Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko ihminen mielestäsi epäonnistunut jos on asunut 50 vuotta samalla paikkakunnalla eikä koskaan matkustellut?

Vierailija
14.12.2024 |

Onko jäänyt "elämä elämättä?"

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ihanat isovanhemmat. Toki isoisä kävi sodassa Neuvostoliiton puolella ja sanoi, että se riitti matkusteluksi loppuelämäkseen.

Minun sodan käyneet isovanhemmat kävivät 80-luvun lopulla 7-kymppisinä ekaa kertaa Kanarialla ja Kreikassa. Varsinkin isoisäni oli haltioitunut; hän nimittäin oli elämänsä aikana lukenut paljon noista maista, erityisesti Kreikasta, sen kulttuurista ja muusta. Hän rakasti sitä, se jäi lapsena mieleen. Äitikin sanoi että pappa pääsi nyt sinne kirjojensa maailmaan. 

Muistan tämän aina kun pappa tulee mieleen (RIP).

Vierailija
22/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus kun kävin Rhodoksella.

Turistit konttasivat ympäripäissään polvet ruvella ja ravasivat jotain aulabaarin ja hotellihuoneen väliä, osa erehtyi joskus sixpackin kanssa rannalle.

Tämä on ihan ok, mutta en sanoisi tuon jälkeen "nyt olen maailmaa nähnyt ja kokenut".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmistön ulkomaan matkat on aurinkorannoille joissa tarjoillaan suomalaisia lihapullia. Todellinen matkustaminen kyllä avartaa näkemystä ja vähentää rasismia.

Vierailija
24/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on asunut 70v samassa talossa ja tainnut käydä kolme kertaa ulkomailla, mutta on ammatillisesti hyvin menestynyt ja hyvin osallistunut kolmen lapsensa kasvatukseen elämässä itsenäisesti pärjääviksi aikuisiksi.

Vierailija
25/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämä ei ole suoritus. Se vain on.

Vierailija
26/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turistit konttasivat ympäripäissään polvet ruvella ja ravasivat jotain aulabaarin ja hotellihuoneen väliä, osa erehtyi joskus sixpackin kanssa rannalle.

Tämä on ihan ok, mutta en sanoisi tuon jälkeen "nyt olen maailmaa nähnyt ja kokenut".

Kannattaa aina ottaa hyvätasoinen hotelli jostakin vähän kauempaa eikä mitään halpaa mörskää baarien vierestä. Meillä oli Korfulla sellainen aivan upea hotelli 20 kilsaa lähimmästä kylästä, olimme siellä kuin jossakin 1920-luvun brittien siirtomaakartanossa. Vieressä välkehti Välimeri, jossa myös uimme. Ihmiset käyttäytyi siivosti, kaikki oli järjestetty ruokia myöten. Henkilökunta oli tuttavallista ja palvelualtista, paikka oli sellainen kartano tosiaan jossa oli ehkä 10 henkeä yhteensä. Kävimme sitten taksilla kylissä ja kaupungissa, eikä se maksanut mitään. Illaksi takaisin tuohon omaan rauhalliseen paratiisiin. Ja taivaanrannassa aurinko laski vuorien taakse Välimeren välkehtiessä..

Vierailija
27/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun ihanat isovanhemmat. Toki isoisä kävi sodassa Neuvostoliiton puolella ja sanoi, että se riitti matkusteluksi loppuelämäkseen.

Niin no murhaamalla ulkomaalaisia isoisäsi näytti olevansa rasisti. Harvoin ne mihinkään matkustaa, korkeintaan puolaan ottamaan hailausselfien Ausvitsin portilla.

Vierailija
28/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa aina ottaa hyvätasoinen hotelli jostakin vähän kauempaa eikä mitään halpaa mörskää baarien vierestä. Meillä oli Korfulla sellainen aivan upea hotelli 20 kilsaa lähimmästä kylästä, olimme siellä kuin jossakin 1920-luvun brittien siirtomaakartanossa. Vieressä välkehti Välimeri, jossa myös uimme. Ihmiset käyttäytyi siivosti, kaikki oli järjestetty ruokia myöten. Henkilökunta oli tuttavallista ja palvelualtista, paikka oli sellainen kartano tosiaan jossa oli ehkä 10 henkeä yhteensä. Kävimme sitten taksilla kylissä ja kaupungissa, eikä se maksanut mitään. Illaksi takaisin tu

Siis maksanut juuri mitään se taksi. Oli siis halpa.

Vierailija
29/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen lukuisia helsinkiläisiä yli 40v ikäisiä, jotka eivät koskaan ole käyneet ulkomailla ja maaseutukin on heille sama asia kuin käynti Viikin koetilalla. Silti he ovat vahvasti sitä mieltä, että muut ovat juntteja.

Vierailija
30/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäni on asunut 70v samassa talossa ja tainnut käydä kolme kertaa ulkomailla, mutta on ammatillisesti hyvin menestynyt ja hyvin osallistunut kolmen lapsensa kasvatukseen elämässä itsenäisesti pärjääviksi aikuisiksi.

Minkä takia vanhempasi sitten erosi? Oliko faija juoppo vai väkivaltainen?

Vierailija
31/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt sanoisi epäonnistunut jos ajatusmaailmaansa on muuten osannut avartaa ja näkee muitakin värejä kuin mustan ja valkoisen. 

Vierailija
32/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni vähän vastaava kuin että ei olisi ikinä nähnyt aurinkoa. Arvostettava suoritus, ja varmasti näin elämällä saa hyvin erilaisia ja siksi arvokkaita näkökulmia asioihin.

Vierailija
33/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä takia vanhempasi sitten erosi? Oliko faija juoppo vai väkivaltainen?

? Olisko juoppo ja väkivaltainen osallistunut hyvin lastensa kasvatukseen sekä ammatillisesti menestynyt? Ihan on vanhemmat olleet 50 v naimisissa.

Vierailija
34/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Jokaisen oma päätös.

Vierailija
35/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no murhaamalla ulkomaalaisia isoisäsi näytti olevansa rasisti. Harvoin ne mihinkään matkustaa, korkeintaan puolaan ottamaan hailausselfien Ausvitsin portilla.

Anteeksi mitä? Neuvostoliitto hyökkäsi itsenäiseen Suomeen. Onneksi ne isoisät taisteli meille vapauden, jota tuollaiset kaltaisesi tietämättömät eivät osaa edes arvostaa.  Onko jäänyt historia kokonaan lukematta?

Vierailija
36/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enemmistön ulkomaan matkat on aurinkorannoille joissa tarjoillaan suomalaisia lihapullia. Todellinen matkustaminen kyllä avartaa näkemystä ja vähentää rasismia.

Pian ne eivät ole enemmistön kohteita. Kanariansaaretkin alkavat periä turistiveroa. Pian ne suomalaisten suosimat aurinkorannat ovat vähemmistön luksuskohteita. 

Se "todellinen matkustaminen" ei ole harvinaista sekään. Itse olen sitä harrastanut ja arvostan Suomea juuri sen vuoksi.

Kaikki eivät ole elämyshakuisia. Ei ole vaivan arvoista taivaltaa suu ja sieraimet täynnä savipölyä, tai silmät kirvellen kun niihin valuu hikeä, vain nähdäkseen maiseman jostain korkeammalta. Tai nähdäkseen jotain vanhoja raunioita.

Kun olet nähnyt vuoria, meren, palmuja ja jotain vanhoja monumentteja, olet nähnyt kaiken. Nykyään sen kaiken näkee virtuaalisesti. Ja kyllä, minä olen matkustellut. Reppu selässä. Turistina kuten kaikki muutkin vapaa-ajan matkustajat. 

Vierailija
37/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäs mitta se matkustelu on? Mä tiedän ihmisiä, jotka matkustelevat paljon mutta elämänhallinta on muuten aika hukassa. Voi matkustella mutta menestyä muussa elämässä huonosti. Onnistumisen mittari ei ole muuttojen määrä tai matkustelut. Sanoisin, että jos ap itse näkee vain nämä onnistumisen mittarisena, ei hän itse ole erityisen onnistunut tapaus. 

Itse olen kyllä muutaman kerran muuttanut. Matkustelu on jäänyt vähälle, mitä nyt naapurimaissa käynyt ja Suomea kiertänyt. Mutta olen työelämässä pärjännyt viime vuosina hyvin, kasvattanut hyvin pärjäävät ja hyväkäytöksiset lapset ja luontoarvot on tärkeitä minulle. Kyllä kai meidän joka vuotisella lapin reissulla jonkin etelän matkan kustantaisi, mutta ei oikein kiinnosta. En halua turistikohteisiin, mutta toisaalta en halua turistina mennä pilaamaan niitä paikkoja mitä turistit eivät ole vielä pilanneet. Prahan matka on nyt edessä kohtapuoliin tosin. En oikein tykkää istua lentokoneessa. Kaupunkilomat ei liian kuumaan aikaan on mun juttu. 

Vierailija
38/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harvoin törmää noin tietämättömään kommenttiin. Ota historiankirja käteesi ja lue!!!

Vierailija
39/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gösta Sundqvist asu koko elämänsä Espoossa ja Helsingissä eikä koskaan käyny siltikään ulkomailla. Ei ees Tallinna tai Tukholma.

Ja eli 46v asti 🤷🏻

Vierailija
40/40 |
14.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Suomessa myös nähtävää. Mitä vähempi kuluttaa niin luonto kiittää.