Kävin eilen extempore poikani luona kahvilla ja järkytyin miten sotkuisesti hän elää
Aiemmin siellä on ollut suht siistiä, kun olen siellä käynyt. Ilmeisesti hän on sitten siivonnut ennen tuloani. Nyt likaisia astioita oli pitkin asuntoa, epämääräisiä vaatemyttyjä siellä täällä, vessan lavuaari täynnä partakarvoja ja hammastahnan jämiä... Ei hän teininäkään järin siisti ollut, mutta ajattelin aiempien käyntieni perusteella, että hän on edes vähän tullut siistimmäksi. Mutta mitä vielä, ihan kamala sotku... Riitakin saatiin aikaiseksi, joten ensi kerralla ilmoitan hyvissä ajoin, jos olen tulossa.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko oma kotisi aina siisti? Että vaikka nyt tulisi presidentti tekemään kotiisi tupatarkastuksen, niin ei tarvitsisi hävetä?
Millaisen ihmisen koti ei ole aina edes perussiisti? Se ei vaadi mitään ihmetemppuja.
Meillä ei ainakaan ole. Riittää kun on neljä 3-12 vuotiasta lasta. Vaikka illalla siivoan, niin töiden jälkeen näyttää siltä, kuin olisi pommi räjäytetty meidän kotona.
Meillä on aina ollut perussiisti koti (juu pressakin kehtaisi tulla kahville) ilman pingottamista ja isompaa touhottamista.
Silti aina läikähtää mielihyvä kun 22v kuopus laittaa viestiä kuinka on tehnyt normi viikkosiivousta tehokkaamman pesun koko kotiinsa. Vau, hänkin nauttii puhtaasta kodista! Ei ole opit menneet hukkaan, jossain sentään onnistuttu!
Älä herranen aika mene lapsesi kotiin ilmoittamatta. Äläkä ainakaan ala arvostelemaan, jos siellä on sotkuista.
Huonosti kasvatettu? Eikun ihan vakavissaan, eipä siihen enää tuossa vaiheessa mitään voi jos oma poika ei osaa pitää kotiaan puhtaana.
Yritän kyllä itse saada lapsille kodin perustaidot opetettua ennen kuin lähtevät omilleen. Mutta jos ei kiinnosta siististi elää niin eipä siihen mitään voi. Toivottavasti ei nakita tyttöystävää tai vaimoa sitten tuohon hommaan vaan hoitaa puolensa.
Vierailija kirjoitti:
Monilla on asunto ihan sotkuinen en tiedä, miten heitä on kotona palveltu, kun eivät osaa omasta kodistaan huoehtia edes
Siinä voi olla taustalla hälläväliä-asenne tai päihteiden käyttö tai jonkinasteinen masennus tai muu sairaus.
Mä ratkaisin tän niin, että en mene enää käymään. Asukoot sotkussa jos haluaa.
Tuo teidän naisten jatkuva siisteys ja puhtaus vaatimukset alkaa olemaan jo sairasta kun enää ei riitä että itse olette neuroottisia tuon siisteyden suhteen vaan vaaditte sitä muiltakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos tämä on totta, kehotan aloittajaa miettimään uudelleen mikä kaikki kuuluu hänelle ja mikä ei.
Ikävää että poika on likainen vetelys, mutta hän saa olla likainen vetelys ilman että siihen tarvitsee ulkopuolisten puuttua.
Niin. Ja aivan tänne pitää ilmoittaa että ne ulkopuolisetkin varmasti nyt tietää. Omasta pojastaan....Onko kotonaan oppinsa saanut.....
Kyllä minusta äiti voi ihmetellä sotkuisuutta. Miksi pitäisi kaunistella asioita omalle lapselle? Jos hän on vielä nuori niin voi opastaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minusta äiti voi ihmetellä sotkuisuutta. Miksi pitäisi kaunistella asioita omalle lapselle? Jos hän on vielä nuori niin voi opastaa samalla.
Juu, voihan sitä ihmetellä, mutta typerää ja loukkaavaa se on puuttua toisten asioihin, saatikka alkaa toisen kotona haastamaan riitaa. Turha sitten ihmetellä, miksi ei kyläkutsuja kuulu, tai koskaan ei ole hyvä hetki tulla käymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, voihan sitä ihmetellä, mutta typerää ja loukkaavaa se on puuttua toisten asioihin, saatikka alkaa toisen kotona haastamaan riitaa. Turha sitten ihmetellä, miksi ei kyläkutsuja kuulu, tai koskaan ei ole hyvä hetki tulla käymään.
Meillä kävi niin, että kotoa muuttanut lapsi loukkaantui verisesti, kun käydessäni tulin sanoneeksi, että hänellä on vähän isoja huonekaluja. Hän asui minikokoisessa yksiössä ja ihmettelin, ettei hän valinnut pienempiä kalusteita. Siellä tuli hieman ahtaan paikan kammo. Olen tottunut asumaan pienissä asunnoissa, joten ei ollut kyse siitä. Hänellä oli kyllä aina puhdasta ja siistiä, joten en ole arvostellut siisteyttä. Mutta välimme olivat pitkän aikaa huonot sen varomattoman lausahdukseni takia.
Vierailija kirjoitti:
Huonosti kasvatettu? Eikun ihan vakavissaan, eipä siihen enää tuossa vaiheessa mitään voi jos oma poika ei osaa pitää kotiaan puhtaana.
Yritän kyllä itse saada lapsille kodin perustaidot opetettua ennen kuin lähtevät omilleen. Mutta jos ei kiinnosta siististi elää niin eipä siihen mitään voi. Toivottavasti ei nakita tyttöystävää tai vaimoa sitten tuohon hommaan vaan hoitaa puolensa.
Nykynaiset eivät taida ihan helpolla alistua ilmaisen kotiapulaisen rooliin. He toivovat mukavaa ja kivaa avioliittoa/parisuhdetta ja haluavat, että kummallakin on vapaa-aikaa työn jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynaiset eivät taida ihan helpolla alistua ilmaisen kotiapulaisen rooliin. He toivovat mukavaa ja kivaa avioliittoa/parisuhdetta ja haluavat, että kummallakin on vapaa-aikaa työn jälkeen.
Käytännössä jompi kumpi tekee enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Siisteys on tosi hyvä juttu ja siihen kannattaa pyrkiä, mutta elämme aika sairaan kiireisessä maailmassa ja usein moni muu prioriteetti menee tuon edelle. Siivota ehtii sitten myöhemmin, kun tärkeämmät asiat on ensiksi hoidettu alta pois.
Tästä aiheesta ei valita kukaan muu kuin koti äiti tai työtön nainen jolla on aikaa siivota koko ajan jotka itse vaatii sitä siisteyttä mutta ei itse sitä oikeastaan haluaisi toteuttaa vaan haluaisi että joku muu toteuttaa yksin höben haluaman asian niin kuin naiset lähes aina toimii eli vaatii, haluaa ja käskee mitä on toteutettava mutta ei itse sitä halua toteuttaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kävi niin, että kotoa muuttanut lapsi loukkaantui verisesti, kun käydessäni tulin sanoneeksi, että hänellä on vähän isoja huonekaluja. Hän asui minikokoisessa yksiössä ja ihmettelin, ettei hän valinnut pienempiä kalusteita. Siellä tuli hieman ahtaan paikan kammo. Olen tottunut asumaan pienissä asunnoissa, joten ei ollut kyse siitä. Hänellä oli kyllä aina puhdasta ja siistiä, joten en ole arvostellut siisteyttä. Mutta välimme olivat pitkän aikaa huonot sen varomattoman lausahdukseni takia.
No oma koti on monille aika henkilökohtainen asia, ja ei se kivalta tunnu kun sitä joku arvostelee. Ja mitä lapsesi edes olisi asialle voinut, kun oli jo huonekalut hankkinut, ja mahdollisesti käyttänyt niihin paljonkin rahaa? Uudetko olisi pitänyt hankkia, koska ne oli sinun mielestäsi vääränlaiset? Vai mitä tavoittelit tuolla ihmettelylläsi?
Ihana kun pojallasi on näin hyvin asiat.
Siisteys on hieman makuasia. Itselläni on aina tavarat paikoillaan ja järjestyksessä. Matoto, lattiat ja tasot puhtaita.
Räsymattojen hapsut oion suoraan n. kerran viikossa.
Mutta tiedän kyllä, että muutamat ovat sitä mieltä, että minulla on sotkuista. Kynät eivät ole kirjoituspöydällä suorassa, astiakaapissa kahvikuppien korvat, eivät ole symmetrisessä asennossa ja suihkun lasiseinämässä on kalkkijäämiä. Pyykit sentään on paikoillaan tottakai.
Se siisteys on suhteellista.
Vierailija kirjoitti:
Onko oma kotisi aina siisti? Että vaikka nyt tulisi presidentti tekemään kotiisi tupatarkastuksen, niin ei tarvitsisi hävetä?
Tekeekö nykyinen presidentti tupatarkistuksia?
Siisteys on tosi hyvä juttu ja siihen kannattaa pyrkiä, mutta elämme aika sairaan kiireisessä maailmassa ja usein moni muu prioriteetti menee tuon edelle. Siivota ehtii sitten myöhemmin, kun tärkeämmät asiat on ensiksi hoidettu alta pois.