Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten sun lapsuudessa jouluvalmistelut jaettiin?

Vierailija
21.12.2024 |

Mitä äiti teki? Mitä isä teki? Entä lapset? 

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja lapset haki ja koristeli kuusen. Äiti teki ruuat. Äiti ja lapset siivosi. Isä lämmitti saunan. 

Vierailija
2/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen teki ne asiat, joiden itse halusi joulussa olevan. Isä ei välittänyt kinkusta lainkaan, joten ei hän sitä paistanut tai syönyt, äidille joulukoristeet olivat tarpeettomia, joten hän ei koristellut taloa. Ihania jouluja, joissa jokainen teki joulustaan omanlaista vaatimatta muilta mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat teki kaikki. Laatikkoruoat oli aina kaupan valmisruokia.

Vierailija
4/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä teki jouluruuat, haki kuusen ja koristeli sen. Äiti leipoi. Me lapset siivosimme ja katsoimme pöydän.

Vierailija
5/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen teki ne asiat, joiden itse halusi joulussa olevan. Isä ei välittänyt kinkusta lainkaan, joten ei hän sitä paistanut tai syönyt, äidille joulukoristeet olivat tarpeettomia, joten hän ei koristellut taloa. Ihania jouluja, joissa jokainen teki joulustaan omanlaista vaatimatta muilta mitään.

Okei... Minä jotenkin ajattelin että joulua laitetaan myös muita varten, eikä vain itselle. Esim. lasteni ollessa pieniä meillä oli kuusi ja koristeet, vaikka en itse olisi niitä tarvinnut. 

Vierailija
6/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä teki ruoat, äiti siivosi ja me lapset autoimme.

Vierailija
7/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti leipoi on kokkasi, isä siivosi ja lapset teki mitä äiti määräsi. Oikein stressisuorittamista ja kaiken piti olla aina viimeisen päälle kuten äiti halusi. Omassa kodissa ei joulun suorittaminen voisi vähempää kiinnostaa. 

Vierailija
8/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki ruuat, isä hoiti kuusen ja saunan lämmityksen. Lahjat ostivat ja paketoivat yhdessä. Kaikki siivosivat, lapset yleensä pyyhkivät pölyt hyllyistä, pesivät saunan ja imuroivat. Isä tomutti matot ja peitot sekä pesi lattiat. Äiti siivosi keittiön ja vaatehuoneen. Lapset ripustivat joulukoristeet ja koristelivat joulukuusen, latvatähti ja valot oli äidin tehtävä. Isä kävi kaupassa. Aattona isä vei joulutervehdykset kummilapsille ja sukulaisille. Äiti keitti puuron.

Vierailija
9/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä siivosi ja haki kuusen. Äiti laittoi ruuat. Lapset koristelivat ja leipoivat piparit ja joulutortut. 

Vierailija
10/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asuin isovanhempien kanssa. Pappa haki torilta kuusen. Mummo teki kaiken muun. Kaikki ruuat alusta asti itse, siivosi koko talon kellarista vintille. Yksin.

Apua ei huolinut, kun ei hänelle muiden tekemiset kelvanneet. Oli aina tosi kiukkuinen. Aattona kestitsi koko suvun ja kun vieraat lähti, mummo alkoi juomaan.

Tästä tuli sellaset joulutraumat, että en vietä ite joulua ollenkaan. 

Vierailija
11/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki kaiken.

Vierailija
12/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä ja lapsi (eli minä) haettiin kuusi ja koristeltiin se. Isä ja äiti siivosi muualla asunnossa, minä oman huoneeni. Äiti osti ja valmisti kaikki jouluruuat, lukuunottamatta joulutorttuja jotka minä ja isä leivoimme. Molemmat ostivat lahjoja, äiti paketoi ne. Isä osti isovanhempien haudoille kynttilät.

Vierailija
13/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti teki laatikot, isä paistoi kinkun.  Iskä graavasi lohen ja huolehti muuutenkin kaloista. Äiti ja me lapset leivoimme. Siivous kuului tasapuolisesti kaikille. Me lapset koristelimme kuusen. Aattona iskä kävi naapurissa joulupukkina ja sen perheen isä vastaavasti meillä. Äiti taisi toimia lahjavastaavana. Vietin lapsuuteni 70-luvulla.

Vierailija
14/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuvuosina äiti keskittyi leipomiseen ja ruuanlaittoon, ja me lapset siivosimme talon ja koristelimme kuusen (jonka äiti kaatoi omasta metsästä). Sitä mukaa kuin kasvoimme ryhdyimme kukin yhä enemmän ottamaan haltuumme myös keittiötä. Mun bravuuriksi tuli leipominen, siskot väänsivät laatikoita ja tekivät salaatteja, italiansalaattia, sienisalaattia, rosollia. Kinkunpaiston valvominen oli edelleen äidin vastuulla.

(Isä kuoli vähän ennen nuorimman sisarukseni eli ainoan veljeni syntymää, joten perheen muodostimme siitä lähtien äiti ja me lapset.)

Vierailija
15/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Okei... Minä jotenkin ajattelin että joulua laitetaan myös muita varten, eikä vain itselle. Esim. lasteni ollessa pieniä meillä oli kuusi ja koristeet, vaikka en itse olisi niitä tarvinnut. 

Meillä oli kuusi ja koristeet, koska ne olivat isälle osa joulua, mutta hän ei ikinä vaatinut ketään muuta osallistumaan kuusenhakuun, koristeluun tai koristeiden siivoamiseen. Meillä joulu ei ollut sellainen "teen tämän siksi, että SINÄ saisit joulun, huomaathan, miten uhraudun" -tapahtuma millaisena sen nyt monessa perheessä näen. Toinen vanhemmista, yleensä äiti, vaatii muita tekemään sellaisen joulun kuin hän itse haluaa, pelkkää suorittamista ja muiden mielen mukaan menemistä, ei mitään mukavaa yhdessäoloa kuten omassa lapsuudessa.

Eikä meillä joulu ollut mikään "tämä tarvitsee olla" -juhla, ei ajateltu, että jotain tarvitaan tai ei tarvita, mietittiin vain sitä, mitä joululta halutaan eikä niin, että kuvastossakin pihassa oli poro, meillekin on pakko hankkia.

Vierailija
16/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ryyppäsi ja raivosi olohuoneessa. Onneksi isä tuli aattona käymään ja oli hetken ilonpilkahdus kun äidin oli pakko olla silloin muualla. 

Vierailija
17/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isä hankki rahat lahjoihin, siivosi ja osti ruoat. Äiti uhriutui vaikkei tehnyt juuri mitään. 

Vierailija
18/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti jakoi hommat lapsille ja välillä karjui miksi muut ei tee mitään vaikka lapset hoiti suurimman osan

Isä keskittyi toivomaan omia lempiruokia

En köy kotona jouluna 

Vierailija
19/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koko perhe siivosi. Isä haki kuusen, lämmitti saunan ja oli joulupukkina. Isä keitti usein myös joulupuuron ja auttoi kinkun paistossa. Äiti teki muut jouluruoat, leipoi, paketoi lahjat ja lähetti joulukortit.

Vierailija
20/24 |
21.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset siivosi ja teki jouluruoat aattona. Joulun vietän syystä nykyään omassa kodissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi