Miksi puhutaan Thaimaan tsunamista?
Vaikka tsunami koski ennen kaikkea Indonesiaa, missä kuoli tai katosi 236000 ihmistä. Sri Lankassakin kuoli yli 30000 ja Intiassa tuplasti sen mitä Thaimaassa. Thaimaassa sen sijaan kuoli vain noin 8000 ihmistä. Kuitenkin usein puhutaan nimenomaan Thaimaan tsunamista. Miksi?
Kommentit (109)
Kiinassa kuolee joka päivä 30 000 ihmistä. Miksei tästä ole mitään uutisissa joka päivä?
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää että olin kateellinen niille perheille jotka pystyi matkustamaan Thaimaahan. Tai yleensäkin siitä että joillain oli sellainen perhe että tehdään tuollaisia matkoja.
Niinpä. Eihän sitä nämä varmaan itse osaa arvostaa että perheillä on halua ja mahdollisuus lähteä yhdessä lomalle, mutta kun itse elää perhehelvettiä pienituloisessa perheessä mieleltään epävakaan ja riehuvan toisen "vanhemman" kanssa niin tuo kuulostaa aika unelmalta.
Tiedän että paikallisia ärsyttää nuo tsunamimuistelijat. Kauhein paikkahan se oli paikallisilla ja varsinkin ekoina vuosina sinne tunki jos jonkinlaista turistiryhmää muistelemaan tsunamia. Paikallisen mentaliteetin ja uskonnonkin mukaan kuolleita kunnioitetaan, mutta se tehdään parhaiten jatkamalla tavallista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse sanon sitä tapaninpäivän tsunamiksi 🤷🏻
Sama, tai sitten puhun Intian valtameren tsunamista. Mutta tapaninpäivän tsunami on lyhyempänä parempi.
No suomalaiset seurasivat ja se koski suomalaisia. Pitihän Finnairin konekin kalustaa paareille sopivaksi. 2 vrk meni, ennen kuin täällä tiedettiin mitä siellä tapahtui. Sukeltajilla paras tiedon välitys.
Vierailija kirjoitti:
Silloin tapaninpäivän aamuna uutisissa kerrottiin, että kaksi suomalaista oli mahdollisesti kateissa...
Kadonneiden ja kuolleiden määristä puhuttiin aluksi niin pieninä myös siksi, että meni aikaa saada virallinen tieto oikeista määristä. Ilman varmistettuja tietoja ei oikein voida huudella, että kymmeniä suomalaisia ehkä mahdollisesti menehtynyt.
Samassa koulussa oli yksi joka kadotti vanhempansa tuolla. Opettajat uhkaili jälki-istunnolla jos kysyttäisiin tältä mitään tsunamista mutta tuskin kukaan päätyi jälki-istuntoon kuitenkaan, sehän olisi ollut ihan koululainvastaista, kysyminen kun ei kai kuitenkaan ole mikään rangaistava teko.
Vierailija kirjoitti:
No suomalaiset seurasivat ja se koski suomalaisia. Pitihän Finnairin konekin kalustaa paareille sopivaksi. 2 vrk meni, ennen kuin täällä tiedettiin mitä siellä tapahtui. Sukeltajilla paras tiedon välitys.
Minusta täällä oltiin kuitenkin ihan hyvin kartalla siitä mitä oli tapahtunut, ottaen huomioon olosuhteet. Vaikka usein kritisoidaan toimintaa, niin kyllä täällä kuitenkin toimittiin hyvin nopeasti ottaen huomioon tiedonvälityksen sieltä Thaimaasta käsin. Ensimmäiset evakuoinnit toteutettiin jo seuraavana päivänä ja suunnilleen kaikki suomalaiset oli evakuoitu alueelta vuodenvaihteessa, muutamassa päivässä.
Noita listoja oli paljon ja ne oli melko sekavia, ja niissä oli myös virheitä. Monet ihmiset oli ihan eri nimillä jne. ja esimerkiksi meidän perheestä kadonneet oli jossain vaiheessa merkitty pelastuneiksi niillä netissä olevilla listoilla, itsehän me ei tätä tosin edes tiedetty ennen kuin kuultiin asiasta kotona. Thaimaassa kiitoksen ansaitsee paikallisten siviilien sekä sairaaloiden henkilökunnan toiminta. He keräsivät tietoa pelastuneita ja sairaaloissa ylläpidettiin potilaslistoja sekä koottiin myös tietoja kadonneista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin tapaninpäivän aamuna uutisissa kerrottiin, että kaksi suomalaista oli mahdollisesti kateissa...
Kadonneiden ja kuolleiden määristä puhuttiin aluksi niin pieninä myös siksi, että meni aikaa saada virallinen tieto oikeista määristä. Ilman varmistettuja tietoja ei oikein voida huudella, että kymmeniä suomalaisia ehkä mahdollisesti menehtynyt.
Niin, ihan totta. Tätä ihmiset ei usein käsitä, että virallinen tieto ei voi olla pelkkää spekulaatiota vaan sille tarvitaan aina jokin lähde tai todisteita. Kadonnut ei ole virallisesti kadonnut ennen kuin hänet on virallisesti ilmoitettu kadonneeksi. Sama homma kuolleiden kohdalla, ei kukaan ole virallisesti kuollut ennen kuin on löydetty, todettu kuolleeksi ja tunnistettu.
Sitäkään ei ihmiset oikein ymmärtäneet, että ei yksittäiset virkamiehet tai päättäjät voi omavaltaisesti vuokrata yksityishelikopteria ja vaan lähteä pelastamaan ketään sieltä kuin superman. Ei heillä ole myöskään valtaa tehdä yksin sellaisia päätöksiä että joo, vuokrataanpas lentokoneita ja lennetään vaan sinne.
Ei täältä Suomesta käsin olisi pystytty auttamaan ketään sen nopeammin
Suomessa ei kukaan tuntunut käsittävän että ne varsinaiset tragediat oli muualla.
Koska Thaimaassa kuoli eniten ihmisiä
Naurattaa ajatus ihmistä tsunamissa. Siellä ne olla röllötteli pyllyt paljaina.
Vierailija kirjoitti:
Koska Thaimaassa kuoli eniten ihmisiä
Missä maailmassa? Indonesiassa kuoli eniten, sitten Sri Lankassa. Thaimaassa vaan oli niitä turisteja jotka kuoli raflaavasti hotellien rannoille, paikalliset kuoli ihan tavallisissa sunnuntaipuuhissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta täällä oltiin kuitenkin ihan hyvin kartalla siitä mitä oli tapahtunut, ottaen huomioon olosuhteet. Vaikka usein kritisoidaan toimintaa, niin kyllä täällä kuitenkin toimittiin hyvin nopeasti ottaen huomioon tiedonvälityksen sieltä Thaimaasta käsin. Ensimmäiset evakuoinnit toteutettiin jo seuraavana päivänä ja suunnilleen kaikki suomalaiset oli evakuoitu alueelta vuodenvaihteessa, muutamassa päivässä.
Noita listoja oli paljon ja ne oli melko sekavia, ja niissä oli myös virheitä. Monet ihmiset oli ihan eri nimillä jne. ja esimerkiksi meidän perheestä kadonneet oli jossain vaiheessa merkitty pelastuneiksi niillä netissä olevilla listoilla, itsehän me ei tät
Olitko siis siellä itse?
Vierailija kirjoitti:
Koska ne suomalaiset turistit olivat silloin Thaimaassa. Ei meitä muut maat kiinnosta.
Kyllä minua muutkin maat kiinnostavat. Tuosta valtavasta kuolonuhrien määrästä suomalaisia oli vain 0,08%.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse sanon sitä tapaninpäivän tsunamiksi 🤷🏻
Tämä on jo oikeampi nimitys, virallinen lienee Intian valtameren maanjäristys ja (sitä seurannut) tsunami.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakko myöntää että olin kateellinen niille perheille jotka pystyi matkustamaan Thaimaahan. Tai yleensäkin siitä että joillain oli sellainen perhe että tehdään tuollaisia matkoja.
Niinpä. Eihän sitä nämä varmaan itse osaa arvostaa että perheillä on halua ja mahdollisuus lähteä yhdessä lomalle, mutta kun itse elää perhehelvettiä pienituloisessa perheessä mieleltään epävakaan ja riehuvan toisen "vanhemman" kanssa niin tuo kuulostaa aika unelmalta.
Sinä voit erota tuosta sekopäästä ja muuttaa omaan asuntoosi. Ihan oikeasti, ei sinua pakoteta elämään tuollaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Kuka urpo vielä uskoo tsunamiin ?öö
Tsunami ei ole mikään henkiolento, kuten esimerkiksi abrahamilaisten uskontojen jumala tai Joulupukki.