Lentäjät tavoittelevat yli 20% palkankorotuksia
Ei ihme, että jatkolakot ovat todennäköisiä, eikä työnantaja purematta niele korotuksia. Kieltämättä tuollaiset korotukset kompensoisivat inflaation täysimääräisenä ja palauttaisivat ostovoiman. Tosiasiassa lentäjien palkat ovat jo nykyisellään sellaisia, että ostovoimaa riittää
Lentäjien vaatimuksiin nähden SAK:n 10% vaatimukset ovat pikkupoikien hiekkalaatikkonäpertelyä.
Kommentit (89)
Törkeää, että tuollainen eliittijoukko, jolla jo valmiiksi käsittämättömän suuri palkka ja loistavat työsuhde-edut Tesloineen, kehtaavat pyytää tuollaisia korotuksia.
Velivainaa tapasi sanoa, että ahneella on paskanen loppu, perse pystyssä raviojassa. Olen samaa mieltä.
Tulee mielenkiintoinen lakkokevät. Työelämän heikennyksillä on hintansa.
Työriidat | Lentäjien palkkavaatimukset ovat utopistisia, sanoo työnantajapuoli: Näin paljon he tienaavat jo nyt: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010911595.html
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, että tuollainen eliittijoukko, jolla jo valmiiksi käsittämättömän suuri palkka ja loistavat työsuhde-edut Tesloineen, kehtaavat pyytää tuollaisia korotuksia.
Miksi he eivät saisi pyytää sellaista palkkaa kuin haluavat? Oikea palkkatasohan on se, jolla saadaan töihin haluttu määrä lentäjiä. Niin markkinatalous toimii. Sama koskee tietysti muitakin aloja. En oikein ymmärrä työnantajien kitinää työvoimapulasta. Jos kyse on alasta, jolle soveltuvia ihmisiä on paljon, työntekijöitä löytyy kyllä, kun tarjoaa riittävän palkan ja muut työehdot. Tilanne on toinen, jos työhön vaaditaan oikeasti poikkeuksellisia taitoja, kuten koulutusta tai kokemusta, sillä silloin voi oikeastikin olla niin, että työntekijöitä ei löydy millään palkalla.
Tietysti aloilla, joilla pätevää työvoimaa on tarjolla enemmän kuin on paikkoja, voi olla tarvetta säätää minimipalkkoja ja minimityöehtoja, jotta estetään palkkojen pudottaminen niin alas, että yhteiskunta joutuu maksamaan osan palkasta tukien muodossa.
Työntekijöillä pitää tietysti olla oikeus järjestäytyä ja vaatia itselleen parempia työehtoja ja palkkaa joukkovoimalla, sillä yksittäisen työntekijän on vaikea neuvotella tasapuolisesti ison yrityksen tai kovapintaisen työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Työriidat | Lentäjien palkkavaatimukset ovat utopistisia, sanoo työnantajapuoli: Näin paljon he tienaavat jo nyt: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010911595.html
Missä tuossa artikkelissa vaaditaan se 20% korotus?
"Palkankorotusvaatimuksia arvioitaessa tulee Paltan mielestä huomioida lentäjien nykyinen palkkataso. Kapteenien on Paltan mukaan keskimäärin runsaat 200000 euroa vuodessa ja enimmillään noin 340000 euroa vuodessa. Perämiesten keskipalkka taas on Paltan mukaan vajaat 100000 euroa vuodessa."
Tuota taustaa vasten SAK:n 10 prosenttia kahdessa vuodessa ei ole utopistista! Kyseessä esim.siivoajia ja kaupan työntekijöitä.
Pettynyt lentäjiin, ei myötätuntoa asialle.
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, että tuollainen eliittijoukko, jolla jo valmiiksi käsittämättömän suuri palkka ja loistavat työsuhde-edut Tesloineen, kehtaavat pyytää tuollaisia korotuksia.
Miksi et ole kouluttautunut lentäjäksi? Kateus paistaa tänne saakka.
Vierailija kirjoitti:
Lentäjät suostuivat mittaviin työehtojen heikennyksiin ja palkanalennuksiin, kun Finnair taisteli koronan aiheuttaman matkustajakadon kurimuksessa. Nyt lentäjät vain vaativat palkan ja etujen palauttamista pandemiaa edeltävälle tasolle.
He kuuluvat palkansaajien eliittiin, vaikka työpäivään kuuluu lähinnä kaksi tapahtumaa. Lentoonnousu ja laskeutuminen. Sillä välillä voi ottaa päiväunet tai flirttailla lentoemojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, että tuollainen eliittijoukko, jolla jo valmiiksi käsittämättömän suuri palkka ja loistavat työsuhde-edut Tesloineen, kehtaavat pyytää tuollaisia korotuksia.
Miksi et ole kouluttautunut lentäjäksi? Kateus paistaa tänne saakka.
En ole kateellinen yritysjohtajillekaan, miksi siis lentäjille. Koulun arvosanat eivät riitä ilmailuopistoon ja takataskusta ei löydy 200k€ yksityisellä opiskeluun, siksi en ole lentäjä.
Suomessa järkyttävä progressio ja päälle inflaatio. Lentäjien palkat sekä työehdot ovat jääneet vuosien varrella jälkeen ja ovat olleet tyhmiä kun ovat lähteneet niitä alkujaan polkemaan työnantajan eduksi. Yllättäen työnantaja ei ole kiinnostunut vastavuoroisuudesta, vaan tarjoaisivat mieluiten palkan alennusta.
Lentäjillä on hyvin VAHVA rintama, on aina ollut. Yleensä saavat läpi mitä haluavat. Ala on miesvaltainen ja heitä ei haittaa vaikka koneet seisovat maassa.
Omasta näkökulmasta katsoen, lentäjät ovat hyvin ahneita, heillä on jo valmiiksi todella hyvät palkkapussit, päivärahat, autoedut, paremmat parkkipaikat lentokentällä, ateriaedut, matkustusedut, hotelliedut, todella kattava terveydenhuolto jne jne. lista on loputon.
Isossa koneessa tönöttää kolme miestä, seurailevat mittareita, yleensä tietokone lentää, toki jos tulisi ongelmia, silloin tarvitaan ammattitaitoa. Isoissa koneissa lentävät vain kaksi legiä, ei minusta paljon ja kuitenkin maksetaan ylisuurta palkkaa.
Matkustamohenkilökunta ei koskaan saa sellaista läpi mitä lentäjät saavat. Lentäjät ovat eliittiä ja saavat yleensä läpi sen mitä haluavat palkkarintamalla.
SAS:n lentäjillä on muuten paremmat palkat, Emiratesilla vielä paremmat Dubaissa. Jos nämä rahaa haluavat lisää, miksi eivät hakeudu muihin lentoyhtiöihin töihin. Finnairilla on näitä, jotka ovat tehneet uran armeijassa, sieltä eläkkeelle ja sitten tienaamaan isosti vielä Finnairille. Ahneita ovat.
Lentoemäntä SAS
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Törkeää, että tuollainen eliittijoukko, jolla jo valmiiksi käsittämättömän suuri palkka ja loistavat työsuhde-edut Tesloineen, kehtaavat pyytää tuollaisia korotuksia.
Miksi et ole kouluttautunut lentäjäksi? Kateus paistaa tänne saakka.
On se ihme kun eivät valinneet tuota eliittiuraa niin olisivat päässeet näille käsittämättömille palkoille. Tuollaiset 200 palkat ovat ehkä vanhoilla ja pian eläköityvillä kapteeneilla.
Vierailija kirjoitti:
Tulee mielenkiintoinen lakkokevät. Työelämän heikennyksillä on hintansa.
Sisäpiirin tieto: ahtaajat tulevat lakkoilemaan useamman viikon. Suomi pysähtyy niin että ei koskaan ennen.
Kiitokset voi osoittaa arto kampaviineri satoselle. Kyllä näistä varoiteltiin
Lentokapteeni tienaa 300k€/vuodessa ja lisää pitäis paskiaisen saada!
Lentäjät suostuivat mittaviin työehtojen heikennyksiin ja palkanalennuksiin, kun Finnair taisteli koronan aiheuttaman matkustajakadon kurimuksessa. Nyt lentäjät vain vaativat palkan ja etujen palauttamista pandemiaa edeltävälle tasolle.