Miten ruokasooda toimii siivouksessa?
Miten ruokasooda auttaa siivouksessa? Luin että sen avulla voi raikastaa kankaita. Meillä on uusi petauspatja, jonka takia koko makuuhuone haisee. Voiko ruokasoodasta olla apua hajun lähdön nopeuttamisessa? Ja sirotellaanko sitä vaan suoraan patjalle ja sitten imuroidaan? Mihin muuhun ruokasoodaa voi käyttää siivouksessa? Onko siitä oikeasti apua esim, mattojen puhdistuksessa? Meillä olisi eräs villamatto, jota ei voi itse pestä. Ei se sinänsä likainen ole, mutta ajatus raikastamisesta tuntuu hyvälle. Toki kovilla pakkasilla saa ulkona pestyä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Pesen ikkunat aina ruokasoodalla ja vedellä. Parempaa ei ole, eikä edullisempaakaan.
Eikö jää jälkiä ikkunoihin? Itse pesen vedellä, mihin on sekoitettu loraus etikkaa ja pieni tippa käsitiskiainetta.
Petauspatjaa kannattaa tuulettaa ulkona. Itse en ripottelisi soodaa patjalle, saattaa imeytyä syvälle sinne kankaan kuituihin eikä välttämättä imurillakaan lähde kokonaan pois. Soodaa (tai etikkaa, joka ehkä vielä tehokkaampi) voi laittaa kuppeihin eri puolille huonetta imemään hajuja huoneesta. Lumipesu on tosiaan hyvä raikastamaan mattoja talvella. Kannattaa muistaa viedä matot ulos esim. telineelle jo tuntia ennen käsittelyä, ettei lämmin matto sulata lunta ja kastu. Ja sitten käsittelyn jälkeen huolellisesti puistella matot lumen rippeistä ennen kuin tuo sisään. Hetki niiden kannattaa antaa kuivua sisällä ennen kuin laittaa ne lattialle, mutta mattojen ei pitäisi tosiaan juurikaan kostua, kunhan ne jäähdyttää ulkolämpötilaan ennen lumipesua.
Saisiko sillä saunakiulusta kalkkikerroksen pois. Sellainen kuparinen.
Ts. ei ole varma tapa. Mahdollisuus vain eli jos kotona on jo jotain muuta ainetta joka todella toimii, ei kannata käyttää energiaa mahdollisuuksiin. Kokeilunhaluisuus asia erikseen, sitä ei joulu todennäköisesti poista.