Onko vedenkeitin mielestäsi turha hankinta?
Olen miettinyt olisiko se turha vai hyvä hankinta. Joudun usein keittään teeveden kattialassa, kun ei ole mikroa. Joskus se kattila onkin sitten likainen ja joutuu alkaa tiskaan ja ei saa heti teevettä. Olisiko vedenkeitin hyvä hankinta talouteen? mielipiteitä onko sinulla vedenkeitin ja tuleeko käyttöön paljon?
Kommentit (102)
Testasin pienellä vesimäärällä, kumpi kiehuu nopeammin. vesi kattilassa vai vedenkeittimessä. Ihan sama aika.
Isompi määrä vars ruoanlaitossa on kätevä, pysyy keittimessä kuumana paremmin.
Miten halpiskeittimen valk.muovi saa puhtaaksi sisältä, kun pinttyy?
Meillä on mikro ja minusta siinä on kätevä lämmittää vesi, 2min ja se on heti sopivan lämpöistä. Mies tykkää käyttää vedenkeitintä... jossa vesi kiehuu ja kuohuu...
Ei koska pikkarit. t. lentoemäntä
Keittäisit teevettä mikrossa.
Hanki se keitin. Halvimmillaan saa ilmaiseksi torista jne
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. En voi sietää vedenkeittimiä. Olen kattila ja pannu -ihmisiä. Jokainen silti tavallaan.
Minulla on samoin vesipannu pääosin teeveden keittämistä varten ja kahvinkeitin suodatinkahvia varten. En halua täyttää keittiötä tarpeettomilla laitteilla sillä minulle riittää hyvin tehokas kiertoilmauuni ja leivänpaahdin. Kuohukermankin pystyy vatkaamaan vispilällä kermavaahdoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitin on hyvä, nopea tapa saada kuumaa vettä.
Ja kun sille on oma hyvä paikkansa löytynyt sieltä keittiöstä (tai missä kukin haluaa käyttää) niin ei tarvitse mitään kattiloita kaivella tai laittaa astioita mikroon. Siellä se kiehuu itsekseen ja pysyy lämpimänäkin hetken, ei ole kiirettä. Myös nuudelien päälle on helppo kaataa vesi ja jättää ne kypsymään muutamaksi minuutiksi.
Joissain sekunneissa kuumaa vettä. Helpottaa arkea.
Olen myös tarvinnut, kun kuuma vesi on jostain syystä ollut taloyhtiössä poikki. On saanut hiukset pestyä.
Minä keitin nuudelit isossa kattilassa, sillä tykkään lisätä niiden joukkoon herne-maissi-paprikaa jäisinä ja tavallisesti makkaranpaloja. Pelkät nuudelit olisi suunnilleen sama jos keittäisi pelkkiä makaroneja mausteiden kanssa. Mikroaaltouunia käytän lähinnä valmiiden ruoka-annosten lämmittämiseen lautasella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitin on hyvä, nopea tapa saada kuumaa vettä.
Ja kun sille on oma hyvä paikkansa löytynyt sieltä keittiöstä (tai missä kukin haluaa käyttää) niin ei tarvitse mitään kattiloita kaivella tai laittaa astioita mikroon. Siellä se kiehuu itsekseen ja pysyy lämpimänäkin hetken, ei ole kiirettä. Myös nuudelien päälle on helppo kaataa vesi ja jättää ne kypsymään muutamaksi minuutiksi.
Olen myös tarvinnut, kun kuuma vesi on jostain syystä ollut taloyhtiössä poikki. On saanut hiukset pestyä.
Minä keitin nuudelit isossa kattilassa, sillä tykkään lisätä niiden joukkoon herne-maissi-paprikaa jäisinä ja tavallisesti makkaranpaloja. Pelkät nuudelit olisi suunnilleen sama jos keittäisi pelkkiä makaroneja mausteiden kanssa. Mikroaaltouunia käytän lähinnä valmiiden ruoka-annosten lämmittämiseen lautasella.
No minä taas tykkään vokata niin, että laitan pussillisen pakkasvihanneksia, pilkon paprikaa ja mitä aina kulloinkin löytyy ja sekoitan niistä vaikka broilerin kanssa ruuan. Siihen voi ottaa lisäksi noita nuudeleita ja seuraavana päivä voi loput nuudelit heittää pannuun ja vaikka nakkipaloja paistaa mukaan. Mies syö mielellään tällaisia. Syö toki noita kasviksiakin paljon. Nuudelit jää siihen kannelliseen kypsennysastiaan, kun vesi kaadetaan pois. Ne käy myös yhteen ruokaan vaikka jauhelijakastikkeen alle.
Vierailija kirjoitti:
On se kätevä. Juon välillä pikakahvia ja pieni vedenkeitin on todella nopea.
Ei yhtään nopeampi kun isokaan. Ei sitä isoakaan tarvitse täyteen laittaa.
Päinvastoin isompi on yleensä tehokkaampi.
Tällaiselle latvalaholle se on oivallinen. Hellan levy ei jää päälle. Saahan mikrossakin vettä kuumennettua, mutta se on hankalaa jos enemmän tarvitsee
Tiskirätit altaaseen ja kannullinen kuumaa vettä keittimestä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Induktiolieteen vaihtamisen jälkeen se on jäänyt aika turhaksi. Induktiolla keittää aivan yhtä nopeasti, jos ei nopeamminkin veden kattilassa. Jos sinulla on induktioliesi, niin hanki uusi kattila, minkä pidät puhtaana veden keittoa varten.
Jos sinulla taas on perinteinen liesi tai keraaminen taso, niin silloin vedenkeittimestä on hyötyä.
Kattilassa kuumentamista pitää vahtia. Vedenkeitin sammuu itekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin on energiatehokas ja kätevä. Itselleni so on ehdoton, koska juon teetä. Sillä nopeuttaa myös esim. perunoiden keittoa ja puuron tekemistä, kun voi kuumentaa sillä veden nopeammin ja pienen osan muuten. Sitä voi myös käyttää näppärästi joihinkin askarteluasioihin kuten huovan höyryttämiseen jne., jos laite on hyvä.
Jos en joisi teetä, olisi se melko turha.
Kahvinjuojallekin ehdoton! Asun yksin, valutan veden aina suoraa suodattimen kautta kahvikuppiini. Kahvinkeittimien minimimäärä (esim 4 kupillista) on minulle liian suuri, niin että lopusta tulee symppia, ja vievän se kahvinkeitinkin sähköä jos vaikka puoleksi tunniksi jättää päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vedenkeitin on nopeampi kuin kattila ja vie vähempi sähköä kun ei tarvitse kuumentaa sitä levyä ja kattilaa, niissä menee paljon lämpöä ja sähkötehoa hukkaan.
Myös nopeampi kun mikro, aamukiireessä joskus puuron keitän. Kiehautan veden vedenkeittimessä ja Kanadan hiutaleiden päälle, sitten hetkeksi mikroon.
Nopeammin saisit tehtyä ihan perinteisesti kattilassa levyllä. Mutta tapoja on monia.
Puuro onnistuu mikrossa parissa minuutissa ilman vaivaa tai vahtimista
Vedenkeittimessä vesi kiehahtaa nopeasti ja virta sammuu ilman vahtimista itsekseen. Se siis säästää kallista sähköäkin ja hermojasi. Ehdottomasti kannattava parinkympin sijoitus
Turha hankinta, no ei ole !
Paras hankinta, tulee pikkarit aina puhtaaksi.
Saa myös nopeaan tee vettä.
Kotikeittiössä ei ole vedenkeitintä enkä koe että sille olisi tarvetta. Samassa pihapiirissä eri rakennuksessa olevassa työhuoneessa on ja siellä käytän sitä talvisin päivittäin kun lämmitän vettä teetä ja annospussikaakaota varten.
Vierailija kirjoitti:
Ei, hyvä ostos.
Käytän joka päivä kahvin tai teen keittoon. Juon nykyään vain jauhekahvia kun maha ei kestä suodatinkahvia.
Samaa mieltä ja sama käyttötapa. Nopea tapa keittää vettä.
Meillä on mikro ja induktioliesi, mutta silti vedenkeitin on päivittäin monta kertaa käytössä. Sillä lämmitetään teetä ja pikakahvia varten vettä. Siitä on hyvä kaataa teesiivilän läpi vesi. Jos laittaisin teekupin mikroon, en voisi laittaa sinne sitä teesiivilää. Sitä paitsi teekuppi kuumiaisi enemmän mikrossa. Induktioliedellä pitäisi ottaa esiin joku pikkukattila, joka saattaa olla sillä hetkellä astianpesukoneessa ja kattilasta on hankalampi kaataa vesi kuppiin. Kattila saattaisi myös unohtua kiehumaan.
Käytän vedenkeitintä myös toisinaan vaikkapa kynsisaksien desinfiointiin tai vauhdittamaan vaikka perunoiden keittoa. Osa vedestä saa kuumentua kattilassa ja samaan aikaan lämmitän lisävettä keittimellä. Lisäksi saatan lämmittää käsitiskiä varten kuumaa vettä keittimellä, kun pesen vaikka rasvaista uunipeltiä.
Vedenkeittimellä on vakipaikka keittiön pöydällä. Siitä on sitten helppo ottaa lisää vettä uuteen teekupilliseen.
Kyllä. Vaarallisen kuuma vesi keittimissä, turhaa ylikuumennusta. Lisäksi pesu ja huolto. Ymmärrän munankeittimet. On kattiloita jossa hyvä kaatonokka teevedelle ym.