Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulumieli kadoksissa vaikka olen jouluihminen

Vierailija
16.12.2024 |

Todella rakastanut aina joulua ja jaksanut touhuta pipareita, torttuja, siivota, tehdä ostoslistaa kauppaa varten.. Nyt ei tunnu yhtään miltään, koittanut kuunnella joulu musiikkia, mikään ei nyt tuo sitä tunnetta vaan suoraan sanottuna ahdistaa koko touhu. Onko mulla masennus niin paha vai mikä tässä on, ensimmäinen kerta yli 40 vuoteen?

Jotenkin tämä yleinen ilmapiiri tässä maassa ja tulevaisuus yleensäkin iskee lehdistä ja uutisista päälle kuin hyökyaalto, toisilla menee hyvin ja suuri osa suomalaisista ei saa edes ruokaa kylliksi. 

Jotenkin vaan tuntuu pahalta muidenkin puolesta, lasten ja vanhusten. 

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huvipuistohullu kirjoitti:

Se on tämä palsta 😅

Varmasti niinkin, en kyllä täällä asustele ja hyvin harvoin edes kommentoi saatikka aloitusta tee, tulin lukemaan erästä uutista ja samalla tuli mieleen kysyä onko muilla tämmöinen tyhjyys tän joulun kanssa. Ei todellakaan ole minun normaali olotila. Kait mulla sitten on tullut masennus? 😳 

Olisiko se sitäkin, kun nyt on ollut todella pimeää. Mediassa paljon huonoja uutisia. Ja myös se, että kaupoissa on kaikki joulutuotteet esillä jo kaksi kuukautta. 

Vierailija
22/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole ainut!

Auttaisiko tietoinen uutis- ja somepaasto, niin voisi maailman synkkyys unohtua edes hetkeksi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täälläkin joulun laitto ei oikein innosta, mutta koska lapset rakastavat joulua, niin teen sen. Mutta siis Suomen taloustilanne, surkea talouskasvu, hallituksen leikkaukset, jotka erityisesti kohdistuvat huono-osaisiin, osa-aikatyön kannattamattomuus hallituksen toimesta, väkivalta, vihapuhe, sodat ja jopa sodan uhka Suomessa, hybridiuhat, koulu-ja työpaikkakiusaaminen, lapsia syntyy tosi vähän, muualta tulijoita riittää, yhä nousevat työttömyysluvut, välinpitämättömyys, polarisoituminen, osalla ihmisistä tosi köyhää ja kurjaa, lapsiperheköyhyys

Vierailija
24/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi kollektiivisesti päättää että se on vain 1 ilta ja päivä vuodesta ja jokainen saa viettää sen juuri niin olemattomasti kuin haluaa. Itse ajattelin hakea aikaisin aamulla tässä alkuviikosta vain pikkuisen määrän jouluruokaa, valmis laatikoita muutaman rasian ja valmiit kinkkusiivut. En paista kinkkua enää. En vaan jaksa, en edes pidä kuumasta kinkusta niin miksi lämmittäisin Uunin sen takia. Oon kyllä ihan noheva emäntä ettei ole siitäkään kiinni, ei vaan pysty nyt näiden kiristysten ja irtisanomis uutisten keskellä iloita. 

Vierailija
25/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tervetuloa aikuisuuteen. 

Mihin hiton "aikuisuuteen"? Ap on yli 50 🤔

Vierailija
26/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi kollektiivisesti päättää että se on vain 1 ilta ja päivä vuodesta ja jokainen saa viettää sen juuri niin olemattomasti kuin haluaa. Itse ajattelin hakea aikaisin aamulla tässä alkuviikosta vain pikkuisen määrän jouluruokaa, valmis laatikoita muutaman rasian ja valmiit kinkkusiivut. En paista kinkkua enää. En vaan jaksa, en edes pidä kuumasta kinkusta niin miksi lämmittäisin Uunin sen takia. Oon kyllä ihan noheva emäntä ettei ole siitäkään kiinni, ei vaan pysty nyt näiden kiristysten ja irtisanomis uutisten keskellä iloita. 

Sori mutta joulu on kolme päivää, sitten on välipäivät ja uusi vuosikin juhlittavana.

Vierailija
27/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin joulun laitto ei oikein innosta, mutta koska lapset rakastavat joulua, niin teen sen. Mutta siis Suomen taloustilanne, surkea talouskasvu, hallituksen leikkaukset, jotka erityisesti kohdistuvat huono-osaisiin, osa-aikatyön kannattamattomuus hallituksen toimesta, väkivalta, vihapuhe, sodat ja jopa sodan uhka Suomessa, hybridiuhat, koulu-ja työpaikkakiusaaminen, lapsia syntyy tosi vähän, muualta tulijoita riittää, yhä nousevat työttömyysluvut, välinpitämättömyys, polarisoituminen, osalla ihmisistä tosi köyhää ja kurjaa, lapsiperheköyhyys

👉 Juuri näin minullakin pyörii ajatukset. Ei vaan nyt tänä vuonna pysty sulkemaan silmiä. Hyvin kirjoitit. 

Ap

Vierailija
28/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori mutta joulu on kolme päivää, sitten on välipäivät ja uusi vuosikin juhlittavana.

Mulla joulu on aatto ja joulupäivä. Tapani on jo ihan normi päivä ja uusivuosi on ihan eri juhla. En vietä sitäkään. 

Vierailija
29/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä suorita joulua. 

Vierailija
30/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä päätin etten hommaa kuusta, en seuraa uutisia enkä vilkuile kenenkään somea ja heidän valtavia lahjojenavaus videoita. Täysin mautonta, jotain vois vaan pitää omana tietona eikä aiheuttaa moniin perheisiin ja lapsiin tuskaa. Käyn ulkona kävelyllä, onneksi on luontoa ympärillä niin ei tarvitse kivikylää tuijottaa. 

Vierailija
31/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä suorita joulua. 

En todellakaan suorita. Kysyin vain muiden tilannetta. Mutta vaikka itse en suorita niin moni perhe suorittaa minunkin puolestani. Kun ei ole lapsia suotu niin ei ole pakko. Lasten juhlahan se on.

Ap. 

Vierailija
32/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ap lopettaa nyt tähän. Kiitoksia myötäelämisestä teille joilla samoja fiiliksiä, hyvää joulua teille kaikille

Vierailija
33/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ei harrasteta jouluja eikä jouluruokia. Mukavaa.

Vierailija
34/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei no sama täällä! Juuri eilen, kun oltiin käymässä vanhempieni luona, sanoin äidilleni, että en tiedä mikä mahtaa olla. Joulukuu puolessa välissä, en ole laittanut yhtään kynttelikköä ikkunoille, saatika vaihtanut verhoja jouluisiin. En ole leiponut pipareita tai torttuja. 

Jotenkin toivoo, että koko joulu olisi jo ohi ja olisi vaikka maaliskuu. 

Ja olen siis aina ennen laittanut valot sun muut härpäkkeet ekana adventtina, viimeistään Itsenäisyyspäivänä. Ja pipareita ja torttuja tähän aikaan jo ainakin toinen satsi tehtynä. Nyt ei mikään tunnu miltään. 😞

Oltiin eli et asu yksin. Anna silloin muiden laittaa. Eihän se sun homma ole kun olet viimeksi laittanut.

Vierailija
35/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ja myös se, että kaupoissa on kaikki joulutuotteet esillä jo kaksi kuukautta."

(En nyt lainannut alkuperäistä viestiketjua, kun ei varsinaisesti liity aiheeseen, mutta:)

Minusta juuri parasta on pitää Halloween-koristeita koko syys- ja lokakuu, ja vaihtaa jouluisiin heti 1.11. :D

Vierailija
36/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole yksin. Tänä jouluna vähemmän joulukoristeita (ei kuusta jne), lahjoitin joululahjarahat Hope ry:lle. Tämä on kauheaa aikaa: sota, hallituksen leikkaukset, köyhyyden lisääntyminen, työttömyys. Ihmisten empatiakyvyn katoaminen (hirveää kielenkäyttöä täälläkin sos.tukia saavista).

Autan apua tarvitsevia omien voimavarojen mukaan. Joulumielen katoamisesta vastaa mm. Suomen hallitus. Keskisormi pystyyn koko jengille Arkadianmäellä!

Vierailija
37/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen siivoamaan pöydän, laittamaan sille joulukukan ja kynttilän palamaan. Tuijottele liekkiä ja rentoudu, kaikki on hyvin, ei tarvitse muuta.  

Vierailija
38/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samoja tunteita kuin monilla muilla. Ei ole joulumieltä. Viikko aattoon, enkä ole mitään muuta tehnyt kuin piparitaikinan äsken. Pelkästä velvollisuudesta teen tämän joulun. Meille tulee vieraita, joille on laitettava joulupöytä ja itse mennään kylään, jonne viedään osa tarjottavista.

Kuusi varmaan haetaan, mutta siinäpä ne joulukoristelut. Korttejakaan en saanut aikaiseksi lähettää. Laitan viestit sitten aattona, jos muistan. 

Lahjat olen hankkinut, mutta vain pienet ja yhden per saaja. Ihan periaatteesta ostan tänä vuonna mahdollisimman vähän. Koska hallitus haluaa ajaa maan konkurssiin, olkoon niin. 

Toisaalta tässä joulumielen puutteessa on se hyvä puoli, ettei harmita, että joulu kuluu kyläillessä ja kestitessä. Normaalisti ärsyttää kaikki häsäys ja edestakaisin ajelu, mutta tänä vuonna on ihan sama. 

Vierailija
39/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sieltä se Joulu tulla jollottaa.

Otetaan se vastaan kukin tavallaan, omien voimien ja tapojen mukaan.Ei tarvi ajatella että joulua tulee viettää näin tai noin, se on täysin jokaisen viettäjän valinta miten sen ajan käyttää.

Inhoan ns.kaupallista Joulua, just kun kesä lopuillaan niin krääsät ilmestyy kauppoihin.

Ei oo mun juttu.

Laitellaan kotia pikkuhiljaa, vkloppuna laitettiin kuusi,koristelut olkkariin aloiteltiin.

Jouluruuat ostetaan ennen aattoa.

Mattoja pesasin ja lattioita luutuan vähä kerrallaan.

Ei paniikkia.

Tsemppiä kaikille!

Vierailija
40/59 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sieltä se Joulu tulla jollottaa.

Otetaan se vastaan kukin tavallaan, omien voimien ja tapojen mukaan.Ei tarvi ajatella että joulua tulee viettää näin tai noin, se on täysin jokaisen viettäjän valinta miten sen ajan käyttää.

Inhoan ns.kaupallista Joulua, just kun kesä lopuillaan niin krääsät ilmestyy kauppoihin.

Ei oo mun juttu.

Laitellaan kotia pikkuhiljaa, vkloppuna laitettiin kuusi,koristelut olkkariin aloiteltiin.

Jouluruuat ostetaan ennen aattoa.

Mattoja pesasin ja lattioita luutuan vähä kerrallaan.

Ei paniikkia.

Tsemppiä kaikille!

Tämä oli kivasti kirjoitettu.