Keskiluokalla ei ole varaa terveysvakuutuksiin
Suomen keskiluokalla eikä sitä vähemmän ansaitsevilla ole varaa hankkia yksityisiä terveysvakuutuksia itselle saati koko perheelle. Suomen palkkataso ei ole Usan tasolla. Ei tänne voida palkkojen alhaisuuden johdosta koskaan sellaista järjestelmää saada. Palkat on jäljessä jopa pohjoismaisesti vertaillen. Ihan täyttä utopiaa. Kansa tulee polarisoitumaan vielä jyrkemmin jos koko kansasta ei pidetä huolta.
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keskiluokan lapsilla terveysvakuutukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus ja aikuisillahan on työterveyshuolto.
Minut meinasi yksityinen työterveyshuolto lähes tappaa. Sitten menin kotikunnan terkkariin hoitajan luo, joka passitti minut päivystykseen. Sieltä sitten sairaalan vuodeosastolle. Sain sieltä vietäväksi työterveyshuoltoon kipakat terveiset, että täysin väärin hoidettu. Eli ei se yksityinen lääkäri välttämättä ole aina se paras vaihtoehto.
Kyllä on. Sitten vain säästetään muusta. Terveysvakuutuksen saa alle 30€/kk per henkilö. 4 henkilön perheessä siis alle 100-120€/kk. Jättää yhden ulkomaanmatkan vuodessa tekemättä tai ajaa vähän vanhemmalla autolla niin on varaa. Toki se ei ollenkaan hyvä juttu ole, että terveysvakuutusta Suomessa tarvitsee.
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö. On varaa. Ja kannattaa hankkia, ennenkuin liian myöhäistä. Kiva kärvistellä kivuissa pari vuotta, kun odottaa aikaa julkiselle. Yksityisellä senkun marssit sisään sairaalaan.
En allekirjoita tuota. Olen aina päässyt hoitoon kun olen hoitoa tarvinnut. Joskus olen kyllä mennyt yksityisen vastaanoton kautta ja maksanut ihan itse sen muutaman kympin. Yksityiseltäkin saa lähetteen julkiselle puolelle sairaalaan. Kaikkia toimenpiteitähän ei edes tehdä yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä keskiluokan lapsilla terveysvakuutukset ovat enemmän sääntö kuin poikkeus ja aikuisillahan on työterveyshuolto.
Työterveyshuollosta ollaan karsimassa pois sairauden hoito. Se alkaa painottua sairauksien ehkäisyyn. Ei jatkossa saa työterveyden kautta sairastamiseen apua. Pientoimenpiteitä siellä ei nytkään tehdä. Syylän poistot ym.niin ei tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Eikös sairastettu syöpä estä saamasta noita vakuutuksia?
Moni muukin krooninen sairaus estää.
Kyllä mulla on ja lapsilla myös, ihan keskiverto palkka mulla ja miehellä. Käytetään kuitenkin julkista lasten kanssa, on toiminut hyvin, kun on ollut allergioita ym. Itsellä on niin laaja työterveys etten juuri nyt tarvitse vakuutusta, mutta onhan varmuudeksi, jos vaikka sairastuu pahemmin (vielä olen terve), eikä työterveydestä olisi enää avuksi. Kalliitahan nuo on, ja ikävä kehityssuunta että terveydenhuolto heikkenee, ja siitäkin ne pienituloisimmat tulee kärsimään eniten..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meillä on, vaikka olen pienituloinen. Valintoja valintoja.
mut toki ei siinä, mielestäni julkista terveydenhuoltoa ei pitäisi ajaa alas, niinkuin nyt selvästi tehdään. Yksityisten vakuutusten hinnat myös nousee koko ajan, tulevaisuudessa ne on varmasti tavallisen pulliaisen ulottumattomissa. :)
Hinnat ovat korkeat, koska Suomesta puuttuu kilpailu. Ei ole tarpeeksi montaa palveluja tarjoavaa yritystä. Pitäisi tulla ulkomailta lisää kilpailua tälle alalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työterveyshuollosta ollaan karsimassa pois sairauden hoito. Se alkaa painottua sairauksien ehkäisyyn. Ei jatkossa saa työterveyden kautta sairastamiseen apua. Pientoimenpiteitä siellä ei nytkään tehdä. Syylän poistot ym.niin ei tehdä.
Tekevät kyllä, mutta listahinnalla.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on. Sitten vain säästetään muusta. Terveysvakuutuksen saa alle 30€/kk per henkilö. 4 henkilön perheessä siis alle 100-120€/kk. Jättää yhden ulkomaanmatkan vuodessa tekemättä tai ajaa vähän vanhemmalla autolla niin on varaa. Toki se ei ollenkaan hyvä juttu ole, että terveysvakuutusta Suomessa tarvitsee.
Minkä suuruinen omavastuu tässä vakuutuksessa on koka on 30€/kk?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan saa ihan itse määritellä, mitä tarjoaa. Meillä on perus työterveyshoitaja, labrat, mutta myös röntgen-, magneetti- ym kuvat, ultrat, tähystykset, gynekologit, fysioterapeutit, pienkirurgia, sairaudesta saa mennä lääkäriin vaikka sunnuntaina, ja on myös ihan hyvät mt-palvelut, työterveyspsykologin lisäksi mm. lyhytpsykoterapia. Hammaslääkäri vain puuttuu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä suuruinen omavastuu tässä vakuutuksessa on koka on 30€/kk?
Mun vakuutus on 23e/kk ja omavastuu 150 euroa/vuosi. Keskittämisetu alentaa tuota mukavasti. Korvaussummatkin sen verran suuret, että ei ihan äkkiä täyty.. Mutta otinkin vakuutuksen nuorena ja terveenä, eiköhän se tuosta kallistu.
Vierailija kirjoitti:
Mt-tapaukset ei saa vakuutusta rahallakaan.
Saa jos on ollut kaukaa viisas ja ottanut sen ennen kuin pakka on levinnyt.
Nimimerkillä työkyvyttömyyseläkkeelle sillä ainoalla mt-diagnoosilla jolla saa sen terveysvakuutuksen kertakorvauksen pysyvästä työkyvyttömyydestä. Pisteet sille joka arvaa mikä diagnoosi on kyseessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni muukin krooninen sairaus estää.
Aivan kuin syöpä olisi krooninen sairaus.
Voi kysyä, miksi maksetaan korkeita veroja, kun kaikki peruspalvelut leikataan pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minulla ainakin esti. Puhelinmyyjä lopetti puhelun siihen paikkaan, kun sanoin että on ollut syöpä ja siitä olen parantunut. Eivät ota asiakkaaksi.
Tuo on se merkittävin kohta, miksi vakuutuspohjainen systeemi kusee.
Putoat jonkun aikaisemman vaivan seurauksena tilaan, missä et enää saa vakuutusta ja hoitoa. Sitten onkin aika huonoa.
Ihan noin referenssiksi USA:ssa kelvollinen sairaus- ja tapaturmavakuutus maksoi 168 euroa kuussa, 125 USD omavastuu ja hoitojen maksimikustannus omavastuun jälkeen 100% kahteen miljoonaan asti.
Olihan siinä pienelläpainettuakin, mutta jos et loukkaantunut laskuvarjohypyssä tai hätistellessäsi vesikauhuista pesukarhua olematta pesukarhun hätistelyn ammattilainen, niin asiat olivat ok.
Kyllä meidän lapsilla on aina ollut vakuutus, on edelleen toinen jo täysi-ikäinen. Meillä aikuisilla on todella kattava työterveyden huolto ja lisäksi vielä vakuutuksia pahemman varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajahan saa ihan itse määritellä, mitä tarjoaa. Meillä on perus työterveyshoitaja, labrat, mutta myös röntgen-, magneetti- ym kuvat, ultrat, tähystykset, gynekologit, fysioterapeutit, pienkirurgia, sairaudesta saa mennä lääkäriin vaikka sunnuntaina, ja on myös ihan hyvät mt-palvelut, työterveyspsykologin lisäksi mm. lyhytpsykoterapia. Hammaslääkäri vain puuttuu..
Tuo nyt on jo ihan harvinaisen laaja työterveyshuolto, jos gynekologikin kuuluu. Entä silmälääkäri?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, minulla ainakin esti. Puhelinmyyjä lopetti puhelun siihen paikkaan, kun sanoin että on ollut syöpä ja siitä olen parantunut. Eivät ota asiakkaaksi.
Tuo on se merkittävin kohta, miksi vakuutuspohjainen systeemi kusee.
Putoat jonkun aikaisemman vaivan seurauksena tilaan, missä et enää saa vakuutusta ja hoitoa. Sitten onkin aika huonoa.
Ihan noin referenssiksi USA:ssa kelvollinen sairaus- ja tapaturmavakuutus maksoi 168 euroa kuussa, 125 USD omavastuu ja hoitojen maksimikustannus omavastuun jälkeen 100% kahteen miljoonaan asti.
Olihan siinä pienelläpainettuakin, mutta jos et loukkaantunut laskuvarjohypyssä tai hätistellessäsi vesikauhuista pesukarhua olematta pesukarhun hätistelyn ammattilainen, niin asiat olivat ok.<
Kyllä vakuutusyhtiöt sielläkin saa pyöritettyä vastuunsa pois hyvin monin eri tavoin. Et USA:ssakaan voi täysin luottaa, että vakuutusyhtiö maksaisi jos sairastut. Kuten et voi luottaa Suomessakaan.
Sitä paitsi nuo terveysvakuutukset myönnetään aina rajatuin ehdoin, jos on vaikka astma niin ei korvaa mitään siihen liittyvää jne. Täyttä kusetusta.
Totta kai on. Vähentää vaan sitä kaljaa, tupakkia ja pakkelia. Näin, ongelma ratkaistu.