Onko tavallista, että todistuksen numerot nousee seiskalla?
Vanhemmalla lapsellani nousi kuudennen ja seiskan välillä keskiarvo noin numerolla ja nyt näyttää siltä, että nuoremmalla sama homma.
Molemmilla numerot nousi kasista ysiin ja joitakin kymppejäkin on, joita kumpikaan ei alakoulussa saanut.
Kommentit (11)
En ole kuullut, meillä pysyi suunnilleen samana koko peruskoulun, lukiossa vasta tuli vähän laskua.
Minulla ainakin nousi yli numerolla tuossa vaiheessa keskiarvo. Uskoisin, että se johtui siitä, ettet ollut enää yhden "arviojan" alla ja minulle sopi hyvin. Ala-asteen opettajan opetus ei myöskään sopinut itselleni ollenkaan. Yläasteella oli vaihtelua. Toisille tämä varmasti taas tuo haasteita.
Hyvä niin. Monella nimittäin laskee numerot yläkoulussa, kun ei anneta luokanopettajan tsemppinumeroita vaan pitäisi jo osata jotain.
Mullakin nousi, ala-asteen päätteeksi keskiarvo oli luokkaa 8,5 ja heti seiskalla pomppasi 9,9:ään. Ala-asteen opettaja antoi numerot pärstäkertoimen perusteella, ja minusta hän ei jostain syystä koskaan tykännyt. Koulunkäynti muuttui heti mukavammaksi, kun ei tarvinnut enää katsella sen naikkosen hapanta naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin nousi, ala-asteen päätteeksi keskiarvo oli luokkaa 8,5 ja heti seiskalla pomppasi 9,9:ään. Ala-asteen opettaja antoi numerot pärstäkertoimen perusteella, ja minusta hän ei jostain syystä koskaan tykännyt. Koulunkäynti muuttui heti mukavammaksi, kun ei tarvinnut enää katsella sen naikkosen hapanta naamaa.
Minulle kävi aikoinaan sama: ala-asteen opettaja arvioi minua ja muutamaa muutakin luokaltani sillä perusteella että hän ei pitänyt meistä. Kas kun pääsimme yläasteelle numerot nousivat kaikilla jo seiskaluokan syyslukukauden aikana. Semmosta.
Minulla nousi numerot yläasteelle mennessä selvästi. Ala-asteen luokanopettajalla oli selvästi sellainen periaate, että hän ei halunnut antaa samalle oppilaalle liian monta kymppiä. Yläasteella joka aineessa oli eri opettaja, joten tällaisia rajoituksia ei ollut.
Ei tämä ala-asteen opettaja mitenkään syrjinyt minua. Hän varmaan vai ajatteli, että lapselle tulee liikaa paineita, jos todistuksessa on melkein joka aineesta kymppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle kävi aikoinaan sama: ala-asteen opettaja arvioi minua ja muutamaa muutakin luokaltani sillä perusteella että hän ei pitänyt meistä. Kas kun pääsimme yläasteelle numerot nousivat kaikilla jo seiskaluokan syyslukukauden aikana. Semmosta.
Samoin. Itselläni nousi myös numerolla (7.5-> 8.6). Tytöllä, jolla oli koko ala-asteen ajan luokan parhaat arvosanat, laski keskiarvo yli kahdella numerolla (reilusta ysistä seiskaan).
Useimmiten laskee vähän, mutta jos alakoulun opettaja on ollut hyvin tiukka, tai sitten lapsellesi sopimaton yksilö (kemiat eivät kohtaa ja opiskelu takkuaa sen takia), niin voihan se noustakin.
Terkuin ylökoulun ope
Ehkä yleisempää on, että laskee kuin nousee. Noin keskimäärin. Yläasteella opiskelu on erilaista, ainakin, jos on kurssimuotoista, niin voi kestää hetki tottua uuteen systeemiin.
Itse muistan, että yläasteelle mennessä skarppasin koulun suhteen, joten keskiarvo nousi. Sama kävi lukioon mennessä. Omilla lapsilla eka- ja tokaluokat oli vähän takkuamista, mutta sen jälkeen heillä koulumenestys parani luokka luokalta. Esikoisen lukion päättötodistus oli melkein kokonaan kymppiriviä eikä nuorempi lapsikaan paljoa siitä jäänyt jälkeen.
Meillä kolmesta lapsesta kahdella pysyi suunnilleen samana ja yhdellä (poika) laski jonkin verran. Ei koulunkäynti oikein kiinnostanut enää.