Anoppi lopetti joulun järjestämisen alle 60-vuotiaana lastenlasten ollessa vielä pieniä.
Siitä alkaen istunut aikuisten lastensa joulupöydissä vuorotellen joka toinen vuosi toisen luona. Onko muilla kokemusta samasta?
Kommentit (82)
Olisi aikoinaan ollut suuri helpotus, jo sei olisi ollut tuota joulun ympäriinsä juoksentelua. Sekä oma äitini että anoppini melkein kellottivat aikaa, että varmasti ollaan yhtä monta tuntia heillä kuin noilla toisenkin vanhemmilla. Lopulta saimme kompromissin aikaan, että oltiin joka toinen jouluaatto anoppilassa ja joka toinen vuosi minun vanhemmillani. Ja joulupäivänä toisin päin. Silti varsinkin rouvilla (anoppi ja äitini) oli mukamas suuria vaikeuksia muistaa että kuinka päin se menikään. Onneksi kirjoitin aina kalenteriin niin ei tarvinnut vängätä. Näin jälkikäteen miettien aika uskomatonta meininkiä, mutta ilmeisesti heille oli niin tärkeää että ympärillä oli omaa perhettä jouluisin. Sittemmin avioerot, kuolemat ja vanhuuden heikkous lopettivat tämän. Nyt olen itsekin jo eläkkeellä ja suurin osa läheisistä on jo poistunut. Aivan ensimmäistä kertaa vietän nyt Joulua ihan yksin. Viihdyn kyllä hyvin itsekseni, mutta kieltämättä vähän oudoksuttaa etukäteen. Mutta en kyllä haluaisi sitä vanhaakaan ramppaamista takaisin. Aika aikansa kutakin.
Mikset itse järjestä joulua? Tai järjestää vaikka äitisi kanssa.
On siinä hyväkin puoli, että te nuoret valmistatte sen joulun. Tulee silloin mieleisen tarjottavat, kun itse saa päättää. Voi päättää myös kaikesta muustakin, ei tarvitse anopin mielen mukaan mennä. Varsinkin kun nuorilla ja vanhoilla on erilaiset näkemykset vähän kaikesta.
Joko anopin antama vanhentunut suklaa on syöty?
En missään tapauksessa halua enää lapsiperheen joulun pakettihelvettiin. Sitä lajia on nähty jo riittämiin.
Haluan viettää jo jouluni rauhassa
Kuuden mummo
Ettäkö hänen olisi pitänyt vielä järjestää lapsilleen joulu, vaikka lapsilla on jo omiakin lapsia ;)
Sori siitä. Järkkää ite. Joulusuorittaminen ei ole pakollista eikä edes suositeltavaa. Lapsillas on esimerkiksi isä, joka voi joulun heille järkätä joutessansa.
Vierailija kirjoitti:
Että oikein pitää kerätä rohkeutta sanoa omille sukulaisille että haluaa viettää joulun omassa kodissa. HUH. Aika kasvaa oikeasti aikuiseksi.
Olet ilmeisesti niitä, joilla jouluun ei liity odotuksia, pakkoa ja syyllistämistä. Onnea.
Meillä taas ei ole koskaan ollut tapana järjestää mitään sukujouluja eikä anoppikaan järjestänyt sellaisia. Emme sellaista edes odottaneet. Joulun aikaan ollaan käyty korkeintaan kahvilla toistemme luona.
Vierailija kirjoitti:
Ettäkö hänen olisi pitänyt vielä järjestää lapsilleen joulu, vaikka lapsilla on jo omiakin lapsia ;)
jep ja varmaan maksaakin koko lysti, kyllähän siinä kuluja tulee useita satoja euroja ja laittamista. Ja varmastikin tulisi rutinaa valmiista laatikoista muista..kyllähän nyt anoppi haluaa koko joulukuun raataa että toisilla on kiva jouluaatto.
Vierailija kirjoitti:
Mikset itse järjestä joulua? Tai järjestää vaikka äitisi kanssa.
Tai isän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että oikein pitää kerätä rohkeutta sanoa omille sukulaisille että haluaa viettää joulun omassa kodissa. HUH. Aika kasvaa oikeasti aikuiseksi.
Olet ilmeisesti niitä, joilla jouluun ei liity odotuksia, pakkoa ja syyllistämistä. Onnea.
Me tehtiin ekana avioliittovuonna, ei ollut vielä lapsia, että oltiin ylioppilaskylässä kahdestaan joulu. Sen jälkeenkin ollaan itse päätetty miten vietämme sen.
Miksei appiukko järjestä joulua? Selvästi hänen vuoro.
Siinäpä oikein itsekeskeinen minä-minä-mummo!
Jouluna 1999 ajettiin hirveässä lumipyryssä mummulaan. MIes sairastui jo matkalla vatsatautiin ja alkoi oksentaa. Poikettiin hänen sukulaisiinsa, joilta saatiin jotain tyhjiä muovirasioita mukaan. Niihin se yrjösi, minä ajoin ja aika tiuhaan pysähdyttiin tyhjentämään kippo hankeen.
Perillä yli kahdeksan tunnin yrjänhajuisen painajaisajon jälkeen lapsille nousi kuume. Aattoaamuna oli sairaana mies ja lapset ja kun joulupäivän aamu koitti, olivat vanhempanikin vatsataudissa.Se joulu meni toisten oksennuksia siivotessa ja puuroa niille keitellessä. Yksin söin jouluruokia. Sitä ihmettelin, miksen itse saanut vatsapöpöä.
Yhden joulun vietin leikattuna tikit vatsassa tiputuksessa sairaalassa ja lapsi oli samaan aikaan teholla.
Yhtenä jouluna veljeni ja isäni alkoivat kiskoa toisiaan turpiin. Niillä kiristyi pinna jostain, vaikkei kukaan edes käytä alkoholia. LIikaa väkeä saman katon alla.
Viime jouluna miesystävä suuttui aattona ja tyhjensi jääkaapin ja painui helvettiin. Mulla ei ollut rahaa tilillä kuin kolmekymppiä ja kaupat kiinni jo. No, keittelin sitten jonkin kasviskeiton siinä ja puuroaineethan on aina.
Pari päivää myöhemmin vanha kissani sairastui ja piti viedä lääkäriin viimeiselle reissulle. Onneksi luottokortin limiitti oli kokonaan käyttämättä. Uuttavuotta juhlin sitten ilman kissaa, ilman rahaa, mutta onneksi tyttäristä toinen oli suremassa kanssani kisua.
Ihminen jaksaaa mitä jaksaa, eikä joulun tarkoitus ole suorittaa itseään hengiltä. Koeta löysätä pipoasi, ap.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä oikein itsekeskeinen minä-minä-mummo!
Ja nyt ulee sitten lokkrilemaan valmiiseen pöytään maiskuttamaan suu auki jouluruokia ja haukkumaan tarjoiluja ja joulukoristeita.
Vierailija kirjoitti:
Jouluna 1999 ajettiin hirveässä lumipyryssä mummulaan. MIes sairastui jo matkalla vatsatautiin ja alkoi oksentaa. Poikettiin hänen sukulaisiinsa, joilta saatiin jotain tyhjiä muovirasioita mukaan. Niihin se yrjösi, minä ajoin ja aika tiuhaan pysähdyttiin tyhjentämään kippo hankeen.
Perillä yli kahdeksan tunnin yrjänhajuisen painajaisajon jälkeen lapsille nousi kuume. Aattoaamuna oli sairaana mies ja lapset ja kun joulupäivän aamu koitti, olivat vanhempanikin vatsataudissa.Se joulu meni toisten oksennuksia siivotessa ja puuroa niille keitellessä. Yksin söin jouluruokia. Sitä ihmettelin, miksen itse saanut vatsapöpöä.
Yhden joulun vietin leikattuna tikit vatsassa tiputuksessa sairaalassa ja lapsi oli samaan aikaan teholla.
Yhtenä jouluna veljeni ja isäni alkoivat kiskoa toisiaan turpiin. Niillä kiristyi pinna jostain, vaikkei kukaan edes käytä alkoholia. LIikaa väkeä saman katon alla.
Viime jouluna miesystävä suutt
Miten helvetissä sulla voi olla noin järkyttävä elämä? 😳 Ja miksi ette ottaneet _sankoa_ - mitä järkeä on yrjötä pakasterasioihin ja tyhjentää niitä? 😳
Traumatisoiduin tämän lukemisestakin!
Vierailija kirjoitti:
Miksi ette kääntyneet kotiin kun oksentaminen alkoi?
Entä sitten? Ei ole pakko kutsua anoppia joulun viettoon. Se on hyvin yksinkertaista. Ilmoittaa vaan, että vietätte joulua omalla porukalla.