Elämäntapa työttömyys
Mielestäni jos ihminen haluaa olla tekemättä mitään sillä pitäisi olla valintaan oikeus. En ymmärrä kelaa enkä työvoima toimistoa tässä asiassa.
Varsinkaan jos ja kun ihminen on tullut jo ikään missä voidaan puhua aikuisesta.
Me olemme syntyneet tänne vastoin meidän omaa tahtoa. Kait me sentään saamme päättää miten elämme kun tänne olemme tulleet ilman kysyttävää lupaa.
Sitä paitsi työttömät eivät ole automaattisesti typeriä. Monet ovat lahjakkaita ja niin sanotusti itse oppineita. Ottaneet selvää monenlaisista asioista.
Ja ennenkuin ensimmäinen "mene töihin" vinkuja tulee tänne niin vastaan jo tähän , kiitos mutta ei minun tarvitse. Tulen varsin hyvin toimeen vähällä rahalla. Koen silti olevani onnellinen. Käytän paljon aikaa minulle mielenkiintoisiin asioihin , kuten tieteeseen.
Äo on tullut joskus kans testattua. Tulos oli keskimääräistä älykkäämpi. Nuorempana kokeilin monenlaista hommaa sekä verokortilla että ilman. Mikään ei vain tuntunut omalta ja vaikka tuntui en koe olevani sen onnellisempi herätessä joka aamu klo 8 vain sen takia että voin lähteä töihin. Ei voin silti herätä aikaisin nauttia kahvit ja kelistä riippumatta lähteä nauttimaan raikkaasta ulkoiluilmasta.
Nautin elämästä kokemuksena. Pyrin kehittymään ihmisenä. Otan muut huomioon. En kiusaa ketään. Osaan myös käyttäytyä kunnolla.
Elämä on elämistä varten. Jokainen tehköön siitä omanlaisen seikkailunsa.
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni työttömyys on oikeus siinä missä työntekokin.
Ihmiset mitkä jaksaa raataa kuin muurahaiset eivät ole sen parempia ihmisiä kuin työttömätkin.
Sitä paitsi 100% työllisyyttä ei tule koskaan tapahtumaan tai tulee itseasiassa. Mutta siinä ei ole ihmiset töissä vaan tekoäly ja koneet.
Työttömänä saa hakea töitä mutta eipä niihin pääse kun ei ole kokemusta alalta eikä välttämättä kouluja käyty sitten kansakoulun tai peruskoulun.
Kelan tuki on todella pieni Suomessa jos vertaa muihin naapurimaihin. Uskon että 1 kiinteä tuki tulee ennemmin tai myöhemmin ja se maksetaan automaattisesti ilman mitään typerää "työtön työtön työtön" hakemuksia .
Elämän saa itse kukin täyttää miten sen haluaa. Te virkailijat itse kuvittelevat olevansa jotain SUPER työllisiä. Vaikka todellisuudessa heidän työn
Mutta kun kaikki haluaa enemmän, valtaosa ei tyydy kerrostaloasuntoon mellunmäessä tai vuoden -97 nissaniin tai bussikorttii ja johonkin 12 vuotta vanhaan puhelimeen ja 10e maksaviin tokmannin farkkuihin tai kirpputorivaatteisiin jne....
Näin se homma toimii tai näin se toimisi, jos työttömänä saisi vain hyvin matalan elintason ja vain töitä tekemällä saisi näitä rakennekynsiä ja tekoripsiä ja netflixsejä ynnä muuta ylimääräistä, silloin jokainen haluaisi tehdä töitä, että saisi näitä mukavuuksia.
Tai sitten jos ei haluaisi mitään tyyliin "minulle riittää villapaita, paketti näkkileipää", niin sitten saisi vain olla rauhassa ja tyytyä niihin.
Perustuslaki sanoo. Jotta jokaiselle on taattava työ. Jos sitä ei voi valtio tarjota on elatus tarjottava.
Jos valtio löytää elämäntapatyöttömälle töitä. Ja kieltäytyy.
Silloin elintapatyötön ei elä perustuslain mukaan. Yleensä näissä on annettu karenssi ja miinus 20 prosenttia tai 40 prosenttia toimeentulotukea.
Jos elämäntapatyötön ei ota työtä vastaan jota tarjotaan. Mielestäni on oikeutettu 0 tukeen.
Ja olen itsekin muuten pitkiä työttömyysjaksoja elävä ihminen. Silti otan joka kerta ilolla työn vastaan jonka saan.
Työttömiä on enemmän kuin työpaikkoja.
Ja kait ne ketkä töissä jo on TAJUAA sen että töihin ei vain mennä. Ja jos sulla nyt ON töitä pidä kynsin hampain kiinni
Sillä tutkittu on että työttömyys kasvaa Suomessa.
Nyt jo 9%
Tekoäly tulee ottamaan enemmän ja enemmän jalansijaa. Robotti tekniikka on kans yleistyvä.
Itse olen työtön ollut vuosia jo. Mutta olen elämässäni ollut yli kolmella eri alalla hommissa.
Minua niin ärsyttää ihmiset mitkä hokee mene töihin ja samaan aikaan työttömiä on monta kertaa enemmän kuin työpaikkoja TAI MINISTERIEN VÄITTÄMIÄ piilotyöpaikkoja. Oletteko koskaan ihmetelleet Sitä sanaa? Minä olen
Piilotyöpaikka. Se on kuulkaa niin piilossa ettei edes ministerit tiedä mitä suustaan päästää.
Tosiasia mikä on eikä tule muuttumaan on se että PAIKKOJA EI OLE SUHTEESSA TEKIJÖIHIN.
Vierailija kirjoitti:
On hullua pakottaa töihin sellaista joka ei halua, ensinnäkin työn laatu kärsii ja sitä kautta kärsii muutkin työntekijät, sitten voi tulla välinpitämättömyydestä vaaratilanteita ja vaikka mitä.
Osa tällaisista on aina sairauslomilla ja se tulee veronmaksajille vielä kalliimmaksi ja se voi aiheuttaa sille työkaverille burn outin kun joutuu tekemään sen toisenkin työt.
Listaa voisi kyllä jatkaa loputtomiin...
Töihin ei tarvitse pakottaa, sillä kun tukia lasketaan, syntyy motivaatiota tehdä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään eri tarvitse mennä töihiin jos niin ei halua. Mutta ei kenenkään tarvitse elättää sellaisen elämän valitsevia. Eli ole ilman töitä jos haluat, mutta älä odota kenenkään maksavan sinun elämääsi.
Todellisuudessa asia menee kuitenkin niin, että kyllä te nyt vaan maksatte, ettekä voi sille yhtään mitään. Haiskaa pahalle!
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. Joku välillä kyselee, olenko hakenut töitä tai katsellut työpaikkoja. No en. Tulen vähällä toimeen, joten olen laskenut perintörahani riittävän loppuelämäni. Mitään tukiakaan en siis tietenkään nosta.
Miksi yleensä kerrot itsestäsi täällä? Mihin pyrit sillä? Eihän sinun asiasi kenellekään kuulu.
Kuka sen työnvieroksujan elämisen maksaa? Sinäkö?