Olipas juttu taas
Henkilöistä jotka näppäilevät kuulemma turhaan PIN koodeja kassoilla. En saanut jutusta pointtia muuta kun huonokuntoisilla voi olla ongelmia tai näkörajoitteisilla.
Itse en kärsi vanhuusvsivoisra, mutta näkökyvyn heikkeneminen silmäsairauden takia on lievä ongelma ehkä kaupoissa. Kassoilla kyllä PIN koodit näen näppäillä. Viimeksi ongelmia tuli siinä, että yksi näppäin olin kulunut pois näkyvistä ja oletin siinä olevan numeron mitä ei ollutkaan.
Näin olisi voinut. tapahtua ihan tarkkanäköisellekin.
Hyvä uudistus on myös se, että korttia ei tarvitse tunkea siihen maksupäätteeseen eli riittää vain PIN koodin näppäily jopa yli 50€ ostoksissa.
Tosin ainakin itseni kohdalla tästä ei huomauttanut kassa kertaakaan itselleni vasta kun viime viikolla. Mistä tällaisesta uudistuksesta voi tietää yhtäkkiä, joten kai siitä voi kassoilla mainita, vai onko vielä joillain käytössä sirottomis kortteja, jolloin kassa ehkä ajattelee, että kortin laittamisella on jokin syy?
Miten toimii yhdistelmä debit- credit kortit, jos pelkästään sirulla huitaisee?
Minulla ainakin kortissa on lähimaksu ominaisuus ja se toimii alle 50 euron ostoksissa. Maksu menee kun kortin vie päätelaitteen läheisyyteen. Kyseisessä kortissa on myös turvaominaisuus eli silloin tällöin se kysyy PIN -koodin, sitten taas voi käyttää lähimaksua.