Miten aikuisille yhdyssanat voi olla niin vaikeita?
Kommentit (123)
Vierailija kirjoitti:
Miten aikuinen voi olla pilkunnussija että ruikuttaa kirjoituksesta, vaikka kumminkin selvää saa? Onko hankala (vttumainen) tyyppi joka suhteessa?
Tyhmyys vaan ärsyttää. AP
Ehkä ihmiset ei enää lue niin paljon, niin eivät ole nähneet niitä sanoja kirjoitettuna 🤔
Kertonee palstan koulutustasosta joka lienee yleisemmin perus- tai jopa kansakoulu
Toisaalta taas kirjoitetaan yhteen ilmauksia, jotka eivät ole yhdyssanoja, esim. kokoajan, pahamieli, 10-vuotta (oikein: koko ajan, paha mieli, 10 vuotta).
Kyllä minulle tuli pahamieli kun yhdys sanoja nostetaan taas esille.
Puhelimen oikoluku ohjelma (tiedän pitäisi olla yhdyssana, mutta näin se itsensä muuttaa) on yksi syyllinen. Eli puhelin "korjaa" yhdyssanat erillisiksi, jos ei ole todella tarkkana ja estä "korjausta".
Joku kertoi, että tyhmyys ärsyttää. Minusta taas on tyhmää ajatella, että pelkkä kirjoitus kertoisi älykkyydestä. Luulisi monen tietävän, ettei näin ole. Silloin Jos niin ajattelee, ei ole kyllä itsekään välkyimmästä päästä. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Puhelimen oikoluku ohjelma (tiedän pitäisi olla yhdyssana, mutta näin se itsensä muuttaa) on yksi syyllinen. Eli puhelin "korjaa" yhdyssanat erillisiksi, jos ei ole todella tarkkana ja estä "korjausta".
Ainakin oma puhelimeni osaa yhdyssanat oikein...
Vierailija kirjoitti:
Kertonee palstan koulutustasosta joka lienee yleisemmin perus- tai jopa kansakoulu
Olen käynyt kansakoulun ja siellä opetettiin yhdyssanat ja kielioppi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kansakoulussa opetettiin yhdyssanat ja muutenkin oikeinkirjoitusta. Omat vanhempani olivat käyneet vain kansakoulun ja hyvin hallitsivat kirjoittamisen. Mutta kaikki eivät vain opi tai välitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin oma puhelimeni osaa yhdyssanat oikein...
Olen eri mutta kyllä mun puhelin myös erottelee välillä sanat vaikka kirjoittaa yhteen. Välillä korjaan, välillä en, riippuu kenelle kirjoitan. Enemmän mua ärsyttää nykypäivän tyyli käyttää useampaa pistettä joka paikassa. Kun lause loppuu, se loppuu yhteen pisteeseen.
Suurin syy on ihmisten haluttomuus oikolukea tekstejään ja puhelimien netinkäytön yleisyys. Puhelimet "korjaa" tekstejä vaikka ne olisi kirjoitettu oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kansakoulussa opetettiin yhdyssanat ja muutenkin oikeinkirjoitusta. Omat vanhempani olivat käyneet vain kansakoulun ja hyvin hallitsivat kirjoittamisen. Mutta kaikki eivät vain opi tai välitä.
Vanhat osaa kaunokirjoituksenkin. Taitaa olla nuorisoa jotka ei osaa. Kokeile adjektiivilla onko yhdyssana vaiko ei, sillä pääsee jo pitkälle. Pieni kansanedustaja/ kansan pieni edustaja, kumpi kuulostaa paremmalta.
Vierailija kirjoitti:
Toisaalta taas kirjoitetaan yhteen ilmauksia, jotka eivät ole yhdyssanoja, esim. kokoajan, pahamieli, 10-vuotta (oikein: koko ajan, paha mieli, 10 vuotta).
Pahaolo on kans mielenkiintoinen, yksi entinen kaveri käytti tuota ja minulla meni aina aivot jotenkin solmuun tuosta. En minäkään täydellinen ole yhdyssanojen kanssa, mutta yritän edes.
Oikeinkirjoitus on sivuseikka. Pääasia on, että viesti menee perille ja seuraavaan ketjuun.
Vierailija kirjoitti:
Oikeinkirjoitus on sivuseikka. Pääasia on, että viesti menee perille ja seuraavaan ketjuun.
No ei ole sivuseikka
Vierailija kirjoitti:
"Tuo kaupasta tonni kalaa"
Voiskohan olla ihan siitä syystä, että meillä ihmisillä on erilaisia taipumuksia. Mulle yhdyssanat ovat helppoja. Mulle on myös helppo ymmärtää, miksi kaikki ihmiset eivät niitä hahmota. Mutta mullekin on olemassa monia asioita, joita en osaa.
Miten aikuinen voi olla pilkunnussija että ruikuttaa kirjoituksesta, vaikka kumminkin selvää saa? Onko hankala (vttumainen) tyyppi joka suhteessa?