Joulumieli kadoksissa vaikka olen jouluihminen
Todella rakastanut aina joulua ja jaksanut touhuta pipareita, torttuja, siivota, tehdä ostoslistaa kauppaa varten.. Nyt ei tunnu yhtään miltään, koittanut kuunnella joulu musiikkia, mikään ei nyt tuo sitä tunnetta vaan suoraan sanottuna ahdistaa koko touhu. Onko mulla masennus niin paha vai mikä tässä on, ensimmäinen kerta yli 40 vuoteen?
Jotenkin tämä yleinen ilmapiiri tässä maassa ja tulevaisuus yleensäkin iskee lehdistä ja uutisista päälle kuin hyökyaalto, toisilla menee hyvin ja suuri osa suomalaisista ei saa edes ruokaa kylliksi.
Jotenkin vaan tuntuu pahalta muidenkin puolesta, lasten ja vanhusten.
Kommentit (59)
Sain lopputilin viikko sitten. Olen kuusikymppinen. Työtä olen hakenut jo pitkään, kun tiesin tämän tilanteen tulevan, mutta hakemuksiini ei vastata. Hyvää joulua vaan.
Jotenkin tämä yleinen ilmapiiri tässä maassa ja tulevaisuus yleensäkin iskee lehdistä ja uutisista päälle kuin hyökyaalto, toisilla menee hyvin ja suuri osa suomalaisista ei saa edes ruokaa kylliksi.
Ehkä olisi tänä vuonna sitten voinut satsata lähinnä muiden joulilon lisäämiseen, antaa rahaa hyväntekeväisyteen, mennä ruokakassien jakajaksi tms. Vaihtoehtoja kyllä olisi löytynyt. Kun tietää tehneensä jotain kanssaihmistenkin hyväksi, saa paremman mielen ja se joulumielikin valtaa.
Vaikka eihän se mikään pakko ole, että pitäisi juuri jouluna se joulumieli tulla. Minulla tuli viime vuonna jo loppusyksystä jouluinen olo, kun taas joku aiempi vuosi se joulumieli iski vasta joulun jälkeen. Onhan se ihan luonnollista, että asiat vaikuttavat joulumieleenkin.
Vierailija kirjoitti:
Sain lopputilin viikko sitten. Olen kuusikymppinen. Työtä olen hakenut jo pitkään, kun tiesin tämän tilanteen tulevan, mutta hakemuksiini ei vastata. Hyvää joulua vaan.
Jos olist päässyt töihin, olisitko sitten muka juuri jouluna ollut töissä? Aika moni on jouluna vapaalla, ja haluaa töistä olla vapaalla jouluna, joten kannattaisi sinunkin nyt sitten siitä nauttia, että voit olla.
Uskomatonta.
Teidän kaikkien kirjoitukset voisi olla kuin omalta näppäimistöltäni. Ihan samat fiilikset kuin aloittajalla ja muilla ketjuun kirjoittaneilla..
Pidän kovasti joulusta ja olen aina aloittanut jouluvalmistelut ajoissa ja ilolla. Lahjaostokset, ruoat, koristelut jne.. Nyt olen jättänyt kaiken viime tinkaan, koska ei vain kiinnosta. Lapsen takia olen laittanut kuusen ja koristeita, mutta oma joulumieli on tänä vuonna niin kadoksissa kuin olla vaan voi.
Kuten teillä muillakin, minullakin syy joulumielen kadoksissa oloon liittyy ne asiat, jotka valitettavasti on jo täälläkin mainittu. Sotauutisia pukkaa joka päivä ja vaikkei niitä koko ajan luekaan, ne jää alitajuntaan kummittelemaan ja aiheuttamaan ahdistusta. Viimeksi jonkun Nato-kenraalin lausunto siitä, kuinka sota on lähellä, tekee mut aivan hermoheikoksi. Muutenkin täällä mainitut Suomen tilanne jne.. aiheuttaa ahdistusta.
Ei vaan pysty nauttimaan mitenkään joulusta kun pelkää koko ajan, josko ensi vuonna posahtaa maailmassa/Suomessa..
Toivottavasti olen väärässä. Hyvää joulunaikaa kaikesta huolimatta kaikille palstalaisille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olist päässyt töihin, olisitko sitten muka juuri jouluna ollut töissä? Aika moni on jouluna vapaalla, ja haluaa töistä olla vapaalla jouluna, joten kannattaisi sinunkin nyt sitten siitä nauttia, että voit olla.
Odotan päivärahaa kassan mukaan noin kaksi kuukautta. Huomattavasti mieluummin olisin työssä kuin rahattomana. Pelkään käyvän niin, että olen poissa työelämästä eläkkeeseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin. Tänä jouluna vähemmän joulukoristeita (ei kuusta jne), lahjoitin joululahjarahat Hope ry:lle. Tämä on kauheaa aikaa: sota, hallituksen leikkaukset, köyhyyden lisääntyminen, työttömyys. Ihmisten empatiakyvyn katoaminen (hirveää kielenkäyttöä täälläkin sos.tukia saavista).
Autan apua tarvitsevia omien voimavarojen mukaan. Joulumielen katoamisesta vastaa mm. Suomen hallitus. Keskisormi pystyyn koko jengille Arkadianmäellä!
Turpa kiinni kelarotta!
Keskisormi pystyyn teille loisille, teidän vuoksi tavallinen kansa ei pysty ostamaan joululahjoja rakkailleen kun verot ovat niin kovat!
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta.
Teidän kaikkien kirjoitukset voisi olla kuin omalta näppäimistöltäni. Ihan samat fiilikset kuin aloittajalla ja muilla ketjuun kirjoittaneilla..
Pidän kovasti joulusta ja olen aina aloittanut jouluvalmistelut ajoissa ja ilolla. Lahjaostokset, ruoat, koristelut jne.. Nyt olen jättänyt kaiken viime tinkaan, koska ei vain kiinnosta. Lapsen takia olen laittanut kuusen ja koristeita, mutta oma joulumieli on tänä vuonna niin kadoksissa kuin olla vaan voi.
Kuten teillä muillakin, minullakin syy joulumielen kadoksissa oloon liittyy ne asiat, jotka valitettavasti on jo täälläkin mainittu. Sotauutisia pukkaa joka päivä ja vaikkei niitä koko ajan luekaan, ne jää alitajuntaan kummittelemaan ja aiheuttamaan ahdistusta. Viimeksi jonkun Nato-kenraalin lausunto siitä, kuinka sota on lähellä, tekee mut aivan hermoheikoksi. Muutenkin täällä mainitut Suomen tilanne jne.. aiheuttaa ahdistusta.
Ei vaan pysty nauttimaan mite
Itse en juuri sen takia lue uutisia ettei tarvitse vapista pelosta. Suomeen tulee sota, kiitos Naton. On vain ajan kysymys milloin. Itse en jaksa murehtia etukäteen
Vähän vaikea juhlia kun kaikki tutut kärsii, yksi läheinen meni raiteille kun oli menossa kämppä alta ja toista joutuu jännittään et tekee saman.
Lasten vuoksi vedetään vähän showta mut onhan tästä tilanteesta ilo kaukana, saa olla täysin sydämmetön hirviö jos pystyy juhlimaan aidosti tässä tilanteessa.
Vierailija kirjoitti:
Ja moni vielä saanut yyteitten seurauksena kenkää ja aina ennen joulua. Että merry chrismas vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et ole yksin. Tänä jouluna vähemmän joulukoristeita (ei kuusta jne), lahjoitin joululahjarahat Hope ry:lle. Tämä on kauheaa aikaa: sota, hallituksen leikkaukset, köyhyyden lisääntyminen, työttömyys. Ihmisten empatiakyvyn katoaminen (hirveää kielenkäyttöä täälläkin sos.tukia saavista).
Autan apua tarvitsevia omien voimavarojen mukaan. Joulumielen katoamisesta vastaa mm. Suomen hallitus. Keskisormi pystyyn koko jengille Arkadianmäellä!
Turpa kiinni kelarotta!
Keskisormi pystyyn teille loisille, teidän vuoksi tavallinen kansa ei pysty ostamaan joululahjoja rakkailleen kun verot ovat niin kovat!
Pelasta minun joulu ja syökse itsesi mereen.
Sinä hyökkäät heikompia kohtaan kun rikkaat sortaa, minä aidosti toivon että sinä kuolet.
Nyt pois ilkeät puheet tästä ketjusta. Vaalikaamme joulumieltä lähimmäisiä kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
Nyt pois ilkeät puheet tästä ketjusta. Vaalikaamme joulumieltä lähimmäisiä kohtaan.
Mitä lähimmäisiä? Sellaisia ei ole meille TotaaliYksinäisille!
Sama täällä, lapsuuden joulua ei ikinä pysty saamaan takaisin.
Typerää. Pakko ei oo harrastaa jouluja.
Mulla ihan hyvä joulumieli, kun oon saanut tehdä joulujuttuja rauhassa ja ajan kanssa. Olen ollut hiljaisuudessa omassa pikku maailmassani, pari kk työttömänä. Lasten kanssa on kiva koristella taloa ja tehdä omia perinteisiä juttuja. Vähemmän somea ja uutisvirtaa, enemmän tunnelmaa, jutustelua ja muistoja. Todellisuus saa iskeä naamaan vasta sitten joskus ensi vuonna.
Olen luottavainen.
Sama minulla. En aio tehdä mitään joulun eteen koska en saanut apua vuosiin. Aion levätä ja nukkua jouluna.
Ukrainassa soditaan ja muuallakin, tuo on pikkujuttu.
Vierailija kirjoitti:
Typerää. Pakko ei oo harrastaa jouluja.
Ei niin! Mitä ihmettä nuo vinkuu???
Minä myös olen ollut jouluihminen. On ollut kiva laittaa edes vähän joulua, vaikka lapset ovat jo isoja. Ja ex-mies oli nihilisti joka ei arvostanut mitään. Häipyi kerran joulupöydästä baariin kun kaverit soittivat.
Tänään, kun joulukuusikauppiaan ohi kävellessä, haistoin joulukuusen tuoksun, tuli melkeun kyyneleet silmiin kun muistin, miten kaunis tunnelmanluoja koristeltu joulukuusi on.
Nykyään olen aina vapaaehtoinen olemaan töissä jouluisin. Saan ainakin ne rahat pois, ja voin nauttia elämästä joskus muulloin. Ensi viikonloppuna menen ystävän luo viettämään meidän näköistä talvipäivänseisausta. Sitten on jouluni vietetty ja olen valmis latomaan rahaa taskuuni.
Töissä on myös omanlaisensa tunnelma jouluna. Ja voin olla osaltani luomassa edes vähän hyvää mieltä niille, joiden joulu on vielä huonompi kuin minun.