Poika 15v on suuttunut mun miehelle. Ei ole suostunut viikkoon olemaan samassa tilassa.
Äsken kuulin kun kävi vessassa ja meni takaisin omaan huoneeseen. Koko viikon on vain hakenut ruokaa nopeasti, käynyt vessassa tai suihkussa nopeasti ja luikkinut omaan huoneeseen. Koulun jälkeen menee kuulemma ovet paukkuen omaan huoneeseen tai tulee kavereiden kanssa meille niin, että ei muka huomaa koko miestä.
Mun kanssa poika puhuu. Olen yrittänyt saada miehen ja pojan sopimaan, mutta se kuulostaa menevän pojan puolelta aina huudoksi. Pari päivää sitten juttelin pitkään pojan kanssa ja lopulta hän itki, että ei halua asua mun miehen kanssa samassa kodissa.
Tiedän, että heillä on riita, joka vaikuttaa nyt pojan ajatuksiin miehestä, mutta olemme miehen kanssa oikeasti pohtineet, että hän vuokraisi oman huoneiston. Ei hänkään halua, että hänen takiaan poika voi noin huonosti.
Eilen aamupäivällä, kun mies oli töissä niin paistoin pojalle extra aamupalaksi lettuja ja vietettiin aikaa yhdessä. Hän oli ihan erilainen. Nauroi paljon.
Hirveä olo, kun rakastan heitä molempia, mutta tietysti mun lapsi on mulle kaikista tärkein. Mulla on ollut ihan kamala viikko heidän riidan takia.
Kommentit (99)
Vierailija kirjoitti:
Siis teinin kiukuttelun takia pitäisi perheen toisen aikuisen muuttaa pois?! Mitä ihmettä! Joko ap ei nyt kerro jotain (väkivaltaa tms), niin tulee mielikuva, että perhe tanssii täysin teinin pillin tahdissa. Rajat on rakkautta ja isäpuoli on perheen aikuinen, olette molemmat kasvattajia tässä.
Minkä perheen? Äiti ja poika ovat perhe, se mies ei ole millään tasolla pojalle perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko sitä mieltä, että isä/äitipuoli ei saa missään nimessä komentaa lapsia? Puolisolla 2 lasta ja komennan yhtälailla kuin hänkin. Välillä ollut tilanne, että itse toimisin tiukemmalla kurilla, mutta tottakai vanhempi päättää. Mutta myös minun sanaani on uskottava, vaikken vanhempi olekaan. Välillä ärsyttää, kun mies antaa periksi ruinatessa, jos kerran sanottu ei niin sen pitäisi pitää ja harkita asiaa vähän myöhemmin.
Eihän tässä ongelmana olekaan, että poika ei olisi totellut kieltoja. Ongelmaksi muodostui se, kun hänet yritettiin pakottaa syömään kissanlihakeittoa jonkin absurdin sukuperinteen takia.
Ja sinulla ei yhtään hälytyskellot soi tuollaisten kissanlihakeittoperinnejuttujenkaan jälkeen? Sinä uskot sinisilmäisenä mitä joku surkea trolli syöttää sinulle suut silmät täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Rakstavan äidin ratkaisu: hylkään poikani ja pakotan muuttamaan pois kotoa. Jepjep näitä provoja.
Ymmärrätkö lukemaasi? Missään ei sanottu noin.
Tässä näette miehet ettei se sinkkuäiti ole paras vaihtoehto parisuhteen, sinkkuäidit ovat muutenkin alinta kastia deitti sovelluksissa.
Uskokaa miehet jo ettei yh-äitien kanssa kannata olla missään vakavassa suhteessa. Mieluiten ei edes panohommiin!
Teini-ikäinen kyseessä, niin eipä välttämättä auta sitten mikään. Jos mies lähtee pois, se lakkaa puhumasta sinulle. Johonkin se typeryys pitää purkaa. Koita olla kärsivällinen.
Vierailija kirjoitti:
No eihän vieras mies saa asettaa rajoja sun pojalle, varsinkaan neuvottelematta sun kanssa.Poika on oikeassa. Mies mäkeen.
Entä vieras nainen? Missä menee vierauden raja? Adoptiopapereissa? Mitä jos on kuulunut lapsen elämään 10 vuotta, onko silloin ok sanoa jostain? Onko asialla mitään väliä vai koskeeko puuttumiskielto kaikkea? Jos toi 15-vuotias poika on huoritellut tyttöystäväänsä ja mies on siinä vaiheessa puuttunut asiaan niin tekikö väärin? Tai jotain muuta vastaavaa missä miehiltä pyydetään kollektiivista vastuunkantoa?
Ap, kuinka kauan on erosta pojan isän kanssa? Kuinka kauan poika on tuntenut miehen? Kuinka kauan olette asuneet yhdessä? Mistä asiasta tuli riita? Oliko se pikkujuttu > voit todeta molemmille että riitely meni överiksi ja jatkossa toimitaan asian suhteen näin. Samalla voit unohtaa nuo muuttoajatukset, sillä pikkujuttujen takia sellaista ei kannata edes harkita. Jos se oli iso juttu > miksi mies puuttui siihen, vaikka se oli sinun ja pojan yhteisiä sääntöjä vastaan? Jos sovitussa säännössä on vika, miehen pitää jutella sinun kanssa ja jos on tarpeen muuttaa sääntöjä, niin käyt sen keskustelun suoraan pojan kanssa. Isojen sääntöjen muuttaminen lennossa tai ilman sopimista aiheuttaa varmasti pojalle katkeruutta ja ei ole miehesi asia hoitaa.
Tässä ketjussa täytyy olla paljon provoja, tai sitten palstalaisilla on todella huonot tiedot uusperheiden dynamiikasta ja yleensäkin lasten kasvatuksesta.
Ensinnäkin, perheessä jossa on aikuisia ja lapsia, niin on aikuisten tehtävä määrittää rajat ja säännöt. Teinit näitä rajoja kovasti koettelevat ja se kuuluu ikäkauteen, mutta varsinkin teinien kohdalla pitää tuntea vastuunsa kasvattajana eikä antaa liikaa periksi.
Ja vaikka perheen toinen aikuinen ei olisikaan lapsen biologinen vanhempi, niin hänen roolinsa on olla lapselle turvallinen aikuinen joka pitää kiinni aikuisten sopimista rajoista. Jos ap ja miehensä eivät ole rajoja yhdessä sopineet, niin nyt olisi korkea aika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mistä riita?
Poika koki epäreiluna sen, että mies viime viikonloppuna oli asettanut hänelle rajan, joka oli erilainen, minkä mä olisin asettanut. Siitä se lähti ja on siitä asti jatkunut. Ap
:DDD ja täällä vaadittiin kuorossa miestä ulos perheestä....
Ei ihme, että ollaan nykyjamassa sekä kodeissa, että yjhteiskunnassa. Naisilla on ku5ta päässä.
Ai? Jos joku muu tulisi vaatimaan minun lapsilta tiukempia sääntöjä kuin mitä minä olen katsonut tarpeelliseksi, niin kyllä vaatisin sellaista miestä ulos. Me olemme lasten kanssa yhdessä sopineet mitkä asiat kukin lapsi priorisoi elämässään, ja minä huolehdin, että heille jää näiden jälkeen riittävästi lepoa ja unta. Jos joku mies tulisi vaatimuksineen sekoittamaan lasten tasapainoista elämää, niin kenkää saisi.
Yhteenveto:
15v on vihainen koska äidin uusi mies asettaa sääntöjä jotka ovat tiukempia kuin ap:n eli äidin säännöt. Teillä on johtajakonflikti. Ei ihme että teini suuttuu ja suree. Äiti hylkäsi ja antoi vanhemmuuden sille vieraalle.
Selkeet säännöt nyt ap: teinin suhteen säänöt asetat sinä. Ei joku uusi tyyppi joka asuu teillä.
Niin ja täysin asiaton idea heittää lapsi ulos kodistaan kun ap:n miesystävä pompottaa lasta. Hei haloo nyt oikeesti.
Vierailija kirjoitti:
Yhteenveto:
15v on vihainen koska äidin uusi mies asettaa sääntöjä jotka ovat tiukempia kuin ap:n eli äidin säännöt. Teillä on johtajakonflikti. Ei ihme että teini suuttuu ja suree. Äiti hylkäsi ja antoi vanhemmuuden sille vieraalle.
Selkeet säännöt nyt ap: teinin suhteen säänöt asetat sinä. Ei joku uusi tyyppi joka asuu teillä.
Niin ja täysin asiaton idea heittää lapsi ulos kodistaan kun ap:n miesystävä pompottaa lasta. Hei haloo nyt oikeesti.
Ei ap ollut heittämässä lastaan yhtään mihinkään, vaan mies pohti oman asunnon vuokraamista itselleen.
Ei mikään ihme. Lapsille on raskasta kun äidin hoitoja pyörii heidän kotonaan. Ei ole turvallista tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa täytyy olla paljon provoja, tai sitten palstalaisilla on todella huonot tiedot uusperheiden dynamiikasta ja yleensäkin lasten kasvatuksesta.
Ensinnäkin, perheessä jossa on aikuisia ja lapsia, niin on aikuisten tehtävä määrittää rajat ja säännöt. Teinit näitä rajoja kovasti koettelevat ja se kuuluu ikäkauteen, mutta varsinkin teinien kohdalla pitää tuntea vastuunsa kasvattajana eikä antaa liikaa periksi.
Ja vaikka perheen toinen aikuinen ei olisikaan lapsen biologinen vanhempi, niin hänen roolinsa on olla lapselle turvallinen aikuinen joka pitää kiinni aikuisten sopimista rajoista. Jos ap ja miehensä eivät ole rajoja yhdessä sopineet, niin nyt olisi korkea aika.
Tässä tapauksessa äidin puoliso ei ole ollut turvallinen aikuinen, vaan on keksinyt omat rajat todennäköisesti ärsyttääkseen teiniä ja saadakseen tämän elämän mahdollsimman vaikeaksi. Siellä mies naureskelee, miten sai teinipojan itkemään ja kehuskelee sitten pojan äidille, että minäpä olen oikea Mies, kun uskallan sun lapselle rajat laittaa, kun sinusta ei siihen ole.
Ei tuo mies tule mitään yhteisiä rajoja sopimaan, hän jatkaa hevosenleikkiään siihen asti, että teini murtuu ja lähtee. Jos ei isälleen niin kavereilleen, mutta ap:lle mies esittää hämmästynyttä, että mikä sille pojalle nyt oikein tuli, sanoinko minä jotain! Ap:n nähden ollaan niin kivaa ja mukavaa, mutta kun ap ei ole kotona, niin alkaa kiusaaminen. Vakava, ilkeä, lasta repivä kiusaaminen, josta mies käyttää termiä rajojen asettaminen.
Tiedätkö ap, luin sun juttua ja siinä kohtaa kun mainitsit, että olette miettineet, että 15 v pojalle hankittaisiin oma asunto, mun suu kirjaimellisesti loksahti epäuskosta, hämmäyksesä ja peheksunnasta auki. Tämä kertoo varmaan kaiken oleellisen mun mielipiteestä siitä asiasta...
Et kertonut, mistä riita johtui ja miten mies muuten kohtelee poikaasi, kuinka kauan on asunut teidän kanssa ja onko alusta asti ollut ongelmia, mitä ongelmia?
Heätys ap, vai manipuloiko mies sinua nyt jotenkin, että kun jopa harkitset tuollaisen perusteella jotain asuntoa pojalle? Mies mäkeen/omaan asuntoon, jos ei sovi paremmin teidän perheeseen. Sun ensisijinen tehtävä on olla pojan tuki ja turva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
no mistä riita?
Poika koki epäreiluna sen, että mies viime viikonloppuna oli asettanut hänelle rajan, joka oli erilainen, minkä mä olisin asettanut. Siitä se lähti ja on siitä asti jatkunut. Ap
:DDD ja täällä vaadittiin kuorossa miestä ulos perheestä....
Ei ihme, että ollaan nykyjamassa sekä kodeissa, että yjhteiskunnassa. Naisilla on ku5ta päässä.
Ai? Jos joku muu tulisi vaatimaan minun lapsilta tiukempia sääntöjä kuin mitä minä olen katsonut tarpeelliseksi, niin kyllä vaatisin sellaista miestä ulos. Me olemme lasten kanssa yhdessä sopineet mitkä asiat kukin lapsi priorisoi elämässään, ja minä huolehdin, että heille jää näiden jälkeen riittävästi lepoa ja unta. Jos joku mies tulisi vaatimuksineen sekoitt
Niinpä, kenkää kiusaaja-ukolle! Kumminkin laittanut puskista jonkun super aikaisen kotiintuloajan tai määräillyt puhelimen/netin käytöstä ärsyttääkseen.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin 10 leskenä olo vuoden jälkeen avoliittoon. Tytär jo silloin aikuinen ja hänellä oma perhe. Vuosien varrella mies alkanut arvostella tytärtäni ja hänen miestään sekä miehen vanhempia. On mustasukkainen ajasta, jonka hoidan lapsenlapsia. Aluksi vietimme jouluaaton yhdessä, .nyt ei onnistu, sillä en jaksa kuunnella sitä arvostelua viikkoja. Myös lasten synttäreille ei voi osallistua, jos toiset isovanhemmat siellä. Joka riidassa mikä koskee vain meitä, vetää tyttäreni perheen mukaan. Haukkuu, arvostelee , että olen omaksunut heidän arvot ja ajatukset. Hänellä myös aikuinen poika, jota olen kannustanut opinnoissa ja hänen kanssa minulla hyvät välit.
En voi ymmärtää sua, miksi olet tollasen ukkelin kanssa? Kuulostaa psykolta.
Kyllä se vaan uusperheessä menee niin, että se kenen muksu on neuvottelee rajat toisen vanhemman, ei uuden kumppanin kanssa, sen jälkeen uusi kumppani saa tiedon näistä rajoista ja noudattaa niitä. Jos uudelle kumppanille ei nämä rajat sovi, niin kumppani lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteenveto:
Ei ap ollut heittämässä lastaan yhtään mihinkään, vaan mies pohti oman asunnon vuokraamista itselleen.
Ap:n teksti on kyllä epäselvää. Olet oikeassa, mies oli siis vuokraamassa itselleen asuntoa. No, enpä ole ainoa ketjussa joka ymmärsi tuon väärin.
Eikö isäpuolella saa olla mitään määräysvaltaa? Ei yllätä että pelkästään hyötyjä halutaan.