Ihmettelen ihmisiä joilla on rahat loppu. Uskon, että ainut syy on se, että ei osaa elää järkevästi.
Järkevyydellä tarkoitan elämää joka on taloudellisesti järkevää. Eli jos tulot on pienet ei ole järkevää pitää kallista autoa tai asuntoa.
Kyllä suomessa lasketaan, että jokaiselle on jäätävä tietty määrä elämisen ja avustukset. Jos elät fiksusti ja sulla ei riitä elämiseen varat, niin ainoa vaihtoehto on se, että et ole ymmärtynyt hakea kaikkia sinulle kuuluvia tukia. Niistä on otettava itse selvää. Ei kukaan tule tyrkyttämään niitä.
Kommentit (109)
Suomalaisten ostovoima on liian hyvä 👵🏻
Tehkää niinkuin Kukkohovi. Onlyfansiin.
No tervetuloa todellisuuteen, talousnero. Moni pienituloinen kituuttaa rahattomana monia päiviä ennen seuraavaa rahapäivää, vaikkei ole autoa ollenkaan, saati mitään holtitonta ostelua ollut kun tili on tullut. Ainoa mitä kaupasta ostetaan, on ruoka ja hygieniatuotteet. Loppu menee laskuihin.
Ja sitten ihmiset joutuu säästää lääkkeillä. Eli ei osta lääkärin määräämiä lääkkeitä koska kela tai mikään muu tahokaan ei niitä maksa. Miettikää että 70 vuotias joutuu miettimään ostaako ruokaa vai tarvitsemansa lääkkeet :/
Miehen netto 2500, naisen 3300 tässä kuussa (muuten miehen 2200, naisen 2300).. Tilipäviä kuun 15.pv. tänään 31.12 molemmilla rahat loppu, satanen tilillä molemmilla. Naisella laskuja yli 1600e (sis vuokra), miehellä about saman verran (sis vuokra+auto). Joululahjoihin ja ruokaan meni. säästöön 150e. Saan n 100e s-bonuksia joka kk joten ruokakauppaan rahamme häviävät. Lapsiperhe HKI.
Kerrankin olen samaa mieltä aloittajan kanssa.
Hyvinvointivaltio, jonka ongelma on ettei ihmiset osaa käyttää rahojaan oikein.
Noo mun nettotulot sis. Ansiosidonnainen ja vähän palkkaa on nyt 1000e (asumistukea sain 120e) ja maksan sillä asuntolainan, asumiskulut, auton, ruuat, päivittäistavarat, lääkkeet ja elätän vielä lapsenkin.. aika minimissä sekä tulot että menot, mutta en ole oikeutettu toimeentulotukeen, koska omistusasumisessa kuluja ei huomioida samalla tapaa kuin vuokralla. Nyt tippuu tulot entisestään, koska en ole kokoaikatyössä, joten porrastus koskee minuakin. Olen siinä pisteessä, että porrastuksen takia pakko lopettaa tämä työ, koska työmatkakulut ovat 20e/pvä, palkka päivää kohden saman verran miinus verot ja porrastuksen myötä pitäisi ottaa vippiä päästäkseen töihin, koska en saa lisätuntejakaan.
Vierailija kirjoitti:
Miehen netto 2500, naisen 3300 tässä kuussa (muuten miehen 2200, naisen 2300).. Tilipäviä kuun 15.pv. tänään 31.12 molemmilla rahat loppu, satanen tilillä molemmilla. Naisella laskuja yli 1600e (sis vuokra), miehellä about saman verran (sis vuokra+auto). Joululahjoihin ja ruokaan meni. säästöön 150e. Saan n 100e s-bonuksia joka kk joten ruokakauppaan rahamme häviävät. Lapsiperhe HKI.
Pelkästään tällä tiedolla voin varmuudella sanoa, että ette osaa tulojanne käyttää oikein. Oma vika, kun satanen tilillä.
Mutta kuka täällä voi pelastaa aikuisia ihmisiä omilta tyhmyyksiltään?
Maksan omavastuuosuuteni vuokrasta, jolloin jää 300€. Siitä 70€ bussilippuun ja puhelinlasku päälle. Kuukaudesta riippuen jää 150-200€. Sillä ostat myös vaatteet yms. Mihinkään ylimääräiseen ei jää mitään. Tukia ei saa noin vaan. Älä kirjoita ap asioista, joita et ymmärrä.
Takuueläke 986,3€ kuussa ensi vuonna. Siitä ilmeisesti pois vero 20%. Jää n 790 €, oletan. Yksinäinen ihminen, niinkuin minä, elää tuolla kyllä. En omistusasuntoon saisi mitään asumistukea tai muuta avustusta, mutta vastikkeeseen, veteen ja sähköön menisi 420€ ja ruokaan ja muuhun jäisi 370€. Ruokaani on kirjanpitoni mukaan kulunut 200€ kuussa. 170 voi säästää, käyttIää myöhemmin yhdistettynä isompaan ostokseen tai ostaa viiniä ja iloita. Itse olen elänyt 700 euron kuukausibudjetilla ihan vaan muute vaan, vaikka työssä käyvänä olisi varaa todellakin leveään elämään. Tosin en tarvi autoa eikä ole elätettäviä eikä sairauksia. Viiniäkin olen ostanut.
Mistä sä saat töitä kun niitä ei ole?
Se on niin helppo viisastella kun ei ole itsellä kokemusta todella pienillä rahoilla elämisestä.
Ei kaikki ole eläneet tukien varassa aina. On opiskeltu, otettu opintolainaa, oltu töissä. Elämä voi potkia päähän ja menee terveys ja/tai työt. Ei ne mahdolliset säästöt loputtomiin riitä ja esim. opintolainaa on pakko maksaa pois jos ei halua ulosotttoon.
Tällaiset trolliketjut pitää saada poistettua
ilmiannettu
Ap on kokkareiden ja eekoon prsehyörä!
Suomi on valtio, jossa kansan on elettävä "järkevästi", koska tuhlarivaltio ei ole köyhä eikä kipeä.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset trolliketjut pitää saada poistettua
ilmiannettu
Tahdon elää maailman parhaassa kuplassa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sä saat töitä kun niitä ei ole?
Päärädan maakaapeloinnin purkutyöt.
Monesti tähän ei voi itse vaikuttaa. Itse kävin hyväpalkkaisessa työssä ja olin rakentanut oman unelmaelämän, mutta sattui huono tuuri ja jäin rattijuopon auton alle. Siitä alkoi alamäki, meni kaikki pikkuhiljaa sillä toipuminen oli hidasta. Vaikka fyysisesti nykyään olen suht kunnossa, muutama pikkujuttu jäi loppuelämäksi ja ikuiset lääkkeet. Mutta henkinen puoli otti osumaa pahasti ja näin reilu 15v myöhemmin en edelleenkään ole työkunnossa. Se on helppo puhua oman elämän vastuudesta jos oma elämä on ollut helppoa.