Ihmettelen ihmisiä joilla on rahat loppu. Uskon, että ainut syy on se, että ei osaa elää järkevästi.
Järkevyydellä tarkoitan elämää joka on taloudellisesti järkevää. Eli jos tulot on pienet ei ole järkevää pitää kallista autoa tai asuntoa.
Kyllä suomessa lasketaan, että jokaiselle on jäätävä tietty määrä elämisen ja avustukset. Jos elät fiksusti ja sulla ei riitä elämiseen varat, niin ainoa vaihtoehto on se, että et ole ymmärtynyt hakea kaikkia sinulle kuuluvia tukia. Niistä on otettava itse selvää. Ei kukaan tule tyrkyttämään niitä.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jahah ja täällä köyhille jakelee neuvoja taas joku, joka ei ole joutunut päivääkään elämään niiden tukien varassa. Tuet riittää EHKÄ (eikä kaikissa tapauksissa silloinkaan) jos syö pelkkää kaurapuuroa ja vaaleaa makaronia, mutta jos haluaisit jotain kasviksia ja proteiininlähteitäkin syödä, niin ei riitä. Jokaisella tulisi olla oikeus riittävään ja täysipainoiseen ravintoon. Erityisesti eläkkeen tulisi olla korkeampi, koska me työkyvyttömyyseläkeläiset joudumme tällä sinnittelemään lopun ikämme, kun taas työttömyystuen saaja on sitä yleensä enemmän tai vähemmän väliaikaisesti. Silti työttömyystuenkin pitäisi olla riittävällä tasolla ihmisarvoisen ja terveellisen elämän mahdollistamiseksi. Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä, en polta, juo alkoholia tai edes kahvia, en käy ikinä missään enkä osta mitään turhaa, eikä rahat silti riitä välttämättömään, vaan tarvit
Mihin ihmeeseen laitat reilusti yli tuhat euroa kuukaudessa?
Lomaosakkeeseen, autoon, rakennekynsiin ja Temuun.
Vierailija kirjoitti:
Monella on vain niin niin pieni palkka. Siksi rahat ei nykyään riitä elämiseen.
Kyllä se riittää, kun sen on riitettävä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot, vaan pienet menot. Impulssivammaisille mikään ei riitä. Pienituloinen saa vähät riittämään, jos ei ole luonnevikaa.
Tämä on täysin harhaanjohtava hokema. Kyllä tuloilla ON merkitystä!
Monillekaan menoille ei itse voi mitään, kuten vuokra, joka ensinnäkin on useimmille ihmisille kaikkein suurin menoerä, mutta jonka korottaminen on täysin muiden vallassa. Lisäksi on epäreiluja ehtoja kuten vähimmäisaikoja, esim. asuttava vähintään 12kk vuokratussa asunnossa tai joudut maksamaan vielä sakkoa, tekosyitä joiden nojalla vuokravakuutta ei palauteta, ylipäätään muuttaminenkin on kallista.
Lisäksi esim. sähkön hinnoittelu, jossa siirtomaksuihin et voi vaikuttaa vaikka se on suurin osuus koko sähkölaskusta.
Jos Suomi olisi terve maa, pitäisi olla helppoa saada tuloja ja lisätuloja jollain lailla, mutta näin ei vain ole.
Nämä on juuri niitä järkeviä/järjettömiä omia valintoja. Ihan oma valinta on muuttaa asumaan ylikalliiseen sähkölämmitteiseen asuntoon.
No, esimerkiksi minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Joten mitään tahoa, joka auttaisi, ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Et ole perillä asioista täysin. Osalla on miniraha, ikileikkuri ja asumisen maksut, laskut vievät. Ei ole kaikilla edes vakuutusta. Ei pitäisi syyllistää ihmisiä.
Mikä miniraha? Ikileikkuri? Asumisen maksut, se 600 euroa ei liity siihen?
Vierailija kirjoitti:
No, esimerkiksi minulla ei ole oikeutta toimeentulotukeen. Joten mitään tahoa, joka auttaisi, ei ole.
Ja miksi ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Järjettömän ahneuden hallitsemassa maassa on hyvin vaikea selviytyä ja elää "fiksusti" kun toisten määräilyjen vuoksi tulot on heikot mutta vuokrat ja muut elinkustannukset huippukalliita, eikä löydy oikein mitään "fiksuja" diilejä, kaikki on huippukalliiksi hinnoiteltu ja tuloja on erittäin vaikea saada kun töihin ei oteta.
Et ole tainnut hirveästi käydä Suomen rajojen ulkopuolella jos kuvittelet että Suomessa on kalliit vuokrat ja vaikeaa selviytyä?
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei ole oikeutta tt-tukeen, koska tulet toimeen ilman sitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ne tulot, vaan pienet menot. Impulssivammaisille mikään ei riitä. Pienituloinen saa vähät riittämään, jos ei ole luonnevikaa.
Ootko kuullu sellaisesta kuin masennus tao adhd?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monillekaan menoille ei itse voi mitään, kuten vuokra, joka ensinnäkin on useimmille ihmisille kaikkein suurin menoerä, mutta jonka korottaminen on täysin muiden vallassa. Lisäksi on epäreiluja ehtoja kuten vähimmäisaikoja, esim. asuttava vähintään 12kk vuokratussa asunnossa tai joudut maksamaan vielä sakkoa, tekosyitä joiden nojalla vuokravakuutta ei palauteta, ylipäätään muuttaminenkin on kallista.
Lisäksi esim. sähkön hinnoittelu, jossa siirtomaksuihin et voi vaikuttaa vaikka se on suurin osuus koko sähkölaskusta.
Jos Suomi olisi terve maa, pitäisi olla helppoa saada tuloja ja
Väitteesi "oma valinta, mitäs muutit ylikalliiseen asuntoon" ei pidä vettä koska Suomessa ei muita vaihtoehtoja olekaan kuin ylikalliita vuokra-asuntoja, ei ole kohtuuhintaisia asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi oli
Väitteesi "oma valinta, mitäs muutit ylikalliiseen asuntoon" ei pidä vettä koska Suomessa ei muita vaihtoehtoja olekaan kuin ylikalliita vuokra-asuntoja, ei ole kohtuuhintaisia asuntoja.
Ei välttämättä juuri sillä sun asuinalueella, josta et missään nimessä voi muuttaa pois. Oma valinta sekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullu sellaisesta kuin masennus tao adhd?
Suomessa saa apua niihin sairauksiin ilmaiseksi. Lisäksi saa esimerkiksi virkaholhoojan.
Nykyään kaikki on niin kallista, ettei meinaa monen työssäkäyvänkään tulot riittää.
Olet pienyrittäjä, jonka laskutus on 2000 €/kk (alv 0 %).
Tästä summasta maksat
- yritysostostesi alv:t, joista osan saa vähentää
- yrittäjän eläkevakuutusmaksun 25 %
- henkilökohtaisen ansiotuloveron 10-15 %
- henkilökohtaisen kulutuksesi arvonlisäveron, polttoaineveron ja kiinteistöveron 25-50 %
On täysin mahdollista, että toimintasi ei riitä kattamaan edes veroja.
Syyllisiä ovat valtio ja kunnat, joiden kautta rahojasi jaetaan mm. yritystukiin, maataloustukiin, kehitysmaille, maahanmuuttajabisnekseen, EU:n kautta italaisille omakotiasukkaille, järjestöille, puolueille ja ennen kaikkea suhteellisesti Euroopan suurimman julkisen sektorin työntekijöille, jotka ovat pelkkä tuottamaton kuluerä.
Samaan aikaan et saa verorahoillasi mitään vastineeksi, sillä et pääse julkiseen terveydenhoitoon, poliisia ei kiinnosta sinuun kohdistuneen varkauden selvittäminen, eikä sinulla yrittäjänä ole muuta sosiaaliturvaa kuin harkinnanvarainen toimeentulotuki.
Kaiken lisäksi pitäisi olla vielä valmis uhramaan henkensä tämän maan puolesta, jahka laajeneva Nato lopullisesti suututtaa itänaapurin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi esim. sähkön hinnoittelu, jossa siirtomaksuihin et voi vaikuttaa vaikka se on suurin
Ihan kuin muuttaminen ei maksaisi mitään... valinnan vaihtoehtoja on vain ylikallis asunto tai ylikallis asunto, tai ei asuntoa ollenkaan. Minkä sinä valitsisit esim. nyt tässä -20 pakkasessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomi olisi terve maa, pitäisi olla helppoa saada tuloja ja lisätuloja jollain lailla, mutta näin ei vain ole.
Kyllä meillä vuokranantajillakin pitää jotain oikeuksia olla. No sinulle olisi tietenkin aika kiva jos kuukausittain voisi vaihtaa asuntoa, vuokria ei ikinä korotettaisi ja se typerä vakuus jätettäisiin perimättä. Minä annan tietenkin parinsadantonnin asuntoni käyttöösi nöyrin mielin ja kustannan törttöilysi omasta pussistani.
Mulle kävi näin. Rukoilin sitte Jeesus tuli ja sanoi että voitan lotossa tai raveissa. Käytin siihen kaikki rahat ja vieläkin menee. En usko että tuun voittamaan. Mutta voiko Jeesus pettää.
Olen analysoinut asiaa tarkkaan ja tullut siihen lopputulokseen, että ongelmana on joko pienet tulot, suuret menot tai sekä että.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka järkevästi sinä eläisit alle 600 eurolla kuussa?
Se 600 on tarkoitettu väliaikaiseen elämiseen. Siirtymävaiheena siihen, kun on töissä. Vastuu omasta, ikiomasta elämästä.
Miten niin? Siellähän ihminen on hyvässä hoidossa.