Tipaton tammikuu 2025
Kuluvaa vuotta on enää pari viikkoa jäljellä, ketkä muut aikovat pitää tipattoman tammikuun?
Kommentit (248)
Nyt loppuu tuo jeesustelu tässä ketjussa. Menkää kehujat ja tappelijat muualle ja antakaa meidän muiden olla rauhassa tipattomallamme. Vähän sama fiilis kun aloitat kuntosalilla tai lenkkipolulla ja joku hiton vuosikymmeniä treenannut ammattiurheilija tulee siihen keulimaan, että katso kuinka helppoa tämä oikein on...
Olen mukana. Olen työsuhteeessa, vuorotyö. Omaan perhettä ja meillä on mukava talokin. Harrastan liikuntaakin. Paheeni on ehkäpä palkita itseäni bissellä turhan usein päivän rutistuksen jälkeen. 2-3 puolen litran laatuolutta iltaisin menee noin 3-4 päivänä viikossa. Välillä vapailla sit toki vähä useempi laatubisse. Viskiä satunnaisesti, mutta muuten en kirkkaita ota. Periaatteessa kaikki arjessa sujuu iha mukavasti.
Tipaton tammikuu nyt ainakin ja ehkä 100pv sitten tavoitteeksi, jos tuntuu siltä. Jos pari kiloa lähtis ja tuleepahan nyt katsottua onko tällä testillä minkä verran vaikutusta yleiseen oloon.
mikael
Alkoholiton 100 päivää.1.1-10.4.
Jokavuotinen perinne minulle. Katotaan jos menisi helmikuu siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
En tod. Oon ollu 9kk raskaana. Tammikuussa saa pitkästä aikaa nauttia alkoa kun vauva syntyy ihan just.
Sitten kun vauva on syntynyt, hän toivottavasti on sinulle niin tärkeä, ettet ala juomaan, kun vauva on muutaman viikon ikäinen.
Luulisi silloin, että elämänarvot saa vähän eri painotuksen, kun on lapsi ja alkoholi ei enää olisi niin tärkeä.
Itsekin raskausaikana kuvittelin, että sitten kun lapsi on syntynyt ja jonkun kuukauden ikäinen, voisi lasillisen jotakin alkoholia nauttia, mutta kun vauva sitten oli siinä, ei tehnyn mieli sekoittaa päätä millään . Loppujen lopuksi olin juomatta yli 10 vuotta. Eikä alkoholi siis koskaan ole ollut minulle ongelma ja olen aina juonut vain pari lonkeroa saunan jälkeen silloin tällöin. Lapsi vaan on niin tärkeä (ja pieni vauva niin avuton ja kokonaan aikuisen vastuulla)ettei alkoholia ole hyvä nauttia lapsen ollessa pieni.
Laitetaan mietintämyssyyn, josko vois yömyssyt jättää välistä. Toisaalta: ei humalaa eikä krapulaa, mutta ihan turhaa alkon käyttöä, rahan menoa ja painon nousua.
Alkoholin käyttö kannattaa lopettaa kokonaan. Loppuelämän tipattomuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tipattomia kuukausia on vuodessa 12.
Itsensäkehuja ilmaantui paikalle :D
Ei tämä mitään itsekehua ole, vaan koko aikuisiän kestänyt itsestäänselvyys. Olen osannut pitää korkin kiinni, päinvastoin kuin sinä!
Aijaijai, sarjassamme pieleen menneitä olettamuksia. En käytä alkoholia. En koe myöskään tarvetta tulla sillä keulimaan tänne palstalle. Sellainen aiheuttaa lähinnä myötähäpeää.
Siis mitä nyt taas? Ei kai tuo ole mitään keulimista, jos joku ilmoittaa, ettei ole juonut vuoden 12 jälkeen, jos ketju kerran käsittelee tipattomuutta.
Minusta tuo on kannustava kommentti. Voi siis käydä hyvin, että juominen jää kokonaan.
Ja että siitä oikein tunnetaan myötähäpeää, että joku ilmoittaa olleensa raittina 13 vuotta. Nyt en kyllä ymmärrä.
Minäkin olen juomatta, eli tipattomalla aina tämän alkuvuoden, eli nyt tammikuusta huhti/toukokuulle, mutta ei tulisi mielenkään, että sen ilmoittaminen olisi jotenkin sopimatonta tai kehumista. Tai, jos vaikka ilmoittaisin, että olen ollut juomatta 10 vuotta. Aika erilailla me ihmiset asioita tulkitaan näköjään.
eri
Ilman alkoholia reilu 4 vuotta. Oma päätös.
En koe tarvetta tipattomiin. Vuodessa menee ehkä 3-5 annosta.
Alkoi jo viikko sitten mutta pakko pitää välipäivä kun mennään kylään semmoiseen paikkaan jonne on ostettu meitä varten viiniä :/ sanon aina ennakkoon että älkää hankkiko mitään mutta ei ole vaikutusta.
Onhan tänne ilmaantunut muitakin tipattoman viettäjiä :)
Onko muilla käytössä mitään appia?
Olen jo kaksi viikkoa joulukuusta ollut tipattomalla, joten 2-3 viikkoa olis tarkoitus nyt ainakin olla juomatta. Katsotaan ...on tehnyt mieli jo monesti mutta onneksi ollut muuta nyt paljon, väsymys vienyt juomahalut. Menen päivän kerrallaan. Viime vuonna pystyin olemaan tipattomalla lähes kaksi kuukautta, jonkin verran olemus kapeni ja tuli muuta terveyshyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tipattomia kuukausia on vuodessa 12.
Itsensäkehuja ilmaantui paikalle :D
Ei tämä mitään itsekehua ole, vaan koko aikuisiän kestänyt itsestäänselvyys. Olen osannut pitää korkin kiinni, päinvastoin kuin sinä!
Aijaijai, sarjassamme pieleen menneitä olettamuksia. En käytä alkoholia. En koe myöskään tarvetta tulla sillä keulimaan tänne palstalle. Sellainen aiheuttaa lähinnä myötähäpeää.
Minäkin tunnen myötähäpeää puolestasi, ei siinä mitään kehumista ole, jos olet täällä pönkittämässä oletettua itsetuntoasi. Sääliksi käy. Suosittelen sinua edelleen toimimaan juoppokuskina, loppujen lopuksi nautit siinä seurassa kun olet heitä niin "parempi ihminen", lisäksi uteliaisuutesi saa tyydytyksen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tänne ilmaantunut muitakin tipattoman viettäjiä :)
Onko muilla käytössä mitään appia?
I am Sober -niminen appi. Itsellä menossa 673. päivä. :) Sovelluksella voi asettaa itselleen muitakin tavoitteita.
Vierailija kirjoitti:
Tipaton alkoi. Olen uusi täällä, mutta viime tammikuussa sinnittelin 24pv tipattomana. Nyt on pakko parantaa. Ilmeisesti keksittävä joku nimimerkki vai? Onko se ketjussa ollut tapana? Jään miettimään 😀
Ei ole pakko keksiä nimimerkkiä, mutta jos haluaa tsemppiä ja suoraa vertaistukea, niin onhan se kätevämpi. Ei meillä muillakaan ole rekisteröityneitä nimimerkkejä. Meitä on tässä joitakin, jotka ovat olleet muutaman vuoden täällä toisia tsemppaamassa. Onhan se kannustavaa lukea muidenkin kilvoittelusta, niin ei tunnu niin pahalta ja yksinäiseltä kun muutkin joutuvat 'kärsimään'..
-Jone
Vierailija kirjoitti:
En tod. Oon ollu 9kk raskaana. Tammikuussa saa pitkästä aikaa nauttia alkoa kun vauva syntyy ihan just.
Itse en raskausaikana edes ajatellut, saati kaivannut alkoholia, olin niin hurmioitunut pikkuisesta ihmisestä, mikä asusteli kohdussa, oli jotain niin paljon parempaa tekeillä, vaikka sitä ennen en tosiaan ollut mikään kieltäytyjä, tuli juhlittua useasti viikossa pikkutunneille ja seiskaksi töihin. Hienoa, että et ole raskausaikana juonut, siksi ansaitset mielestäni, jos saan sanoa, nauttia silloin tällöin, mikäli vauvalla muuta turvaa ja maitopullot kaapissa valmiina, syötätpä muuten normaalisti rintamaidolla itse tai kaupan maitokorviketta. Niin minäkin viiniä eka kertaa harvakseltaan join, noin kerran kuussa, rentoutuakseni, kuitenkin järjen säilyttäen, lapsen ollessa n. kahden kuukauden vanha, kuitenkin mieheni, lähes absolutisti, oli turvallisena jos olisi sattunut jokin äkillinen sairaustapaus tai muuta lapselle. Lapsen etu näissäkin ratkaisee, alkoholista kieltäytyminen olisi parhainta mutta äitikin ansaitsee halutessaan vähän rentoutua, tosin aamut ovat sitten vastaavasti raskaampia. Vain ongelmakäyttäjällä menee överiksi ja sitten on haettava apua tai otettava itseään niskasta kiinni.
Toinen päivä mukavasti käynnissä, helppoa kun ei tarvitse edes pohtia että kaataisiko illalla työpäivän jälkeen viiniä lasiin vaiko eikö. Tsempit kaikille, Tomsku