen tunnelman, mutta sen sijaan että auttaisi ruuan pöytään saamisessa niin istuu sohvalla ja kritisoi sitä miten muut "höyryää" eli laittaa ruokaa tarjolle sovittuun aikaan, mielellään niin että lapsetkin on vielä hereillä.
Yksi monin lapsistani ottaa aina kierrokset metelistä ja jännityksestä ja ainakin yrittää haastaa riitaa sisaruksen kanssa, nykyään ei enää yleensä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi mids hidastelee aattona heräämisen kanssa, joten emme pääse lähtemään ajoissa mummolaan (jossa odottaa jouluruoka tiettyynaikaan). Hoputan että nyt pitää lähteä. Mies hermostuu. Ajetaan ruuhkassa ja usein huonossa säässä ylinopeutta. Kiljun, että hidasta. Tapat meidät kaikki. Mies karjuu, että ole hiljaa.
Tämä joka vuosi. Mä pelkään kauheasti miehen kyydissä. Ajan mieluummin itse tai esikoinen ajaa.
Aattona ruuhkaa ? Ruokakin tiettynä aikana ? Entäpä jos vain otatte aamun rauhassa, nukutte pitkään lojootte ja menette syömään kun teille sopii? Meillä jouluaattona syödään noin klo 18, niin syötiin silloin kun olin lapsikin.
Sukujoulussa mummo (=vaimon äiti) kertoi perinnönjaosta, kuinka yksi saa metsää, toinen talon (=vanha rintamamiestalo) ja kolmas kesämökin. No tämä mummo ei oikein tajua, että tuo 20v vanha hirsikesämökki on noista kaikkein arvokkain, joten riitahan siitä tuli. Ihan kauheaa haukkumista ja lopulta yksi lähti ovet paukkuen, vaikka oli tarkoitus olla samassa paikkaa yötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 ihmistä, 2 sohvaa, joista kahdella pötköttää joku. Ei istumapaikkoja.
Riitoja myös kun joku (=30v veli) ottaa hitosti lohta eikä muuta, muilke ei kala riitä.
Jos tuo on kerran tiedossa niin sitä lohta kannattaa hommata riittävästi niin että kaikille riittää.
Eiköhän siitä riittäisi kaikille, jos yksi ei kuvittelisi että koko lohi on hänelle.
Jotain tapoja voi edellyttää joulupöydässä(kin).
Case lohirohmu on aiheena jälleen.
Meillä ei riidellä mistään, joulu vietetään oman perheen kesken.
Lapsuudessani äitini suuttui joka joulu, kun hommia oli liikaa ja kukaan muu ei tee mitään. Ja kun tehdään, niin tehdään väärin tai kysellään typeriä.
Äitini joulussa kaikki tehtiin taikinasta lähtien itse ei mitään valmistuotteita. Talo siivottiin katosta lattiaan kaappeja myöden. Se riitely vai vein hoidon kaikesta.
Se, että toinen voi syödä jouluruokaa vaikka kuinka monta päivää ja toinen saa tarpeekseen niistä jo päivässä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka vuosi mids hidastelee aattona heräämisen kanssa, joten emme pääse lähtemään ajoissa mummolaan (jossa odottaa jouluruoka tiettyynaikaan). Hoputan että nyt pitää lähteä. Mies hermostuu. Ajetaan ruuhkassa ja usein huonossa säässä ylinopeutta. Kiljun, että hidasta. Tapat meidät kaikki. Mies karjuu, että ole hiljaa.
Tämä joka vuosi. Mä pelkään kauheasti miehen kyydissä. Ajan mieluummin itse tai esikoinen ajaa.
Aattona ruuhkaa ? Ruokakin tiettynä aikana ? Entäpä jos vain otatte aamun rauhassa, nukutte pitkään lojootte ja menette syömään kun teille sopii? Meillä jouluaattona syödään noin klo 18, niin syötiin silloin kun olin lapsikin.
Jos ruokailuun on tulossa muitakin kuin oma perhe, niin tietenkin se on tiettyyn aikaan. Ei kotona oli mitään hotellin aina auki olevaa buffettia.
-ohis
Minun lapsettomuudesta. Olen vapaaehtoisesti lapseton, ja äidin ja sisarusten mielestä itsekäs, pska ihminen ja hyödyön yhteiskunnalle. Olen toki osittain samaa mieltä, mutta jouluna ei jaksaisi.
20 vuotta sitten sanoin, että jos äitini suosii siskoani perinnönjaossa, niin sisareni ei ikinä peri miljoonaani. Äiti itki vuotoimenaan sisareni joulupöydässä, vaikka sisareni ei olllut asiasta päällisin puolin moksiskaan. Omituinen episoidi.