Minkälainen se on se omakotitalon työleiri?
Voisitteko listata ne työt, joiden takia se on niin hirveää? En hahmota.
Kommentit (284)
Vierailija kirjoitti:
hesarissa juuri aiheesta kirjoitus ja keskustelua. Hauska huomio, että jokainen artikkelia kommentoinut on mies.
Miksi miehille on niin tärkeää perustella vieraille ihmisille juurta jaksaen että juuri heidän valintansa on se oikea valinta?
Tuota olen itsekkin aina ihmetellyt. Samoin kuin sitä että miehillä on niin kova tarve haukkua muualla asuvia, kuten eri kaupungissa, läänissä tai maassa.
Esim Helsinkiläisiä haukkuvat, jotka ei ole koskaan asuneet, tai edes käyneet, Hesassa. Samoin haukutaan naapurikuntalaisia, muita maita, muita kieliä jne.
Niin kuin juuri se paikkakunta/lääni/maa, johon ovat itse sattuneet syntymään, todellakin olisi se ainoa hyvä paikka maapallolla.
On hyvä arvostaa omaa elämäänsä ja valintojansa, mutta ihmeellistä tuo tarve samalla mollata muiden elämää ja valintoja.
Mutta ehkä se on sitten sitä reviirin pissimistä ja itsensä nostamista muita alentamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mahdotonta tehdä tyhjentävää listaa. Työt ovat eri taloissa erilaisia.
Talon maalausta, räystäiden tyhjennys ja kunnostus syksyisin, nuohoojan tilaaminen, likakaivon tyhjennys, ruohonleikkuu ja lumen luonti, tien auraus, polttopuiden tekeminen tai hankinta, lämmitysöljyn tilaus, kun pihapuu kaatuu myrskyssä, sen poistaminen, uuden istutus . Tästä päästäänkin puutarhatöihin, joita riittää.n
Kyllä nuohoojan ja lämmitysöljyn tilaus vaatii ankaria ponnistuksia, joutuu pari viikkoa huilaamaan, ehkä saikkua hakemaan.
Mikä hitto täällä on monella riesana likakaivon tyhjennys. Olen lapsuuteni asunut 50-luvun talossa ja nyt oma valmistunut 80 ja kakkosasunto 2019. Näissä missään ei ole mitään likakaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on 2 vuotta vanha okt. Ei täällä mitään remontoitavaa ole vuosiin. Kesällä teinit leikkaa nurmikkoa ja talvella tekevät lumitöitä ja maksetaan siitä vähän taskurahaa. En tiedä työleiristä mitään, mutta nautin omasta rauhasta ilman kerrostalon ongelmia ja taloyhtiön säätämisiä.
Mitä ongelmia kerrostaloasumiseen liittyy?
Vain surkeat haukkuvat jatkuvasti toisia, ne joilla on jotenkin vaillinainen itsetunto. Kaikille ei omakotitaloasuminen sovi ja toisille taas ei kerrostalo. Ei vältyämättä liity mitenkään asenteeseen, jaksamiseen tai varallisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
hesarissa juuri aiheesta kirjoitus ja keskustelua. Hauska huomio, että jokainen artikkelia kommentoinut on mies.
Miksi miehille on niin tärkeää perustella vieraille ihmisille juurta jaksaen että juuri heidän valintansa on se oikea valinta?
Ei sellaiset ole miehiä, ne on ruikuttavia vauvoja, oikeat miehet ei turhaa rutise.
Vierailija kirjoitti:
Talon maalausta, räystäiden tyhjennys ja kunnostus syksyisin, nuohoojan tilaaminen, likakaivon tyhjennys, ruohonleikkuu ja lumen luonti, tien auraus, polttopuiden tekeminen tai hankinta, lämmitysöljyn tilaus, kun pihapuu kaatuu myrskyssä, sen poistaminen, uuden istutus . Tästä päästäänkin puutarhatöihin, joita riittää.n
Tämä oli varmaan joku vitsi?
Maalaus tarvitsee tehdä noin 10 vuoden välein. Ja siitäkin selviää rahalla.
Ei ole puita lähelläkään taloa, niin eipä rännitkään täyty roskasta.
Onneksi ollaan kiinni kaupungin vesiverkostossa.
Ruohon leikkaa robottileikkuri.
Lumen käy luomassa paikalliset 4H yrittäjä pojat.
Polttopuutalkoon joka toinen vuosi.
Kuka lämmittää öljyllä?
Nuohoojan tilaus kerran vuodessa á 5 min.
Nämä työleirit ilmeisesti koskee jotain satavuotta vanhoja muutaman vuoden kylmillään olleita taloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä nuohoojan ja lämmitysöljyn tilaus vaatii ankaria ponnistuksia, joutuu pari viikkoa huilaamaan, ehkä saikkua hakemaan.
Mikä hitto täällä on monella riesana likakaivon tyhjennys. Olen lapsuuteni asunut 50-luvun talossa ja nyt oma valmistunut 80 ja kakkosasunto 2019. Näissä missään ei ole mitään likakaivoja.
Haja-asutusalueella on usein likakaivoja, koska ei ole kunnallista viemäröintiä. Meillä on mökillä likakaivo ja imeytyskenttä harmaille vesille. Onpa kyllä tosi rankkaa tilata se jätevesiauto - yksi puhelu ja laskun maksu. Jäteauto hoitaa homman siinä välissä. Itse ei tarvitse kuin katsoa ja haistella, kun paska imeytyy vauhdilla säiliöön. No, ei ole pakko katsella tai haistella. Ja se imeytyskentän välikaivojen puhdistaminen. Kumma, että sitä ei ole kukaan nostanut ongelmaksi. Ihan "karmeaa" on tarkistaa ne kaivot vaikka kerran vuodessa ja puhdistaa ne, jos on kertynyt harmaata liejua pohjalle. Meillä on siis kenttä tehty ennen paskalakia, joten sora/sepeli toimii suodattimena ja sinne kertyy rasvaa, likaa tms, niin on hyvä pitää puhtaana ne. Sitä liejua kun muutaman kerran on puhdistanut, niin tulee todella tietoiseksi siitä, että mitä vähemmän viemäristä vetää mitään ruoantähteitä, rasvaa tms, sitä parempi. Pyyhkäsee talouspaperilla vaikka ruokalautaselta tähteet biojätteeseen ennen tiskaamista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan että moni kommentoija asuu Etelä-Suomessa, pohjoisempana kun tuota lunta tulee todella paljon useammin, ja kerrallakin enemmän, harva se päivä kuukausikaupalla. Lopussa voi tulla pula jopa kasaamispaikoista.
Ja vaikka ottaisi urakoitsijan tekemään lumityöt, niin eivät he välttämättä pysty koko pihaa puhdistamaam lumesta, kun siinä ei pääse pyörimään ison koneen kanssa. Auraavat yleensä isoimmat tiet, loput jää itselle.
Ja nuoria noihin kolaamisiin on turha maaseudulta yrittää löytää, kun ovat siellä vähemmistönä, jos heitä nyt yleensäkään löytyy sieltäpäin, vähintäänkin opiskelevat muualla.
No täällä pohjoisempana ei ole ne tontit ihan niin postimerkin kokoisia, että siitä lumesta tarvitsisi tehdä mitään ongelmaa. Eiköhän tuonne meidän hehtaarin tontille mahdu toinenkin lumikasa jos tarvitsee. Ja ihan auralla tuon pi
Riippuu pihasta ja kuinka nättinä sen haluaa pitää. Onko istutuksia, pensaita tms, joita ei halua tuhota joka talvi ;-)
Mutta jos piha on pelkkä jalkapallokenttä, niin sehän onkin helppo aurata koneella :-D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taloa ei tarvitse joka vuosi maalata ja suurin osakin noista muista on kerran vuodessa tehtäviä. Mutta joillekkin elämä on rankempaa kuin toisille.
Lämmitysöljyn tilaus 🤣, ylitsepääsemättömän rankkaa...johan pomppas!
00 kirjoitti:
Täällä kerrostalo asukkaat kuvittelevat että niissä taloissa ei ole huollettavaa. On niissä ja on aivan sairaan kallista lystiä, kun itse ei voi vaikuttaa mihinkään. Yhden polttimon vaihto rappukäytävän valaistukseen maksoi 35€ kun huoltoyhtiö kävi sen tekemässä (tiedän kun olin yhtiön hallituksessa).
Jos en osaisi itse vaihtaa polttimoa, niin saisin ok talooni varmasti tuolla rahalla naapurin tai tutun vaihtamaan lampun.
"Yhden polttimon vaihto rappukäytävän valaistukseen maksoi 35€ kun huoltoyhtiö kävi sen tekemässä (tiedän kun olin yhtiön hallituksessa)."
__
Kävisikö itse ilmaiseksi vaihtamassa?
Tuossa 35€ (= halpa) on varmasti suurin osa työstä + kuljetuksesta, ja pieni osa itse lamppua.
Taksikin maksaa tuon verran eikä siinä hinnassa ole edes lamppua eikä vaihtotyötä!
Vierailija kirjoitti:
Tällä ilmiöllä on nimikin: "mansplaining". Mies selittää juurta jaksaen asioita ihmisille (varsinkin naisille) vaikka nämä ovat näistä asioista perillä vähintään yhtä hyvin tai paremminkin.
😉
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lämmittää öljyllä?
Nuohoojan tilaus kerran vu
Tähän vielä huomautus, että kyllä Suomessa lämmitetään öljyllä paljonkin, vaikka sitä niin moititaankin. Ja kävin syksyllä tilaamassa sitä öljyä taas vuoden tarpeiksi, eikä rasittanut yhtään! Vielä kun on helppo lämmitysmuoto, niin kaikki hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu varmaan siitä missä asuu, maalla tai kasvukeskuksissa? Ja mahdollisesti siitäkin että 50-luvullakin vielä jotkut päästivät likavetensä suoraan vesistöihin (esim jotkut vanhempieni naapurit). Toiset siellä sitten kalastelivat perheelleen illallista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka lämmittää öljyllä?
Nuohoojan tilaus kerran vuodessa á 5 min.
Nämä työleirit ilmeisesti koskee jotain satavuotta vanhoja muutaman vuoden kylmillään olleita taloja.
Etkö osaa vain kirjoittaa omia juttujasi ilman että tarvitset pilkata muiden kommentteja omista taloistaan. Vai etkö vain ymmärrä että taloja ja asumapaikkoja on erilaisia, eri valmiuksilla, palveluilla jne.
Suosittelisin että säästät tämän talven lumenluonnissa, teet itse, ja ilmoittaudut jollekkin itsesivistävälle kurssille, 5 min homma varata paikka esim työväenopistolta.
Vierailija kirjoitti:
Vain surkeat haukkuvat jatkuvasti toisia, ne joilla on jotenkin vaillinainen itsetunto. Kaikille ei omakotitaloasuminen sovi ja toisille taas ei kerrostalo. Ei vältyämättä liity mitenkään asenteeseen, jaksamiseen tai varallisuuteen.
Hyvin sanottu! 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomaan että moni kommentoija asuu Etelä-Suomessa, pohjoisempana kun tuota lunta tulee todella paljon useammin, ja kerrallakin enemmän, harva se päivä kuukausikaupalla. Lopussa voi tulla pula jopa kasaamispaikoista.
Ja vaikka ottaisi urakoitsijan tekemään lumityöt, niin eivät he välttämättä pysty koko pihaa puhdistamaam lumesta, kun siinä ei pääse pyörimään ison koneen kanssa. Auraavat yleensä isoimmat tiet, loput jää itselle.
Ja nuoria noihin kolaamisiin on turha maaseudulta yrittää löytää, kun ovat siellä vähemmistönä, jos heitä nyt yleensäkään löytyy sieltäpäin, vähintäänkin opiskelevat muualla.
No täällä pohjoisempana ei ole ne tontit ihan niin postimerkin kokoisia, että siitä lumesta tarvitsisi tehdä mitään ongelmaa. Eiköhän tuonne meidän hehtaarin tontille mahdu toine
Riippuu pihasta ja kuinka nättinä sen haluaa pitää. Onko istutuksia, pensaita tms, joita ei halua tuhota joka talvi ;-)
Mutta jos piha on pelkkä jalkapallokenttä, niin sehän onkin helppo aurata koneella :-D
No mikäs hemmetin järki on aurata pihaansa jotain jalkapallokentän kokoista aluetta? Ellei siis aio pelata talvella jalkapalloa siinä, mutta sen taas katsoisin harrastustoiminnaksi.
Jännä huomata kuinka huonoja keskustelijoita suomalaiset (miehet?) ovat. Ei osata tavallisesti kertoa omia suntojuttujaan, ilman että rinta rottingilla kehuu itseään ja pilkkaa muita:
- Minä Tauno Tavinen Taviskujalta en ole nähnyt likakaivoa täällä kapungissa, joten niitä ei tarvita.
- Koska minulla ei ole öljylämmitystä, niin sitä eivät tarvitse muutkaan.
- Asun Turun saaristossa. Meillä sataa lunta 3 kertaa/v. Lumi ei siis ole ongelma Suomessa. Ja lämmityspuut riittävät 2 v, pitäisi kyllä riittää Savukoskellakin.
- Minulla on asfaltoitu piha, eikä puita, joten miksi kukaan muukaan leikkaa ruohoa tai haravoi lehtiä. Niin turhaa.
Summa summarum: Olen minä vaan niin tavattoman viisas ihminen ja muut niin uskomattoman tyhmiä, kun eivät tee kuten minä.
😉
No nyt lopultakin ymmärrän ihmisten ruikutuksen lumitöistä, täällähän jotkut siis ilmeisesti lapioi sen lumen koko pihalta ja kaikkien puiden tai pensaidenkin välistä. Meillä laiskoilla kun on ollut tapana ainoastaan aurata tie, muut kulkureitit ja parkkipaikka.
Vierailija kirjoitti:
No nyt lopultakin ymmärrän ihmisten ruikutuksen lumitöistä, täällähän jotkut siis ilmeisesti lapioi sen lumen koko pihalta ja kaikkien puiden tai pensaidenkin välistä. Meillä laiskoilla kun on ollut tapana ainoastaan aurata tie, muut kulkureitit ja parkkipaikka.
Siis tuo "jalkapallokenttä" oli vitsi sille joka kertoi että hällä oli hehtaarin tontti jossa oli hyvä pyörähdellä aura-autolla, joka pääsi portaille asti ;-)