Vähän ihmettelen näitä köyhyystarinoita
Mulla ei ole ikinä ollut vakituista työpaikkaa, omistusasuntoja, säästöjä eikä yhtään mitään, mutta olen silti saanut rahat riittämään eikä ole tarvinnut olla nälässä. Mihin näiden ihmisten rahat oikein uppoaa?
T. Yh-äiti
Kommentit (580)
Joku säästää talvikenkiä, eikä näin ollen voi mennä kirjastoon(käy vain kaupassa) mutta voin lohduttaa, että ne talvikengät kestää kyllä vuosikausia vaikka niitä käyttää sekä kauppa-että kirjastoreissuun. Itsellä ainakin on kestäneet,
Ja monesti se kauppa ja kirjasto on siellä keskustassa ja välimatka on pieni, ei kengät paljoa ehdi kulumaan.
Tekosyitä on nämä "kengät kuluu" ja kai ne vitsinä onkin kirjoitettu.
Mutta joo, harrastukset voi kyllä olla aika ilmaisia, kuten se kirjastossa käynti. Siellä voi lukea lehdet ja lainata ilmaista musiikkia, elokuvia, lehtiä ja kirjoja.
Kengät voi hakea kierrätyksestä ja lähteä lenkille. Itseasiassa kierrätyksistä/kirppareilta saa lähes kaikkia harrastusvälineitä aika pienellä rahalla. Kutominenkin on lähes ilmaista, kun ostaa kudotun villapaidan, purkaa sen ja kutoo vaikka sukiksi jne.
Kansalaisopiston ryhmät on työttömälle pyuoleenhintaan ja 30e voi jo harrastaa koko vuoden esim jumppaa tms.
Paljonkohan se tupakka-aski nykyään maksaa? Taitaa olla niin kallista, että kun jättää pari askia ostamatta saa jo koko vuoden ryhmäliikunnan kansalaisopiston kurssille.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ihmettelen ihmisten suhteellisuuden tajua. Ei kaikki ole työttömiä koko elämäänsä, vaan ne lainat ja luottokortit on otettu todennäköisesti silloin kun ollaan oltu töissä.
Valitettavasti niitä joutuu sitten edelleen työttömänäkin makselemaan mikä johtaa maksuvaikeuksiin ja siihen että rahat ei yksinkertaisesti riitä elämiseen. Ainoa mistä voi tinkiä on ruoka.
Niin ja siitä vielä, että miksi suomessa ei työttömyystuki + asumistuki riitä edes niihin mihin se on tarkoitettu eli asumiseen ja välttämättömiin kuluihin? Toimeentulotukea tarvitaan niin kauan kun nuo muut tuet ovat liian pienet, vaikka toimeentulotuen tulisi olla viimesijainen ja tilapäinen tuki.
No sehän vasta onkin surkeaa rahankäyttöä jos töissä ollessaankin ostelee tavaraa jollain vuosikausia maksettavilla kulutusluotoilla. Edelleen ihan omien valintojen seuraus jos niistä joutuu hankaluuksiin.
Sinua elättää viikonloput siis joku Tinder ukko tai avomies, mutta asutte erillään?
Tunnen näitä miehiä useita jotka ruokkii näitä kulkukoiria vkonloput ja kuljettavat reissuissa.
Ei kierrätyskeskuksessa ole kenkiä oikeaa kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Sinua elättää viikonloput siis joku Tinder ukko tai avomies, mutta asutte erillään?
Tunnen näitä miehiä useita jotka ruokkii näitä kulkukoiria vkonloput ja kuljettavat reissuissa.
Ei elätä kukaan. Ei ole ollut minkäänlaista suhdetta vuosikausiin, avioerostakin on aikaa yli 10 vuotta.
Ap
En ole köyhä, mutta harrastukset ovat melkein ilmaisia: kävelyä ja juoksua luonnossa kaikkina vuodenaikoina, uintia kesällä luonnonvesissä, pyöräilyä kesällä, netistä joogaohjeita helppoon joogaan, kotona lihaskuntojumppaa, jossa kaikki lihasryhmät läpi. Lisäksi pihatöitä (joita kuitenkin harvoin ja vähän).
Tykkään myös laulaa, soittaa, kuunnella musiikkia, laittaa ruokaa, lukea (kirjasto) ja katsoa elokuvia.
Vierailija kirjoitti:
Eikä ole kirppareillakaan. Vääriä kokoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisivät jalat yhdessä,ei koiria ei tatskoja ei hiusvärjäyksiä ei tupakkaa ei alkoa,siinä aluksi
Yhtenä iltana tv:ssä haastateltiin köyhää yh-äitiä, valitti, ettei raha riitä lasten joululahjoihin eikä talvivaatteisiin. Äidillä oli värjätyt hiukset, hienot rakennekynnet ja tatuointeja käsivarret täynnä. Ymmärrän itsestään huolehtimisen, mutta jos rahaa ei ole niin silloin tingitään epäolennaisista ja tarpeettomista asioista.
Tekokynnet saa kiinalaisesta verkkokaupasta muutamalla eurolla.
Se ei tee niistä ilmaisia. Kiinalaisesta verkkokaupastakin ostettuna ne on täysin epäolennaiset ja turhat, siksi turha kulu.
Vierailija kirjoitti:
En ole köyhä, mutta harrastukset ovat melkein ilmaisia: kävelyä ja juoksua luonnossa kaikkina vuodenaikoina, uintia kesällä luonnonvesissä, pyöräilyä kesällä, netistä joogaohjeita helppoon joogaan, kotona lihaskuntojumppaa, jossa kaikki lihasryhmät läpi. Lisäksi pihatöitä (joita kuitenkin harvoin ja vähän).
Tykkään myös laulaa, soittaa, kuunnella musiikkia, laittaa ruokaa, lukea (kirjasto) ja katsoa elokuvia.
Asutko vesistön lähellä, että pääset uimaan?
Minulla on kaksi pyörää varastettu, ei ole pyörääkään.
Usein on elämänhallintaongelmaa, mutta köyhyys lisää näköalattomuutta ja suunnittelemattomuutta ihan tutkimustenkin mukaan. Syyttömiä ovat tällaisten perheiden lapset, jotka kärsivät vanhempiensa valinnoista. Köyhyys on kyllä myös oikea ongelma eikä elämäntapahaaste: työttömyys, sairastuminen, puolison kuolema jne.voivat syöstä vakaankin talouden raiteiltaan.
Elämme ahneuden aikakautta. Elon Muskin omaisuus on yli 400 milardia dollaria. Mitä yksi henkilö tekee tuolla rahamäärällä? Jotkut rikastuvat ihmisten hädällä, kuten jenkkilässä suuret terveysjätit. Sota on bisnes, moni tienaa miljardeja toisten kuolemalla. Maailman ja ihmiskunnan alennustila jatkuu luultavasti lajimme loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Eilen parsin just viisi paria sukkia ja minulla on talous ihan kunnossa.
Köyhät voisivat ottaa mallia rikkaista ja miettiä onko oikeasti niin "että ei ne suuret tulot, vaan pienet menot".
Rikkaat ovat oikeasti todella nuukia, mutta käyttävät rahaa esim. lomiin aika surutta. Vain parhaat lomakohteet meillä ja usein pieniä kaupunkilomia suurkaupunkeihin.
Tuo on aina naurattanut: Ei ne suuret tulit vaan pienet menot. Tai suu säkkiä myöten.
Juu juu. se joka vetää 7000€ palkkaa ja pärjää hyvin on siinä lähinnä järkevän rahankäytön ansioista? Tai se joka perinyt 250 000€ arvoisen asunnon on siinä järkevän rahankäytön takia?
Voihan se 2000€ brutto tienaava säästää vaikka 500€ kuussa kun vaan järkevä ja maltillinen rahankäyttö.
No järkevämpiä ovat sitten ehkä ne jotka eivät tykkää maksullisista asioista ja ruoka ja vasttert menee tyylillä kunhan jotain vaan on, miellyttää itseä tai ei. Asuntolaina ainoa mihin saa laittaa vähön enemmän.
Samaa ihmettelen. Itse olen pitkäaikaistyötön ja mulla jää säästöön työttömyyskorvauksesta. Syön hyvin ja matkustelen.
Vierailija kirjoitti:
Elämänhallintaongelmat. Itse olen myös yh, pätkätöissä, opiskelija, pienet tulot, ei omistusasuntoja. Säästöjä on, jopa sijoituksia.
Mutta mulla on elämänhallinta kunnossa, eli osaan suunnitella tulevaa ja hallita omaa rahankäyttöä ja impulsseja. Monella ei näitä taitoja ole, sen sijaan on esim. kasa mt- ja päihdeongelmia.
t. Yh
Juuri näin! Köyhät, sairaat, mt- ja päihdeongelmaiset eivät omasta halustaan tai pelkkää laiskuuttaan ole päättäneet, etteivät ole rikkaita ja terveitä! Oikeen sijoitettavaksikin jää näillä *tyhjästä nyhjäisevillä*, talous- elämänhallintataitureilla rahaa. He kun varmaan osaavat jakaa viisi leipää ja kaksi kalaakin kuukaudeksi perheen ruokapöytään. Ehkäpä ihokkaitakin on jaettavaksi asti. Hykerryttävää itsekehua!
On se niin kiva syljeskellä mt- ja päihdeongelmaisten naamoille, kun kaikillahan meillä,taas kerran, ne samat mahdollisuudet ovat, kuten hyvin muistamme. siitä sussukan kikatteluhaastattelusta. Eikö kuulostaakin taas vaaleja edeltävältä kokkareprovoilulta. Älkää jaksako! Tuo on jo niin loppuun kaluttua, että nolaatte vain itsenne!
ps. en saa muuta kuin avustukset, jotka kuuluvat kaikille, kuten lapsilisät ja infrasta osuuteni jne. Enkä ole työtön, mt- enkä päihdeongelmainen, joten ei tarvitse huutaa, että mene töihin!
Vierailija kirjoitti:
Usein on elämänhallintaongelmaa, mutta köyhyys lisää näköalattomuutta ja suunnittelemattomuutta ihan tutkimustenkin mukaan. Syyttömiä ovat tällaisten perheiden lapset, jotka kärsivät vanhempiensa valinnoista. Köyhyys on kyllä myös oikea ongelma eikä elämäntapahaaste: työttömyys, sairastuminen, puolison kuolema jne.voivat syöstä vakaankin talouden raiteiltaan.
Elämme ahneuden aikakautta. Elon Muskin omaisuus on yli 400 milardia dollaria. Mitä yksi henkilö tekee tuolla rahamäärällä? Jotkut rikastuvat ihmisten hädällä, kuten jenkkilässä suuret terveysjätit. Sota on bisnes, moni tienaa miljardeja toisten kuolemalla. Maailman ja ihmiskunnan alennustila jatkuu luultavasti lajimme loppuun saakka.
Keväällä tulee potkulaki.
Asuntovelkainen lapsiperhe ei saa toimeentulotukea lasten ruokiin.
Onko teilläkin isotkin säästöt tilillä irtisanomista varten?
AP:lla sama logiikka kuin allaolevissa.
"Minun lapseni ei ole koskaan sairastanut syöpää, joten en voi ymmärtää miksi muiden lapsille on syöpää?"
"En ole ikinä tullut raiskatuksi, niin miten kukaan muukaan voi tulla raiskatuksi?"
"En ole koskaan ollut onnettomuudessa, niin miten kukaan muukaan on voinut olla onnettomuudessa?"
Niin ihmettelen minäkin.
Toiset saa ihan älyttömästi tukia ja toiset ei just mitään. Kuitenkin kummankin on elettävä.
Vierailija kirjoitti: AP:lla sama logiikka kuin allaolevissa. "Minun lapseni ei ole koskaan sairastanut syöpää, joten en voi ymmärtää miksi muiden lapsille on syöpää?" "En ole ikinä tullut raiskatuksi, niin miten kukaan muukaan voi tulla raiskatuksi?" "En ole koskaan ollut onnettomuudessa, niin miten kukaan muukaan on voinut olla onnettomuudessa?"
Mistä päättelit, että mulla ei ole ollut mitään vastoinkäymisiä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Kas, kun ei opeteta ostamaan käytettyä hammasharjaa kirpparilta! Pitää sen työttömälle kelvata. Jokaisen kenkä muotoutuu jalan mukaan, imee hikeä ja saattaa levittää sienitauteja. Niitä on mahdoton puhdistaa. Kengät on terveyden takia viisainta ostaa käyttämättöminä. Vai mitä sanoo ortopedi ja jalkahoitaja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: AP:lla sama logiikka kuin allaolevissa. "Minun lapseni ei ole koskaan sairastanut syöpää, joten en voi ymmärtää miksi muiden lapsille on syöpää?" "En ole ikinä tullut raiskatuksi, niin miten kukaan muukaan voi tulla raiskatuksi?" "En ole koskaan ollut onnettomuudessa, niin miten kukaan muukaan on voinut olla onnettomuudessa?"Mistä päättelit, että mulla ei ole ollut mitään vastoinkäymisiä?
Ap
Huoh. Ei tarkoittanut sitä, etteikö sinulla voisi olla vastoinkäymisiä. Tarkoitti sitä, että koska sinulle sitä ei ole tapahtunut niin et ymmärrä miten sitä voisi tapahtua kenellekkään muualle.
Älä viitsi! Minulla on mukavan kokoinen osakesalkku ja olen mielisairas. Toisaalta pääosa persaukisista on täysin terveitä ihmisiä, jotka ovat hukanneet rahansa johonkin ja ovat joko ulosotossa tai elävät kädestä suuhun. Terapeuttikin sanoi, että on olemassa kahdenlaisia mielisairaita: ns. "mielisairaat", eli päihdeväki, jolla raha-asiat ovat täysin hunningolla ja sitten kaltaiseni oikeat mielisairaat, joilla rahat eivät mene ties mihin.