Missä asioissa ADHD-ihmiset tyypillisesti ovat parempia kuin neurotyypilliset?
Kommentit (170)
Ai hyperfokus? Nyt ymmärrän miten jotkut päivystävät mummot voivat istua koneella 7-23 katse koko ajan Uusissa viesteissä ja ilmiantaa ja alapeukuttaa aivan kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.
1. Opettele yhdyssanat jos olet olevinasi nErO.
2. Mene suihkuun ja peseydy päivittäin.
3. Lopeta vammaisuudestasi puhuminen aina ja kaikkialla ja sen käyttäminen tekosyynä kusipäisyyteen aina ja kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
Mulle ADHD aiheutti kärsimystä lähinnä lapsena ja nuorena. Sen jälkeen olen oppinut tietoisesti hallitsemaan sen haittapuolia, mutta hyödyt kuten loputon energisyys ja vähäinen unen tarve ovat jääneet. Nyt nelikymppisenä ADHD tosiaan tuntuu olevan mulle lähinnä supervoima, koska olen jo ne keskittymisongelmat mm. meditaation ja terapian avulla saamaan aika lailla täysi
Minkälainen meditaatio on auttanut sinua?
Riskin ottamisessa, asioiden tekemisessä harkitsematta, omassa jäykässä mielipiteessä pysymisessä vankkumattomana, johtopäätösten tekemisessä vain yhden yleensä ensimmäisen mieleentulevan vaihtoehdon perusteella, unohtamisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei missään. ADHD on vamma. Se on häiriö, joka aiheuttaa kärsimystä. Sitä potevat ihmiset voivat keskimäärin huonommin kuin muut. Heillä on kohonnut riski mielenterveyden häiriöön, univaikeuksiin ja sosiaalisiin ongelmiin.
Tämä ei tietenkään tarkoita, etteikö ADHD-ihmisillä olisi lahjoja ja osaamista. Ne eivät kuitenkaan johdu heidän häiriöstään. Ihminen on muutakin kuin diagnoosinsa ja jokainen on yksilö. Monilla onneksi on vahvuuksia, joilla voi kompensoida heikkouksia.
Näinhän se on. Mutta adhd-ihmisillä on joitain piirteitä, joita löytyy useista heistä ja voi sanoa, että ne jollain lailla yhdistävät heitä. Yksi on kiltteys ja voimakas oikeudenmukaisuuden tunne. Toinen on nopea reagointikyky, kun tarvitaan nopeaa toimintaa. Neurotyypilliset seisoo vielä suu auki, kun adhd:t on jo tehneet puolet operaatiosta. Myös hyvä huumorintaju lö
Kiltteys? 😆 Mitä muita pikkulasten lässytyssanoja liität aikuisiin ihmisiin? Tuhma? Peppu? Pimppi?
Vierailija kirjoitti:
Huomaamalla kaikki ympärillä olevat asiat. Siksi hyvä esim. Tarjoilijana tms.
Häh? Minun tuntemani adhd:t eivät huomaa juuri mitään mitä ympärillä tapahtuu, saatika niitä hienompia nyansseja ihmisissä ja tilanteissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Multitaskaaminen.
Adhd:n multitaskaaminen on yhtä kuin hirveä sähellys. Hän kuvittelee tekevänsä paljon, mutta yleensä muut ovat hyvin eri mieltä, kun korjaavat tämän multitaskaajan jälkiä ja tekevät asiat loppuun asti.
Adhd:stä voi olla hyötyä vain, mikäli henkilö kykenee sen hyvät puolet (esim. se aiemmin mainittu energisyys) valjastamaan käyttöönsä tietoisesti ja kohdentamaan johonkin järkevään. Se taas vaatii semmoista itsetutkiskelua, itsensä motivointia ja syy-seuraussuhteiden ymmärtämistä, ettei monella adhd:lla ole siihen osaamista ja keskittymiskykyä. Loput on kiinni henkilön muista ominaisuuksista, kuten muillakin ihmisillä. Adhd ei siis todellakaan ole itsessään mikään supervoima.
Olet ihana!
Nepsy ei osaa edes palstan lainauksia käyttää oikein. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Ainakin minun tuntemani ADHD-henkilö on erittäin taitava syyttämään siitä kaikkea, mitä hän tekee tai jättää tekemättä. Hän ei juuri koskaan tee mitään, mitä lupaa, myöhästelee aina tapaamisista ja käyttäytyy usein huonosti, esimerkiksi nimittelee toisia. Kaikesta hän syyttää siitä, että hän on ADHD, eikä hän aina esimerkiksi "muista", että ei saa nimitellä toisia tai nauraa kun näkee kun toinen vaikka kaatuu.
Olet aikamoinen palikka jos yhden pässin takia olet tullut siihen lopputulokseen, että tuo on ADHD:sta johtuvaa, saati että olisi siitä kärsiville tyypillistä.
Muiden syyttämisessä omista tekemisistään, vaikka tokkopa sitä supervoimaksi voidaan laskea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän adhd-mummojen supervoima on hyväksyä adhd-lapset ja -nuoret. Kokeilin vuoden koulunkäyntiavustajana erityisluokissa ja rakastin niitä adhd-oppilaita. Kärsivällisyyteni heidän kanssaan ei loppunut koskaan, pystyin asettumaan heidän asemaansa hyvin helposti. Näin paljon ymmärtämättömyyttä adhd-oppilaita kohtaan ja halusin,että oppilaat ymmärtäisivät myös arvonsa kuin kuunnella ainaista jäkätystä ns normityypeiltä.
Olen myös adhd-mummo ja myös opettaja ja ymmärrän mitä tarkoitat. Oma adhd on selkeästi supervoima opettajana. "Luen" ihmisiä selkeästi paremmin, kuin kollegani. Viihdyn nuorten parissa ja siedän erilaisuutta (kaipaan jopa sitä).
Mutta et tajua että nuoret eivät viihdy sinun kanssasi. Tyypillistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännä että jotkut ihmiset suorastaan vihaa Adhd:sta kärsiviä. Mikä teitä vaivaa? Mielummin olen Adhd, kun noin tunne vammainen.
2. Mene suihkuun ja peseydy päivittäin.3. Lopeta vammaisuudestasi puhuminen aina ja kaikkialla ja sen käyttäminen tekosyynä kusipäisyyteen aina ja kaikkialla.
1 Olen sinua huomattavasti älykkäämpi.
2. Peseydyn jo päivittäin. Veikkaan että tuoksun paremmalta kun sinä.
3. Miksi sinulla on oikeus haukkua, vaikka et tiedä mistä puhut. Mutta minä en voisi ottaa vammaisuuttasi esille?
4.Minulla käy sinua kyllä sääliksi. Harmi että et nää omia vikojasi. Ehkä sinullakin olisi vielä mahdollisuus muuttua.
Hoidettu ADHD voi kääntyä supervoimaksi, mutta hoitamaton ei. Itsellä kokemusta ADHD-miehestä parisuhteessa, ei diagnoosia, mutta selkeät oireet ja itsekin hän oli sillä kannalla, että häiriö on, mutta ei ollut valmis hakemaan apua (lähisuvussa oli diagnooseja). Ajatteli, että ei saa diagnoosia, kun on pärjännyt opinnoissa ja työssä hyvin. No todellisuudessa oli kertomansa mukaan sekaisin kuin seinäkello vielä peruskoulussa ja kaikki parisuhteensa onnistui pilaamaan impulsiivisuudella, ajattelun joustamattomuudella, muistiongelmilla ja kommunikaatio-ongelmilla. Jäipä vielä keski-ikäisenä nikotiinikoukkuunkin. Itseä häiritsi myös puolille päiville nukkuminen viikonloppuisin, kun itse olen sängyssä max klo 9:ään saakka. En enää ikinä alkaisi vakavaa suhdetta harkita ADHD-tyypin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyperfokus. Jos asia on kiinnostava, adhd-ihminen voi tehdä sitä 16h putkeen siinä missä normaalin ihmisen pitää nousta välissä tauolle ja vessaan ja keskittyminen riittää muutaman tunnin.
Valitettavasti se hyperfokus kohdistuu yleensä videopeleihin ja muihin epäolennaisiin asioihin.
Anteeksi nyt vain, mutta on kyse hyperfokuksesta myös silloin jos voi tehdä pari tuntia putkeen jotain tehtävää, tauotta. Ja tämä taito voi löytyä myös neurotyypillisiltä.
16 tuntia ei ole sama asia kuin pari tuntia
Ainakin tuntemieni mukaan ovat hyviä siinä että vielä kolmekymppisenä ei ole ammattia, koulutusta tai mitään suuntaan elämälle. Esim
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Mene suihkuun ja peseydy päivittäin.3. Lopeta vammaisuudestasi puhuminen aina ja kaikkialla ja sen käyttäminen tekosyynä kusipäisyyteen aina ja kaikkialla.
3. Miksi sinulla on oikeus haukkua, vaikka et tiedä mistä puhut. Mutta minä en voisi ottaa vammaisuuttasi esille?
4.Minulla käy sinua kyllä sääliksi. Harmi että et nää omia vikojasi. Ehkä sinullakin olisi vielä mahdollisuus muuttua.
Vammainen hiljaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä vahvuuksia ADHD-ihmisillä yleensä on? kiinnostaisi tietää, epäilen miehelläni adhdta.
Hyviä häiriköimäään, siinä ne sitten olikin.
Vierailija kirjoitti:
adhd:sta voi tulla vamma, jos he joutuvat kohtaamaan nestepäitä, jotka eivät osaa nähdä muuta oikea olemisen tapaa kuin omansa.
adhd ei ole nykytutkiimusten valossa vamma, vaan ominaisuus. se ei olisi edes häiriö, jos yhteiskunta olisi rakennettu joustavaksi jossa kaikentyyppiset oppijat ja olijat saisivat edetä omien vahvuuksiensa mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai laittavat sinut hoivakodissa väkisin suihkuun. Ok.