Kun on liian herkkä tähän maailmaan ja pahoja asioita tapahtunut. Ei ole vain voimia kestää tätä elämää.
Olen liian herkkä. Tunnen vahvasti, olen empaattinen ja huomaan, että mitä vanhemmaksi tulee sen vaikeammaksi tämä menee.
Ennen oli sentään sitä nuoren ihmisen sinisilmäisyyttä ja naiviuutta erilaisia asioita kohtaan. Nyt sekään ei enää suojele.
Aivan sama minne menen nykyään näen vaaraa, näen ihmisten petosta ja julmuutta. Pelkään kaikkea ja olen jatkuvasti huolissani. Olen myös huolissani siitä, että olenko minä todella huono ja heikko, sekä miksi olen näin heikko enkä kestä tätä elämää enempää. On tapahtunut niin paljon todella pahoja asioita että minä en selviä enää.
Luonteeni ei yhtään helpota asiaa. Masennuskaudet ovat toinen toistaan tiheämpiä ja pahempia. En jaksa enää vastoinkäymisiä enkä kestä ihmisiä. En pysty käsittelemään enää asioita enkä sietämään epämukavuutta. Olen mennyt ihan pilalle, kuulemma vastoinkäymiset vahvistaa mutta minulla kävi jossain kohtaa niin, että pää suorastaan pehmeni ja kaikki voimat katosi. En ole enää palautunut samanlailla kun nuorempana.
Hävettää olla tällainen. Joudun olemaan liikaa sairaslomallakin ja sekin aiheuttaa syyllistyyttä. Mietin paljon itsetuhoisia suunnitelmia koska tuntuu niin pahalta koko ajan. Kuin haavat olisivat auki ja pienikin osuma tekee ihan helvetin kipeää. Sattuu vaan niin paljon etten voi käsittää miksi ihmeessä täällä pitäisi olla ja yrittää enää mitään.
Kommentit (107)
Häpeä on huijaus, sinulla on täysi oikeus olla juuri tuollainen ihminen kuin olet. Kannattaa opetella hyväksymään itsensä kokonaan, olet rakastettava huonoimpina hetkinäsi myös. Itse tykkään seurata spirituaalisia sivuja instagramissa, niissä on todella hyviä oivalluksia. Spirituaalisuus muutenkin auttanut minua paljon, ja pahimpaan masennukseen venlafaxin-lääke auttoi toki myös. Nykytiedoilla kokeilisin kyllä luonnon keinoja ensin, eli sieniä.
Työsi ei ehkä sovi herkälle ihmiselle, jos sielä täytyy olla paljon ihmisten kanssa tekemisissä. Me kun aistimme muiden negatiivisuuden muita helpommin. Työn takia ei kannata menettää mielenterveyttään, ota mieluummin vaikka loparit.
Minusta me herkät ihmiset ollaan just mahtavia <3 Jos 3D-maailma saa sinut uskomaan toisin, se valehtelee.
Suurin vaikuttava tekijä kokemukseesi maailmasta on se, mitä itse ajattelet siitä maailmasta ympärilläsi. Jos koet usein negatiivisia tunnetiloja, on todennäköistä että kyse ei ole herkkyydestä, vaan kognitiivisista vääristymistä ajattelussasi.
Esimerkki:
"Voi miten hirveää tuo mitä tapahtui! Aivan kamalaa! Miksi kukaan ei tee asialle mitään?!"
Tällaisella ajattelulla saa ilman muuta tuotettua itselleen negatiivisen tunnetilan. Eikä tarvitse väkisin vääntää jotain positiivista ajattelua, riittää että katsoo asioita neutraalin objektiivisesti.
Ylläoleva esimerkkihän alkaa MIELIPITEELLÄ. Se onko jokin tapahtuma hirveä vai ei, on puhdas mielipidekysymys. Mutta jos tuo vilahtaa päässäsi ajatuksena, alitajuntasi ottaa sen kirjaimellisesti tosissaan ja tuottaa asiaankuuluvan tunnetilan - negatiivisen sellaisen.
Kognitiiviset häiriöt ajattelussa opitaan yleensä jo lapsena ympäristön aikuisilta. Siinä mielessä masennus ja ahdistus kyllä "periytyvät", eivät välttämättä geeneissä, vaan opituissa vahingollisissa ajatustottumuksissa.
Niistä voi päästä eroon. Laita hakukoneeseen "10 kognitiivista häiriötä" tai jos enkku sujuu, niin "ten cognitive distortions" niin löydät lisää tietoa asiasta ja parhailla sivustoilla myös neuvoja siihen, miten päästä moisesta eroon.
Tuotamme jotakuinkin kaikki tunnetilamme itse sillä, mitä ajattelemme maailmasta ympärillämme ja niistä omista ajatuksistaan kannattaa jossain vaiheessa ottaa vastuu.
Itse pääsin vakavasta ahdistuksesta eroon ihan vain tämän asian kanssa työskentelemällä.
En ole lähdössä minnekään. Puhetta ja nimien levitystä jatketaan vastedeskin. Kiitoksia mielenkiinnosta! Ps. Naisten yhteisö kiittää siitä teidän purevasta ehkäisyvalistus videosta :*
🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣
Lol.
Sodan jälkeen tultiin takaisin kyynisinä, vaikka alunperin oltiin herkkiä.