Xamk alkaa myöntää Ylempi amk- tutkintojen sijaan maisterintutkintoja
Radiossa koulun edustaja kertoi että ensimmäiset maisterit valmistuvat ammattikorkeakouluista jo ensi keväänä!
Näin opiskelijan ei tarvitse erikseen perustella että hänellä on vähintään maisteritasoinen tutkinto, näin koulu perustelee päätöstään.
Olen opiskellut kahdessa amkssa ja yliopistossa eikä AMK kyllä ole lainkaan sama asia kuin yliopisto, opiskelu täysin erilaista. Ammattikorkeakouluista valmistuu nyt jo lukutaidottomia hoitajia ja insinöörejä, ensikeväänä Suomessa alkaa siis valmistua jo yliopistotasoisia tutkijoita jotka eivät osaa lukea!
Nim n44 Insinööri ja FM
Kommentit (105)
Onko tätä hulluutta vastaan luotu jo vetoomus tai kansalaisadressi?
Vierailija kirjoitti:
Onko tätä hulluutta vastaan luotu jo vetoomus tai kansalaisadressi?
Ei ole. Keskitymme raivoamaan täällä palstalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omituinen ajatus että tittelillä olisi opiskelijoille jotain merkitystä. Koulutuksen laadun jatkuva parantaminen pitäisi olla sen sijaan tavoitteena korkeakouluissa.
Todellakin tittelillä ON merkitystä. Yliopistosta saatua maisteria arvostetaan työnhaussa paljon enemmän kuin YAMK tutkintoa.
Tottakai, onhan yliopisto vaativuudeltaan eri luokkaa.
Kauppatieteen maisterin opinnot on paljon vaativammat kuin tradenomin opinnot. Toki jossain Haaga-Heliassa hyvin arvosanoin suoritetut tradenomiopinnot ovat jotain.
Mutta paljon pääsee läpi ihan olemattomilla tiedoilla ja taidoilla tradenomeja.
Siis vertaatko tradenomia maisteriin? Sulla on vähän tiedoissa päivitettävää.
Tradenomi vastaa yliopiston kandia. Yamk-tradenomi vastaa yliopiston maisteritutkintoa. Eli Yamk on samanverran opintopisteitä kuin maisteri. Toki ne ovat erilaiset tutkinnot, koska Yamk on enemmän reaalimaailmassa sovellettavaa tietoa, yliopiston maisteri tieteellisempää tutkimusta. Ja arvatkaa mitä, molempia tarvitaan ja molemmat ovat arvokkaita.
Täällä keskustelussa on väännetty myös siitä, että ammattikorkeakoulut olisivat jotenkin ihan surkeita laadultaan kaikki. No aikamoista älykkyyden puutetta osoittaa, kun tuollaista epäkunnioittavaa asennetta viljelee.
Eikö kannattaisi arvostaa kaikkia tutkintoja, eikä kilpaa aliarvioida toisiamme? Ammattikoulusta valmistuneita tarvitaan, ammattikorkeakouluista valmistuneita tarvitaan ja yliopistosta valmistuneita. Ja se juuri sinun oma tutkintosi EI ole ainut arvostettava.
Ja eniten merkitsee, miten kohtelet muita. Todellista älykkyyttä on kyky arvostaa moninaisuutta.
Terveisin YAMK-insinööri, ja tyytyväinen hyvästä tutkinnostani. Voin oikeasti hehkuttaa koulutustani, olen kokenut siitä olevan suurta hyötyä työssäni, ja opetus oli laadukasta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen lapsi yliopistolla (Aalto) ja toinen AMK:ssa. Ja on kyllä opiskeluilla eroa kuin yöllä ja päivällä. AMK:ssa opiskeleva nauraa, että kunnon lukion jälkeen tämä on ihan pellekoulu. Hävettää kuulema niiden ulkomaalaisten opiskelijodien puolesta ja maailman toiselta puolelta muuttaneet Suomeen opiskelemaan. Pääsee todella vähällä ja osa opettajista on laiskoja ja umpisurkeita.
Todellakin on AMK ja yliopistolla eroa! Kun ihan katsoo, kuinka paljon noissa joutuu opiskelija tekemään työtä. Ja millaisia juttuja ne opiskelee.
Hah haa. Ja yliopistollako ei ole umpisurkeita opettajia? Salli mun nauraa. Toki on aloja, jossa vaatimukset on kovat, mutta osassa yliopistoissakin on tuota "pellemeinikiä." Olen itse käynyt sen yliopiston. Toki kasvatustieteitä, jotka monesti onkin haukuttuja.
Joka tapauksessa, olen sitä mieltä, että molemmissa, sekä amk:ssa, että yliopistolla tasolla on laskenut paljon. Joka alalla. Tämä on surullinen suuntaus ja enemmän mun mielestä pitäisi keskustella siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen lapsi yliopistolla (Aalto) ja toinen AMK:ssa. Ja on kyllä opiskeluilla eroa kuin yöllä ja päivällä. AMK:ssa opiskeleva nauraa, että kunnon lukion jälkeen tämä on ihan pellekoulu. Hävettää kuulema niiden ulkomaalaisten opiskelijodien puolesta ja maailman toiselta puolelta muuttaneet Suomeen opiskelemaan. Pääsee todella vähällä ja osa opettajista on laiskoja ja umpisurkeita.
Todellakin on AMK ja yliopistolla eroa! Kun ihan katsoo, kuinka paljon noissa joutuu opiskelija tekemään työtä. Ja millaisia juttuja ne opiskelee.
Hah haa. Ja yliopistollako ei ole umpisurkeita opettajia? Salli mun nauraa. Toki on aloja, jossa vaatimukset on kovat, mutta osassa yliopistoissakin on tuota "pellemeinikiä." Olen itse käynyt sen yliopiston. Toki kasvatustieteitä, jotka monesti onkin haukuttuja.
Joka tapauksessa, olen sitä mieltä, että molemmissa, sekä amk:ssa, että
Taso on laskenut, koska opiskelijoiden taso on laskenut. Nykyopiskelija ei lukiosta tullessaan enää osaa samoja asioita, kuin 15 vuotta sitten. Heiltä ei siis voi vaatia samoja asioita kuin ennen, ei amk:ssa eikä yo:ssa.
Lisäksi amk:ssa yhdestä valmistuvasta opiskelijasta koulu saa puolet vähemmän rahaa valtiolta kuin ennen. Ja tämä heijastuu siihen, että opettajien resursseja on leikattu: ennen aikaa yhden kurssin vetämiseen sai viikon enemmän kuin nykyään.
t. amk-ope
Vierailija kirjoitti:
Opiskelin AMK-tutkinnon vuodessa, tradenomiksi on helpompi valmstua kuin sähköasentajaksi. Ai että vielä saisi maisterintittelin, kun kirjoittaisi toisen 30-sivuisen "tutkimuksen" tyyliin "10 ohjetta kirjanpitäjälle".
En kyllä ymmärrä noin nopeaa tahtia. Et tainnut ainakaan töissä olla? Kävitkö Xamkin?
Otin vapaasti valinnaisia kursseja Xamkista ja voi luoja, että ne oli helppoja. Xamk on ihan tunnettu siitä, että opiskelijat ottaa helpot "nopat" sieltä, kun vaativuustaso on sitä luokkaa, että muutamassa tunnissa saat 5 opintopistettä 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kyllä se oppilaitoksen nimi jo paljastaa että kyse ei ole yliopistotutkinnosta (Amk on University of Applied Sciences) ja jos työnantajat eivät ole tyytyväisiä amk-koulutettuihin, ei se tutkinnon nimen muutos muuta yhtikäs mitään.
Oma kokemukseni on, että työnantajat eivät osaa suhteuttaa sitä tasoa. Amk:n käyneitä työskentelee sekä esimiehinä että alimman tason duunareina.
Osaaminen ratkaisee, ei koulutus. Osa työnantajista on onneksi tajunnut tämän.
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin se ratkaisee, mihin on erinäisistä syistä sattunut pääsemään.
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama, ketä kiinnostaa. Sairaanhoitotieteiden maisteri, lähihoitotieteiden tohtori, tradenomian lisensiaatti. Ei kiinnosta pätkääkään millä nimellä haluavat itseään kutsua.
Ei vähennä akateemisuuden arvoa pätkääkään, vaikka on hieman noloa myöntää että AMK-tutkinto ei ole edes koulun mielestä tarpeeksi hieno. Itse tosin olen aina arvostanut sitä mitä itse teen eikä tarvinnut amiksessa leikkiä että se olisi hienompaa mitä se oli, koska arvostin alaa. Menin sitten amiksesta lääkikseen.
AMK-tutkintohan vastaa ja jopa ylittää yliopistotutkinnot, nythän on kyse vain siitä, että Suomessa tutkintonimike ei vastaa koulutustasoa. Hassua, ettei tuleva lääkäri ymmärtänyt pointtia, mutta onhan se nähty, ettei lääkäritkään mitään raketinkeksijöitä ole
Mun violeteissa pahveissa vuodelta 2013 lukee Bachelor's Degree. Eikö Bachelor's Degree enää olekaan kandi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan sama, ketä kiinnostaa. Sairaanhoitotieteiden maisteri, lähihoitotieteiden tohtori, tradenomian lisensiaatti. Ei kiinnosta pätkääkään millä nimellä haluavat itseään kutsua.
Ei vähennä akateemisuuden arvoa pätkääkään, vaikka on hieman noloa myöntää että AMK-tutkinto ei ole edes koulun mielestä tarpeeksi hieno. Itse tosin olen aina arvostanut sitä mitä itse teen eikä tarvinnut amiksessa leikkiä että se olisi hienompaa mitä se oli, koska arvostin alaa. Menin sitten amiksesta lääkikseen.
AMK-tutkintohan vastaa ja jopa ylittää yliopistotutkinnot, nythän on kyse vain siitä, että Suomessa tutkintonimike ei vastaa koulutustasoa. Hassua, ettei tuleva lääkäri ymmärtänyt pointtia, mutta onhan se nähty, ettei lääkäritkään mitään raketinkeksijöitä ole
Hahhah hahhaa haaa! Tuo kommentti asemoi sinut jo hyvin tuohon AMK-tason alimpaan 5%:iin. Taisi mennä ihan nippa nappa läpi? Vai onko edes mennyt vielä?
"Jotta opiskelijan ei tarvitse erikseen perustella, että hänellä on vähintään maisteritasoinen tutkinto". Suomeksi sanottuna YAMK-tutkinto ei ole minkään arvoinen eikä sen haltijat ilmeisesti osaa edes kertoa osaamisestaan. Ilmeisesti AMK ei muuta ole keksinyt saadakseen köykäisestä jatkotutkinnostaan vähän painavamman. Säälittävää, mutta myös erittäin kuvaavaa. Laitetaan sama nimi kuin yliopistotutkinnoilla niin sittenhän meitä varmaan arvostetaan yhtä paljon...
AMK-tutkintoa ei arvosteta yhtä paljon kuin yliopitotutkintoa?
No miksi? Siihen on varmaan jokin syy?
Vierailija kirjoitti:
Mihin enää tämän uudistuksen jälkeen tarvitaan yliopistoja? Kaikki hakeutuvat jatkossa Amk:iin mielummin kuin yliopistoon, kun sieltä saa maisterin paperit helpommalla. Ja tämän myötä koulutustaso Suomessa tulee laskemaan.
Miten niin helpommalla? YAMK-tutkintoa ei pääse suorittamaan saman tien alemman korkeakoulututkinnon perään, vaan ensin täytyy saada muutama vuosi alan työkokemusta.
Onko tää sit sellainen: maisteri (AMK)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin enää tämän uudistuksen jälkeen tarvitaan yliopistoja? Kaikki hakeutuvat jatkossa Amk:iin mielummin kuin yliopistoon, kun sieltä saa maisterin paperit helpommalla. Ja tämän myötä koulutustaso Suomessa tulee laskemaan.
Ihan varmasti nuo tullaan jatkossakin erottelemaan työmarkkinoilla ja esimiestehtävät tulevat joillain aloilla jatkossakin vaatimaan korkeamman tutkinnon.
Esimieshommissa ei tutkijaa tarvita. Pysyköön elätit kammioissaan.
Riippuu alasta. Onhan moneen esimiespaikkaan päässyt jo nyt pelkällä kandilla jopa toimitusjohtajaksi, mutta julkisella puolella jossa pitää valita pätevin nuo tullaan vieläkin erottelemaan vaikka titteli on mikä.
Ja millä tavalla yo-maisteri on pätevämpi esihenkilöksi kuin esim. joku alemman korkeakoulututkinnon suorittanut, jolla on pidempi työkokemus alalta? Mitä konkreettisia valmiuksia maisterin tutkinto antaa johtamistehtäviin vaikkapa siellä julkisen puolen yksikössä?
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs se sun kunnon lukiosta valmistunut lapsesi on moiseen pellekouluun joutunut? Eikö rahkeet riittäneet yliopistoon?
Muutamia YAMK-tutkinnon suorittaneita kuunnelleena, olen vähän hämmästellyt sitä "lauantikoulusta" saatua melkeinmaisterititteliä.Aika moni heistä hakeutunut sitten kuitenkin yliopistoon, kun työllistyminen ollut parempaa/tasokkaampaa akateemisella tutkinolla.
Näin ollen, jos YAMK:n käynyt haluaa pyrkiä tiedekorkeakouluun opiskelemaan, onko hänen CV::ssä X:n maisteri-maisteri Toisaalta titteli ei tee osaajaa. Osaaja tekee hyvää jälkeä ilman titteliäkin, mutta eiköhän pureta koko koulutusjärjestelmä. Kaikista vaan maistereita ja kouluun ei tarvitse tulla, siellä kun opettajat vain ovat surkeita nöyryyttäjiä, jos rohkenevat kysyä oppitunnilla miksi nukut tai katsot elokuvaa.
Printtaa maisterin paperit aulan tulostimesta ja hae töitä. Siinäpä valtionosuusrahoituksen tavoite.
Terveisin turhautunut maisteri
Itse olen opiskellut Helsingin yliopistossa ja tehnyt pari ammattikorkeakoulututkintoa, ylemmän ja alemman. Mielestäni ammattikorkeassa opetus on todella korkeatasoista ja vaatimustaso kyllä paikoitellen vaativampaa kuin yliopistossa.
Itse näen nuo nimikkeet siten, että on entistä oleelliseempaa, mistä tutkinto on. Itse arvostaisin esim. Lapin ammattikorkeakoulun korkeammalle kuin Rovaniemen yliopiston tiettyjen osa-alueiden opinnot.
Ei yliopisto itsessään ole mikään ylimaallinen itseisarvo, vaan se, miten itse opiskelet ja mitä otat opinnoistasi irti.
Se on yksilölaji tämä opiskelu kaikilla tasoilla. Mahdollisuudet on kaikille ja erinomaiset puitteet on tarjolla oppimiseen sekä ennen kaikkea rilaisiin projekteihin niin JAMK:issa kuin Metropoliassakin. Ne kannattaa hyödyntää ehdottomasti! Tyhmyys ja laiskuus on suurin este oppimiselle ja kehittymiselle, ei se että amk ei ole yliopisto. Myös yliopistossa osa ahkeroi osan laiskotellessa. Tunnen ns "tyhmän ja laiskan" amk-insinöörin, ihan ok pelikaverina mutta miehen töistä ei tule mitään. Varoituksen oli jo saanut työmaallaan. Houkutteli hakemaan samaan firmaan hommiin, pelikaverinsa ( toisessa porukassa ja amk-insinööri myös) oli jo siellä ja hänelläkin on kuulemma meriittinä yksi kirjallinen varoitus. En hakenut enkä kertonut todellista syytä miksi en hakenut. Se firman rekrytoija kyllä soitti vielä perään ja kehotti hakemaan kun lupasi siirtää hakemuksen heti kärkeen. "Sovitaan kuule tässä että laita se hakemus, niin käsittelen sen ihan heti nyt, katsotaan ne liitteet sitten joskus". Kieltäytymiseni syyksi ilmoitin minulta puuttuvan amk-koulutuksen, koska minulla on vanha opistoasteen koulutus. Toki firmapuolella vuosikausia maahantuojien ja valmistajien tehdaskoulutuksia on lisäksi takana ja se saattoi rekrytoijaa kiinnostaa. Luulen että olisin joutunut tekemään noiden amk-insinöörienkin työt. Pysyypähän välit kohtalaisina satunnaisiin pelikavereihin.