Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten tässä nyt näin kävi, pörssiin sijoittaminen

Vierailija
20.12.2024 |

Valmistuin maisteriksi huhtikuussa 2015 ja onnekseni sain heti alaani vastaavan työpaikan. Olin tuolloin 23 vuotias ja ajatuksenani oli heti aloittaa säästäminen, kun vanhemmat ja viisaammat olivat niin neuvoneet. Tavoitteena oli päästä rakentamaan omakotitaloa viimeistään kun olen 35 vuotias. Ruusunpunainen unelma oli, että olisin säästänyt tuohon mennessä noin 100.000 euroa ja ne olisivat tuottaneet sen verran, ettei lainaa olisi tarvinnut ottaa juuri lainkaan. Sanottakoon jo tässä vaiheessa, että tontti minulla on sukutilasta lohkaistuna, joten siihen ei kulu rahaa.

Aloitin säästämisen 400 euron kuukausittaisella summalla tarkoituksena kasvattaa säästösummaa palkan kohentuessa ja olen koko ajan ostanut puolen vuoden välein Helsingin pörssin osakkeita. Ajan saatossa olen siis ostanut säännöllisesti 2.500 - 4.300 eurolla osakkeita. Ostot ovat jakautuneet 3 - 5 eri osakkeeseen per ostokerta.

Nyt on tilanne sellainen, että olen säästöillä ostanut osakkeita yhteensä noin 81.000 eurolla. Osinkoja olen saanut näiden vuosien aikana vajaa 9.000 euroa nettona ja niilläkin olen ostanut lisää osakkeita. Osakesalkkuni arvo on tänään 20.12.2024 kaikkien ostopalkkioiden ja kulujen jälkeen 68.933 euroa.

Miten helvetissä tässä on käynyt näin. Aikaa tuohon tavoitteeseen on vielä vajaa kaksi vuotta ja en todellakaan lähde tuollaisella pesämunalla rakentamaan. On kyllä petetty ja huijattu olo.

Kommentit (156)

Vierailija
21/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahdella ja puolella eurolla ei kannata ostaa mitään osakkeita... 

Vierailija
22/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Indeksiä on vaikea voittaa. Ja Hesuli on hyytynyt pahasti. Mulla on sieltä vain Nordeaa ja Elisaa. Juuri nyt nuokin ovat hieman laskeneet. Vaan onhan jenkeissäkin vaikka mikä juuri nyt alamaissa, jopa Pepsi ja Cokis. Mulla 1/3 USA/globaaleissa passiivirahastoissa, 1/5 Hesulin osakkeissa ja loput USA/UK-osakkeissa. Joulukuussa tullut väliaikaisesti -3% eli -3t lähinnä spekulatiivisten USA bio-osakkeiden vuoksi. Eli itsekin piensijoittaja: 100t melko hajautetulla, 25 rivin salkulla. Ajattelin jättää veromyynnit väliin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne jotka haukkuvat minua idiootiksi, niin en ole kauppatieteilijä ja sijoittaminen ei ole varmasti vahvin alani. En kuitenkaan usko olevani ainoa Suomessa, joka on pitäytynyt kotimaisissa osakkeissa. Ilmeisesti se on ollut suurin virheeni.

N33

En ole minäkään, mutta kuuntelin muutaman sijoitus-podcastin ja luin blogeja ennen ensimmäisten sijoitusten tekemistä.

Ihan hyvin on tuottoa tullut. 

En ymmärrä miksi ihmiset tekevät paljon rahaa vaativia päätöksiä ilman taustatyötä...

Vierailija
24/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja ne jotka haukkuvat minua idiootiksi, niin en ole kauppatieteilijä ja sijoittaminen ei ole varmasti vahvin alani. En kuitenkaan usko olevani ainoa Suomessa, joka on pitäytynyt kotimaisissa osakkeissa. Ilmeisesti se on ollut suurin virheeni.

N33

Suomalaiset osakkeet ei ole kasvuosakkeita vaan osinko-osakkeita suurin osa. Rapakon takana on tehty 200% vuosituottoa teknoilla viime vuodet. Tosin sekin kuihtuu nyt.

Vierailija
25/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jollain nyt parempaa neuvoa, mitä teen tuolle vajaan 70.000 euron salkulle ja jatkosijoituksille. Kannattaako tuonne USA:n markkinoille nyt mennä suurempien tuottojen perässä?

N33

Vierailija
26/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jollain nyt parempaa neuvoa, mitä teen tuolle vajaan 70.000 euron salkulle ja jatkosijoituksille. Kannattaako tuonne USA:n markkinoille nyt mennä suurempien tuottojen perässä?

N33

Odotan vain, muuta ei kannata mennä tekemään.

Vierailija
27/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Yhdysvaltain osakemarkkinoilla kupla?

https://www.salkunrakentaja.fi/2024/12/onko-yhdysvaltain-osakemarkkinoi…

Does Warren Buffett Know Something Wall Street Doesn't? The Billionaire Has Been Buying a Nasdaq Stock-Split Stock With a Hearty 4.6% Dividend Yield That Analysts Recently Downgraded.

https://finance.yahoo.com/news/does-warren-buffett-know-something-14230…

Vierailija
28/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

syväkyykystä kassit täyteen. kupla sihisee jo.

Vierailija
29/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33

Annat sen salkun olla siellä, mutta sijoitat jatkossa muualle.

Ja jos aika ja osaaminen ei riitä osakkeisiin, niin sijoita rahastoihin.

t: Amatöörisijoittaja

Vierailija
30/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

Odotan vain, muuta ei kannata mennä tekemään.

Jaa, niin varmaan, mutta alkaa kyllä usko ja kärsivällisyys loppua. Mites sitten nuo jatkosijoitukset. Joulun jälkeen pitäisi taas reilu 4.000 euroa sijoittaa jotenkin.

Vierailija
31/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla kävi sentään hyvin, osa sijoittajista menettää ihan kaiken. 

Vierailija
32/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti olen tehnyt huonoja valintoja osakkeita ostaessani. Huonoimpia ovat olleet

Nokian Renkaat

Neste

Finnair

Ylivoimaisesti paras ja edes jotain tuottanut, kun laskee myös osingot

Nordea

Huonoja valintoja. Penan nakkikioskikin tuottaa enemmän voittoa.

Vierailija
33/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen sijoittanut 200-400 euroa / kk alkaen n. vuodesta 2014-2015 indeksirahastoihin (USA, Suomi, Ruotsi, Norja, Tanska, Eurooppa), vähän vaihdellut rahastojen painoja, mutta hankinta-arvo on ollut 34003 euroa ja markkina-arvo tällä hetkellä 40523 euroa. Olen ihan tyytyväinen. 

Tällä hetkellä kk-säästö on jo 600 eur/kk, mutta pienennän sitä jos tarvitsee. 

Eläkkeeseen säästän, se jää palkkaan verrattuna pieneksi, koska opintoihin meni pitkä aika ja olin lasten kanssa kotonakin muutaman vuoden. 

Vierailija
34/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

N33

Eikö sulla ole sijoitusneuvojaa? Hanki sellainen, sullahan on siihen rahaa. Kuka tahansa sijoitusneuvoja olisi jo vuosia sitten kertonut että hajautus eri maihin. Jenkeissä on mennyt paljon paremmin kuin Euroopassa. En tiedä miten ensi vuona.

Vierailija
35/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

Annat sen salkun olla siellä, mutta sijoitat jatkossa muualle.

Ja jos aika ja osaaminen ei riitä osakkeisiin, niin sijoita rahastoihin.

t: Amatöörisijoittaja

No pankkien rahastot on se viimeinen virhe. Hyvin pääsee rahoistaan eroon ja tuotoista voi vaan haaveilla.

Vierailija
36/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä ei varmaan kannata sijoittaa suuria summia mihinkään, jenkkilässä osakekuplan puhkeamisesta varoiteltu ja FEDin koronlaskut jäivät toivottua maltillisemmiksi inflaation takia

Vierailija
37/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun neuvo on, että odota. Älä osta enää mitään mutta älä myöskään myy. Ja säilyy ne rahat pankkitililläkin.

Trumpin valtaan nousu saattaa olla hyväkin asia. Mutta se ei näy Helsingin pörssissä vielä.

Vierailija
38/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

N33

Eikö sulla ole sijoitusneuvojaa? Hanki sellainen, sullahan on siihen rahaa. Kuka tahansa sijoitusneuvoja olisi jo vuosia sitten kertonut että hajautus eri maihin. Jenkeissä on mennyt paljon paremmin kuin Euroopassa. En tiedä miten ensi vuona.

Tuollaisilla "sijoitusneuvojilla" ole mitään virkaa. Vaikka tappiota tulisi -80% niin eivät ole vastuussa mistään. Kukaan oikeasti osaava sijoittaja ole missään pankin tiskin takana töissä.

Vierailija
39/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unohda se omakotitalo ainakin 20 vuodeksi.

Vierailija
40/156 |
20.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla kävi sentään hyvin, osa sijoittajista menettää ihan kaiken. 

No ei nyt sentään noinkaan kun et pyramidihuijaussijoituksiin sorru.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä