Mitä jumalaan uskominen tarkoittaa konkreettisella tasolla?
Minulle on jäänyt hämäräksi se mitä ihmiset tarkoittavat sillä, että uskovat jumalaan. Jos uskot jumalaan niin mitä tarkoitat?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Jumala kirjoitetaan isolla alkukirjaimella.
Ei kirjoiteta jos ei tarkoiteta mitään yksittäistä jumalaa vaan jumaluskoa ylipäätään.
Että uskoo ihmiskunnan yläpuolella olevaan jumalaan eikä itse ihmiskuntaan jumalana. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa yrittää olla tietoinen eri asioista, ei ajatustensa orja. Media yms. pyrkivät siihen, että ihminen uskoisi kaikki ajatuksensa ja tästä riippuisi mm. henkinen hyvinvointi tai pahoinvointi.
En tiedä tekeekö media sitä tahallaan mutta on totta että massamaisessa tiedonvälityksessä on voimaa ja sitä pitäisi osata käyttää vastuullisesti tai vaihtoehtoisesti antaa kaikille vapaus käyttää massamediaa miten huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti haluaisin päästä uskoon, jos se tuo sellaisen rauhan ihmiselle. Miten pääsen siihen? Olen tosi avoin kaikelle uudelle.
Aloita kuuntelemalla spotifysta podcasteja esim. Raamattu tänään, Precept, Nina Åström. Tai mieluiten sansa.fi raamattu kannesta kanteen. Lue itse raamattua. Käy jossain seurakunnassa katsomassa miltä näyttää/tuntuu. Kirkosta tuskin löytyy apua, sillä kovin sekaisin ovat siellä harhaoppeineen. Toki onhan kirkossa noin 30% kunnon pappejakin, jos sellaisen löytää.
"Uskovainen pyrkii usein samaan hyvyyteen"
Mites selität esimerkiksi rikollisuutta olleen enemmän kristillisissä kulttuureissa kuin maallisissa? Esimerkiksi henkirikokset 1500-luvun Italiassa vs. 2000-luvun Suomessa? Italiassa valtavasti enemmän.
Italiassa oli se kalahattu sauvan kanssa. Eli paavi.
Elä hyvin, kohtele muita asiallisesti.
Älä tee tahallisesti vääryyttä.
Luota siihen, että kun rukoilet, niin asiat järjestyvät.
Minulle (kristin)usko on tätä.
Ei kai kenenkään muiden syntejä vauvapalstallakaan tarvitse selittää:). Omissa on ihan tarpeeksi ruotojen poistoa. Niin varmaan sinullakin, onko kaikki synnit jo voitettu?? Uskovatkin tekevät parannusta koko maaillisen vaelluksen ajan, hieman eri lähtökohdista (ollen jo uskovia), mutta täydellisiä ollaan sitten taivaassa.
Kyllä se vain niin on, että hyvinvointi on noussut sitä enemmän mitä maallisempaan suuntaan ollaan menty. Keskiajasta tähän päivään ei voida puhua edes samana päivänä. Vaikka keskiajalla jokainen oli todella uskossa.
Vierailija kirjoitti:
Mites selität esimerkiksi rikollisuutta olleen enemmän kristillisissä kulttuureissa kuin maallisissa? Esimerkiksi henkirikokset 1500-luvun Italiassa vs. 2000-luvun Suomessa? Italiassa valtavasti enemmän.
Niin. Ei kaikki jotka ovat kastettuja elä oppien mukaan. Ovat ehkä uskosta luopuneita tai muuten vaan maallistuneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ei kaikki jotka ovat kastettuja elä oppien mukaan. Ovat ehkä uskosta luopuneita tai muuten vaan maallistuneita.
Ennen oltiin kuitenkin paljon uskonnollisempia. Monelle ihmiselle Jumala oli yhtä todellinen kuin vaikka joku näkyvä esine.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä oikeasti haluaisin päästä uskoon, jos se tuo sellaisen rauhan ihmiselle. Miten pääsen siihen? Olen tosi avoin kaikelle uudelle.
Vaikuttaako siltä, että Räsäsellä on sisäinen rauha?
Tyrsk! Tyrskien Tyrsk!
Loistava vertaus.
Usein sekoitetaan uskossa olo, ja uskovaisena olo. Uskovaisuus voi olla melkein mitä vaan. Todellinen Jumalan Hengen synnyttämä usko (uudestisyntymä) muuttaa suhteemme uinuvasta tilasta, elävään ja läsnäolevaan jossa ihminen uudelleen on yhtä Jumalan kanssa , silkasta armosta!!
Armontuoja on Jeesus, Hän sovitti meidät.
"muuttaa suhteemme uinuvasta tilasta, elävään ja läsnäolevaan"
Voitko konkretisoida? Jos A uinuva menee kauppaan ja B elävä ja läsnäoleva menee kauppaan, mitä eroja näiden ihmisten ajattelussa, kokemuksessa, käytöksessä, jne. on?
Apostolinen uskontunnustus kuuluu seuraavasti:
Minä uskon Jumalaan,
kaikkivaltiaaseen Isään,
taivaan ja maan Luojaan,
ja Jeesukseen Kristukseen,
Jumalan ainoaan Poikaan,
meidän Herraamme,
joka sikisi Pyhästä Hengestä,
syntyi neitsyt Mariasta,
kärsi Pontius Pilatuksen aikana,
ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin,
astui alas tuonelaan,
nousi kolmantena päivänä kuolleista,
astui ylös taivaisiin,
istuu Jumalan, Isän, kaikkivaltiaan, oikealla puolella
ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita.
Ja Pyhään Henkeen,
pyhän yhteisen seurakunnan,
pyhien yhteyden,
syntien anteeksiantamisen,
ruumiin ylösnousemisen
ja iankaikkisen elämän.
Aamen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskovaiset uskoo Jumalaan, Saatana uskoo Jumalaan.
Ja usko riittää armahdukseen ja pelastukseen, joten Saatana pääsee Taivaaseen.
Olipas vitsikästä heh heh. Saatanalle on varattu ihan oma paikkansa ja hänen enkeleilleen eli demoneille. Sitä ei ole alunperin tehty ihmisiä varten, mutta todennäköisesti sinne joitakin kuitenkin joutuu.
Keskiajalla ei edes peseydytty kuin aniharvoin osaksi siksi koska ei haluttu puuttua Jumalan luomistyöhön. Luomistyö oli siis pysähtyneisyyttä siinä, mitä on. Niin on hyvä ja siihen ei sovi puuttua. Muutoksen ideaa ei ollut nykymerkityksessä olemassa.
Poikkeus oli toki osa oppineita, mutta vei kauan tempaista ihminen maallisuuden orjaksi valmiista maapallosta.
Babtisteilla uskontunnustus sivu on niin pitkä etten voi sitä tähän laittaa, mutta le sieltä:)
Uskontunnustus
Ominaispiirteet
Näemme itsemme osana sekä apostolisen, katolisen (eli yleisen) että ortodoksisen (eli oikeaoppisen) uskon jatkumoa. Tämä usko on se Raamatussa ilmoitettu Jumalan totuus ja Kristuksen opin kokonaisuus, jonka hän välitti ensin Henkensä kautta apostoleilleen, mutta joka yleisesti hyväksyttiin kaikissa alkuseurakunnissa.
Noin se alkaa...
Maapallo tai luomakunta oli etenkin varhaiskeskiajalla valmis Jeesuksen paluulle. Siksi mitään ikään kuin "tietokoneen asetusta" täällä elämässä ei saanut mennä muuttamaan itsenäisesti. Ihminen itse ei käytännössä ollut olemassa, vaan kaikki oleva oli Jumalaan symbioosissa jatkuvasti.
Kulkutautien tuoma suuri kuolleisuus ja kärsimys luultavasti sai osan miettimään asiaa uudelleen. Mutta silti aika moni katolinen näki asian näin.
Jumala puhuu tavalla ja toisella. Kaikki kokemukset ja tapahtumat eivät ole Jumalasta mutta Jumalan sallimia. Jumalaa pidetään kaukaisena, mutta todellisuudessa hän on lähempänä kuin uskotkaan. Jumala voi herättää yöllä rukoukseen mutta ateistille se on unettomuutta. Kurja ja köyhä on huomiota osoittava avun hetki, mutta ateistille hän on syystänsä epäonnistunut. Maailmassa "ei" ole johdatusta, mutta jatkuvasti kuulet ja näet ventovieraiden tulevan elämääsi.
Jumala voi puhua ihan kuulevin korvin, näyttää näkyjä, ilmoittaa tulevia, antaa armolahjoja, parantaa sairaita, kääntää tappiot voitoksi, varjella. Mutta kaikkia omiaan hän koettelee ja kurittaa. Kukaan ei voi itse tulla uskoon mutta uskonnollisuutta voi harjoittaa kaikki.
Unohdin Metodistisrk ja ortodoksit..Kansanlähetys, ja on kai muitakin..