Nukkuuko jotkut oikeasti vain jotain 5-7 tuntia yössä?
Itse heräsin juuri kymmenen tunnin jälkeen ja vieläkin väsyttää...
Kommentit (73)
Pahimmillaan kun pystyin nukkumaan vain nelisen tuntia yössä, mikä on kolme tuntia liian vähän meikäläiselle, niin huomasin ainakin sen että en enää hakotellut ollenkaan, univajeen korjauduttua olen haukotellut siitäkin edestä. Voiko oikeasti jäädä haukottelemisvelkaa??
2-4 tuntia nukun. Saatan valvoa 2-3 päivää putkeen. En elele vanhaksi.
Ns. Hyvinä öinä 5 - 7 h on mahdollista, sekin tosin vähintään 2 erässä. Uni ihan sekaisin viimeiset 24 vuotta. Opettelen edelleen pois huonounisen vauvan unirytmeistä 😋.
Vierailija kirjoitti:
Pahimmillaan kun pystyin nukkumaan vain nelisen tuntia yössä, mikä on kolme tuntia liian vähän meikäläiselle, niin huomasin ainakin sen että en enää hakotellut ollenkaan, univajeen korjauduttua olen haukotellut siitäkin edestä. Voiko oikeasti jäädä haukottelemisvelkaa??
Menee 'manian' puolelle, sympaattinen hermosto on vallalla. Ei silloin haukotuta. Liika nukkuminen taas väsyttää.
Pystyisipä nukkumaan edes 5h putkeen.
Vuosikymmeniä nukuin vain 2-4h yhtäjaksoista unta ja päälle muutaman vartin pätkän. Terveyshän siinä meni
Nyt eläkkeellä onnistun nukkumaan jopa 5-7h, tänäänkin heräsin ja nousin vasta vaille 5
7 tuntia on meikäläiselle jo paljon ja vain silloin jos on pohjalla monta 4 tunnin yötä. 5-6 tuntia on meikäläisellä ihan normi. Jos nukkuisin 8 tuntia, en saisi seuraavana yönä unta.
Voi kun saisi joskus nukkua 7h yhtenäistä unta, olisi ihanaa. Nukun yhden n 4h pätkän ja sitten valvon ja jos hyvin käy saan vielä pienet torkut ennen klo 7.
Vierailija kirjoitti:
Nukun yössä 5-6h. Veikkaan myös, että aloittajan pitkät unet ovat liian pitkät ja siksi väsyttää.
Voi olla, että uni on heikkolaatuista. Silloin ei auta mikään määrä.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä mennyt näköjään siihen että nukun vain joka toinen yö ja silloinkin joku 7 tuntia. Kaipa tällanen univaje johonkin ennenaikaseen hautaan ajaa.
Pääasia on, ettei ainakaan uniapneaa olisi. Täytyy vaan ottaa omaa aikaa lepoon aina kun mahdollista.
Mun kumppani nukkuu hätäisesti 4-5h/yössä, kieriskelee petissä tuonne yhteen tai kahteen, ja jos en nostaisi äläkkää, niin olisi kahvia keittämässä jo viideltä. Kova kolistelija on, iso ihminen. Olen ehdottanut omaan huoneeseensa kahvinkeitintä tai illalla termokseen, kumpikaan ei käy. keittiöstä kuuluu kaikki muualle.
Pakko olla omat makkarit, muuten ei voi elää ja olla. Päivisin sitten torkkuilee sellaiset puoli tuntia. Eläkkeellä onneksi voi tehdä mitä tykkää.
Mä tarviin 10 tuntia/vrk, joten melkoisen erilaiset vuorokauden rytmit meillä. Kakarasta saakka ollut tällainen unentarve. Taitaa olla suvussa.
Kahdeksan tuntia on ihan maksimi. Tyypillisesti nukun noin 6h. Kun menen aikaisin nukkumaan, herään noin neljän tai viiden välillä. Loikoillen sängyssä ja luen lehdet. Jos on toimistopäivä, pyrin olemaan paikalla seiskalta ja päivä on paketissa kolmelta.
Jos sulla ei ollut univelkaa tms, niin kannattaisi mennä lääkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nukkua eläessä? Kuoleman jälkeen saa levätä ikuisesti.
Noin. Nukuin liian lyhyitä yöunia lähes 20v vuorotyön ja ruuhkavuosien takia (kolme lasta). Koko ajan ylikierroksilla, ja nukahtaminen väsyneenäkin oli vaikeaa. Seurauksena pääsenkin sitten aikaisemmin mainitsemaasi lepoon. Nyt on verenpainetauti ja sepelvaltimotauti (ei suvussa). Sydänkohtaus alle 50v. Olen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä mennyt näköjään siihen että nukun vain joka toinen yö ja silloinkin joku 7 tuntia. Kaipa tällanen univaje johonkin ennenaikaseen hautaan ajaa.
Pääasia on, ettei ainakaan uniapneaa olisi. Täytyy vaan ottaa omaa aikaa lepoon aina kun mahdollista.
Mun kumppani nukkuu hätäisesti 4-5h/yössä, kieriskelee petissä tuonne yhteen tai kahteen, ja jos en nostaisi äläkkää, niin olisi kahvia keittämässä jo viideltä. Kova kolistelija on, iso ihminen. Olen ehdottanut omaan huoneeseensa kahvinkeitintä tai illalla termokseen, kumpikaan ei käy. keittiöstä kuuluu kaikki muualle.
Pakko olla omat makkarit, muuten ei voi elää ja olla. Päivisin sitten torkkuilee sellaiset puoli tuntia. Eläkkeellä onneksi voi tehdä mitä tykkää.
Mä tarviin 10 tuntia/vrk, joten melkoisen erilaiset vuorokauden rytmit meillä. Kakarasta saakka ollut tällainen unentarve. Taitaa
Mäkin nukuin 10h unia ennen unettomuuteen sairastumista. Liika nukkuminen väsytti.
alottajalla saattaa olla uniapnea
Vierailija kirjoitti:
alottajalla saattaa olla uniapnea
Niin on mullakin, mutta ei siihen ole hoitoa.
5-7 tuntia riittää näin esivaihdevuosissa. Ei haittaa vaikka pienet lapset välillä yöllä valvottaa, kun tämä unentarve mennyt näin vähäiseksi. Nuorempana ihan normi oli ne 10 tunnin unet...
Artisti Kai Lindin edesmennyt vaimo Arja Tuomarila nuķkui 1 h yössä. Haastattelun mukaan Kai passitti vaimon lääkäriin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Arjan isäkin oli kuulemma pärjännyt yhtä lyhyellä unella. Vähälläkin siis voi pärjätä.
Vierailija kirjoitti:
Artisti Kai Lindin edesmennyt vaimo Arja Tuomarila nuķkui 1 h yössä. Haastattelun mukaan Kai passitti vaimon lääkäriin, mutta mitään vikaa ei löytynyt. Arjan isäkin oli kuulemma pärjännyt yhtä lyhyellä unella. Vähälläkin siis voi pärjätä.
Edesmennyt syystä että...
Varaan nukkumiselle aikaa 9 tuntia. Sitä vain heräilee siinä aamuyöstä 4-5 aikaan ihmettelemään kun unta ei enää riitä. Joskus sitä nukkuu paremmin. Vähällä täytyy pärjätä kun pääkoppa ei anna nukkua enempää vaikka haluaisi.