Anoppi lopetti joulun järjestämisen alle 60-vuotiaana lastenlasten ollessa vielä pieniä.
Siitä alkaen istunut aikuisten lastensa joulupöydissä vuorotellen joka toinen vuosi toisen luona. Onko muilla kokemusta samasta?
Kommentit (89)
Isän vanhemmat oli meillä jouluna. He asuivat pienessä yksiössä, niin olisihan se ollut ahdasta ja hankalaa vanhempien ja neljän lapsen mennä sinne jouluksi, helpompi kahden aikuisen matkustaa jouluksi meille ja paremmin tilaa jäädä joulupyhiksi.
Meikin päätettiin viime vuonna, että enää ei aattona vierailla joka paikassa. Lapsetkin jo toivonut joulua ihan vaan kotona rauhassa. Anoppi tästä loukkaantui. Meillä 4 lasta ja iso talo, tänne vaan on anopin mielestä niin pitkä matka...
Miksi mitään joulua pitää edes valmistaa? Minä en ole valmistellut mitään ja aina on joulu tullut ja mennyt. Joulussa on parasta se ettei tarvitse hössöttää mitään, kun ei aseta mitään hulluja vaatimuksia.
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö hänen olisi pitänyt vielä järjestää lapsilleen joulu, vaikka lapsilla on jo omiakin lapsia ;)
Työkaverini menee edelleen joka ikinen joulu yli kahdeksankymppiselle äidilleen joulunviettoon aikuisine lapsineen. On niin mukavaa kun mummu tekee hyvät jouluruuat. Itse ei kuulemma tykkää ruuanlaitosta. Siellä sitten ovat muutaman yön mummun passattavana ja ruokittavana. En ymmärrä, kuinka kehtaa.
Minäkin sanoin pari vuotta sitten nuoremmille etten enää jaksa järjestää jouluja. pöydässä on kuitenkin lähes 20 henkeä. Ehdin niitä sukujouluja yksin järjestääkin jo 40 vuotta. Rahallisesti otamme kyllä osaa tarjoiluihin ja kinkun ostamme & paistamme kun meillä on leivinuuni.
Onneksi nuoremmat alkoivat järjestää jouluja johon minä ja miehenikin olemme tervetulleita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä järjestän joulun joka vuosi ja tulee anoppi ja anopin kaksi siskoa eikä ole ongelmaa. Helpompi kun ei itse tarvi lähteä kotoa mihinkään. Samalla kokkaa isommalle sakille ja on heidän vuoro istua valmiiseen pöytään.
Teillä on sitten iso talo ja iso ruokapöytä, kun siihen mahtuu paljon porukkaa.
Täytyykin olla aikamoinen palatsi, jos meinaa kolmea vierasta kestitä.
Sehän on ihan täydellistä ettei tarvitse lähteä kotoa mihinkään. Meilläkin appivanhemmat tulevat joka toinen vuosi tänne, joka toinen vuosi vietetään joulua oman perheen kesken. Appivanhemmat kyllä tuovat osan ruuista mukanaan, mutta päävastuu on meillä nuoremmilla.
Jokaisella on toiveensa Joulun suhteen ja vietetäänkö sitä yhteisesti isommalla vai pienemmällä porukalla on valinta, jossa on hyvä huomioida muita. Omien lasten syntymän jälkeen olemme hakeneet yksin asuvan äitini meille. Näin varmaan menee Joulut siihen asti kunnes lapset jotka osa jo aikuisia saavat omia lapsia tai äitini ei enää iän takia pysty Joulua viettämään. En enää stressaa Joulusta, vaan vietän sitä ja tiedän että sitä jossain kohtaa vietetään taas eri lailla.