Lukeeko teidän lapset?
Minkä verran teidän lapset lukevat? Ihmettelin kun opettaja kehui, että kyllä huomaa, että neljäsluokkalainen lapsi lukee paljon. Hän lukee joka päivä iltaisin ehkä 30min sängyssään. Onko se sitten paljon? Ajattelisin, että paljon lukevat lukisivat aikansa kuluksi päivälläkin ja olen harmitellut ettei pojalle oikein lukeminen muuten vaan maistu. Lukee kyllä ihan sujuvasti ja määrällisesti luettuja kirjoja on toki paljon kun on jo pitkään lukenut itse.
Myös jos saisi kirjavinkkejä niin otetaan ilolla vastaan! Kyseessä siis 10v. poika ja lukutaito sellainen, että Potterit, Räppääjät yms. helposti keksittävät on jo luettu. Kaipailisin jotain koukuttavia sarjoja, joita voisi koittaa tarjota.
Kommentit (24)
Meillä 11v tyttö lukee tosi paljon.
Suosikkeja kirjoista on Soturikissat kirjat, Star stable(Sielunratsastajat kirjat (pelaa myös sitä peliä) ja Universumin tomu - trilogia.
Lukee myös sarjakuvia ja mangaa jonkin verran.
Perus sarjiksista tykkää Lassista ja leevistä (osa on mun omasta lapsuudesta ja osa ollaan saatu sukulaisilta, ostettu kirppareilta jne) ja mangasta suosikit on kaikki Hopeanuoleen liittyvät sarjat sekä My hero academia.
Mikä tämä lukemiskohkaus ylipäänsä on? Onko se jokin jäänne ja ihanne entisajoilta? Onko loppujen lopuksi niin väliä kuinka paljon lukee jos kuitenkin ymmärtää lukemansa koulutehtävissä ja on lukutaito saavutettu? Eipä moni osaa enää ommella vaatteitakaan itse ja ei siinä mitään menetä. Ajat muuttuu ja eri taidot nousevat kunniaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä lukemiskohkaus ylipäänsä on? Onko se jokin jäänne ja ihanne entisajoilta? Onko loppujen lopuksi niin väliä kuinka paljon lukee jos kuitenkin ymmärtää lukemansa koulutehtävissä ja on lukutaito saavutettu? Eipä moni osaa enää ommella vaatteitakaan itse ja ei siinä mitään menetä. Ajat muuttuu ja eri taidot nousevat kunniaan.
Et voi olla tosissasi. Jos ei ole hyvä lukutaito (joka kehittyy vain lukemalla) niin se vaikuttaa kaikkeen oppimiseen ja sitä myötä kaikkeen sivistykseen. Harvemmin sitä ymmärtää lukemaansa myöskään niissä koulutehtävissä, jos sitä ei ole harjoiteltu. Jos ainut lukeminen rajoittuu netin keskusteluihin ja viestittelyyn niin heikosti menee
Kirjastoissa on monesti lapsille kirjavinkkauksia ja listoja kiinnostavista kirjoista. Kirjastonhoitajilta voi myös kysyä vinkkejä.