Tipaton tammikuu 2025
Kuluvaa vuotta on enää pari viikkoa jäljellä, ketkä muut aikovat pitää tipattoman tammikuun?
Kommentit (248)
Sunnuntaita ystävät ja kylän miehet!
Pääni taas häröilee sillä olen alkanut "näkemään" pullorivistöjä ja miettimään minkä juoman ensi lauantaina Alkosta kävisin hakemassa. Mainitsin tästä puolisolle johon hän tokaisi heti, että älä hae yhtään mitään. Kilahdin. Mikä helv. hän on sanelemaan mitä teen kun itse ei ole yhtä stanan iltaa juomatta, ja ihan varmasti itse on ensikin perjantaina tai viimeistään lauantaina itselleen jotain tuhdimpaa kuin keskiketterää ostamassa. Viikolla kuluu kaljaa, mutta viikonloppuna on sitten viiniä tai ehkä jotain terävämpääkin. Tokihan hän on minua sanallisesti koko tipattoman ajan tukenut ja kiitos siitä hänelle, mutta eipä ole oloani helpottanut kun vähän väliä kuulen kun tölkki tai korkki aukeaa.
Menenkö lauantaina Alkoon? En vielä tiedä. Jos menen, toivon että se ei ole suuri virhe vaan ehkä osaan nauttia esim. hyvästä viinistä sivistyneesti ja kohtuudella etten taas heräisi krapulaan. Valitettavasti elimistöni ei tarvitse suurtakaan alkoholimäärä tai kovia prosentteja kunnon krapulan kehittääkseen. Se rankaisee minua kun minä rankaisen sitä. Krapulan pelko onkin hyvä kannustin ainakin yrittää olla "kiltisti". En tiedä miksi, mutta puolisolla ei ole koskaan krapulaa ja aamuisin hän on ihan suht pirteä. Hän on päivät töissä, tekee työnsä hyvin, eikä varmasti kukaan uskoisi että hän on saattanut edellisenä iltana ottaa kuppia hieman reilumminkin. Kukaan sukulaisista tai ystävistä ei takuulla uskoisi jos kertoisin, että alkoholistihan se on.
Kiva kun teillä muilla tuntuu yöunet parantuneet, mutta minulla ihan päinvastoin. Aamulla peilistä katsoo surumielisen näköinen vihikoira silmäpusseineen kaikkineen. Yömyssy kieltämättä houkuttaisi, mutta toistaiseksi olen tyytynyt juomaan kupillisen kamomillateetä, tosin ihan turhaan. Jos tämä valvomisen kierre jää päälle, on pakko käydä farmaseutin puheilla jotain apuja kyselemässä. Paino on tippunut kilon ja 200gr. Enemmänkin voisi, mutta en ole enää turvoksissa ja kaljamahani on selvästi pienentynyt. Ruuan suhteen petraan koko ajan, vaikka lankeemuksiakin tapahtuu, ja olen sisukkaasti käynyt joka päivä kävelemässä 30min-1h säällä kuin säällä ja välillä verenmaku suussa. Kunto on huono, mutta tästä se kohenee. Pakko.
Ensi viikolla edessä taas "ennakoi tuleva tilanne". Puolisolla on parin päivän työmatka, mutta en aio lähteä mukaan koska hotellissa olisi aikamoisia houkutuksia kuten baari, ravintola jne. Jään kotiin, teen omia hommiani ja pidän korkin tiukasti kiinni ainakin lauantaihin saakka. Mielitekoja on ollut, koviakin, mutta piru vie, minä pystyn tähän!
Nyt kävelylle jotta ehdin katsomaan hiihtoja. t. Koivu
Moro!
Maaliviiva näkyy jo, poikkeuksellisen hyvin mennyt matka tällä kertaa. 'Salaharjoittelin' syksyllä 6vk---lieneekö syy..
Ruokavaliota samalla keventänyt--olutta nauttiessa harvemmin salaattia suuhun menee..eli vyötä saanut hieman kiristää
Olo on seesteisempi eli taidan jatkaa matkaa kohti kesää raittiina - - toivottavasti matkakumppaneita löytyy täältä mukaan
Tsemppiä loppusuoralle----Leevi--
Pitäiskö pistää pystyyn uusi ketju alkoholiton kevät
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö pistää pystyyn uusi ketju alkoholiton kevät
Hyvä idea, mutta entä me nyt tipattomat = jatkossa vähentäjät? Tääl on kivaa porukkaa ja kuulumisii ois kiva vaihella myöhemminkin 😀
Tai jos olisi huikaton helmikuu, moukuton maaliskuu, hutikaton huhtikuu ja tuikuton toukokuu ja niissä voisi pistäytyä kertomassa valinnan mukaan miten menee!
Kohta alkaa huikaton helmikuu, tipaton tammikuu on niin vanhanaikaista.
Jäänyt kirjoittelut vähiin tänä vuonna... Jotenkin tää tipaton menee todella helposti ja en juurikaan edes ajattele asiaa. Oon aina sinne hiihtolomaan asti, eli noin 7 viikkoa, riippuen vuodesta. Mutta siihen kun keksisi ratkaisun, että se pe-la viinin limitys ei olisi niin itsestäänselvä juttu heti tästä eteenpäin. Viime vuonna olin sentään joitain perjantai-iltoja ilman, mutta en varmaan yhtä ainutta lauantai-iltaa! Yleensä on lasten harrastuskuskailuja, niin sen ekan viinilasit otan vasta illalla kuuden-kasin maissa ja siitä sinne puolille öin jatkan. Mutta miksi??? Ihan hyvin voisin olla kotona ja jättää noi pois. Että ottaisi ainoastaan, kun on jotkut juhlat, tai joku erikoistilaisuus... Tää on mun nyt jotenkin työstettävä ja ratkaistava!
Ope
Hyvin on tipaton mennyt ja salilla tullut myös taas käytyä säännöllisesti. Mutta pakko sanoa että kyllä vaan tuntuu huomattvasti tylsemmiltä viikonloput. Tottunut juomaan edes sen muutaman. Ehkä se kanssa vaikuttaa että ollut nyt taas enemmän työstressiä, eikä sitä pääse nollaamaan totutulla tavalla. No mutta parempi tä aina terveydelle on mitä vähemmän tulee otettua. Ja sovittiinkin just miehen kanssa alustavasti (ollaan siis molemmat tipattomalla nyt toista kertaa) että jos syksyllä oliskin 100 päivän tipaton. Siinä ois jo huomattvasti enemmän haastetta ja ehkä myös oppis pois ehdollistumisesta viikonlopputissutteluun. Mites muilla mennyt 27.pv?
N27
Kiva että täällä on muitakin joilla tipattomuus jatkuu! Pistetään uus ketju pystyyn helmikuulle :)
Mulla liikunnan lisääminen on auttanut siihen että ei tuu tylsää. Suunnittelen etukäteen viikonlopun liikunnat niin alkoholi ei käy mielessä sitäkään vähää kun tietää että heti aamusta on oltava menossa. Oon myös tehnyt monenlaista kaappien raivausta ja pistänyt turhaa tavaraa kiertoon joka on jollain tavalla myös terapeuttista.
Tykkään siitä että iho on nyt paljon paremmassa kunnossa ja olen viikonloppuihin ympännyt myös kuorintaa ja naamiota mihin ennen ei muka ollut aikaa.
- Try Dry
Viime viikonloppuna teki mieli olutta ja ostinkin 2 purkkia alkoholitonta kaljaa. Ihan hyvää tipaton tammikuu on tehnyt. Minulla ei ole ketään kannustamassa ja kaksi läheistäni juovat. Sain vatsataudin ja peilistä katsoi tänään väsyneet kasvot. Ajattelin jatkaa tipatonta ja aloittaa lenkkeilyn, kun tulee parempi olo. ~M~
28. päivä.
Hienoa me!
Luulin että on helpompaa kun ei ole hotellielämän houkutuksia saatavilla, mutta eilen se taas iski eli "piru vie, nyt kyllä otan", mutta onneksi en ottanut. Jos olisin, en olisi enää ikinä iljennyt "näyttää teille naamaani" eli onneksi on tämä ketjun "sosiaalinen paine" mikä ainakin minua on kannustanut sinnittelemään. Nyt loput päivät menen vaikka hampaat irvessä, mutta ilman %. Onnittelen ja henkisesti kannustan teitä jotka päätätte tipattomuutta jatkaa olipa kyseessä kuukausi tai joku muu ajanjakso, lyhempi tai pidempi. Itse en 100% tipattomuutta ainakaan tällä hetkellä harkitse vaan oma päämääräni on käyttää alkoholia kohtuullisesti ja terveellisesti. Mikä sitten on terveellinen? Ainakin isovanhemmilleni on lääkärin toimesta suositeltu pientä punaviini tai konjakki annosta vaikka päivittäin otettavaksi. Terveysvaikutuksiakin siis on?
Päätökseni on, että en käytä alkoholia kuin korkeintaan viikonloppuisin ja jos kyseessä joku erityistilaisuus. Tähän saakka alko on kuulunut arkeenikin, mutta siitä tavasta haluan nyt ehdottomasti eroon. Viikonloppuisinkaan en aio vetää prseitä olalle, vaikka se tyyli ei ole onneksi synteihini aiemminkaan kuulunut, mutta silti, liika on liikaa vaikkei umpipäissään tokkuroisikaan. Pystynkö tähän? Ei tule helppoa olemaan varsinkin jos puolison alkonkäyttö jatkuu entiseen tahtiin eli houkutuksia tulee minullakin olemaan. Tulen repsahtelemaan, mutta päämääräni siis on olla järkevä kohtuukäyttäjä joka ei pilaa terveyttään mokoman aineen takia.
Tipaton helmikuu -ketju on hyvä idea, mutta ihan tässä "kaverin puolesta" kyselisin, että saako joukkoon liittyä myös tälläinen joka haluaa olla viikot tipaton ja muutenkin alkonkäyttöä vähentää huomattavasti? Ymmärrän kyllä jos mahdollinen uusi ketju on vain 100% tipattomille. Tämä ketju ainakin on ollut minulle iso tuki ja kannustus. Kiitos teille kaikille kirjoituksistanne!
Leivätön loppuvuosi -ketju olisi minulle aiheellinen, sillä huomaan syöväni voileipiä ihan liikaa. Leipä ei ole se paras välipala ellei syö paljasta leipää, eikä välipaloja pitäisi ihan niin usein syödä kuin minä teen. Jos asuisin yksin, ei kaapistani leipää löytyisi, ei minkäänlaista leipää. Jännä että se ei olekaan makeat herkut mistä minun on ollut vaikea luopua vaan voileivät. Sokeria en lisää enää edes kahviin, mutta leivästä en saa näppejäni irti pidettyä. Laitan rotanloukun leipäpussiin?
Mitä parhainta tammikuun viimeistä viikkoa! t. Koivu
Mietin jatkuvasti viinaa ja koko kuukausi on ollut tuskaa, en ole poistunut kotoa kun etänä työtä teen, ei pysty olemaan selvinpäin ulkona ihmisten kanssa. Wolt myös toimittaa oven taakse ruokatarvikkeet niin ei tarvitse ketään tervehtiä. Onneksi enää pari päivää niin voi ryypätä taas.
Vierailija kirjoitti:
Mietin jatkuvasti viinaa ja koko kuukausi on ollut tuskaa, en ole poistunut kotoa kun etänä työtä teen, ei pysty olemaan selvinpäin ulkona ihmisten kanssa. Wolt myös toimittaa oven taakse ruokatarvikkeet niin ei tarvitse ketään tervehtiä. Onneksi enää pari päivää niin voi ryypätä taas.
🥱
On sulla kannustajia täällä! Hyvä sinä!
Vierailija kirjoitti:
Viime viikonloppuna teki mieli olutta ja ostinkin 2 purkkia alkoholitonta kaljaa. Ihan hyvää tipaton tammikuu on tehnyt. Minulla ei ole ketään kannustamassa ja kaksi läheistäni juovat. Sain vatsataudin ja peilistä katsoi tänään väsyneet kasvot. Ajattelin jatkaa tipatonta ja aloittaa lenkkeilyn, kun tulee parempi olo. ~M~
Täällä kannustetaan !!
Neljäs viikko kohta takana. Itsellä siis tipaton loppuu tulevana viikonloppuna ja sitten alkaa varmaan mulla enempi se haaste eli etten siirry takaisin siihen muutamien turhien kaljojen juontiin palkintona. Saunakaljat viikonloppuna ja sopivissa tilanteissa vaikka vähän useampikin annos tulee olemaan sallittua harvoin.
Hyvää tässä tammikuussa on itselle ollut havahtuminen siihen, että vaikka olen ollut aiemminkin toimintakykyinen alkon ottamista seuraavana päivänä lähes aina, olen nyt virkeämpi ja nukun paremmin. Uneen tuo alkoholi melko pienintäkin määrinä näköjään minulla vaikuttaa suht paljon. Painokin on pari kiloa pudonnut ja säästyyhän sitä rahaakin aika paljon vuodessa kun kunnolla vähentää pidemmällä ajalla.
Kiitoksia tänne kirjoittaneille ja tsempit loppuun ja myös tammikuun jälkeiseen aikaan.
Vähentäjien kuulumisia ois kiva kuulla kevään mittaan.
mikael
Päivä 28! Näin se aika taas hujahti, vaikka etukäteen ajateltuna tuntuikin pitkältä. Muutama huono päivä mahtui mukaan, mutta silloinkaan kiusaus ei käynyt erityisen hankalaksi. Ensimmäisen tipattoman tammikuun aikana vaivanneita epämääräisiä tyhjyyden ja epäreiluuden tuntemuksia ei ollut ollenkaan, ja motivaatio oli pääsääntöisesti korkealla. Tämän viikon jälkeen se todellinen viinihaaste itselläni taas alkaa, eli minäkin kuulun vähentäjien porukkaan. Arkitissuttelu pois, viikonloppujen maltilliset määrät ovat itselleni tässä tilanteessa ok.
Kolme päivää tammikuuta jäljellä. Hyvä me kaikki!
-Tomsku
Oliko tähän joku erityinen syy?